E dobro si me podsetio da tekst nisam završio. Evo ima još:
PreporađanjePreporađanje je zaista tvrd zalogaj za savremenog skeptika! Već po samoj svojoj prirodi, preporađanje predstavlja skoro nemoguć izazov, jer se radi o hipotezi koju je neverovatno teško dokazati ili pobiti naučnim sredstvima. Za skeptika, na zadovoljavajući način utvrditi da li postoji neka vrsta nastavka posle smrti praktično je nemoguće (izuzev da sam umre i lično se uveri). Međutim, u slučajevima kada neku tvrdnju nije moguće lično verifikovati, treba priznati da slepi skepticizam nije ništa racionalniji od slepe vere. Otuda ćemo stvar ispitati širom otvorenih očiju i uma, kako bismo nadogradili na ono što smo do sada ustanovili.
U Budino vreme postojalo je pleme po imenu Kalame, koji su postali izuzetno skeptični pošto su ih posećivali razni askete i učitelji, te bi svaki od njih upravo svoje učenje proglašavao za konačnu istinu, iako su sva ta učenja često međusobno bila i protivrečna. Shvativši da je nemoguće da su sva ona istinita, Kalame su isto tako zaključili da im nedostaje objektivan kriterijum na osnovu kojeg bi procenili valjanost svakog od tih učenja. Buda je shvatio njihov položaj i otuda kada ih je jednom posetio i oni mu izložili svoju dilemu, nije želeo da ih dalje zbunjuje direktno izlažući svoje učenje o preporađanju, kao što su to neki pre njega možda činili. Umesto toga on im je rekao:
"Sledbenik Plemenitih, Kālāme, čiji je um na ovakav način oslobođen neprijateljstva, oslobođen zle namere, neuprljan i čist, nalazi ovde i sada četiri podstreka:
"Pretpostavimo da postoji drugi svet i da postoji plod, rezultat dobrih ili loših dela. Tada je moguće da ću se posle sloma tela, posle smrti, preporoditi na srećnom odredištu, u nebeskom svetu". To mu je prvi podstrek.
"Pretpostavimo da ne postoji drugi svet i da ne postoji plod, niti rezultat dobrih ili loših dela. Tada ja ovde i sada. u ovome svetu, živim srećan, daleko od neprijateljstva i zle namere." To mu je drugi podstrek." [11 Kalama sutta, AN III.65]
Iz ovog citata i naše dosadašnje analize možemo zaključiti da bez obzira šta se događa posle smrti, budistički put donosi koristi koje je moguće osetiti u ovom životu. U izvesnom smislu to je dobra polazna tačka i dovoljno opravdanje za to da taj put i sledimo, mada još uvek samo po sebi ne doprinosi ništa tome da dokaže ili opovrgne valjanost tvrdnje o preporađanju.
Kako je opisano u Apannaka sutti [12 MN 60], Buda se upustio u razgovor o preporađanju sa grupom domaćina. Prvo im je razložio poziciju onih koji su verovali u karmu i preporađanje, kao i posledice koje je to verovanje imalo po njihove voljne postupke. Verujući da će karma učinjena u prošlosti pre ili kasnije doneti plod, bili su odlučniji da čine onu vrstu korisnih postupaka nabrojanih u Kalama sutti. I tako...
"Može se očekivati da će, kad odbace ove tri štetne aktivnosti – loše telesne postupke, loše verbalne postupke, loše mentalne postupke – usvojiti i praktikovati tri povoljne aktivnosti: dobre telesne postupke, dobre verbalne postupke, dobre mentalne postupke. A zašto? Zato što ti poštovani bramani i askete vide u štetnim aktivnostima mane, propadanje i prljanje; a u povoljnim aktivnostima nagradu obuzdanosti, potpunog pročišćenja." (MN 60 – Apannaka sutta)
Kao što je izloženo u Kalama sutti, bez obzira šta se dogodi posle smrti, tokom života biše pošteđeni neprijateljstva, mržnje i nevolja, a sve kao jedan indirektan rezultat njihovog verovanja u karmu i preporađanje. Potom je buda izložio poziciju onih koji ne veruju u karmu ili preporađanje. Takvi ne veruju da će neminovno snositi posledice bilo kakvih loših postupaka koje učine. Pošto ne veruju u preporađanje, oni smatraju da je posledice takvih dela moguće izbeći potpunim iščezavanjem posle smrti, što im sve smanjuje motivaciju za pročišćavanje uma. Ovakav pogled na svet, lišen karme i preporađanja, one koji ga zastupaju takoće ne motiviše da čine dobra dela koja izviru iz mudrosti, velikodušnosti i prijateljske ljubavi. Otuda...
"Može se očekivati da će, kad odbace ove tri povoljne aktivnosti – dobre telesne postupke, dobre verbalne postupke, dobre mentalne postupke – usvojiti i praktikovati tri štetne aktivnosti: loše telesne postupke, loše verbalne postupke, loše mentalne postupke. A zašto? Zato što ti poštovani bramani i askete ne vide u štetnim aktivnostima mane, propadanje i prljanje; a ni u povoljnim aktivnostima ne vide nagradu obuzdanosti, potpunog pročišćenja." (MN 60 – Apannaka sutta)
Štetni postupci, kako se vidi iz ovog teksta, vod eka patnji. Otuda, upravo ovakvo gledište posebno je štetno za svakoga, čak i u sadašnjem životu, upravo zato što ne potpomaže makar olakšavanje ili pak prestanak patnje. A ako je ideja preporađanja tačna, kao što je to tvrdio Buda, pojedinac će u stvari profitirati dvostruko, jer ne samo da će mu dobra dela doneti blagotvoran rezultat sada, već će mu to doneti u budućnosti.
Čak i ako se ispostavi da je tvrdnja o preporađanju netačna i pored toga što nam je Buda govorio, još uvek ostaje dobitak vezan za sadašnji život, pri čemu preporađanje možemo uzeti tek kao radnu hipotezu. Ako se pokaže pogrešnom, ima li ikakvog osnova da se osetite prevarenim ili obmanutim zato što ste navedeni da verujete u nešto pogrešno, a ipak ste na drugoj strani profitirali? Ako je tako, u čemu se sastoji prevara, šta ste to u stvari izgubili?
Bez obzira šta odlučite da je primeren odgovor na ovakve okolnosti, ovaj život ćete dostojno proživeti ukoliko odlučite da činite dobra dela. Na kraju, uvek pragmatični Buda tvrdi...
"U takvoj situaciji, mudar čovek ovako razmišlja: 'Ako postoji uzročnost, onda će se ovaj dobri čovek – posle sloma tela, posle smrti – ponovo pojaviti na dobrom odredištu, u nebeskom svetu. Čak i ako zanemarimo uzročnost i tvrdnje ovih poštovanih asketa i bramana, ovog dobrog čoveka mudraci hvale ovde i sada, kao nekoga sa dobrim ponašanjem i ispravnim razumevanjem, kao nekoga ko se drži učenja o uzročnosti. A ako uzročnost zaista postoji, onda je ovaj dobri čovek dobio dva zgoditka, po tome što ga mudraci hvale ovde i sada i po tome što će se -- posle sloma tela, posle smrti – ponovo pojaviti na dobrom odredištu, u nebeskom svetu. Tako ovo pouzdano učenje, kada se dobro razume i usvoji, pokriva obe strane i isključuje mogućnost nepromišljenosti u delovanju." (MN 60 – Apannaka sutta)