Autor Tema: Poanta učenja o Samsari?  (Pročitano 5332 puta)

Ivan

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 14
  • Karma: +9/-0
  • Pol: Muškarac
Poanta učenja o Samsari?
« poslato: Januar 08, 2011, 14:59:38 »
Prvo da pozdravim sve članove foruma i posebno one koji održavaju ovaj sajt i time pružaju svima obilje informacija o budizmu bez ikakve nadoknade, na tome Vam veliko hvala.

Ono što me zanima je poanta učenja o Samsari, koji je zapravo bio cilj ranih budista govoreći o Samsari? Stekao sam dojam da Buda nije htio da čovjek vjeruje u bilo što nego da sam provjeri istinitost njegovih učenja u praksi. Međutim, u takav stav nikako mi se ne uklapa učenje u Samsari, treba li budist u nju vjerovati?

Vjerovanje u Samsaru, doduše ne na budistički način, bilo je normativno u podneblju kojem je budizam nastao. Međutim, budizam je osporavao temeljna učenja o Samsari prisutna u hinduizmu i više se koncetrirao na postizanje oslobođenja od iste. Dali je moguće da je učenje o Samsari u budizmu prisutno samo zbog toga što je ono bilo normativno u podneblju kojem je budizam nastao? Mislite li da bi budizam da je nastao u većinski kršćanskom području, bio ono što jeste objašnjavajući neke stvari i kroz kršćanska praznovjerja, uopće ne spominjući Samsaru? Dali je Samsaru moguće shvatiti kao neku metaforu i ne vjerovati u nju kao činjenično stanje?

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4092
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #1 poslato: Januar 08, 2011, 17:52:36 »
"Saṃsāra je pāḷi reč koja doslovno znači "večno lutanje" i odnosi se na proces preporađanja - što znači roditi se, umreti i ponovo se roditi. Ovaj uznemirujući, zamoran proces večnog ponavljanja nastavlja se sve dok se ne dostigne nirvāṇa, a to je i čitav cilj, raison d’ etre budizma."

E sad se zapravo postavlja pitanje, šta se sa nama događa posle smrti?
Postoje koliko ja vidim tri opcije:
1. materijalistička; smrt je kraj svega i nju ništa ne nadživljuje.
2. spiritualna: samo jednom umiremo i duša kao neuništivi deo našeg bića nadživljava smrt i nastavlja da postoji večno.
3. budistička: proces bivanja koji je odgovoran za držanje na okupu pet sastojaka bića, posle njihovog razlaganja, posle smrti njegovog fizičkog nosioca, tj. tela, rezultira novim sklopom, novim bićem. I tako u beskraj, sve do probuđenja i zaustavljanja tog proces nastajanja.

Mislim da na stupnju na kojem smo verovatno svi mi koji čitamo ovaj forum, ne možemo sa sigurnošću reći da je ijedna od ovih opcija tačna. Možemo ih uzeti jedino kao radnu hipotezu i u skladu sa njima se ponašati. Što ljudi zapravo i čine. Oni koji usvoje opciju 1 su danas poznati kao recimo "kontroverzni biznismeni" :D

Opciju 2 i 3 odabiraju oni koji smatraju da postoji i nešto više od puke materije. I onda se u skladu sa tom hipotezom i ponašaju. Zajedničko im je da sebe usavršavaju u moralnom pogledu i smatraju da će time ili "zaslužiti" večnu sreću posle smrti, koju će im osigurati bog kojem se mole, ili da će sopstvenim naporom, po nužnosti prirodnog zakona, sebe dovesti do tačke uvida u stvarnost na kojoj više nisu u domašaju patnji koje su ih do tada mučile.

Sve u svemu, na svakom od nas je da se odluče za jednu od ponuđenih opcija i to pre svega na osnovu intuicije, a ne logičkog zaključivanja. Takođe, mogu da eksperimentišu sa svakom od njih neko vreme i vide koje rezultate sa njom postižu, da li im se patnja uvećava ili smanjuje.

No, pošto je to sve tako kako jeste, mislim da se ne treba previše baviti onim šta će biti posle smrti, dok nam sadašnji život prolazi ispred nosa. Po meni je mnogo mudrije pročišćavati um i srce sada i ovde, a trenutak smrti će doći i tako i tako, pa ćemo sigurno imati priliku da promerimo koja je hipoteza tačna. Odnosno, hipotezu tri bi trebalo da smo već u stanju da potvrdimo ili opovrgnemo na osnovu ličnog iskustva, ali nažalost ne sećamo se svojih prošlih života. No zato, kažu, postoje ljudi koji se tih života sećaju. Neki su do toga stigli spontano, drugi meditacijom. Ali verovatno i za jedne i za druge nema dileme da je opcija 3 pravi odgovor na pitanje života posle smrti.
Za nas ostale bih preporučio stav "radne hipoteze" :)

Sve u svemu, ovako je Buda u čuvenoj Kalama sutti izneo četiri podstreka za naše vežbanje, bez obzira koja od navedenih opcija je tačna:

"Sledbenik Plemenitih, Kālāme, čiji je um na ovakav način oslobođen neprijateljstva, oslobođen zle namere, neuprljan i čist, nalazi ovde i sada četiri podstreka:

"Pretpostavimo da postoji drugi svet i da postoji plod, rezultat dobrih ili loših dela. Tada je moguće da ću se posle sloma tela, posle smrti, preporoditi na srećnom odredištu, u nebeskom svetu". To mu je prvi podstrek.

"Pretpostavimo da ne postoji drugi svet i da ne postoji plod, niti rezultat dobrih ili loših dela. Tada ja ovde i sada. u ovome svetu, živim srećan, daleko od neprijateljstva i zle namere." To mu je drugi podstrek.

"Pretpostavimo da posledice zadese onoga ko počini zlo. Ja, međutim, ne mislim bilo kome da nanesem zlo. Pa kako će onda posledice zadesiti mene koji ne činim zlo?" To mu je treći podstrek.

"Pretpostavimo da posledice ne zadese onoga ko počini zlo. Tada sam ja, ovde i sada, pročišćen u oba pogleda" [zato što niti čini zlo, niti će ga zlo zadesiti ]. To mu je četvrti podstrek.

 :)

Bodhisattva Mahadeva

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 109
  • Karma: +33/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #2 poslato: Januar 09, 2011, 13:52:48 »
Vjerovanje u Samsaru, doduše ne na budistički način, bilo je normativno u podneblju kojem je budizam nastao. Međutim, budizam je osporavao temeljna učenja o Samsari prisutna u hinduizmu i više se koncetrirao na postizanje oslobođenja od iste. Da li je moguće da je učenje o Samsari u budizmu prisutno samo zbog toga što je ono bilo normativno u podneblju kojem je budizam nastao? Mislite li da bi budizam da je nastao u većinski kršćanskom području, bio ono što jeste objašnjavajući neke stvari i kroz kršćanska praznovjerja, uopće ne spominjući Samsaru? Da li je Samsaru moguće shvatiti kao neku metaforu i ne vjerovati u nju kao činjenično stanje?

Hm, vrlo zanimljiva pitanja... Ipak, mislim da je Buddha uoblicio svoje ucenje ne na osnovu postojecih predrasuda i vjerovanja, nego na osnovu svojeg uvida u istinu o postojecem poretku stvari u svijetu. Buddhisticko tumacenje samsare se ne razlikuje bitno od hinduistickog (pri tome treba znati tocno kojeg, jer je hinduizam vrlo sirok pojam, konacno kao i buddhizam). Ustvari tek je Buddha, po mnogima cak i mnogo jasnije nego stariji upanisadski mislioci, povezao ucenje o uzrocnosti, moralnom ustroju svijeta i ucenje o samsari. Druga je stvar sto je to ucenje bilo vec prisutno i u ranijim indijskim skolama (yoga, samkhya, vedanta, tantra, jainizam...), a kojima je opet zajednicka stvar (barem po meni) ucenje o moralnom ustroju svijeta i sabranosti paznje kao sredstvu oslobodjenja. Na tom tragu i sam Buddha kaze da je samo obnovio i na mnogo jasniji nacin objasnio jedno starije znanje koje je vec bilo gotovo zaboravljeno.

Ivan

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 14
  • Karma: +9/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #3 poslato: Januar 28, 2011, 21:15:25 »
Hvala na odgovorima  :D

Bio sam nekako zbunjen jer sve do nedavno sam samo prakticirao meditaciju i nisam detaljno proucavao budisticka ucenja, nego samo osnove i dosta toga sa strane, a nedovoljno bas iz budisticke perspektive. Koristio sam meditaciju samo kao tehniku, no nakon malo vise proucavanja ovog sajta i slicnih na engleskom jeziku, stvari su dosta jasnije i sada mi pitanje koje sam postavio izgleda pomalo smjesno. Ono sto me dodatno zbunjivalo je razlicitost budistickih skola u tumacenjima nauka i praksi, ucenja nekih budistickih skola su mi i dalje nekako neprihvatljiva, iako sve postujem. Od moga do sada skromnog proucavanja budistickih skola mogu reci da bi meni osobno najvise odgovarala praksa Theravada i Chan budizma, zbog jednostavnosti i sasvim jasnog nauka, a najmanje tibetanski budizam. Generalno, Theravada mi daleko vise odgovara od skola Mahayane, ali tu se nikako ne uklapa Chan, koji mi je prihvatljiv gotovo jednako kao i Theravada. Da ponovno naglasim, moje poznavanje budizma je za sada poprilicno skromno i sam svoje zakljucke o budistickim skolama uzimam sa rezervom, pred menom je jos dosta prakse meditacije i proucavanja, prije nego se odlucim ukljuciti u neku od budistickih zajednica koje djeluju na nasim prostorima. Mozda je dobar dio napisanog off topic, ali morao sam negdje napisati ono sto mislim, nadam se da razumijete.

oblica

  • .
  • Član
  • ***
  • Poruke: 1158
  • Karma: +429/-1
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #4 poslato: Januar 28, 2011, 21:39:53 »
Meni se čini da sam te sada razumela, mada priznajem da uvodni post nisam razumela.  :stid
 
Mislim da je to što ti radiš sasvim ispravno, samo bih te posavetovala da se ne opterećuješ previše izborom
zajednica. Ukoliko ti se dopadne to što neka od zajednica radi, pa bi da pomogneš, onda ćeš se i priključiti.
Do tada nastavi da čitaš i vežbaš. Praksa i služi tome da se pročitano proveri, tako da rezerva nikada ne
smeta.
 
Meni su podrška svi ljudi sa ovog foruma, bez obzira na to da li su budisti ili ne.

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 805
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #5 poslato: Januar 29, 2011, 09:18:35 »
Mozda bi mogao postati theravadin, s velikim simpatijama za zen/chan skolu buddhizma? Praksa je vrlo slicna, gotovo ista. Osim sto chanovci nemaju hodajucu meditaciju u tom obliku kao theravada. Ucenje je dosta slicno, s tim da theravada ipak ima najobimniji kanon izvornih Buddhinih govora i ucenja.

Sejmyo

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 325
  • Karma: +176/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #6 poslato: Januar 29, 2011, 14:28:50 »
Nemogu da govorim za theravadu pošto nemam direktnog iskustva sa tom školom. Što se tiče Zen/Chan škole tu je fokus skoro ekskluzivan na praksi. Studiranje svetih tekstova nije dio formalnog treninga i to se svodi na dharma govore tvog učitelja. Zen/chan u prevodu znači Dhyana što je ista praksa kao i u Theravada školi. Koliko sam ja shvatio u zen školi poslje dosticanja prve jane trening ide u drugom smjeru i nepokušavaš da dostigneš ove ostale jane.

Pored Dhyana meditacije Rinzai (Linchi) škole koriste Koan praksu koju ne možeš da radiš bez učitelja. Soto škole praktikuju Shikantaza meditaciju za koju neki stručnjaci smatraju da je ustvari prevod rječi Vipassana.
Veliko je pitanje života i smrti
Život brzo teče
Vrjeme nikog ne čeka
Budi se! Budi se!
Ne gubi ni moment!

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4092
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #7 poslato: Januar 30, 2011, 20:43:02 »
Praksa je vrlo slicna, gotovo ista. Osim sto chanovci nemaju hodajucu meditaciju u tom obliku kao theravada.

U zenu imaš kinhin, hodajuću meditaciju
http://en.wikipedia.org/wiki/Kinhin

Pretpostavljam da bi moralo biti nešto slično i u chanu  :ces

Sejmyo

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 325
  • Karma: +176/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #8 poslato: Januar 30, 2011, 20:58:42 »
Praksa je vrlo slicna, gotovo ista. Osim sto chanovci nemaju hodajucu meditaciju u tom obliku kao theravada.

U zenu imaš kinhin, hodajuću meditaciju
http://en.wikipedia.org/wiki/Kinhin

Pretpostavljam da bi moralo biti nešto slično i u chanu  :ces

Tačno. Kinhin je hodajuća meditacija.
Veliko je pitanje života i smrti
Život brzo teče
Vrjeme nikog ne čeka
Budi se! Budi se!
Ne gubi ni moment!

Ivan

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 14
  • Karma: +9/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #9 poslato: Februar 04, 2011, 20:46:43 »
Meni se čini da sam te sada razumela, mada priznajem da uvodni post nisam razumela.  :stid
 
Mislim da je to što ti radiš sasvim ispravno, samo bih te posavetovala da se ne opterećuješ previše izborom
zajednica. Ukoliko ti se dopadne to što neka od zajednica radi, pa bi da pomogneš, onda ćeš se i priključiti.
Do tada nastavi da čitaš i vežbaš. Praksa i služi tome da se pročitano proveri, tako da rezerva nikada ne
smeta.
 
Meni su podrška svi ljudi sa ovog foruma, bez obzira na to da li su budisti ili ne.

Da, najbolje je za sada da nastavim citati i vjezbati. Ipak, morao sam malo detaljnije prouciti ucenja pojedinih skola, jer me zbunjivalo kada citam razlicite stvari iz razlicitih skola, naprosto sam morao odabrati jednu kako bi mi sve bilo jasnije. Tako da nisam mogao izbjeci opterecivanje sa time sve dok nisam odabrao ono sto mi najvise odgovara. Za mene je to theravada budizam, no s obzirom da u mome okruzenju ne postoji takva zajednica, morat cu se ukljuciti u neku drugu budisticku zajednicu, ali tek nakon sto jos nekog perioda prakse i proucavanja.

Ivan

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 14
  • Karma: +9/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #10 poslato: Februar 04, 2011, 20:53:02 »
Mozda bi mogao postati theravadin, s velikim simpatijama za zen/chan skolu buddhizma?

Tako nesto, samo zbog objektivnih razloga cu vjerojatno zavrsiti u chan zajednici, posto nema theravade u Hrvatskoj.

Aparigraha

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 265
  • Karma: +173/-1
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #11 poslato: Februar 04, 2011, 21:20:06 »
Mozes biti "online teravadin" u Srbiji  :kez:
Ne, gospodine! Nisam prosvetljen. Ali sam prilično eliminisan! (Ananda Mangala Mahanayakathera)
ekaggata jit

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4092
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #12 poslato: Februar 04, 2011, 23:00:45 »
Tako je  :ok
Internet briše granice  :kez:

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 805
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #13 poslato: Februar 04, 2011, 23:11:51 »
Tako nesto, samo zbog objektivnih razloga cu vjerojatno zavrsiti u chan zajednici, posto nema theravade u Hrvatskoj.

Posto smo vidjeli da i u zenu ima 'odajuca meditacija, to je po meni nekako najslicnija tradicija theravadi. A osim toga, zen ima i mnogo ljepse vrtove od theravade... A povrh svega uvijek mozes do Srbijice jedared godisnje na kakav seminarcic...
 :joga:

Ex01

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 167
  • Karma: +79/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Poanta učenja o Samsari?
« Odgovor #14 poslato: Februar 06, 2011, 14:07:33 »
jeli nuzno zavrist u nekoj zajednici zapravo? kad citam sve ovo cini mi se da ljudi vole pripadat tu i tamo. Znam da je napredak mnogo brzi, ali npr prije se vidim na Goenkinom 10-dnevnom retreatu za sad nego u nekoj zajednici.