1
Pali kanon grupa / Odg: 90. MN149 Mahāsaḷāyatanika sutta
« Poslednja poruka vasilije poslato Mart 16, 2025, 11:11:56 »Kratak sadržaj sutte
Ovaj je kratki govor zasnovan na prethodnoj sutti. On na kompletan, jasan i direktan način
objašnjava uzrok patnje i njen kraj. Ako neko ima pogrešno gledište u vezi sa šest područja čula
(ne vidi stvari kakve zaista jesu sa mudrošću, što implicira da ne vidi tri karakteristike), tada ovo
vodi do još patnje i nastavka egzistencije. Ako neko ima ispravno razumevanje, to vodi do
oslobođenja.
Beleške
Ovoga puta ćemo proučavati Dugi govor o šest područja čula. Nalazimo se u odeljku gde se većina
sutta bave ovom temom. Objašnjenje možda leži u tome što su najranije zbirke sutta iz SN, a
jedna hipoteza kaže da je ovaj odeljak MN bio originalno deo SN, tematski grupisan oko šest
područja (saḷāyatanasaṃyuttaṃ). Neki su delovi uzeti odatle i smešteni u MN, moguće da se
ispuni dodatni odeljak kako bi ona imala 150 sutta (sada sadrži 152).
Sutta se dešava u Sāvatthīju i Buda poziva monahe: „Monasi, podučiću vas govorom o šest
područja čula. Slušajte i dobro zapamtite šta ću vam reći.”
Počinje sa:
3. Monasi, kad neko ne zna i ne vidi oko kakvo zaista jeste, kad neko ne zna i ne vidi oblike
kakvi zaista jesu, kad neko ne zna i ne vidi svest o viđenom kakva zaista jeste, kad neko ne zna i
ne vidi kontakt oka kakav zaista jeste, kad neko ne zna i ne vidi kakav zaista jeste [osećaj], koji se
doživljava kao prijatan, bolan ili ni bolan ni prijatan i nastaje kontaktom oka kao uslovom, tada
on gori strašću za okom, oblicima, svešću o viđenom, kontaktom oka, za osećajem, koji se
doživljava kao prijatan, bolan ili ni bolan ni prijatan i nastaje kontaktom oka kao uslovom.
Pominju se objekti koje ne poznajemo i ne vidimo ih kakvi zaista jesu. Oko, oblici, svest o
viđenom - ceo kognitivni proces. Kontakt je susret ova tri. Kroz kontakt oka dolazi osećaj, različiti
tipovi osećaja: prijatan, bolan, ni prijatan ni bolan. Šta se podrazumeva pod ovim izrazom "ne
zna i ne vidi kakvo zaista jeste"? Neznanje! I ono pokriva ceo proces iskustva. Pokriva oko kao
čulnu sposobnost, oblike kao objekte čula, svest oka - kogniciju, pažnju ka oblicima kroz čulo
vida; kontakt oka kao susret, a zatim imamo različite načine na koje oblici mogu biti u našem
iskustvu - prijatan, bolan, neutralan. Kada neko ne zna ovo i kada ne vidi ovo, bilo koju od ovih
stvari kakva zaista jeste, tada gori strašću (sārađđati) za okom, postaje vezan za oko, postaje
opčinjen. Zatim se isto ponavlja i za oblike, svest, kontakt, osećaj koji nastaje kontaktom okom.
U vezi sa neznanjem (ne videći i ne znajući ove stvari kakve zaista jesu) možemo reći da se
žudnja ili vezivanje ukorenjuju u bilo kom od ovih faktora koji učestvuju u procesu iskustva. Tako
se vezivanje smešta svuda - od oka, oblika, svesti o viđenom do kontakta i naročito u domenu
osećaja. Osećaj je jako gorivo za vezivanje. Vezivanje, sagorevanje strašću, zasnovano je na svim
pomenutim faktorima iskustva. To sve označava žudnju, taṇhā.
Pa tako, imamo ovde demonstraciju uslovljenog nastanka u procesu iskustva samog, u bilo kom
događaju posmatranja okom, kada se ne razume čistim uvidom, šta se dešava tada. Zatim, ovo
daje priliku vezivanju i žudnji da se smeste.
Kada neko živi goreći strašću, okovan, zaslepljen, maštajući o zadovoljenju, onda će u njemu u
budućnosti pet sastojaka bića koji su objekat vezivanja da jačaju. Njegova žudnja – koja vodi
novom rođenju, što združena s oduševljenjem i strašću, uvek nalazi novo uživanje, sad tu, sad
tamo – uvećava se. Njegove telesne i mentalne nevolje uvećavaju se, njegove telesne i mentalne
muke uvećavaju se, njegove telesne i mentalne groznice uvećavaju se, tada on doživljava telesnu
i mentalnu patnju.
"okovan"- ovo je vrlo jak izraz: saṃyuttassa;
"zaslepljen": sammūḷhassa - vezan za to, opčinjen, konfuzan, zbunjen nečim, obmanut nečim;
"maštajući o zadovoljenju": assādānupassino - sagledavanje/promatranje zadovoljenja, uvek
tražeći neku vrstu naslade (assāda = sladak ukus).
Kada neko traži ovaj "sladak ukus", kada je vezan za njega žudnjom, tada pet sastojaka bića koji
su objekat vezivanja (u njemu) jačaju.
["u njemu" je dodato u prevodu.
Bukvalan prevod za āyatiṃ pañcupādānakkhandhā upacayaṃ gacchanti bio bi "pet sastojaka
bića koji su objekat vezivanja odlaze u buduću akumulaciju".]
Šta se ukazuje ovim? Ova žudnja, ovo vezivanje ukorenjeni u sadašnjem iskustvu (oblika u oku) i
promatranje zadovoljstva u iskustvu, sve ovo formira seme, potencijal koje će izgraditi ponovno
pojavljivanje pet sastojaka u budućnosti. Drugim rečima, ova žudnja koja veže sebe za ovo
sadašnje iskustvo, postaje vučna sila koja donosi obnavljanje procesa u budućoj egzistenciji.
Ta žudnja funkcioniše kao seme za pojavu preporađanja. Nije to neki entitet duše/sopstva koji ide
iz jednog života u sledeći, nego je žudnja koja neprekidno gori upravo sada, ono što će doneti
pojavljivanje nove egzistencije u budućnosti. A ta nova egzistencija će biti konstituisana,
nastankom pet sastojaka, komponenti egzistencije.
I možemo reći da u sadašnjosti, kada delujemo na osnovu žudnje, tada gradimo, akumuliramo
pet sastojaka koji će nastati u budućnosti. Upravo sada mi konstituišemo ovih pet sastojaka, a
unutar njih postoji žudnja, vezivanje. Oni se sadrže u sadašnjih pet sastojaka kao seme koje će
doneti u egzistenciju novi skup sastojaka. Na osnovu tog skupa će nastati nova žudnja, novo
vezivanje... Kao kod voća - plod ima seme, a ono posejano dalje doneće drvo sa svojim
plodovima i svojim semenjem itd.
Tako su sastojci bića formirani u budućnosti, a žudnja kojom je neko vezan, donosi obnavljanje
egzistencije praćeno strašću i pohlepom. Žudnja raste, a kako ona raste, tada se njegove telesne
i mentalne nevolje uvećavaju, njegove se telesne i mentalne muke uvećavaju, njegove se telesne
i mentalne groznice (metaforično rečeno) uvećavaju, tada on doživljava telesnu i mentalnu
patnju. Ekstremni izrazi! Ali ovo i jeste vrlo moćna sutta.
Ista stvar se ponavlja za svako od ostalih čula i objekata. Do ove tačke nalazimo se na strani
učenja koju zovemo saṁsārička. Tretira se uslovljeni nastanak preko pojavljivanja, pokazuju se
plemenite istine o patnji i poreklu patnje.
U paragrafu 9 imamo prelaz ka delu učenja koji se bavi okončavanjem saṁsāre, bavi se stranom
oslobođenja. Ovo je samo inverzija prethodnog:
9. Monasi, kad neko zna i vidi oko kakvo zaista jeste, kad neko zna i vidi oblike kakvi zaista
jesu, kad neko zna i vidi svest o viđenom kakva zaista jeste, kad neko zna i vidi kontakt oka kakav
zaista jeste, kad neko zna i vidi kakav zaista jeste [osećaj], koji se doživljava kao prijatan, bolan ili
ni bolan ni prijatan i nastaje kontaktom oka kao uslovom, tada osoba ne
gori strašću za okom, oblicima, svešću o viđenom, kontaktom oka, za osećajem, koji se doživljava
kao prijatan, bolan ili ni bolan ni prijatan i nastaje kontaktom oka kao uslovom.
Kada neko živi ne goreći strašću, neokovan, nezaslepljen, promišlja opasnost, onda će u njemu u
budućnosti pet sastojaka bića koji su objekat vezivanja da slabe. Njegova žudnja – koja vodi
novom rođenju, što združena s oduševljenjem i strašću, uvek nalazi novo uživanje, sad tu, sad
tamo– biva napuštena. Njegove telesne i mentalne nevolje bivaju napuštene, njegove telesne i
mentalne muke bivaju napuštene, njegove telesne i mentalne groznice bivaju napuštene, tada
osoba doživljava telesno i mentalno zadovoljstvo.
Kada neko vidi i zna oko kakvo zaista jeste, šta je to? Mudrost - paññā. Onda žudnja i vezivanje
počinju da opadaju. Kada neko živi ne goreći strašću, tada kontemplira opasnost, manjkavost - a
to je da sve ove stvari (oko, oblici, svest o viđenom) jesu netrajne, nezadovoljavajuće i podložne
promeni. Kada neko kontemplira na ovaj način, tada pet sastojaka bića slabe u budućnosti,
njihova akumulacija u budućnosti opada, bledi. A zatim žudnja biva napuštena. Telesne i
mentalne nevolje su napuštene, takođe i mučenja i groznice, a ono što se doživljava je telesno i
mentalno zadovoljstvo, fizička sreća i mentalna sreća. Ovo nam sve pokazuje šta se dešava kada
se mudrost javlja. A mudrost je ona koja zna i vidi sve u ovom procesu iskustva, kognicije, kakvo
zaista jeste. Videti stvari kakve zaista jesu je u svetlu tri karakteristike. [Nekada je samo
netrajnost dovoljna.]
Sada nailazi nešto zanimljivo. Buda kaže:
10. Razumevanje takve osobe jeste ispravno razumevanje. Njena namera jeste ispravna
namera, njen napor jeste ispravan napor, njena svesnost jeste ispravna svesnost, njena
koncentracija jeste ispravna koncentracija. A njeni telesni postupci, verbalni postupci i način
življenja već ranije su pročišćeni. Tako se plemeniti osmostruki put u toj osobi
ostvaruje kroz razvijanje. Kada razvije plemeniti osmostruki put, i četiri temelja svesnosti u njoj se
ostvaruju kroz razvijanje; i četiri prave vrste nastojanja u njoj se ostvaruju kroz razvijanje; i četiri
osnove duhovne moći u njoj se ostvaruju kroz razvijanje; i pet sposobnosti u njoj se ostvaruju
kroz razvijanje; i pet snaga u njoj se ostvaruju kroz razvijanje; i sedam elemenata probuđenja u
njoj se ostvaruju kroz razvijanje. Dve stvari – spokojstvo i uvid – događaju se u njoj međusobno
povezane. Zahvaljujući neposrednom znanju, ta osoba potpuno razume stvari koje treba
potpuno razumeti zahvaljujući neposrednom znanju. Zahvaljujući neposrednom znanju, napušta
stvari koje treba napustiti zahvaljujući neposrednom znanju. Zahvaljujući neposrednom znanju,
razvija stvari koje treba razviti zahvaljujući neposrednom znanju. Zahvaljujući neposrednom
znanju, ostvaruje stvari koje treba ostvariti zahvaljujući neposrednom znanju.
Kod osobe koja kontemplira, zna i vidi stvari kakve zaista jesu, samo viđenje ovih stvari - to je
ispravno razumevanje. Njena namera, motivacija, svrha - ispravna je namera. Napor koji ulaže pri
upuštanju u tu kontemplaciju oka, oblika itd. to je ispravan napor. Njena svesnost oka, oblika,
svesti oka kakvi zaista jesu, svesnost toga da su netrajni, nezadovoljavajući i podložni promeni -
ispravna je sabranost. A koncentracija, ujedinjenje uma, apsorpcija uma u procesu
kontemplacije, to je ispravna koncentracija.
Za ovog praktikanta Buda ne navodi ispravno delovanje, govor i življenje, već kaže: A njeni
telesni postupci, verbalni postupci i način življenja već ranije su pročišćeni. Tako se o ova tri
elementa od osam, već vodilo računa pa naš praktikant ima čvrst temelj tri moralna faktora. Sada
on radi na proširenju drugih pet faktora osmostrukog puta (3 elementa koncentracije + 2
elementa mudrosti). Svi oni deluju zajedno u kontemplaciji stvari kakve zaista jesu. Na ovaj način
osmostruki put dolazi do ostvarenja razvijanjem: bhāvanāpāripūriṃ gacchanti. I kako se razvija
ovaj osmostruki put, svi drugi članovi 37 sredstava probuđenja (u 7 grupa) simultano se
ostvaruju razvijanjem.
Imamo 4 temelja sabranosti: kontemplacija tela, osećaja, uma i dhammā (objekata uma).
4 ispravna napora:
napor da se spreče nenastala štetna stanja uma,
napor da se napuste već nastala štetna stanja,
napor da se pojave korisna stanja koja se još nisu javila i
napor da se stabilizuju i učvrste nastala korisna mentalna stanja.
4 osnove duhovnih moći:
1) osnovu duhovne moći koju čini koncentracija, a zahvaljujući želji (ćhanda) i istrajnom naporu;
2) osnovu duhovne moći koju čini koncentracija, a zahvaljujući energičnosti (viriya) i istrajnom
naporu;
3) osnovu duhovne moći koju čini koncentracija, a zahvaljujući čistoti uma (ćitta) i istrajnom
naporu;
4) osnovu duhovne moći koju čini koncentracija, a zahvaljujući istraživanju (vimaṃsā) i istrajnom
naporu.
Zatim se 5 duhovnih sposobnosti ostvaruju razvijanjem:
1) sposobnost poverenja (saddha)
2) sposobnost energičnosti (viriya)
3) sposobnost sabranosti (sati)
4) sposobnost koncentracije (samādhi)
5) sposobnost mudrosti (paññā)
A 5 moći su po nazivima iste kao i prethodni elementi. Sposobnostima se smatraju kada imaju
funkciju vežbanja, ulogu vodiča u određenoj sferi/domenu. A kada postanu vrlo jake i moćne
toliko da ne mogu biti prevladane suprotnim kvalitetima, tada se smatraju snagama.
Nakon toga idu sedam elemenata probuđenja:
1) svesnost
2) istraživanje pojava
3) energija
4) radost
5) smirenje
6) koncentracija
7) spokojstvo.
Podsetnik: sva objašnjenja su bila data u vezi sa MN77.
Dve stvari – spokojstvo i uvid – događaju se u njoj međusobno povezane.
Samatha i vipassanā. Ovo je vrlo važno. Moderan način razumevanja je da radimo samathu ili
vipassanu, dva različita vida meditacije. Ali ovo nije tako korektno razumevanje. Kada praksa
sazreva, tada su ova dva faktora dovedena do balansa, harmonije. Do aspekta smirenja se dolazi
ispravnom koncentracijom, a do uvida mudrošću koja sada uzima oblik kontemplacija stvari
kakve zaista jesu. I tako, u ovoj visokoj tački kontemplacije dve su stvari dovedene u balans,
uravnoteženo su povezane. U ranijim stadijumima povremeno je naglasak stavljen na smirenje,
nekad na uvid.
Ali onda kada staza dostiže transcedentalni put - smirenje i uvid međusobno su povezani dok
uvid nije čvrsto zasnovan na smirenosti. Smirenost znači koncentraciju uma, stabilnost uma. Tako
se um neprekidno održava na objektu, bez napuštanja. A uvid je duboko viđenje u prirodu
fenomena. Kada zajedno nastupaju uravnoteženo, tada dolazi do proboja direktnim znanjem
koje otvara transcedentalnu stazu (koja nadilazi svet).
A ono što se dešava usled ovih važnih funcija ukazano je u sledećim rečenicama.
One su veoma, veoma važne. Možemo reći da je cela praksa višeg Budinog učenja sumirana u
ove četiri rečenice:
Zahvaljujući neposrednom znanju, ta osoba potpuno razume stvari koje treba potpuno razumeti
zahvaljujući neposrednom znanju.
Zahvaljujući neposrednom znanju, napušta stvari koje treba napustiti zahvaljujući neposrednom
znanju.
Zahvaljujući neposrednom znanju, razvija stvari koje treba razviti zahvaljujući neposrednom
znanju.
Zahvaljujući neposrednom znanju, ostvaruje stvari koje treba ostvariti zahvaljujući neposrednom
znanju.
Zatim u sledećem odeljku Buda postavlja pitanje:
A šta to treba potpuno razumeti neposrednim znanjem? Odgovor je sledeći: pet sastojaka bića
koji su objekat vezivanja, telo, osećaj, opažaj, mentalne obrasce, svest kao sastojak koji je objekat
vezivanja. To treba potpuno razumeti neposrednim znanjem.
Jedan aspekt potpunog razumevanja je specifična priroda svakog od pet sastojaka.
Drugi aspekt je razumevanje njihovih opštih karakteristika, da se razume da je svaki od ovih
sastojaka netrajan, povezan sa patnjom i bez trajne suštine.
A treći aspekat je eliminisati sva iskrivljena gledišta, iskrivljene percepcije u skladu sa svakim od
ovih pet.
„A šta to treba napustiti neposrednim znanjem? Neznanje i žudnju za bivanjem. To treba
napustiti neposrednim znanjem.
Dve su stvari pomenute: neznanje i žudnja za postojanjem (nastavljanjem postojanja u saṁsāri).
Mogli bismo navesti ova tri: pohlepu, mržnju i obmanutost. Ili možemo reći: otrov čulne želje,
otrov želje za postojanjem i otrov neznanja. Ali ovde se kaže vrlo prosto: neznanje i žudnju za
bivanjem. Ova su dva korena najfundamentalnija za saṁsāričko postojanje.
„A šta to treba razvijati neposrednim znanjem? Spokojstvo i uvid. To treba razvijati
neposrednim znanjem.
Često Buda kaže da treba razvijati plemeniti osmostruki put, nekada bilo koju grupu od 37
sredstava probuđenja. Ali ovde navodi vrlo prosto: smirenje i uvid (tj. koncentraciju i mudrost).
Izgleda da Buda govori publici koja je već razvila praksu puta do vrlo visokog stepena. I sada
pokazuje (kad već imate elemente moralnosti, vere, energije, svesnosti...) samo treba uneti
smirenost i uvid u balans i ojačati ih. A zatim će oni ispuniti sve ostalo što treba učiniti.
„A šta to treba ostvariti neposrednim znanjem? Istinsko znanje i oslobođenje. To treba
ostvariti neposrednim znanjem.
Viđđā vimutti - to je istinsko znanje, konačno znanje i oslobođenje. Ovo su stvari koje treba
ostvariti neposrednim znanjem.
Ono što treba zapamtiti je da celu shemu elaboriranu na osnovu oka i oblika treba ponoviti i za
uho, nos, jezik, telo i um. Tako se pasusi 9, 10 i 11 ponavljaju i za druga čula pa je sutta pet puta
duža nego što se čini.
Tako reče Blaženi. Zadovoljni, monasi se obradovaše rečima Blaženoga.
Praksa
Razmišljajte o izrazu: "Kad neko zna i vidi oko kakvo zaista jeste..." Šta ovo znači? Ovaj govor je
jasna instrukcija za uvid u svaku od šest grupa po šest (iz prethodnog govora). Šta mi, u stvari,
znamo i vidimo kada pogledamo u pet čula i um na ovaj način? Kako ovakvo viđenje vodi do
okončanja patnje?