Budizam

Hinduizam => Tantra => Temu započeo: Fazlija Mart 16, 2010, 09:08:06

Naslov: Tantricka duhovnost
Poruka od: Fazlija Mart 16, 2010, 09:08:06
Temeljno otajstvo, otkrovenje, tantricke duhovnosti se odonosi na prepoznavanje svjetovnog kao duhovnog, pojavnog kao bozanskog. Tantricka yoga njeguju tehnike prepoznavanja, osvjestavanja iskonskog jedinstva svijeta i pojavnosti s Najvisom stvarnoscu. Tako se jedna od kashmirskih skola tantre i naziva pratyabhijina (prepoznavanje). U Ananda Margi takodjer njegujemo jednu posebnu tehniku osvjestavanja Najvise stvarnosti u svemu sto dozivljavamo i sto cinimo. Ona pomaze tantrickom yogiju da u djelovanju, provoditelju djelovanja i u posljedici djelovanja prepozna samog Boga. To je druga lekcija Ananda Marga sahaja-yoga prakse i naziva se slatko, medeno ili opojno znanje - Madhu Vidya (na samskrtu). Znanje koje opija svojom slatkocom, jer kod njezinog pravilnog primjenjivanja duhovan covjek osjeca slatku i opojnu prisutnost Bozanskog u svemu sto postoji. Kao prikaz ovakvog stava prema duhovnosti donosim dva navoda tantrickih uceitelja. Jedan je Shri Shri Anandamurti (svjetovno ime Prabhat Rainjan Sarkar, medju sljedbenicima poznat i kao Baba, Otac), tantricki ucitelj iz 20.st; dok je drugi Abhinavagupta, ucitelj iz 11. st.

(http://www.anandamarga.org/sarkar.jpg)
Shri Shri Anandamurti

Iz knjige Misli P.R.Sarkara:

Najvisa Svijest, Bog, je Najvisi Svjedok. On svjedoci sve sto vasa pojedinacna svijest vidi i osjeca. Recimo da zamisljate nosoroga kako se krece unutar vaseg uma. Vi vidite sve sto cini i cujete sve sto misli. Nijedno njegovo djelovanje i misaon val za vas nisu tajna: vi znate sve, svjedocite svemu. Sve sto se zbiva u svemiru nije nista drugo vec umna tvorevina Najvise Svijesti, Boga, sve je unutar Njegova uma. On je Makrokozmos, a sve drugo su mikrokozmosi. Svaki pojedini covjek krece se unutar Njegovog uma. Sve je unutar Njega, nista nije izvan Njega. Zato On vidi, zna i osjeca svako djelovanje. Ovaj svemir nije nista drugo nego misaona tvorevina Boga.

Buduci da je svijet Njegova misaona tvorevina, svako je stvorenje Njegovo dijete. On nije gospodar, niti vladar, niti upravitelj. On je Tvorac. Kada bi povukao svoje misli unutar Sebe, vise nista ne bi postojalo. Vi ste dosli iz Njega, krecete se unutar Njegova uma i naposljetku cete postati jedno s Njim.

(Babin govor u Fieschu, Svicarska)

Nerazumno je napustiti svijet, napustiti sluzenje covjecantsvu i otici u Himalaju kako bi se dosegnuo Parama Purusha, Najvisa Svijest. I ovaj svemir je Parama Purusha - želite li ga napustiti, kamo možete otici? Ima ljudi koji smatraju da su buka i metez svijeta razlozi zbog kojih ne mogu usredotocit um. Potom u himalajskoj pecini misle o tome kako u obliznjoj dzungli ne mogu naci slatkog voca pa ce sutradan otici u drugu, udaljenju sumu ubrati zrelih sljiva. Gdje god se nalazili, ti ljudi nisu slobodni. Ne zeli li Parama Purusha da ga spoznate, nece biti mjesta na svijetu na kojem ga mozete spoznati. Zeli li da ga dosegnete, mozete to uciniti ovdje i sada. Ono sto On vidi je vasa ceznja za Njim. Upamtite: na svakom koraku vaseg zivotnog puta On ispituje jeste li u stanju u svom umu probuditi ljubav prema Njemu. Iskusava zelite li Njega ili svjetovne stvari.

(izvadak iz Niiti and Dharma)

(http://www.virtuescience.com/abhinavagupta.jpg)
Abhinavagupta

Kashmirski shivizam:

"Kashmirski shaivizam (trika, trojstvo: Brahme, Shive i Shakti) je poznat kao cisti trika sustav – ucenje o trojedinstvu covjeka, svijeta i Boga. Ovo je ucenje namjenjeno svim ljudima, bez obzira na njihovu kastu, polozaj, boju ili spol. Po ucenju kashmirskih tantrika, trika filozofija se nalazi u srcu vrhovne sile Bozanske svijesti. Ona nas uci da ovaj cijeli pojavni svijet pred nasim ocima, nije odvojen od Bozanske svijesti. Ne morate spoznavati Boga koji je na nekom sedmom nebu. Bog i covjek su jedno. Ova spoznaja je sustina shaivizma." (Sw. Lakshman Joo)

Abhinavagupta, tantricki svetac i ucitelj iz 11. st je napisao kratku filozofsku pjesmu u 15 stihova pod nazivom:

Bodhapanchadashika (15 stihova mudrosti)

1. Blijesak Jednote Bica ne blijedi pred vanjskim svjetlom ili tamom,
jer svaka vanjska svjetlost ili tama proizlaze iz vrhovnog sjaja Bozanske svijesti.

2. To Bice se naziva Gospod Shiva. On je priroda i postojanje svih bica.
Vidljivi pojavni svijet je ispoljenje Njegove sile i ispunjen je sjajem i slavom
Bozanske svijesti.

3. Duh i Sila (Shiva i Shakti) nisu svjesni odvojenosti.
Oni su povezani kao oganj i njegova toplina.

4. On je Bog Bhairava. On stvara, stiti, razara, prekriva i razotkriva Svoju prirodu
kroz kruzenje ovog svijeta. Ovaj je svijet stvoren od Boga u Njegovom vlastitom
Bicu, kao odraz u ogledalu.

5. Sveukupnost svemira je Njegova vrhovna Sila (Shakti),
koju je stvorio u svrhu razotkrivanja Svoje vlastite prirode.
Ta Moć (Shakti), kao sveukupnost postojanja svijeta,
u ljubavnom zanosu utjece na stanje Bozanske svijesti (Shiva, Bhairava).
Ona je u obliku neznanja savrseno i potpuno prisutna u svakom
pojedinacnom predmetu.

6. Gospod Shiva (Duh, Svijest), kao sveprisutni odrzavatelj i uzrok igre
uspona i padova, zajedno sa Silom svojeg vlastitog Bica, s mjerom dovodi do
raznih oblika stvaranja i razaranja.

7. To vrhovno djelo nitko ne moze ispuniti, s nikakvom drugom silom ili snagom
u svemiru, osim Gospoda Shive (Duha, Svijesti), koji je savrseno slobodan,
moćan i svjestan.

8. Pojedinacno stanje svijesti je neosvjesteno i ne moze se slobodno prosiriti u
razlicita ispoljenja svemira. Onaj koji posjeduje savrsenu slobodu je potpuno
razlicit od tog stanja zamagljene pojedinacne svijesti (bica).
Stoga Ga ne mozete spoznati samo na jedan nacin.
U trenutku kada Ga otkrijete u jednom, prepoznat cete Ga i u svemu ostalom.

9. Gospod Shiva, koji je potpuno slobodan i neogranicen, u Svojoj vlastitoj
prirodi odrzava razlicite vrste stvaranja i unistavanja, a u isto vrijeme, ta
razlicitost postojanja obitava na svoj nacin kao podrucje neznanja (avidya).

10. U ovom ces svijetu naci obilje stvaranja i razaranja, neka u uzlaznom dijelu
kruga (stvaranja), neka u silaznom (razaranja), a neka sa strane. U doticaju s
njima, jos manji dijelovi tvorevine nastaju. Bol, uzitak i moc spoznaje su stvoreni
u skladu sa stupnjem bica. To je svijet.

11. Ako ne shvacas da doista ne postoji vrijeme, to neznanje je takodjer
slobodna volja Gospoda Shive (Duha, Svijesti). Ovo neznanje je osnova za
postojanje svijeta, a oni koji su u neznanju su uzasnuti tim postojanjem.

12-13. Kada se, uslijed neizmjerne milosti Gospoda Shive, ili duhovne sile tvojeg
Ucitelja, ili razumijevanjem spisa o Vrhovnoj Svijesti (Paramashiva), dosegne
pravo znanje o stvarnosti – to je ono stanje u kojem obitava Gospod Shiva i
konacno oslobodjenje.

14. Ta dva kruga, vezanost i oslobodjenje, su igra Gospoda Shive i nista vise.
On nisu odvojeni od Gospoda Shive, jer stanje odvojenosti nikada nije niti
postojalo. Uistinu, nista se nikada nije desilo Shivi.

15. Na taj nacin Gospod, kao sustina svih bica, posjeduje u svojem vlastitom
Bicu tri velike Sile (Shakti): Volju (Iccha), Djelovanje (Kriya) i Znanje (Jinana).
Te tri Sile su poput trozuba, poput trostrukog lotosa u kojem sjedi Gospod
Bhairava, koji je sustina svemira od 118 svijetova.

16. Ja sam, Abhinavagupta, napisao ove stihove za one od mojih dragih ucenika,
koji nemaju ostrinu spoznaje. Njima, koji su mi iskreno odani, sastavio sam ovih
15 stihova u svrhu trenutacnog prosvjetljenja.
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Fazlija Jul 25, 2010, 22:50:49
A sada malo Ananda Marge na youtube-u... Slovenski TV dokumentarac i jedna stara snimaka sa zagrebackog Radija 101:

Ananda Marga Documentary (http://www.youtube.com/watch?v=cU0xlZcgbJI#)
Dada Dhiishuddhananda at Radio 101 part1 (http://www.youtube.com/watch?v=Z5JsvzVGXvs#)
Dada Dhiishuddhananda at Radio 101 part2 (http://www.youtube.com/watch?v=3PCBK7rhLSg#)

Enjoy!
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Fazlija Avgust 12, 2010, 13:01:51
Evo malo samskrtskih himni u cast boga Shive:

Shiva Mahamantra (http://www.youtube.com/watch?v=9uXoYo2WR3A#)

Shiva Thandav Mantra (http://www.youtube.com/watch?v=H3JSSuxQ1AI&p=5CA00C77A6233568&playnext=1&index=1#)

Shiva Mahamrityunjaya Mantra (http://www.youtube.com/watch?v=ClxgIS-_X_g#)
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Sati Avgust 31, 2010, 09:35:10
Zanimljiv clanak o Patandjalijevoj Yoga sutri iz budisticke perspektive

http://theravadin.wordpress.com/2010/08/28/the-yoga-sutra-a-handbook-on-buddhist-meditation/ (http://theravadin.wordpress.com/2010/08/28/the-yoga-sutra-a-handbook-on-buddhist-meditation/)

 :)
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Fazlija Septembar 20, 2010, 13:01:09
Zanimljiv clanak o Patandjalijevoj Yoga sutri iz budisticke perspektive

http://theravadin.wordpress.com/2010/08/28/the-yoga-sutra-a-handbook-on-buddhist-meditation/ (http://theravadin.wordpress.com/2010/08/28/the-yoga-sutra-a-handbook-on-buddhist-meditation/)

 :)

Branko, ovaj clanak se cini vrlo zanimljiv, ali moram priznati da ga jos nisam uhvatio vremena temeljito procitati.  :tuga

Do tada malo tantre. Ovako je vjerovatno izgledala tantra u Shivino doba  :to

KADANGYAN MUSIC VIDEO. SHOT IN PHILIPPINES (http://www.youtube.com/watch?v=sXPsV0CWJ2w#)

To su inace nasi ljudi u prasumama Filipina :ok

Iako je tantra mnogo starija, prvi zabiljezeni (najstariji pisani) spomen tog pojma se nalazu u indijskom epu Mahabharati (koji opisuje zivot Krshne). U jednoj zgodi se kaze da su Krshna i Arjuna u svojim lutanjima naisli na duhovnu sljedbu Pashupata (postoji jos uvijek danas u Indiji kao mala tantricka sekta) koja obozava Velikog Boga (Mahadeva, jedno od Shivinih imena) ekstaticnim pjevanjem Njegovog imena i plesom.

Inace, neke tantricke sljedbe smatraju da je Shiva zivio kao zivi ucitelj (poput Buddhe) u drevno doba (vjerovatno u kameno doba prije dolaska glavnog vala Arijaca u Indiju) i poducavao tadasnje primitivne ljude (koji su zivjeli kao lovci i sakupljaci plodova) u prasumama... nesto poput ovih suvremenih momaka sa Filipina, reznim oblicima duhovnosti, medicini, umjetnosti i nekim korisnik drustvenim obicajima. Sastavni dio tanticke duhovnosti predstavlja ekstaticno pjevanje bozanskih imena (praksa koja je kasnije usla u mnoge hinduisticke kultove, ali i neke buddhisticke), meditacija (ashtanga yoga) te brojne druge misticne prakse.
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Fazlija Januar 14, 2011, 23:50:14
Danas sam slusao jedno od predavanja svojeg Gurua o stupnjevima samadhija (to je ono sto bi u buddhizmu bile jha'ne). Pomislio sam da li je to i koliko je to slicno Buddhinom ucenju o jha'nama/dhya'nama? Koje su dodirne tocke tantre i buddhizma?
 
MAHABHÁVA AND NIRVIKALPA SAMADHI (http://www.youtube.com/watch?v=DghgZMOfZsk&feature=related#)
 
MAHABHA'VA I NIRVIKALPA SAMADHI (Shri Shri Anandamurti jii)
 
 :joga:
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: panda Januar 25, 2011, 21:36:36
Pokusao sam da saslusam, ali mi je jako tesko da ga pratim.
Mada na osnovu skromnog istrazivanja tantre, moguca poklapanja su 2. i 3. jnana radosti i zadovoljstva i verovatno jnana beskonacne svesti, ali tesko je reci, jer koliko znam tantra ima mnogo razlicitih samadhi.
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Fazlija Jul 18, 2011, 01:49:10
Zanimljiv clanak o Patandjalijevoj Yoga sutri iz budisticke perspektive

http://theravadin.wordpress.com/2010/08/28/the-yoga-sutra-a-handbook-on-buddhist-meditation/ (http://theravadin.wordpress.com/2010/08/28/the-yoga-sutra-a-handbook-on-buddhist-meditation/)

 :)

Ovaj sam se clanak na Theravadin blogu stvarno (pre)dugo spremao procitati i sada sam to obavio s velikim zadovoljstvom. Osobito me je obradovala pisceva jezicna vjestina i duhovitost da Yoga-sutre prevede sa samskrta (kako sam kaze, nazad) na pali  :to
 
Vjerujem da je najveci doprinos clanka u pretpostavci da je rani buddhizam utjecao na uoblicavanje Patanjalijevog sustava yoge. Ipak, to mi se cini malo prenategnuto. Ukoliko je uvjetovao na uoblicavanje nekih postavki, svakako nije mogao utjecati na sam razvoj osnovne misli yoge. U Indiji je stvarno sve utjecalo na sve. Medjusobno mijesanje je neosporno, a buddhisticki utjecaj stvarno golem. Nema sumnje se moze iscitati utjecaj buddhizma i na ovaj klasicni spis, ali meni se ipak cini da je tu vise rijec o slicnosti dvaju sustava, nego sto bi klasifikacija i sustav yoge bio potaknut ili uzrokovan buddhistickim utjecajem.
 
Neosporno je da je yoga mnogo starija od buddhizma. Ona se spominje vec u upanishadima, a ako osnovnu jezgru Mahabharate nesumnjivo stavimo u razdoblje prije Buddhe, onda je jasno da barem osnovna jezgra Bhagavad Giite detaljno razlaze nacela post-upanishadske (dakle, predbuddhisticke) yoge - pri tome uopce ne sporim o dokazanim i poznatim buddhistickim utjecajima na konacni oblik BhG kakav danas poznajemo.
 
Slicnost yoge i buddhizma ne proizlazi samo iz toga sto je rani buddhizam mozda utjecao na klasifikaciju Patanjalijevog sustava yoge, nego iz opceg indijskog nacela da je sredstvo oslobodjenja u umu, a ne u tijelu (jaini), niti u obredu (vedski brahmanizam). Ovu postavku vrlo jasno iznose upanishadi, cineci otklon od obreda prema sabranosti i uvidu koji se postize yogom.
 
Mozda rani sustavi yoge nisu uopce bili ovako sistematizirani kao kod Patanjalija (8-struka yoga)? I danas neki sustavi yoge u Indiji uopce ne podrazumijevaju takvu podjelu (imaju vise ili manje dijelova). Mozda je Patanjali doista svoj sustav yoge uoblicio pod utjecajem buddhistickog 8-strukog plemenitog puta? To je vrlo zanimljiva pretpostavka kojoj bi se trebalo posvetiti vise paznje. Mada mi se ta slicnost cini vrlo netgnutom u dijelu gdje pisac predlaze pojednostavljeno tumacenje po kojem je izvorno buddhisticki sustav sabranosti paznje samo naknadno "nategnut" u okvir teologije koja podrazumijeva postojanje duse i Stvoritelja. Yoga ne podrazumijeva tu "dusu", niti tog "Stvoritelja" na koju misli buddhizam kada kritizira ove pojmove.
 
Osim toga, neki dijelovi jednog i drugog 8-strukog puta jednostavno ne odgovaraju jedni drugima. Tako npr. anapanasati nije isto kao i pranayama mada obije tehnike koriste dah ali za posve razlicite ciljeve. Asana u yogi jednostavno nije ista stvar kao svjesnost polozaja tijela u buddhistickoj bhavani i sl. Stoga se meni vise cini da dva sustava samo slice jedan na drugoga, a ne da su nastali jedan iz drugoga.
 
Nema sumnje da je Buddha bio jedan od divova indijske duhovne misli, i da prije njega u Indiji nije postojao tako jasno razradjen i obimno izlozen filozofski sustav. Kada usporedimo kratke spise poput upanishada, BhG, pa cak i kasnijih spisa poput Yoga-sutri, Hatha-yoga Pradipika i sl. sa ogromnim obimom Buddhinih govora iz Sutta Pitake u kojima detaljno obrazlaze nacine sabranosti, moral, filozofiju... Jasno je da prije buddhistickog razdoblje u Indiji nije postojao do te mjere razradjen sustav duhovnog ucenja. Marljivo pamteci brojne Buddhine govore u razdoblju od 40 godina, buddhisti su stvorili ogroman opus filozofskih tekstova kakav do tada nije postojao u Indiji. Osim ako izuzmemo Vede zbirke koje su do tada, iskreno receno, vec bile prevazidjene i od samih brahmanskih krugova koji su se kroz vedantu okrenuli putu sabranosti (tj. yogi).
 
Indija jednostavno nakon Buddhe vise nije bila ista. To je nesumnjivo utjecalo na razvoj i dubinu folozofskog izrazavanja i drugih sustava duhovne misli, ali mi se malo prenategnutom cini pretpostavka da je rani buddhizam utjecao na sam nastanak Patanjalijevog sustava. Mozda vise na uoblicavanje...
 
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: kondanja Jul 18, 2011, 09:17:35
 
Yoga je iz predarijskih vremena, iz vremena Mohenđodaro i Harappa civilizacija (2300.-1500.g.) (moj izvor je Veljačić i svo moje iskustvo studiranja/učenja, od vremena redovnog studiranja drugih autora s područja Indijske filozofije, kao predmeta na Filozofskom fakultetu i dvogodišnjeg seminara, kod Rade Iveković, do danas);
 
- ona je zajednički i suštinski duh misaonoreligijske Indije, zato je citiram stih po stih u onim našim prijavama o praksi jer bi ona trebala biti 'mentalna duša' meditacije/misli uvida ali i meditacije daha/sabranosti i to u vjerojatno najboljem filozofskom/misaonom prevodu kod nas, kako bi doprinio razumijevanju prakse i duha budizma (opet) kod nas, preko ovog našeg divnog sajta (Brankovog);
 
meditacija je vježba razmišljanja a kao prava redovna vježba zaista znana i živa jedino na Istoku. Mi, na Zapadu smo mnogo, navodno tek od Grka razmišljali, ali nikada nismo razmišljanje pravo pretvorili i u takvu jednu redovnu (praktičnu) vježbu misli;
 
ali zato, umjesto vježbi za mišljenje, imamo čitavo more redovnih vježbi za tijelo; 
 
mislim nešto, onako "smiješno pionirski", kako bi meditaciju obavezno trebalo uvesti kao redovan predmet u okviru predmeta filozofije u srednje škole, ali i na odsjecima za filozofiju, na fakultete;
 
pozdrav
 
(ispričavam se na nekim nužnim pojednostavljenjima, jer sam htio biti sažet i kratak)
 
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Fazlija Jul 18, 2011, 09:39:36
Da, yoga nesumnjivo jeste starija od buddhizma, mada pretpostavka da je Patanjalijev sustav nastao pod buddhistickim utjecajem jeste zanimljivo polaziste za daljnja istrazivanja slicnosti i razlicitosti.

U Hrvatskoj i Slovackoj se digla cijela strka kada je drustvo Joga u svakodnevnom zivotu pokusalo uvesti samo asane kao izborni predmet u skole. Katolicka crkva je to shvatila kao izravan napad na djecu, tj. njihove duse, a time i na svoje novcanike   :smeh Tako da ce to ipak ostati jos neko doba stvar osobnog izbora i kucnog odgoja... :joga:
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Fuji Jul 18, 2011, 13:52:47
U Beogradu na nekim fakultetima su uveli Yogu, čak mislim da je obavezan deo studiranja na istim, što znači da nema propuštanja  :to
A što mi drago kad vidim tako neko društvo koje je bilo jako skeptično prema svemu sa istoka , a eto sad dobili na faksu i samo hvale uticaj yoge.. :bravo: :ok
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: fortytwo Avgust 08, 2011, 15:09:17
Odličan članak, malo sam se zadržao na blogu i pročitao još neke članke, posebno mi se dopalo kada se bavi pitanjem kako nekada "sati" ne znači "mindfulness", već prosto "remembrance", redovno podsećanje, kao i stavljanje akcenta na sutre - nešto čime bi mogao da se bliže pozabavim.

Nego Fazlija, hoće li ti trebati godina dana da se pripremiš da pročitaš i o slobodnoj volji (http://forum.yu-budizam.com/slobodnim-stilom/slobodna-volja/)?  ;))
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Sati Mart 23, 2012, 22:31:39
Stručna literatura  :bravo:

Tantric Mysticism of Tibet (http://www.scribd.com/doc/86488164/John-Eaton-Calthorpe-Blofeld-the-Tantric-Mysticism-of-Tibet#)
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Fazlija Mart 25, 2012, 19:13:35
 :kafa:  jako zanimljivo... tantricki buddhizam je doista potpun spoj dvaju vrlo srodnih du'ovnih pravaca Indije, tantre i buddhizma. I uopce nije slucajno da je taj spoj nastao na buddhistickom sveucilistu u Nalandi, u istocnoj Indiji, na podrucju pod snaznim utjecajem bengalske (gauriya) tantre. Bengal/Bangladesh i Bihar podrucja su vladavine posljednje indijske buddhisticke vladarske dinastije Pala (7-12.st) pod cijim pokroviteljstvom se ovo mijesanje i ispreplitanje jainske, buddhisticke i hinduisticke predaje odvijalo. Bengalska tantra je osobita po svoja dva osnovna pravca. Na prvom mjestu to je tradicija shakta tantre, i otuda toliko veliki utjecaj zenskih bozanstava u tantrickom buddhizmu. Na drugom mjestu to je jak utjecaj shaiva tantre i stoga toliko velik utjecaj razvijene tantricke metafizike i kundalini yoge (koja je doduse jednako zastupljena i u shakta i u shaiva smjerovima tantre) na tantricki buddhizam. Utjecaj vaishnava tantre je u Bengalu bio razmjerno mali prije 16.st. a i tada je potaknut juznjackim utjecajima iz Tamilnadua i drugih dravidskih krajeva. Mozda je to jedan od razlog zasto se vaishnavski utjecaj nikada nije jace odrazio na indijski buddhizam? Ipak, po meni buddhizam i shaivizam dijele najvise slicnosti (i najcesce su se Shivin i Buddhin lik kasnije mijesali u ikonografijama shaivisticke i buddhisticke tantre). Oba pravca zagovaraju sabranost paznje (shaivizam kroz kundalini yogu, buddhizam kroz ravne bhavane) kao osnovno sredstvo postizanja uvida u pravu prirodu pojava, sto sve vodi do mudrosti (prajna), koja opet vodi do oslobodjenja. Krajni cilj za oba pravca je postizanje uvida u podrucje duhovne onostranosti (nir-vana, nir-vikalpa) koja lezi izvan dosega uma i rijeci. U osnovi oba su dva pravca vrlo slicna i oba se zasnivaju na istoj postavci sabranost=uvid=oslobodjenje. Stoga i ne cudi njihovo mijesanje i ispreplitanje.
Ovaj utjecaj je bio obostran, tako su medju shaiva smjerovima tantre nastajali i oni pravci koji su preuzimali buddhisticka ucenja i filozofske pojmove. Prije svega je to tantricka natha skola koja je vrlo bliska buddhizmu i obiluje buddhistickom terminologijom, ali u odredjenoj mjeri i siddahnta smjerovi tantre. U Indiji je opcenito sve utjecalo na sve drugo, a najvise je cini se tantra utjecala na sve ostalo.
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: BozidarMicic Januar 08, 2013, 00:58:22
Dobro Fazlija, to je sve Ananda Marga. postoje i druge škole, recimo Šri Vidja...
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Sati Januar 08, 2013, 20:48:32
Ne može sve Fazlija znati... napiši ti ono što znaš  :)
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Fazlija April 13, 2013, 23:38:12
Ne može sve Fazlija znati... napiši ti ono što znaš  :)
Tko me zaziva  :andjali
Dobro Fazlija, to je sve Ananda Marga. postoje i druge škole, recimo Šri Vidja...
Ustvari, AM ima posebnu temu. Moji prilozi na ovoj temi su najvise prozeti mojim ogranicenim izucavanjem drugih tantrickih pravaca,  uglavnom shaivistickih (trika, natha, lingayata). Ali podrucje je toliko siroko da je svaki prilog tantrickim studijama vrlo dobrodosao.
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Fazlija April 13, 2013, 23:47:18
The Mahamrityunjaya Mantra.wmv (http://www.youtube.com/watch?v=-SeUDIQdyOw#)
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Sati April 14, 2013, 13:15:55
 :dd

za legendu   :D
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Acko Maj 06, 2013, 10:20:46
Ako je to 'welcome' upućeno Fazliji, pridružujem se lijepim željama! :)


Toliko sam se oduševio kad sam vidio njegov post na forumu, posle više od godinu dana, da mi je to uljepšalo ovaj radni ponedeljak...  :kez2:
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Sati Maj 06, 2013, 14:52:09
legendarnom Fazliji, nego šta...   :andjali
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: zelenisok Septembar 11, 2013, 19:03:05
Kakvo je vase misljenje o Tantri "leve ruke"?

Kada se pomene tantra, meni prvo padaju na pamet koriscenje jantri i panchamakara- vino, meso, riba, novac, i seks- sto u Hinduizmu tradicionalno predstavlja gresne stvari koje treba odbaciti, a u "levom" Tantrizmu se prihvata i praktikuje.
Naslov: Odg: Tantricka duhovnost
Poruka od: Fazlija Decembar 23, 2013, 21:44:36
Kakvo je vase misljenje o Tantri "leve ruke"?

Moje misljenje je da se svaki sustav koji je u Indiji i Aziji dosao u dodir sa tantrom, prije ili kasnije tantrizirao. Taj nam je proces poznat u buddhizmu, jainizmu, ali i u hinduizmu. Hinduizam je ustvari tantrizirani oblik drevne vedske religije koja je ustvari stalno pomalo nagrizana, jos od pra-jainskih, pa kasnije i upanishadskih vremena, da bi konacno bila uzdrmana, poljuljana i oborena velicanstvenom pojavom Buddhe i buddhizma. Takva klasicna vedska religija koja je osvjedocena u Vedama se nikada vise nakon buddhizma nije obnovila u tom obliku. Postojali su neki pokusaji standardizacije u purva-mimamsa sustavu, ali je i ta skola ostala uvijek vrlo marginalan brahmanski pokusaj standardizacije jednog sustava za koji je vec Buddha rekao da nalikuje na 3 stare bacve iz kojih na sve strane curi voda... Ta je religija mogla prezivjeti samo tako da se priklonila jednom svojem vec otprije tantriziranom obliku - vedanti. Upanishadi jasno svjedoce o tom procesu ulaska yogicke terminologije i misaonih vrijednosti na mjesto magijskih obreda i zrtvovanja Veda itd. Jainizam, tantra i buddhizam su svaki sa svoje strane rusili to ogromno drvo vedskog brahmanizma. Konacan je udarac zadao buddhizam, ali je drvo palo u krilo tantre i tako jedino smoglo snage da prezivi.

Dakle, proces tantrizacije mozemo vrlo lako pratiti u hinduizmu, buddhizmu i jainizmu. Medjutim, vrlo malo ljudi obraca paznju na cinjenicu da su po cijelom svijetu u kamenom i ranijim dobima postojali kultovi plodnosti. Najnovija istrazivanja lokaliteta poput Stonehenge-a i slicnih lokaliteta govore da su to bila mjesta vrlo dobre zabave :) za ljude kamenog doba. Naime, nije tesko za pretpostaviti da su ljudi kamenog doba osobito cijenili i mitski obozavali 5 stvari koje su bile vrlo rijetke i vrijedne u njihovim zivotima koji su obilovali gladju, zimom (ledeno doba), pogibeljima (prosjecan zivotni vijek oko 25 godina). Pet stvari koje nisu bile tako svakodnevne, koje su bile vrlo posebne, koje su im davale najvise snage, moci i zadovoljstva. Najbolju vrstu hrane (meso i ribu), opojna pica i prirodne droge te spolnost kao najvazniju za produzenje vrste. To je doba matrijarhata, zene se obozavaju kao nositeljice plodnosti jer je broj clanova plemena najveci kapital koji pleme moze posjedovati. Svijest drvenih ljudi ledenog doba da je samo njihova brojnost ono sto ih moze sacuvati od istrebljenja. Jedino pravo ljudsko bice jeste zena, ona koja moze produziti vrstu. Muskarci su drugorazredni u tom sustavu vrijednosti. Samo pleme s dovoljnim brojem zena moze osigurati opstanak za sve. Plodna zena je jedini i najvredniji predmet obozavanja takvog drustva kojem prijeti stalno istrebljenje od gladi, zime, bolesti, ozljeda... 

Moje je misljenje da je lijeva tantra (vamacara tantra) naknadno nastala kao tantrizirani oblik tog izvornog shaktiskickog kulta ljudi iz kamenog i ledenog doba. Izvorno su se ljudi sastajali na kultnim mjestima poput Stonehenge-a i slicnih da bi obredno slavili plodnost tj. svoju sposobnost prezivljavanja i obnavljanja zivota masovnim orgijama, jedenjem najbolje hrane koju su imali te opijanjem i konzumiranjem droga. Oblici matrijarhalnog ili tek samo matrilinarnog drustva su se zadrzali jos do danas u kulturama Himalaya i okolnih zemalja. Kasnije je tome dodano tantricko metafizicko tumacenje i praksa. Vrhovno nacelo kulta plodnosti je dobilo razmjere apsoluta, uvedena su osnovna tantricka tumacenja (brahman=atman tj. parama brahman=parama shakti=atman) i dodano je ponesto tantricke kundalini yoge - jednako kao sto je mnogo vijekova kasnije na posve isti nacin obredna praksa Veda zamijenjena yogickom praskom sabranosti na ustrb zrtvneog obreda, vedski bogovi rastegnuti do nacela apsoluta, a Vede tj. Upanishadi prihvatili jednu posve drugaciju metafiziku oslobodjenja kroz sabranost osobne svijesti.

U tom procesu tantriziranja kultova plodnosti, i povratnog shaktiziranja tantre, oba sustava su u vecoj ili manjoj mjeri utjecala na onaj drugi. Tako je i sa svim ostalim u Indiji. Sve je utjecalo na sve drugo, ali tantra je izgleda najvise utjecala na sve ostalo. Tako da su za mene kultovi lijeve tantre ili razni shaktiskicki kultovi ustvari tantrizirani oblici izvornog (shaktistickog?) kulta slavljenja plodnosti.

Kada se pomene tantra, meni prvo padaju na pamet koriscenje jantri i panchamakara- vino, meso, riba, novac, i seks- sto u Hinduizmu tradicionalno predstavlja gresne stvari koje treba odbaciti, a u "levom" Tantrizmu se prihvata i praktikuje.


Moram napomenuti da izvorno "mudra" znaci zrno. Osnovna Dhayana mudra je kada se palcem i kaziprstom drzi jedno zrno (medju prstima). To zrno znaci biljku, opojnu biljku, sjemenku konoplje ili neke druge opojne prirodne droge. Kasnije je to tumaceno kao mudra - polozaj ruku, ili vec na druge nacine, ali izvorno ovdje mudra predstavlja drogu u znacenju shaktisticke prakse painca-makara. Meso, riba, alkohol, droga i spolnost su stvari koje daju snagu, opustaju, vode uzivanju. Time i vezivanju za onoga tko im ne pristupa obredno, tj. oslobodjenju za onoga tko je sposoban uvidjeti njihovu pravu bit kao nerazlicitih od same sustine Apsoluta :) Mozemo reci da su 5 stvari izvorne painca-makare bili prvi "prasadam" ili posvecena hrana (da ne kazem pricesna hostija) drvenih ljudi kamenog doba, a kasnije i do danas i svih shaktistickih tantrika :)