Budizam > Mahayana

Praksa u Kwan Um Zen skoli

<< < (2/4) > >>

Vladimir Simović:
Jednom prilikom su intervjuisali zen majstora Seung Sahn-a i postavili mu pitanje:

"Koji je smisao zen prakse"?

Veliki i poznati učitelj meditacije...moglo bi se očekivati da će čoveku lepo, vrlo koncizno objasniti šta je smisao, kako se vežba i slično. Osim toga, on je taj koji ima znanja i kome drugom postaviti tako važno pitanje nego li njemu....a on je na to odgovorio:

"Ko pita? Pronađi onog ko pita".    GONG..... :nov :D :D :D


"Svi traže rešenje spolja ali malo ko gleda unutar sebe"
Zen majstor Seung Sahn

Vladimir Simović:
Sedenje - meditacija


Tradicionalno, u Kini i Korei, samo su monasi praktikovali meditaciju. Ali zen se je vremenom rasprostranio i na zapadu i tamo su meditaciju počeli da praktikuju i nezaredjeni ljudi. Ovo je promenilo karakteristike zen-a. Sada je zen učenje, učenje za svakodnevni život. Stalno sedenje u meditaciji nije izvodljivo za nezaredjene ljude. Svakodnevni zen znači um koji sedi. Um koji sedi znači um koji se ne pomera. Kako da održite vaš um da se ne pomera? Stavite po strani svoje mišljenje, svoju uslovljenost i posmatrajte situaciju iz momenta u momenat. Kada nešto radite, samo ga uradite. Ovo je svakodnevni zen. Sedeća meditacija je posebna vežba, jedinstvena u zen praksi, koja funkcioniše kao srce celokupnog vežbanja.

Za nezaredjene sledbenike, učenje o velikoj ljubavi, velikom saosećanju i velikom putu Bodhisattva-e je vrlo važno. Da bi dostigli to učenje, vrlo je važno održavati um koji se ne pomera, uvideti ispravno situaciju, ispravnu funkciju i samim tim će se pojaviti ispravan odnos u svim svakodnevnim situacijama.


Pozicija


Ljudi imaju tendenciju da vide telo, dah i um odvojeno, ali u meditaciji sve ovo postaje jedno. Prva stvar je da obratite pažnju na telo tokom sedenja. Način na koji sedite će dosta uticati na akcije vašeg uma i daha. Kroz dug period razvijanja budizma, uočili su da je najbolji položaj položaj lotusa. Sedenje na zemlji je preporučljivo zato što je taj položaj vrlo stabilan. Možete se koristiti jastučetom da podignete vrlo malo zadnjicu od zemlje kako bi kolena mogla da dotaknu zemlju. Na taj način, zauzećete vrlo stabilnu poziciju.


Noge


Postoji par mogućnosti kako možete postaviti noge dok se nalazite u sedećem položaju. Prvi način je Burmanski način - ukrštanje stopala ispod butina suprotne noge i kolena položena na zemlji.

Drugi položaj je polu lotus, gde je levo stopalo položeno na desnu butinu a desno stopalo se nalazi ispod leve butine na zemlji. Ovaj položaj nekada ne daje potpunu stabilnost pa je neophodno da lepo podesite telo kako bi imali punu stabilnost.

Najveću stabilnost vam daje položaj lotusa gde su vam stopala ukrštena na unutrašnjem delu butina suprotne noge a kolena položena na zemlji.

Stabilnost i efikasnost su vrlo važni uslovi zbog koga i sedimo ukrštenih nogu. Ne postoji ni jedan izoteričan razlog zašto neko ne bi zauzeo i bilo koji drugi stabilan položaj. Ono što je najvažnije u meditaciji, to je šta radimo sa umom a ne šta radimo sa telom.


Kolena i kičma


Kolena trebaju da odmaraju na zemlji, mada je nekada, u zavisnosti od položaja, potrebno da se osoba razgiba da bi mogla udobno da se smesti. Tokom vremena vežbanja, mišići će popustiti i moći ćete da zauzmete udoban položaj. Da bi pomogli da se to desi, sedite na prvoj trećini jastučića, pomerajući svoje telo blago napred. Zamislite da vam je vrh glave zakačen konopcem i da vas taj konopac blago povlaci na gore. Tim povlačenjem ispravite kičmu i onda dopustite mišićima da se opuste i odmore. U tom položaju ćete imati blagi luk u donjem delu kičme pa ćete time moći sa vrlo malo uložene energije da zadržite ispravan položaj.


Lice, usta i nos


Jednom kada ste zauzeli poziciju, postoji još par stvari koje možete proveriti. Usta treba držati zatvorenim. Ako je moguće, dišite kroz nos. Jezik blago naslonite na nebce. Ovo će reducirati sakupljanje pljuvačke i potrebe za gutanjem. Pogled oborite dole i dopustite mu da se odmara na određenoj tački na nekih 70 do 100 cm od vašeg tela. Tako gledajući, vaši kapci će biti dosta oboreni što će reducirati potrebu za treptanjem. Brada je malo prikupljena ka grudima. Ovako, na prvi pogled, položaj za meditaciju izgleda vrlo disciplinovan ali mišići trebaju biti vrlo opušteni. Ne treba postojati tenzija u telu. Nije potrebna snaga da bi ste održali snagu tela. Nos gleda prava gde gleda i pupak a gornji torzo ne sme ići ni napred ni nazad.


Ruke


Ruke trebaju biti postavljene u kosmičkoj mudri. Jedna, dominirajuća ruka treba da je dlanom okrenuta na gore i da pridržava drugu ruku koja je takodje okrenuta dlanom na gore tako da se zglobovi obe ruke preklapaju. Vaša desna ruka drži vašu levu ruku. Palčevi sa lagano dodiruju podignuti u odnosu na ostale prste tako da daju oblik ovala a ruke možete položiti na svojim stopalima ili butinama u zavisnosti od položaja. Sama kosmička mudra treba da se nađe u visini energetskog centra - hara ili tantien - na taj način usmeravate pažnju na unutra.


Sledi nastavak.... :andjali















Vladimir Simović:
Disanje
Jedna od osnovnih i najednostavnijih tehnika meditacije je da se koncentrišete na disanje. Disanje je sa nama gde god da krenemo. Reč "duh" znači dah. Reč "ki" na Japanskom i "chi" na Kineskom, znači snagu energije koja nastaje usled disanja. Dah je vitalna snaga; on je centralna aktivnost čitavog tela. Um i disanje su jedna stvarnost: kada je vaš um uzrujan i vaše disanje je uzrujano; kada ste nervozni i vaše disanje je ubrzano i pliće; kada se vaš um odmara, vaše disanje je duboko i vrlo lagano.

Centar
Vrlo je važno da vaš centar bude u tantien-u (danjeon (koreanski), hara (japanski)). Vaš tantien se nalazi dva santimetra ispod pupka. To je telesni i spiritualni centar vašeg bića. Usmerite vašu pažnju tu; usmerite vaš um tu. Kako sve više praktikujete sedeću meditaciju, bićete sve više svesni tantien-a kao centra svoje svesnosti. Zamislite tu tačku kao mesto odakle kreću i čemu se vraćaju svi fenomeni koji se pojavljuju u vašem umu. U zenu mi kažemo: "Ovo je vaš "Ne znam" centar. Ako je vaš um stvarno vraćen pre razmišljanja, to znači da ste fokusirani na tantien".

Um
Možete koristiti nekoliko tehnika da bi održali um čist kao svemir, čist kao staklo:


* Uočavanje zvuka         Ovaj oblik vežbanja podrazumeva da sedite i samo budete svesni zvukova ili tišine u momentu. Čujete ptice na drveću, kretanje automobila, prelet aviona, dečije igre vani. Tokom slušanja, okrenite pažnju na unutra i pokušajte da uočite šta je to što sluša. Uočićete da vaše razmišljanje ometa vašu pažnju i odvlači vas od momenta u um prošlosti, sadašnjosti ili budućnosti. Ako se to desi, iskoristite naredni zvuk da se vratite u momenat. Ako imate previše misli, možda će vam sledeća tehnika pomoći.


* Održavati pitanje       Tradicionalno, pitanja koja prethode svim drugim pitanjima se zovu "hwadu" ili "hua tou". Doslovno, ovo znači "glavna reč", koren svakog fenomena koji se javi u umu. Naša substanca, naša Buda priroda najčešće može biti objašnjena pitanjem: "Šta je ovo"? ili "Šta sam ja"? Ako dopustite da svi odgovori dolaze i prolaze, ući ćete u "Ne znam" um što je ustvari i svrha ovog održavanja pitanja. Ponavljajte pitanje pri svakom udahu i nemojte se vezivati ni za jedan verbalni odgovor koji se pojavi u umu. Ponavljajte pitanje sve dok svo razmišljanje ne nestane i dok vaš um ne postane čist kao svemir, čist kao staklo.


* Održanje mantre        Ako su vaše misli i dalje uporne, možete recitovati mantru, obratiti pažnju na nju i dopustiti da sva razmišljanja nestanu. Za ovo je potrebna neko iskustvo jer je vrlo lako programirati jedan deo uma da ponavlja mantru a drugim delom možete razmišljati o večeri ili odlasku u bioskop. Kada se ovo desi, lagano vratite um na mantru bez bilo kakvog osuđivanja sebe. Što je mantra kraća, lakše je da je upotrebiti mada će i bilo koja druga mantra biti odgovarajuća. Ponavljajte mantru bez da se vežete za nju i obratite pažnju na to odakle dolazi. Onda bi rezultat trebao biti isti kao i sa dve prethodne tehnike.



Ako vaš um odluta, prosto ga vratite u momenat, vratite ga praksi koju ste odabrali. Ako želite, možete i menjati tehnike kako bi ustanovili šta vam odgovara.

Nemojte se vezivati za bilo šta što se pojavljuje u umu i takođe, nemojte to slediti. Neka se pojavi ispred vašeg ogledala-uma i ako za to postoji rešenje ili postoji odgovor na to pitanje, on će se sam od sebe pojaviti. Nema potreba da se pritiska razmišljanjem.

Ako istrajate u ne pomeranju tela, ne pomeranju govora i ne pomeranju uma, vaša karma će rasti sve manje i manje. Ne vezujte se ni za jedno iskustvo. Upotrebite mudrost i saosećanje koje raste u vama da pomognete drugima.

Poslednje ali ne i najmanje važno: ove instrukcije nisu savršene, nisu kompletne, služe samo kao prvi korak. Potreban vam je učitelj, učitelj sa kojim možete da se povežete i grupa drugih studenata sa kojima ćete moći da vežbate. Na taj način ćete upoznati tri dragulja (Buddha, Dhamma, Sangha) koji su stubovi naše prakse.

Bodhisattva zavet:
Osećajna bića su mnogobrojna,zavetujem se da ću ih sve spasiti.Iluzije su beskonačne,zavetujem se da ću ih sve preseći.Učenje je beskonačno,zavetujem se da ću ga kompletno savladati.Put Bude je nezamisliv,zavetujem se da ću ga ostvariti.

Vladimir Simović:
Mantra

Mantra je zvuk, reč ili sekvenca reči. Meditaciju mantre je vrlo lako naučiti. Ona pomaže da se smiri um, pomaže nam da napustimo vezivanje za razmišljanje i jača centar. Samo ponavljanje mantre pomaže da se fokusiramo na jednu tačku a čak i da dostignemo stanje dubokog odmora. Glavna razlika između mantri je dužina mantre i smer zbog kog se mantra koristi. Što je proces razmišljanja veći, to je povoljnije koristiti kraću mantru.

Najčešća tehnika je da se mantra kontinualno ponavlja obraćajući pažnju na to da se ostalo razmišljanje ostavi po strani. Ovo zahteva određenu vežbu jer je vrlo lako da se jedan deo mozga programira da ponavlja mantru a da drugi deo mozga nastavi sa razmišljanjem. Kada se ovo desi, vrlo lagano vratite pažnju na mantru bez osuđivanja samog sebe.

Možete praktikovati mantru tokom klanjanja, meditiranja a i u mnogim drugim situacijama. Da bi vašu praksu mantre pojačali, možete koristiti brojanicu (mala).

Mantra može biti odabrana od strane učitelja a možete je i vi sami birati. Kada odaberete mantru, imajte jasnu predstavu o tome kakva vam je namera sa njom i u tome koristiti više vašu intuiciju nego li intelekt. Možete probati i nekoliko mantri u periodu od nekoliko nedelja kako bi uvideli koja vam mantra najviše odgovara.

Na kraju, uopšte nije bitno koju ćete mantru odabrati. Najvažnije je da praktikujete mantru čistim umom, verujući u iskustvo i njegovu efikasnost 100 posto. Tada će vaša karma utihnuti a vaša priroda će postati sjajna i jasna. Tada možete pomoći i drugima.

Primeri mantri:(u zagradama je originalno izgovaranje mantri)

(Clear mind, clear mind, clear mind....Don t know)
Ova mantra služi da očistimo um od razmišljanja

(gate, gate, paragate, parasamgate, bodhi svaha) Ulazim, ulazim, ulazim iza, suprotnost nestaje, apsolut nastaje
Mantra se koristi radi uvođenja svesti iz konceptualnog vidjenja stvarnosti u apsolutnu stvarnost

(Jijang Bosal)
Velika zavet mantra: "Zavetujem se da ću spasiti sva bića"; pomaže umirujućem i onima koji pate

(Kwanseum Bosal)
Mantra velike ljubavi i velikog saosećanja koja pomaže u uklanjanju raznih vidova patnje

(Namu Amita Bul)
Mantra Čiste Zemlje da probudi Zapadnjački Raj Amitabha Buddha-e

(Namu ata shiji nam sammota guchi nam Om ajana baba jiri jiri hum)
Ova mantra se koristi da spasi sva bića od mogućnosti da se zaglave u paklu. Izvodeći ovu mantru, kapija pakla se otvara i sva bića mogu da izađu.

(Namu bo bo jeoli kali dali tata adaya)
Ova mantra se koristi da probudi sve Bude deset pravaca

(Namu chilguji bul modae junje bosal)
Ova mantra budi Veliku Ljubav i Veliko saosećanje uma majke i bilo koji problem da postoji, ova mantra ga rešava

(Namu de bang kwang bul hwa um gyung)
Buda je rekao da je svet kompletan, ali našu umovi nisu. Ova mantra pomaže da našu umovi budu kompletni i snažni.

(Namu samanda motdanam abarji hadasa sananam danyata Om kaka kahe kahe hum hum abara abara bara abara bara abara JIta jiri jir jir badu badu sanjika shiri e sabaha)
Za sve one koji imaju tešku karmu ova mantra će odneti sve dobro i loše, sve suprotnosti pa će u nastavku biti lakše prekinuti tok karme.

(Namu samanda motdanam om doro doro jimi sabaha)
Bogovi pet pravaca (istok, zapad, sever, jug i centar) su rekli da vole ovu mantru tako da kada izvodimo ovu mantru svi bogovi čuju naš glas i ovi bogovi će nam pomoći da održimo čist um i da budemo bez problema.

(Namu sogamuni Bul)
Ovo je mantra za Sakyamuni Bude da spasu sva bića od patnje

(Om)
Ovo je univerzalna mantra istine. Recitovanje ove mantre odnosi sve

(Om aranam arada)
Ovo je mantra koja pomaže u buđenju Buda prirode preko Darme. Pomaže da vidimo istinu svakog momenta.

(Om aridara sabaha)
Bukvalno znači ispravne oči, ispravne uši, ispravna usta. S toga ako imamo problem sa ispravnim viđenjem, ispravnim sluhom, ispravnim govorom, ova mantra pomaže.

(Om ba ara mil)
Mantra Čiste Zemlje koja pomaže da se preporodimo u Zapadnom Raju

(Om ba ara minaya sabaha)
Ova mantra se koristi da očistimo ceo kosmos, tako da kada vam se učini da vam život izgleda mračnim, ova mantra će pomoći u čišćenju.

(Om ba ara tobiya hum)
Kada um trči za mislima, ova mantra pomaže da prekinemo taj proces

(Om biro gije sabaha)
Ova mantra pomaže da očistimo našu karmu i sagledamo situaciju jasno

(Om chi lim)
Ova mantra održava naše telo zdravim od bolesti i negativne energije

(Om gara jiya sabaha)
Ova mantra zatvara vrata pakla i otvara vrata nirvane

(Om horo horo saya moke sabaha)
Ova mantra se koristi kao preventiva. I ako je sve dobro, mantru izgovaramo preventivno da sprečimo nešto neželjeno.

(Om ja rye ju rye junje sabaha burim)
Ova mantra se koristi radi korišćenja univerzalne energije i pomaže da vidimo kroz sopstvene aspiracije

(Om maha ka babada shiche a sabaha)
Ovo je mantra kojom se počinju ceremonije

(Om mani padme hum)
Ovo je mantra kada osećate da um zamračen ili mali, kada ne možete izvesti ispravne akcije: tada će vam ova mantra pomoći da izdignete um iznad situacije

(Om maro ruke sabaha)
Ovo je još jedna mantra koja vam pomaže u čišćenju karme i unošenja pozitivnih novina u život

(Om nam)
Ovo je mantra pročišćenja od negativne energije i loše karme

(Om salba motcha moji sadaya sabaha)
Ovo je univerzalna mantra pokajanja koja pomaže da se popravi loša situacija

(Om samara samara mimara jarama jagura bara hum)
Ovo je poslednja mantra pri ceremonijama

(Suri suri maha suri su suri sabaha)
Ova mantra pomaže da se oslobodite neispravnog govora i jakih želja

Fazlija:

--- Citat: Vladimir Simović  Mart 14, 2011, 22:17:30 ---Osnivac ove skole je Zen majstoru Seung Sahn-u koji je 78. Patrijarh Chogye reda u koreanskom budizmu. On je ujedno i najmladji Zen majstor u Koreji. Njegov ucitelj je bio Zen majstor Ko Bang.
--- Kraj citata ---

Pa jel' to ona ista skola u kojoj je zaredjen i onaj nas drug, kolega i redovnik Vladan (Oh Kwang)? Pokrenuo je navodno u Zemunu mali meditacijski centar. Jeste li isli kada do njih malo na du'ovno druzenje? Oh Kwang je jedno vrijeme bio vrlo aktivan na mailing listi. Zao mi je da ne dodje malo i na forum da podijeli svoja razmisljanja

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

[*] Prethodna strana

Idi na punu verziju