Budizam > Zajedničke teme

Budizam i Kršćanstvo - sličnosti

(1/8) > >>

abusaef:
Budizam, više Đainizam sam proučavao u knjizi „Religije svijeta“ (no morao sam vratiti knjigu brzo  :) ). Pa eto radi boljeg razumijevanja trebam malo diskusije sa Budistima.
Kršćanin sam no smatram da večina religija govori o istome i da je dobro naučiti bar nešto i iod drugih. Baza je moja religija, a otale mi samo pomažu da nešto brže i bolje razumijem.
Uglavnom, zanima me da li se slažete sa mojim razmišljenjem oko sličnosti naših religija?
Oboje težimo glavnom cilju – pročišćenju duše! Mi to zovemo Rajem, a Vi nemate naziv za to – no pričate o mjestu gdje su duše oslobođene karme i kruga rađanja i umiranja.
Put do tamo je također isti, različiti su nazivi. Tako oboje smatramo da ovaj život nije sve, već da postoji i život poslije.
Život poslije mi kršćani nazivamo čistilište (katolici i pravoslavci, protestanti ne), a Budisti govore o reinkarnacijama. Za mene je to ista stvar, jer moramo nešto napraviti da bi se očistili naše duše. Kod nas to nije dovoljno detaljno opisano, spominje se samo čistilište gdje mi na neki način čistimo dušu od grijeha (karme). Kod Vas je to znači ponovno i ponovno rađanje do prosvjetljenja.
Isto tako i pojam karme kod Vas se opisuje kao nešto loše bez obzira da li karma bila dobra ili loša. Karma je ono što nas i dalje drži u krugu rađanja i umiranja (ono što nas drži  u čistilištu). Karma je ono što mi opisujemo kao navezanost, neumjerenost i ovisnost o nečem materijalnom – nešto što nam je postalo toliko bitno da nas odvaja od Boga – postaje čak i idol koji mijenja Boga. Nešto smo mi zovemo grijeh odnosno ono što nas zarobljava.
Također i sustav vrijednosti (moral) nam je jako sličan. Ne ubij, ne laži ... s time da Vi imate i ono što mi nemamo a to je ne koristiti alkohol i drogu koja nam muti um (kod nas je to možda umaskirano u grijehu neumjerenost)
Najveća razlika je što mi smatramo da postoji stvoritelj, Bog, dok Vi smatrate da mi ljudi postajemo Božanska bića onog trenutka kada se očistimo od grijeha – karme.
Da li se slažete samnom?

abusaef:
I ova razlika što sam spomenuo je opet u djelovima ista. Vi tvrdite da postoje čiste ili prosvjetlene duše koje su na neki način božanske. I kod nas poznajemo takve duše u vidu svetaca. Recimo kod Islama takve duše zovu anđelima ili barem u nekom dijelu (i kod kršćana su anđeli nematerijalna stvorenja, ali ipak mislim da ih malo drugađije doživljavamo - osim ako i naši sveci nisu postali anđeli).


Pojam patnje mi je za sada misterij. Pokušavam shvatiti što je patnja za Budizam, jer koliko sam shvatio Budi je ona bila na prvom mjestu (njeno uklanjanje) ako nisam nešto krivo shvatio?


 :nov

Sati:
ima i sličnosti. ima i razlika.
Koliko ja razumem, polazište je isto, učvršćivanje u moralu kroz dobra dela i reči,
ali iza toga dolazi do razilaženja u praksi, jer Buda govori o pročišćenju uma kroz meditaciju,
a odbija postojanje bilo kakve večne duše koja nastavlja da postoji posle smrti.

 :)

Sejmyo:
Samo brzinski pošto nemam puno vremena.


Cilj Budinog traganja je uvjek bio oslobođenje od nezadovoljstva (ili patnje, strepnje, muke) ovog života. Sada u ovom momentu, ne poslje smrti ili u nekoj nepostojećoj budućnosti. U budističkoj kosmologiji postoji pakao i raj (i par drugih sfera postojanja) ali za razliku od abrahamskih religija ni jedna sfera postojanja nije trajna. Dakle, i ako završiš u raju prije ili kasnije i ta egzistencija će da prestane i završićeš u jednoj od drugih sfera. Isto važi i za pakao. Egzistencija u ovim sferama traje veoma dugo vremena, koja se može činiti vječnom, iako možeš tu da provedeš hiljade i stotine hiljada ili milione godina na kraju i to prođe. Dakle jedno od osnovnih učenja budizma je da ništa nije trajno. Taj zakon važi i za boga i ostala nebeska bića i sva ostala bića nebitno od toga gdje se nalaze (pakao itd).


Grjeh kao takav ne postoji u budizmu. Pogotovo iskonski grjeh. Umjesto njega Buda nas uči da su sva bića već iz samog početka prosvjetljena i sjaje mudrošću i vrlinom. Karma nije grjeh. Karma su naša djela. Dakle isto kao kad posadiš sjeme paprike plod biljke koja izraste biće paprika, tako kad posadiš dobra djela plod će biti pozitivne okolnosti u tvom životu i obratno.


Nadam se da je ovo malo pojasnilo razliku.  :)

abusaef:
Aha znači karma je ipak nešto drugo od grijeha? Znači li to da je dobra karma dobro, jer koliko sam pročitao Buda je govorio da se moramo osloboditi svake karme jer nas ona veže u krug neprestanog rađanja - nema prosvjetljenja - ako to nije Đainizam (nisam proučio dobro  :tuga )?
Iskreno imalo bi mi smisla da je dobra karma dobro - a ne nešto što nas veže za niže oblike života.


A vezano uz patnju - u kom smislu oslobođenje i to što prije?
Recimo danas sam saznao da sam teško bolestan - patim. Što mi je lijek toj patnji? Ako meditiram na što se oslanjam?




I sada me zbunilo ovo oko nestalnosti - kako se netko tko je pročišćen, prosvijetljen može ponovno "zaprljati" i otići iz raja na neku nižu razinu?
Recimo u kršćanstvu postoji ta prića o Luciferu (Sotoni) koji je anđeo - gotovo jednak Bogu (razlika je što je i on stvoren kao i sve - osim samog Boga koji je biće), ali je htio biti više od Boga pa je ispao iz Raja - figurativno govoreći. Ali teško mi je vjerovati da to može prosvijetljenja duša učiniti, da joj se to može dogoditi - djeca su drugo (čista, ali ne prosvijetljenja pa se zato svi mi zaprljamo prije ili kasnije).

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

Idi na punu verziju