Budizam > Theravada

Pali kanon

(1/6) > >>

Sati:
Saćitta sutta (AN X.51) -- Sopstveni um

Ovako sam čuo. Jednom je prilikom Blaženi boravio kraj Savatthija, u gaju princa Đete, u manastiru koji je podigao Anathapindika. Tu se on obrati monasima: "Monasi!"

"Da, poštovani gospodine", odgovoriše monasi.

A Blaženi ovako nastavi: "Čak i ako monah nije vešt u čitanju umova drugih, on treba sebe da vežba: 'Biću vešt u čitanju sopstvenog uma.'

A kako, monasi, monah postaje vešt u čitanju sopstvenog uma? Zamislite mladu ženu -- ili muškarca -- koja voli da se kiti, te posmatra odraz svog lica u blistavom, čistom ogledalu ili posudi sa bistrom vodom. Ako ugleda bilo kakvu prljavštinu ili fleku na licu, probaće da je ukloni. Ako ne vidi bilo kakvu prljavštinu ili fleku, biće zadovoljna, njen cilj postignut: 'O kako sam srećna! O kako sam čista!' Na isti način je i monahovo samoistraživanje vrlo korisno za razvijanje povoljnih kvaliteta: 'Jesam li ja obično gramziv ili nisam? Proganjaju li me misli zlovolje ili ne? Da li me savladaju tupost i pospanost? Ili nespokojstvo? Muči li me neizvesnost ili sam je prevazišao? Jesam li često obuzet besom ili nisam? Jesu li moje misli ružne ili čiste? Je li mi telo razgibano ili tromo? Da li se u meni rodila lenjost ili energičnost? Jesam li rastresen ili skoncentrisan?'

Ako, posle ovakvog ispitivanja, monah zna: 'Obično sam gramziv, zlovoljan, savladan tupošću i pospanošću, mučen neizvesnošću, besan, ružnih misli, trom, lenj i rastresen', tada bi trebalo da uloži dodatnu želju, dodatni napor, marljivost, trud, nepodeljenu koncentraciju i svesnost kako bi se oslobodio upravo tih rđavih, štetnih stvari. Baš kao što bi osoba kojoj bi turban ili kosa na glavi počeli da gore uložila dodatnu želju, dodatni napor, marljivost, trud, nepodeljenu koncentraciju i svesnost kako bi što pre ugasila tu vatru, isto tako bi i monah trebalo da uloži dodatnu želju, dodatni napor, marljivost, trud, nepodeljenu koncentraciju i svesnost kako bi se oslobodio upravo tih rđavih, štetnih stvari.

Ali ako, posle ovakvog ispitivanja, monah zna: 'Obično nisam gramziv, zlovoljan, savladan tupošću i pospanošću, prevazišao sam neizvesnost, nisam besan, čistih sam misli, gibak, energičan i skoncentrisan', tada je njegova dužnost da uloži napor kako bi upravo te osobine podigao na viši stupanj, dovoljan da se do kraja uklone sve nečistoće uma."

 :pozdrav:

Sati:
Ako bi te neko negde (ne daj bože  :zeleni: ) zapitao: Koji je najstariji deo Pali kanona, odnosno koji je njegov deo vremenski najbliži Budi, pa otuda verovatno i najverniji trag njegovog učenja, šta bi mu odgovoro?  :ces

Da se baš ne nađeš u nebranom grožđu, evo nekoliko infromacija;

Odgovor je zapravo prilično jednostavan.
Postoje dve male zbirke stihova koje u ogromnoj Tipitaki deluju pomalo kao zaturene, ali one ipak imaju neke vrlo zanimljive karakteristike, koje svedoče o njihovoj starini. Pre svega, njih su još u Budino vreme učili napamet i recitovali njegovi zaređeni i nezaređeni učenici. Otkuda mi to znamo? Jednostavno po tome što u Tipitaki imamo druge stare sutte u kojima se govori upravo o ovome, kako su ti stihovi bili opštepoznati među Budinim sledbenicima. Drugo, ove dve zbirke su jedine čiji su i komentari, nastali nešto kasnije od njih, ušli kao kanonske knjige u Tipitaku. I konačno, svega nekih 250 godina posle Budine smrti, car Ašoka preporučivao je koje delove bi bilo dobro da njegovi podanici nauče, promišljaju i po njima se ravnaju, a neki od tih delova su citati upravo iz ove dve zbirke.

Pa dobro, pitaš se nestrpljivi čitaoče :D , koje su to zbirke?

Obe su iz Sutta nipate, dela poslednje od pet zbirki kanona, Khuddhaka nikaye. Jedna je takozvano "Oktet poglavlje" (Atthaka-vagga), koje možeš naći ovde
http://www.yu-budizam.com/canon/khuddaka/indexsn.html#ch4

a drugo "Put do druge obale" (Parayana-vagga) na ovom linku:
http://www.yu-budizam.com/canon/khuddaka/indexsn.html#ch5

Eto sad smo i to raščistili. Ima još malo oko ovoga, ali pogledaj malo te tekstove, pa ćemo kasnije nastaviti...

 :bye

Sati:
Bahukāra sutta -- Velika korist

Monasi, tri vrste ljudi donose veliku korist drugim ljudima. Koje tri? Onaj, monasi, zahvaljujući kome neko uzme utočište u Budi, uzme utočište u Dhammi, uzme utočište u Sanghi. Takav čovek donosi veliku korist drugim ljudima.

Isto tako, onaj zahvaljujući kome neko zna u skladu sa stvarnošću: 'Ovo je patnja'; zna u skladu sa stvarnošću: 'Ovo je nastanak patnje'; zna u skladu sa stvarnošću: 'Ovo je prestanak patnje'; zna u skladu sa stvarnošću: 'Ovo je put koji vodi do prestanka patnje'. Takav čovek donosi veliku korist drugim ljudima.

Isto tako, onaj zahvaljujući kome neko sebe pročistivši od mentalnih nečistoća, u ovom životu, dostigne i boravi u čistom oslobođenju uma, u oslobođenju mudrošću, osvojivši ga sam za sebe uz pomoć neposrednog znanja. Takav čovek donosi veliku korist drugim ljudima. To su, monasi, tri vrste ljudi koji donose veliku korist drugim ljudima.

Monasi, kažem vam, od ove tri vrste ljudi nema nijednog drugog čoveka koji donosi veću korist ljudima. Monasi, kažem vam, toj se tri vrste ljudi nije lako odužiti iskazujući im poštovanje, ustupajući im mesto, pozdravljajući ih s uvažavanjem i ljubaznim gestovima i obezbeđujući im ogrtače, hranu, smeštaj i neophodne lekove.

Anguttara nikāya III.23

 :andjali

unicus:

--- Citat: Sati  Novembar 26, 2010, 20:38:27 ---

Obe su iz Sutta nipate, dela poslednje od pet zbirki kanona, Khuddhaka nikaye. Jedna je takozvano "Oktet poglavlje" (Atthaka-vagga), koje možeš naći ovde
http://www.yu-budizam.com/canon/khuddaka/indexsn.html#ch4

a drugo "Put do druge obale" (Parayana-vagga) na ovom linku:
http://www.yu-budizam.com/canon/khuddaka/indexsn.html#ch5

 :bye

--- Kraj citata ---

hvala za ove korisne informacije...

Sati:
Evo još jedna informacija koju nađoh danas. Ne znam koliko je važna, al nek ostane zabeležena ovde.
U Tajlandu kip Bude u manastirima je obično okrenut ka istoku, jer je navodno Buda tako sedeo u noći kada je dostigao probuđenje. Ne znam kako je u drugim budističkim zemljama, moguće da je isto.

E tako. Sad ko hoće da brže putuje ka probuđenju, nek sedi okrenut ka istoku dok meditira  :D

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju