Autor Tema: Pravila ponašanja  (Pročitano 7840 puta)

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Pravila ponašanja
« poslato: Jul 29, 2011, 14:22:10 »
Pravilo ponašanja ili morala (sikkhāpada) jeste samonametnuto pravilo vežbanja. Moralne norme koje svaki budista odlučuje da prihvati i živi u skladu sa njima nazivaju se pet pravila (pañća sīla). To su: (1) neću povrediti nijedno biće, (2) neću ukrasti, (3) neću se upuštati u nedolične seksualne odnose, (4) neću lagati i (5) neću uzimati alkohol ili droge.

Nastojeći da se pridržavamo tih pravila, postepeno razvijamo poštovanje za život drugih, za njihovu imovinu, njihovo dostojanstvo, njihovo pravo da znaju istinu i isto tako počinjemo da cenimo jasnoću sopstvenog uma. Buda je pridržavanje ovih pravila nazvao brigom za druge i to "donosi ljubav i poštovanje, vodi ka zajedništvu, smirivanju razdora, skladu i jedinstvu". (AN 6:10, MN 149). Mislim da ovaj odlomak zaslužuje da bude citiran i na paliju, jeziku budističkog kanona: "piyakarana, garukarana, sangahaya, avivadaya, samaggiya, ekibhavaya, samvattanti".

Buda je na pridržavanje pravila gledao kao na dar (danani) od kojeg korist ima i onaj koji daruje i onaj koji daje. "Kada plemeniti učenik praktikuje pet pravila morala, on daruje slobodu od straha, mržnje i zlovolje bezbrojnim bićima. I kada poklanja takav dar, on i sam sebi daruje slobodu od straha, mržnje i zlovolje" (AN 8:39). Jednom drugom prilikom je vrlinu nazvao "darovateljicom slobode" i "uslovom za dobru koncentraciju" (AN 5:105) i pomenuo da jedna od najvećih koristi od praktikovanja ovih pravila jeste sreća koja nas obuzima na pomisao da nismo učinili ništa nedostojno (anavađđa sukha, DN 2). Drugim rečima, budisti vežbaju sebe u skladu sa ovim pravilima zato što im je stalo do sopstvene dobrobiti, kao i do sreće drugih.

 :)

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #1 poslato: Jul 30, 2011, 17:05:24 »
Pored pet pravila morala, ozbiljni budisti će pokušati da praktikuju i osam pravila (attha sila), barem dva puta mesečno, na dan mladog i punog Meseca. Osam pravila su isti kao i pet pravila, sem što je treće zamenjeno potpunom apstinencijom od seksualnih odnosa, a dodatna tri pravila su: (6) odustajanje od uzimanja jela posle podneva, (7) odustajanje od plesa, pevanja, svirnja ili slušanja muzike, ukrasa i šminke, (8) odustajanje od korišćenja visokih i luksuznih sedišta ili ležaja. Od tek zaređenih monaha i monahinja se očekuje da praktikuju deset pravila (dasa sila), kao pripremu za svoj monaški život. Tih deset pravila su ista kao i onih osam, s tim što je sedmo pravilo podeljeno na dva (7. odustajanje od plesa, pevanja, svirnja ili slušanja muzike, 8. odustajanje od ukrasa i šminke), tako da osmo pravilo postaje deveto i na kraju se dodaje deseto: odustajanje od korišćenja zlata i srebra, što znači novca.

Treba uočiti da se prvih pet pravila odnosi na moralno ponašanje, dok poslednjih pet nemaju veze sa moralom, već sa ponašanjem kojim se pojednostavljuje naš život i baratanje materijalnim stvarima, tako da smo u prilici da se potpuno fokusiramo na duhovno. Ako ovo ne razumemo (što se često dešava u tradicionalno budističkim zemljama), to može izazvati razne vrste nesporazuma. U narednim danima razmotrićemo ova pravila "pojednostavljivanja".

 :kez2:

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #2 poslato: Jul 31, 2011, 15:10:25 »
Šesto među osam i deset pravila jeste: "Vikala bhođana vermani sikkhapadam samadhiami", "Uzimam pravilo da neću jesti u pogrešno vreme."

"Pogrešno vreme" (vikala) odavno se tumači tako da znači od podneva da zore sutradan, ne znam nijedno mesto u suttama gde je to precizirano. Generalna svrha ovog pravila je dovoljno jasna - da se ohrabri umerenost u jelu (Sn.707) i izbegne posmanost usled punog stomaka. Ali deo o izbegavanju jela baš posle podneva je manje jasan. Originalna priča u Vinayi koja objašnjava ovo pravilo nije baš ubedljiva i čini se da se radi o kasnijem pronalasku. Prema toj priči, monah se pojavio na vratima neke kuće kasno uveče. I kakoje domaćica prilazila vratima, iznenadni blesak munje ga je obasjao i na smrt uplašio jadnu domaćicu. Kako bi sprečio da se tako nešto ponovi, Buda je uveo ovo pravilo.

Jedino opravdanje koje Buda pri tome daje jeste da je to dobro za zdravlje, mada ne precizira koje je to "pogrešno vreme", izuzev što pominje "veče" ili "noć" (ratti). Tako je rekao: "Ja ne jedem uveče i otuda sam oslobođen bolesti i tegoba, uživam u zdravlju, snazi i lakoći" (M.I,473). No, ne vidim nijedan razlog zašto bi jedenje ujutro bilo više ili manje zdravo nego ono popodne.

Pretpostavljam da se izvor ovog pravila krije u dve stvari. Prvo, d aje jelo pre podneva već bilo čvrsto ukorenjena konvencija među lutajućim asketama, te je Buda jednostavno preporučio svojim monasima i monahinjama da slede to pravilo. Takođe, razlog zašto je ovo pravilo evoluiralo je u tome da su indijske seoske domaćice, tada kao i sada, hranu za ceo dan kuvale vrlo rano, te je i glavni obrok bio ujutro. Drugim rečima, najpovoljnije vreme za sakupljanje hrane (pindapata) bilo jutro. Podne je verovatno korišćeno kao granice za period kada se jede, zato što ga je lako odrediti. Takođe je prilično izvesno da monasi i monahinje uzimaju samo jedan obrok dnevno zato što im, pošto ne rade bilo kakav fizički rad, i nije potrebno mnogo hrane. Otuda je važno razumeti da podne nije neko magično vreme posle kojeg konzumiranje hrane postaje ozbiljan moralni propust. Pre se radi o tome da je to bio pogodan i u Budino vreme sasvim praktičan način da se jasno podeli dan.

 :joga:

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #3 poslato: Avgust 02, 2011, 13:55:41 »
Poslednje među Osam pravila i deveto među Deset pravila kaže da treba odustati od korišćenja visokih (ućća) i velikih (maha) sedišta i ležajeva. Neki ljudi su zbunjeni ovim pravilom i pitaju se kakve to veze ima sa moralom ili vežbanjem uma. Naravno da to nema nikakve veze sa moralom. Samo prvih pet pravila tiču se moralnog ponašanja i imaju svoje kammičke posledice. Ostala pravila, uključujući i ovo o sedištima i ležajima su samo načini ponašanja koji doprinose smirivanju uma i oblikovanju karaktera. U staroj Indiji, pa čak i u današnjem svetu, sedenje na uzdignutom ili glomaznom sedištu bilo je znak moći i visokog društvenog položaja. Monarsi, sudije, predavači, direktori, predsedavajući parlamentom itd. svi imaju specijalna, uzdignuta sedišta. Praktikovanje Osam pravila znači odricanje od, a ne isticanje ili korišćenje svog socijalnog statusa, i to barem jedan dan. Rad sa Osam pravila tiče se skromnosti, umanjivanja ega i odustajanje od toga da "sebe stavimo na pijedestal"
 

Na slici, beba krši osmo pravilo :)


Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 806
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #4 poslato: Maj 19, 2014, 23:16:06 »
Citao sam (i slusao  :ok ) Dhammiku i on kaze da u vezi petog pravila - pusenje nije krsenje (tog) pravila, jer ne opija um kao alkohol i droge.


No, zanima me, ima li kakvo pravilo u vezi cistoce? U yogi se pusenje kosi s pravilom o cistoci (shauca). U to spada obaveza odrzavanja cistom okoline, odjece, tijela iznutra i izvana. To djelomicno obuhvaca i hranu koja zagadjuje tj. nutricionisticki razlog vegetarijanstva (ne samo zbog ahimse), ali svakako i pusenje koje prlja pluca i druga tkiva tijela unoeseci dim, gar, cadju i sl.


Kako je opcenito pitanje cistoce rijeseno u buddhizmu? Jer (samo) po ovih pet pravila bi ispalo da bi neka osoba mogla biti posve moralna, ali bi mogla slobodno u isto vrijeme i da ne pere niti tijelo, niti odjecu i da siri smrad nadaleko oko sebe. Kako je to rijeseno?

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #5 poslato: Maj 28, 2014, 09:27:53 »
Nasao sam ovu kratku suttu u Itivuttaki, 66

This was said by the Blessed One, said by the Arahant, so I have heard:

"There are these three kinds of cleanliness. Which three? Bodily cleanliness, verbal cleanliness, mental cleanliness. These are the three kinds of cleanliness."

Clean in body, clean in speech, clean in awareness — fermentation-free — one who is clean, consummate in cleanliness, is said to have abandoned the All.

Verovatno ima toga jos, u razrađenijoj formi, ali bi trebalo potražiti. No, naišao sam i na ovaj odlomak iz govora o Dhammi, koji takođe mislim da dobro odslikava stav prema čistoći.

http://community.dhammaloka.org.au/entry.php/89-Inspiring-Section-of-a-Talk?s=1f2462fd1bf3b84265b2e0b77829c805

milan_kenshi

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 114
  • Karma: +56/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #6 poslato: Maj 30, 2014, 08:53:53 »
Izvinjavam se ako razgovor odvlačim malo na stranu, ali bih želeo samo na pomenem jednu meni vrlo značajnu istorijsku činjenicu u vezi budističkih pravila ponašanja. Samo nešto malo kasnije na drugom kraju sveta, u staroj Grčkoj, Sokrat je sam takođe došao do zaključka kako bi bilo dobro da postoje samonametnuta ograničenja svojih "apetita" (u raznim aspektima života) i to prvenstveno radi sopstvene sreće.

Sokrat je došao do toga razmatrajući jednu legendu o prstenu koji nosiocu daje moć da bude nevidljiv i samim tim daje mogućnost da radi šta god hoće bez straha od bilo kakve kazne: uzima šta hoće, spava sa kim hoće, ubija ili oslobađa iz zatvora koga god hoće i tako dalje. Sokrat na kraju zaključuje da će ipak postojati ljudi koji neće iskoristiti ovu moć, jer će shvatiti da je vrlo opasno da postanu robovi svojih hirova i apetita i da će napraviti izbor da ne koriste prsten upravo da bi bili srećni (dobro, dobro, znam na šta vas to podseća, ali ne želim sad još i Tolkina da pominjem ovde  :naocare: ) .

[...] Socrates ultimately argues that justice does not derive from [...] social construct: the man who abused the power of the Ring of Gyges has in fact enslaved himself to his appetites, while the man who chose not to use it remains rationally in control of himself and is therefore happy. (Republic 10:612b)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_of_Gyges#The_role_of_the_legend_in_Republic

Moraću se latiti toga da sam pročitam detaljno taj deo Republike, ali mi se čini da je Sokrat upravo zastao samo na korak do toga da sam promisli i smisli pravila ponašanja poput onih o kojima govori Buda.

To sam želeo da pomenem ovde da bih pokazao da budistička samonametnuta pravila nisu "proizvoljno" uzeta, već su i drugi mislioci zaključili da ograničenja takve prirode doprinose postizanju sopstvene sreće. Nešto kao jedna nezavisna eksperimentalna potvrda od strane Sokrata :)
:bravo:




Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 806
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #7 poslato: Maj 31, 2014, 00:10:01 »
Da, zanimljivo je i Satijevo i Kenshijevo razmisljanje, ali ne znaci li to upravo da je:


a) u nedostatku izricitog i nedvosmislenog pravila o cistoci ono izvedeno tek posredno?
- to otvara mnoge probleme
- je li ono manje vazno
- da li je ono tek posljedica ukupnog (posrednog) sazrijevanja moralnosti (primjene drugih, obaveznih, pravila) i uvida
- mozemo li tako relativizirati i ostala pravila
- da li je prihvatljivo za buddhistickog monaha ili svjetovnjaka da se ne pere
- je li prihvatljivo da puse, postoje li buddhisticki monasi koji puse, je li to prihvatljivo itd.


b) Nije li Sokrat malo prenegativno gledao na pitanje prstena
- zasto bi nekoristenje (askeza) bila jedina alternativa pretjerivanju
- ne bi li se mogao prsten iskoristiti i za mnoge korisne stvari
- da nevidljivost iskoristis da na miru radis meditaciju i nitko te ne smeta
- da s klonis guzve
- da pomazes drugima
- da cinis dobro drugima neprimjecen i sl.


Sjecam se jednog mladog para koji je imao obicaj u male teglice s nesto zemlje saditi cvijece, a onda ih tako ostavljati pred vratima svojih sugradjana da se razvesele kada nadju takav mali polon pred vratima.

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #8 poslato: Maj 31, 2014, 10:38:21 »
U Vinayi, monaškim pravilima, postoje izričita pravila o održavanju čistoće tela i mesta na kojem monah živi. Zanimljivo mi je kako se opisuju dužnosti mladog monaha koji je lični pratilac starijeg:

"Having gotten up early, having taken off his sandals, having arranged his upper robe over one shoulder, the pupil should provide tooth wood and water for washing the face/rinsing the mouth. [Comm.: On the first three days when one is performing these services, one should provide the preceptor with three lengths of tooth wood — long, medium, and short — and notice which one he takes. If he takes the same length on all three days, provide him only with that length from then on. If he is not particular about the length, provide him with whatever length is available. A similar principle holds for the water: On the first three days, provide him with both warm and cold water. If he consistently takes either the warm or the cold, provide him only with that kind of water from then on. If not, provide him with whatever water is available.]

(The Commentary suggests that in "providing" these things, one need only set them out, rather than hand them to the preceptor. Once they have been set out, one should proceed to sweep out the restroom and its surrounding area while the preceptor is using the tooth wood and water. Then, while the preceptor is using the restroom, one should proceed to the next step.)

"Arrange a seat. If there is rice gruel, then having washed a shallow bowl, offer the rice gruel to the preceptor. When he has eaten the rice gruel, then having given him water, having received the bowl, having lowered it (so as not to let the washing water wet one's robes), wash it carefully without scraping it [Comm.: knocking it against the floor] and then put it away. When the preceptor has gotten up, take up the seat. If the place is dirty, sweep it.

"If the place where the preceptor is staying is dirty, the pupil should clean it if he is able to. First taking out the bowl and robes he should lay them to one side. Taking out the sitting cloth and sheet, he should lay them to one side. Having lowered the bed, he should take it out carefully, without scraping it [Comm.: along the floor] or knocking it against the door or doorposts, and then lay it to one side. Having lowered the bench, he should take it out carefully, without scraping it [Comm: along the floor] or knocking it against the door or doorposts, and then lay it to one side. Taking out the spittoon... the leaning board, he should lay them to one side. "If there are cobwebs in the dwelling, he should remove them, starting first with the ceiling covering-cloth (§) (and working down). He should wipe areas around the window frames and the corners (of the room) (§). If the wall has been treated with ochre and has become moldy (§), he should moisten a rag, wring it out, and wipe it clean. If the floor of the room is treated with blackening (polished), he should moisten a rag, wring it out, and wipe it clean. If the floor is bare ground, he should sprinkle it all over with water before sweeping it, (with the thought,) 'May the dust not fly up and soil the room.' He should look for any rubbish and throw it away to
one side.

itd.
 
« Poslednja izmena: Maj 31, 2014, 10:44:00 Sati »

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #9 poslato: Maj 31, 2014, 10:42:50 »
Što se tiče pušenja, boraveći sa monasima samo jedne linije, koji nisu pušili, smatrao sam da nijedan budistički monah ne puši. A onda sam otišao na proslavu Vesaka i zabezeknuo se kad sam video monaha sa cigaretom :D

Očigledno da se pušenje (u nekim monaškim zajednicama) ne smatra kršenjem petog pravila morala.

milan_kenshi

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 114
  • Karma: +56/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #10 poslato: Jun 01, 2014, 06:38:53 »

Zdravo,

b) Nije li Sokrat malo prenegativno gledao na pitanje prstena

Mogu da pokušam da dam odgovor na to pitanje na vrlo prostom primeru iz svakodnevnog života.
Prsten iz legende koju Sokrat razmatra daje ljudima moć da rade šta hoće, potpuno anonimno i bez straha od kazne.
I bez takvog magičnog prstena, mnogo puta u svakodnevnom životu i mi imamo priliku da uradimo
šta god hoćemo a da to niko ne sazna i da nas niko ne kazni.
U tim trenucima možemo posmatrati koliko je naš poriv ka preferiranju kratkoročne lične dobiti jak,
nasuprot postupanja po moralnim normama za koje se zalažemo i govorimo da bi voleli da vladaju svetom.
Recimo, jedna "mala" laž, za koju niko neće saznati, a nama sprečava gubitak novca.
Recimo kada me zaustavi saobraćajac zato što sam napravio nepropisno skretanje.
Koliko nas ima reflesknu reakciju da proba da se izvuče od plaćanja kazne, iako zna da su u krivu?
To da sam slagao znaću samo ja i niko drugi. Eto malog trenutka gde ja imam magični prsten na ruci.

Pomislite onda koliko bi teško bilo obuzdati se da ne radimo stvari iz sebičnih razloga, ako bi smo
znali da bilo šta i u bilo kom trenutku možemo uraditi anonimno i bez ikakve šanse da budemo kažnjeni?
Sokrat je tvrdio da ne postoji takav čovek koji bi odoleo tolikom iskušenju.
Ja mogu samo da potvrdim da definitivno ne poznajem lično nikog takvog.


Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 806
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #11 poslato: Jun 01, 2014, 16:30:29 »
Vjerujem da ima ljudi koji bi tu moc znali koristiti za opce dobro... evo, recimo, ja na primjer...  :dsmeh

lone

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 2
  • Karma: +1/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #12 poslato: Novembar 14, 2014, 23:58:24 »
Dobar dan svima

jase neslazem u vezi cigareta, i cigarete spadaju u red droge, jel imaju sastav hemikalija i duvana stoje stetno za organizam i za duh. i prlja cist duh, ko pusi sebi sam steti i tako krsi 2 zakona od 5. i otezava napredak u meditaciji. pozdrav od strogog interpreta teravadskog budizma.  :bye pozdrav

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #13 poslato: Novembar 16, 2014, 19:01:18 »
Pozdrav za strogog interpreta teravadskog budizma  :ok

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 806
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Pravila ponašanja
« Odgovor #14 poslato: Avgust 07, 2016, 21:37:38 »
Poslednje među Osam pravila i deveto među Deset pravila kaže da treba odustati od korišćenja visokih (ućća) i velikih (maha) sedišta i ležajeva.


U tom pogledu je meni vrlo zanimljiva scena kada kralj Ajatasattu dolazi (na preporuku svojeg dvorskog lijecnika Jivaka) na svoj prvi susret s Buddhom i ostaje zacudjen kada u skupini od mnogo monaha ne prepoznaje na prvi pogled Buddhu. To nam svjedoci o tome da Buddha nije imao posebnu odjecu, nije sjedio na posebno istaknutom mjestu u sanghi itd.


A kako to danas buddhisticki ucitelji svih tradicija koriste posebno istaknuta, visoka i velika prijestolja kada drze svoja javna predavanja? Jel' imaju oni problema s krsenjem tog pravila?