Autor Tema: Buda  (Pročitano 19292 puta)

unicus

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 115
  • Karma: +110/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Buda
« Odgovor #30 poslato: Mart 30, 2011, 18:31:07 »
Hvala za dokumentarac i baš super što je prevedeno  :ok

Aparigraha

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 265
  • Karma: +173/-1
Odg: Buda
« Odgovor #31 poslato: April 21, 2011, 13:04:54 »
Omanuo u oba slučaja.
Evo prođe 2500 godina i još uvek postoje  :to


Neverovatna je sreca da je Buda omanuo u ovome. Pokusala sam u potpunosti da stavim na stranu cinjenicu da sam zenskog pola i svoju pristrasnost. Dakle, pokusavate grupu sastavljenu od samo zenskih/muskih osoba da naucite necemu, npr. nekoj vestini ili, pak, Dhammi  :zeleni:  Odjednom se pojave osobe suprotnog pola u grupi i Ucenje je ometeno. Da, upravo tako. Zamislite samo kako se Buda osetio u tom trenutku. Verujem da mu nije bilo svejedno  :zeleni:  Pocinje komesanje, cak i cudjenje, sto je u potpunosti dovoljno da koncentracija prisutnih opadne. Sama cinjenica da su se odjednom tu pojavile bila je dovoljna  :zeleni:
Ananda je zaista bio i vise nego hrabar.
Ne, gospodine! Nisam prosvetljen. Ali sam prilično eliminisan! (Ananda Mangala Mahanayakathera)
ekaggata jit

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4093
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Buda
« Odgovor #32 poslato: April 21, 2011, 22:56:57 »
Budino ćutanje
 
Ono što se naziva "Budinim ćutanjem" postalo je skoro simbol. Mnogi pisci, akademski i popularni, pominjali su ga, iznosili svoje mišljenje o njemu i pokušavali da iscede nekakvo značenje iz njega.
 
Prema Raimonu Panikkaru: “Krajnji razlog Budinog ćutanja kao odgovora na neka postavljena mu pitanja čini mi se da ne leži u ograničenosti čoveka kao subjekta, ni u nesavršenosti naše moći saznavanja, a ni u tajanstvenosti prirode stvarnosti. Umesto toga, čini mi se da krajnji razlog
 
Budinog ćutanja leži u tome da te krajnje stvarnosti nema." Nasuprot onome što Panikkar misli, Buda jeste potvrđivao bivanje krajnje stvarnosti (nirvana) u svojoj čuvenoj izjavi: "Postoji nerođeno, nenastalo, nesačinjeno, nesastavljeno. Kad ne bi postojalo to nerođeno, nenastalo, nesačinjeno, nesastavljeno, ne bi bilo bekstva od onoga što je rođeno, nastalo, sačinjeno i sastavljeno. Ali pošto postoji nerođeno, nenastalo, nesačinjeno, nesastavljeno, tada i postoji bekstvo od onoga što je rođeno, nastalo, sačinjeno i sastavljeno" (Udana, 80 i drugde).

Edmond Holmes je bio siguran da je 2500 godina proučavanja Budinog učenja dovelo do pogrešnog zakljuka, ali da je on na kraju uspeo da to ispravi: "...Buda je ostajao nem kada su raspravljana metafizička pitanja ne zato što nije imao šta o tome d akaže, već zato što je imao toga isuviše, zato što je bio preplavljen sopstvenom moćnom mišlju i zato što su kanali izražavanja koje su ga sofisti njegovog vremena navodili da koristi bili suviše uski i suviše plitki da bi njegovoj duši doneli olakšanje. I kao što je to na planu duhovne emocije, isto tako je i na planu duhovne misli. 'Tišina', kaže jedan od Šekspirovih likova, 'jeste savršeni glasnik radosti. Sreću mi umanjuje ako govorim o tome kolika je'."
 
Otac A. Chandrakanthan ima drugačije tumačenje. “Neki filozof je jednom posetio Budu i pitao ga: "Bez reči, bez ne-reči, hoćete li mi iskazati istinu?" Buda je ćutao. Posle izvesnog vremena filozof se lagao pridigao, poklonio i zahvalio Budi rečima: "Uz pomoć vaše prijateljske ljubavi prokrčio sam put kroz svoje obmane i stupio na put istine." Kada je filozof otišao, Ananda, jedan od starijih Budinih učenika, upita: 'Blaženi, šta je taj filozof postigao?' I Buda odgovori: 'Dobar konj pojuri kad vidi čak i senku biča!' Za Budu, ćutanje kao neizbežan put koji vodi do Istine ne razlikuje se od istine same. To su dva vida jedne iste stvarnosti. Ne čudi da se čak i u hrišćanskoj tradiciji o ćutanju govori kao o jeziku Boga. Služeći se hrišćanskim terminima, možemo reći da ćutanje jeste sakrament istine." Ovo je prilično ilustrativno za nemušte, banalne, "razgledničarske" verzije Budinih sentenci koje cirkulišu unaokolo kao autentična verzija njegovog dubokog učenja.
 
I naravno, ne bismo mogli da imamo ovo ćutanje a da neko ne pokuša da uz njega nekako prokrijumčari i boga. Tako jedan autor piše: "Budisti su pogrešno razumeli Budu uzimajući njegovo ćutanje kao negaciju. Budino ćutanje o bogu je pogrešno shvaćeno, tako da su budisti smatrali kako je Buda svojim ćutanje ukazivao na nepostojanje boga. No, kada dođete do zaključka da bog uopšte ne postoji, šta bi onda mogao biti objekat vaše meditacije? Ako kažete da je taj objekat sopstvo, tada nema koristi od posebnog usmeravanja interesovanja ka samome sebi, jer mi smo uvek zainteresovani za same sebe."
 
Idući dalje, i možda nadole, nailazimo na popularne pisce koji su takođe imali toliko toga da kažu o Budinom ćutanju. Prema Sri Chinmoyu, Buda je rekao: "Ponekad, ćutanje je najbolji odgovor." Pendžabska pesnikinja Amrits Pritam, poštovalac Majke Tereze i Oshoa, napisala je: "Kada se ples Meere i ćutanje Bude sretnu, cveta istinska filozofija Oshoa." Allan Smiths u svojoj "Filozofiji Istoka" kaže: "Buda je tišinu izdigao na nivo filozofije. Ona je sama suština njegove filozofije." prema sajtu Proverbs of Buddha, on je rekao: "Tišina je prazan prostor, a taj prostor je dom probuđenog uma."

Kad sve ovo imate pred sobom, ne možete okrivljavati nekoga kad misli da je Buda često pribegavao zagonetnom ćutanju kad god bi neko nešto pitao i da je dobar deo njegovog učenja saopštavan uz pomoć tišine, možda praćene nekim značenjem bremenitim osmehom.
 
Dobro, sad kad znamo šta su drugi rekli i mislili o navodnom Budinom ćutanju, da vidimo šta kažu originalni izvori. Buda je bio zagovornik tišine, ne kao odgovora na neko pitanje, metafizičko ili bilo koje drugo, već jednostavno kao alternative dokonom naklapanju koje se često dogodi u društvenom kontekstu. Svojim monasima je rekao: "Kada se sretnete, ili razgovarajte o Dhammi ili održavajte plemeniti tišinu" (M.I,161). On ni u kom slučaju nije ohrabrivao ćutanje kada se suočimo sa besom ili provokacijom (S.I,162). Povremeno bi se osamio na recimo pola meseca i tada verovatno nije ni govorio ni sa kim (S.V,12). Ali u svemu tome nema ničeg posebno "filozofskog" ili "mističnog"!
 
Jedan od nekoliko originalnih izvora koji se pominju u diskusijama o Budinom navodnom ćutanju jeste njegov dijalog sa lutajućim asketom Vaććhagottom. taj čovek je Budi postavio seriju pitanja -- Je li ovaj univerzum konačan, beskonačan, i jedno i drugo ili ni jedno ni drugo? Je li duša isto što i telo? Je li nešto drugo nego telo? Da li probuđena osoba postoji posle smrti? ... itd. Na svako od tih pitanja Buda je odgovorio sa "To nije moje gledište, Vaććha" (Na kho aham Vaccha evamditthi).
Na kraju je Vaććhagotta pitao Budu zašto o tim pitanjima nema svoj stav, on mu je odgovorio zato što takva pitanja i bilo koji odgovori koji na njih mogu biti dati jesu "samo gledišta, hvatanje za gledišta, džungla gledišta... Oni ne vode do odustajanja, okretanja od, hlađenja strasti, zaustavljanja, smirivanja, višeg znanja, do probuđenja, niti to nirvane." Ne da nije na Vaććhagottinu salvu pitanja odgovorio ćutanjem, već je Buda upravo odgovorio na jedan koherentan način, time da o tim pitanjima nije zauzeo stav ni na ovaj, ni na onaj način. Dakle, nije ćutao. Potom je dao jasan i lako razumljiv razlog zašto nema svoje mišljenje o njima; zato što su to samo stavovi koji odvlače pažnju od stvari koje zaista jesu bitne (M.I,484-8). Ni u svemu ovome nema ničeg posebno "paradoksalnog" ili "metafizičkog"!

U stvari, postoji samo jedno mesto, ponavljam, jedno mesto u čitavoj Tipitaki kada je Buda odbio da odgovori na pitanje koje mu je bilo postavljeno. Naime, jednom drugom prilikom isti taj Vaććhagotta je upitao Budu: "Postoji li sopstvo?" Buda je ćutao. A Vaććhagotta nastavi: "Onda znači da sopstvo ne postoji?" i opet je Buda ćutao. Možda malo kivan ili razočaran, Vaććhagotta ustade i ode. Onda Ananda upita Budu zašto je na ta pitanja odgovorio ćutanjem, a ovaj mu odgovori: "Da sam, kad sam bio pitan da li sopstvo postoji, odgovorio sa "da", tada bih stao na stranu onih učitelja koji su eternalisti. Da sam, kad sam bio pitan da li sopstvo postoji, odgovorio sa "ne", tada bih stao na stranu onih učitelja koji su anihilacionisti. I da sam odgovorio sa "da", da li bi to bilo u saglasnosti sa znanjem da sve jeste bez sopstva?" "Ne, gospodine", odgovori Ananda. "A da sam odgovorio sa "ne, sopstvo ne postoji", ovaj već zbunjeni Vaććhagota bi postao još više zbunjen i pomislio bi: "Ranija sam imao sopstvo, a sada ga nemam" (S IV,400). Dakle, još jednom, jasno i jednostavno, Buda objašnjava zašto je u ovom jednom jedinom slučaju ostao nem na postavljeno pitanje; zato što nije želeo da bude poistovećen sa određenim filozofskim gledištima i zato što nije želeo da dodatno zbunjuje pozaoca. Sva teorijska, komična i spekulativna objašnjenja Budinog "paradoksalnog", "enigmatskog" i "mističnog" ćutanja zasnovana su na ovom jednom jedinom događaju. Tako ispada da su ljudi stvorili nekakvu imaginarnu "Budinu tišinu" i ispunili je sopstvenom bukom. U nekim slučajevima to su učinili zato što s enisu potrudili da provere originalne izvore, a u drugim zato što su hteli da uključe Budu u svoja filozofska uverenja.

Ven. Dhammika

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4093
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Buda
« Odgovor #33 poslato: April 21, 2011, 23:02:40 »
Neverovatna je sreca da je Buda omanuo u ovome. Pokusala sam u potpunosti da stavim na stranu cinjenicu da sam zenskog pola i svoju pristrasnost. Dakle, pokusavate grupu sastavljenu od samo zenskih/muskih osoba da naucite necemu, npr. nekoj vestini ili, pak, Dhammi  :zeleni:  Odjednom se pojave osobe suprotnog pola u grupi i Ucenje je ometeno. Da, upravo tako. Zamislite samo kako se Buda osetio u tom trenutku. Verujem da mu nije bilo svejedno  :zeleni:  Pocinje komesanje, cak i cudjenje, sto je u potpunosti dovoljno da koncentracija prisutnih opadne. Sama cinjenica da su se odjednom tu pojavile bila je dovoljna  :zeleni:
Ananda je zaista bio i vise nego hrabar.

Da, pomalo je postala situacija kontradiktorna. Odvojiš se u šumu da bi vežbao meditaciju, izolovao se od što više spoljašnjih uticaja i naravno suočiš se sa gomilom drugih problema koje takvo izdvajanje nosi. A onda se još pojavi grupa osoba suprotnog pola koje bi da ti se pridruže i taj prizor je kod mnogih koji su bili rešili da idu stazom probuđenja verovatno ponovo uzburkao strasti. Tako da se slažem da odluku nije bilo nimalo lako doneti. Al se Buda verovatno setio one čuvene Ađan Čaove izreke: "Sve je naš učitelj", pa pomislio, ajd da im dam još učitelj(ic)a, pa ko preživi pričaće  :zeleni:
« Poslednja izmena: April 22, 2011, 09:57:40 Sati »

kondanja

  • Član
  • *****
  • Poruke: 1086
  • Karma: +461/-1
Odg: Buda
« Odgovor #34 poslato: April 22, 2011, 09:10:36 »
Sviđa mi se ova analiza gore o ćutanju. A sad evo jedan citat o zadovoljstvu  - bolji izričaj o tome još nisam pročitao, a čitalačkog iskustva imam poprilično. Osim toga, povezano je najsnažnije i sa ženama (i muškarcima, stvar je čvrsto povezana) sa svim tim teškoćama i dilemama oko uključenja žena u zajednicu.
 
Umberto Eco:
 
(...) Probudih se kad je odzvanjao sat večernjeg obroka. Osjećao sam se tromim od spavanja, jer je spavanje po danu kao grijeh puti: što je bilo duže, to ga više želiš, pa ipak osjećaš se nesretnim, sitim i nenasićenim u isti čas. (...)
 
("Ime  ruže", str. 172, GZH 1986., prevela Morana Čale, naglasak, K. )
Plemeniti hvali ubijanje bijesa - sa njegovim slatkim vrhom i otrovnim korijenom - jer ubivši ga u sebi kajanja nemamo. (Sn 1.71)

miki

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 32
  • Karma: +32/-0
Odg: Buda
« Odgovor #35 poslato: April 22, 2011, 17:38:42 »
Evo Nyanaponika-inih misli o cutanju.
 
Slika viseg coveka pojavljuje se u Sutta Nipata-i najcesce u obliku monaha, i to u njegovoj najizrazitijoj formi kao Muni, t.j tihi mudrac, cutljivi svetac, sto je bio ideal i predbudisticke Indije. Njegov impozantan karakter, koji podseca na ostre forme arhajskog vajarstva je u centru starijih slojeva Sutta Nipata-e. Kada se govori o duhu Sutta Nipata-e, onda se svakako najpre pomisli na Muni-Ideal.
 
Znacenje reci Muni je "Cutljivac" . Nebudisticke askete koje su se tako nazivale su najcesce polagali zavet potpunog cutanja. Ipak to nije bilo uobicajeno u Budinom monaskom redu, u kome su i u ovom pogledu vladale "dve veoma vazne stvari: mera i sredina" - citat Nietche. Budisticki Muni je bio stedlljiv na recima, ali ne i nem. Njegov govor se ogranicavao na neophodno i smisaono. Njegovo cutanje se nije ogranicavalo na govor, vec je obuhvatalo i smirenost tela i duha. U oblasti tela on je svoje telo usavrsavao tako da upravlja pokretima, bude umeren u zivotnim aktivnostima, i zivi bez zahteva. Medjutim najkarakteristicnija odlika je bilo cutanje njegovog duha. U njegovom srcu vise se nisu javljale zelje i strasti, a ni sumnje i nemir, vec je u njemu vladao mir.
 
Muni je tako sa mirom u mislima, recima, i delu isao usamljen svojim putem kroz zivot, okrenut sebi i sam sebi dovoljan. On je nije bio sklon druzenju, izuzev sa plemenitim prijateljima, kada ih na svom putu tako retke ipak sretne.
 
Nyanaponika
izvod iz predgovora njegovog prevoda Sutta Nipata-e

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4093
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Buda
« Odgovor #36 poslato: Maj 25, 2011, 23:08:43 »
Ako ste se ikada zapitali ko su bili poslednjih 25 Buda, evo ja danas natrčao na spisak, obrnutim redom, pa da podelim  :kez2:

25. Dīpankara, 24. Koṇḍañña, 23. Maṅgala, 22. Sumana, 21. Revata, 20. Sobhita, 19. Anomadassi, 18. Paduma, 17. Nārada, 16. Padumuttara, 15. Sumedha, 14. Sujāta, 13. Piyadassi, 12. Atthadassi, 11. Dhammadassī, 10. Siddhattha, 9. Tissa, 8. Phussa, 7. Vipassī, 6. Sikhī, 5. Vessabhū, 4. Kakusandha, 3. Koṇāgamana, 2. Kassapa, 1. Gotama

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 806
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Buda
« Odgovor #37 poslato: Maj 25, 2011, 23:25:20 »
Jel to Buddha rekao da su to bili njegovi prethodnici? Neka imena su mi poznata cini mi se iz jainske predaje, a Kassapa (Kasyapa) isto odnekud...? :mislilac

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4093
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Buda
« Odgovor #38 poslato: Maj 26, 2011, 15:34:08 »
Bio je i jedan Budin učenik Maha Kassapa, koji je posle učiteljeve smrti kao najugledniji u Sanghi sazvao i prvi sabor.
Verovatno znaš za toga...

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4093
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Buda
« Odgovor #39 poslato: Maj 31, 2011, 21:07:20 »

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 806
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Buda
« Odgovor #40 poslato: Jul 02, 2011, 14:46:08 »
Nedavno je na hrvatskom drzavnom radiju bila emisija o Buddhi  :andjali  Sto je vrlo rijetka prilika da se jedna takva tema provukla izmedju obilja katolickog du'ovnog programa kojim odise ova skromna drzavna radio stanica. Kvaliteta ove emisije o Buddhi i nije bas neka, neka djeca laprdaju simpaticne i dobronamjerne budalsatine o Buddhi i buddhizmu, a uceni profesor pametuje i objasnjava sture povijesne cinjenice o kraljevicu Siddharthi... ali vrijedi je poslusati jer traje samo 15'tak minuta, a i jedna je od rijetkih na ovu temu u nasem radijskom prostoru:
 
http://www.4shared.com/audio/8I5tEaQ9/Buddha.html
 
 

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4093
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Buda
« Odgovor #41 poslato: Jul 02, 2011, 22:43:35 »
Skinuo i preslušao  :D

Zanimljivo je da gosp. istoričar kaže kako su priče o Budinom životu pune nadnaravnih priča i čudesa.
Ne znam koje romane je on čitao, ali Budina priča o sopstvenom životu baš i nema nekih čudesa  :naocare:
On takođe pominje da su beli slonovi najavili Maha Mayi začeće Siddhatthe. Koliko se sećam bio je samo jedan u njezinom snu. Al eto, vremenom se namnožili, pa ispade celo krdo  :)

No, bez obzira na sve, baš kao što kažeš, lepo da je jedna takva makar i površna emisija o Budi bila na radiju  :ok




Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 806
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Buda
« Odgovor #42 poslato: Jul 02, 2011, 23:27:05 »
Meni je mali zakon kako simpaticno objasnjava buddhizam... Kada kaze da je meditacija kao kada mozak pustis na pasu... :ok   Treba ti zdjela, jastucic za sjedenje, pjevas Om... Mali je zakon, kako se on fura na buddhizam  :bravo: a nema jos pojma o nicemu...

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4093
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Buda
« Odgovor #43 poslato: Jul 02, 2011, 23:48:05 »
 :kez2:
da pola emisije je potrošio na objašnjavanje kako dok meditiraš po zdeli vrtiš batićem, pa to stvara zvuk koji te onda štiti od buke automobila  :smeh

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 806
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Buda
« Odgovor #44 poslato: Jul 03, 2011, 00:36:31 »
Pa jesi li pripremio dovoljno zdjela za ljetni seminar. Nemoj da nekome nedostaje. Vidis kako je to vazno! Bez toga nema da pustis mozak na pasu...  :smeh