Autor Tema: Prvo pravilo laika  (Pročitano 5223 puta)

zelenisok

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 29
  • Karma: +4/-0
  • Pol: Muškarac
Prvo pravilo laika
« poslato: Septembar 10, 2013, 22:55:08 »
Zanimljivo je (makar meni) da postoji razlika u Buzimu i Dzainizmu oko toga sta je i kako se praktikuje prva druznost laika.

Budizam tu duznost vidi kao neubijanje, sto je isto prva duznost i monaha. U pravilima za monahe postoji dozvola da monah udari svog napadaca da bi se oslobodio i pobegao, ali to je to. Neki tumace pominjanje vladara (posebno Chakravartin-a/
Cakkavatti-ja) i vojnika u Pali kanonu, Budino pricanje sa njima bez da od njih trazi da napuste svoje profesije i slicne detalje iz Pali kanona kao odobravanje njihovog postojanja, ali sa druge strane- poslovanje sa oruzjem se pominje kao neprihvatljiva profesija, sto mnogi tumace i kao odbacivanje vojnistva jer taj posao podrazumeva oruzje; Yodhajiva Sutta vrlo jasno kaze da je biti vojnik negativna stvar, i uopste- Buda nigde ne daje izuzetke pravilu neubijanja.

Kod Dzainizma je malo drugacija situacija. Prva duznost laika je Ahimsa- neprovredjivanje, a treba da se izbegava povredjivanje i u delima i u recima i u mislima, na sva tri nacina- povredjivati licno, traziti od drugoga da povredi ili odobravati povredjivanje koje neko uradi. Ovome se dodaje par objasnjenja.

Navodi se 5 prekrsaja pravila nepovredjivanja:
Bandha- drzanje u zatocenistvu, Vadha- udaranje, Chheda- sakacenje, Atibhararopana- stavljanje previse tereta, i Annapana-nirodha- nedavanje hrane i vode.

Za razliku od Budizma postoje "izuzeci". Za laike postoji povredjivanje koje treba da odbace, ali navodi se i povredjivanje koje je dozvoljeno. Povredjivanje koje je zabranjeno se naziva Samkalpi Himsa, sto znaci namerno povredjivanje, ili takodje Anarambhi himsa- povredjivanje koje nije do privredjivanja.

Dozvoljeno povredjivanje se naziva
Arambhi himsa- povredjivanje koje je do privredjivanja, i deli se na tri dela:

1) Udyami Himsa- povredjivanje u radu

2) Grharambhi Himsa- povredjivanje u kuci, i

3) Virodhi Himsa- "kontra-povredjivanje", tj. povredjivanje u odbrani.

Povredjivanje u radu podrazumeva povredjivanje koje neko ucini dok se bavi svojim poslom. Dzainima je dozvoljeno 6 kategorija profesija: Asi (mac) vojska, policija, obezbedjenje isl., Masi (mastilo) pisari, pisci isl., Krshi (poljoprivreda), Vanijya (trgovina), Silpa (zanatstvo) drvodeljstvo, gradjevinarstvo, medicina, itd., i Vidya (znanje) profesori, ucitelji itd.

Povredjivanje u kuci podrazumeva povredjivanje dok radi neophodne stvari po kuci. To obuhvata pripremanje hrane, ciscenje kuce i bilo koje svojine, drzanje stoke, konstrukcija kuca, bunara i drugih zgrada, i slicno.

Povredjivanje u odbrani je jasno sta znaci- odbrana od lopova, pljackasa, bandita, i uopste napadaca.

U vezi sa dozvoljenim povredjivanjem je i prica o 6 mentaliteta. Ona ide ovako:

Sestoro ljudi je setalo, i ogladneli su. Dosli su do drveta i odlucili da uzmu plod sa njega. Prvi covek je rekao "Hajde da posecemo drvo i uzmemo plodove". Drugi covek je rekao "Ne moramo da posecemo celo drvo, mozemo da isecemo veliku granu i da uzmemo plodove". Treci covek je rekao "Ne moramo da secemo veliku granu, na sitnim granama ima dosta plodova sa nas, mozemo par sitnig grana da odsecemo i da uzmemo plodove". Cetvrti covek je rekao "Ne moramo uopste da secemo grane, mozemo da se popnemo u uberemo gomilu plodova tako". Peti covek je rekao "Ne moramo da uberemo gomilu plodova, mozemo da uberemo samo onoliko koliko nam je potrebno da jedemo". Sesti covek je rekao "Ima dosta plodova koji valjaju na podu, hajde prvo njih da pojedemo".

Pouka je da laik i dok cini povredjivanje koje je dozvoljeno, treba da cini samo onoliko koliko je neophodno, i da se trudi da minimalizuje povredjivanje.
« Poslednja izmena: Septembar 10, 2013, 23:10:36 zelenisok »