Autor Tema: Kašmirski šaivizam  (Pročitano 12961 puta)

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Kašmirski šaivizam
« poslato: Novembar 15, 2010, 23:56:52 »
Gita-artha-samgraha Cijenjeni ljubitelji indijske filozofije i duhovnosti. Jedinstvena prilika za nabavku ove vrijedne knjige:



Gita-artha-samgraha je jedno od kracih, ali vaznijih dijela kashmirskog tantrickog ucitelja Abhinavagupte (11.st.). Rijec je o tumacenju smisla (artha-samgraha) Bhagavad Gite. Abhinava se ne upusta u duga tumacenja svakog stiha (bhashya), nego daje kratke ali prodorne osvrte u vezi smisla pojedinih stihova koje smatra vaznim protumaciti, kao i na zavrsni smisao svake glave BhG.

Kashmirska verzija Bhagavad Gite (razlikuje se neznatno od Shamkara'caryine koja se smatra klasicnom verzijom, i duza je za nekoliko stihova koji u klasicnoj verziji ne postoje) je donedavno smatrana izgubljenom i unutar same Indije. Cuvana i prenosena u uskim krugovima kashmirskih pandita tantricke (shaivitske) provinijencije prvi put je ponovno ugledala svjetlo dana sredinom 20.st. kada je na indijskim jezicima ponovno objavljuje poznati kashmirski shaivitski ucitelj svami Lakshman Joo. Profesor Boris Marjanovic je svjetski poznat orijentalist (predaje trenutno na Odsjeku za indologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, pa preporucujem onima koji mogu da iskoriste jedinstvenu priliku i prisustvuju njegovim predavanjima ponedjeljkom i cetvrtkom na FF). Vazno je napomenuti da je prof. B.Marjanovic ujedno i sljedbenik kashmirske tantricke tradicije Trika-shaivizma ciji je ucitelj bio i veliki Abhinavagupta. Marjanovicev prijevod na engleski jezik je prvi prijevod ovog djela na neki od zapadnih jezika.

Dakle, tko je zeli kupiti, cijena je 200 kn (25 EUR) + PTT, narudzbe se primaju na: fazlija@net.hr a placanje je pouzecem. Dostupno je jos oko 20 kopija, pa tko se prvi javi...

http://www.rudrapress.com/products/books/gitartha.htm

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Kašmirski šaivizam
« Odgovor #1 poslato: Februar 04, 2011, 22:03:42 »
Profesor Marjanovic tumaci Abhinavaguptinu Bhairava Stotru:

http://www.youtube.com/watch?v=F1LJnyCFZzk
http://www.youtube.com/watch?v=OjdCvVHgOL0

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Kašmirski šaivizam
« Odgovor #2 poslato: Februar 04, 2011, 22:47:57 »
Profesor Marjanovic tumaci ucenje o zvucnoj (glasovnoj) matrici svijeta (sanskrt: matrka) iz Abhinavaguptinog djela Tantra-sara (Sustina tantre):
 
M 1 File110130 104231 241 110130 111908
 
M 2 File110130 112412 263 110130 115222

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Kašmirski šaivizam
« Odgovor #3 poslato: Februar 06, 2011, 19:28:51 »
Imamo jedinstvenu priliku slusati ucena predavanja prof.Marjanovica o temama koje su iznimno vazne za razumijevanje tantricke shaivisticke filozofije.
 
Slijedi snimka predavanja iz zagrebackog Kluba sveucilisnih nastavnika u kojem predstavlja ucenje indijskog gramaticara Bhartṛharija koji je iznimno bitan za razvoj kasnije shaivisticke misli u ucenjima tantrickih ucitelja kao sto su Utpaladeva, Abhinavagupta, Ksemaraja i drugi. Ovo predavanje je vrlo bitno, jer u njemu prof.Marjanovic daje brojne osvrte na ostale sustave indijske misli i jasno izlaze razlike i slicnosti, kao i utjecaj koji je Bhartṛharijeva gramatika imala na druge indijske filozofske sustave kao sto su nyaya, samkhya i drugi.
 
No, prije slusanja ovog predavanja, bilo bi pozeljno izdvojiti 5-10 minuta i procitati neke osnovne pojmove i postavke Bhartṛharijeve gramatike na wikipediji: http://en.wikipedia.org/wiki/Bhart%E1%B9%9Bhari
 
I konacno, zelio bih reci par rijeci zasto (i da li) je ovo ucenje bitno za razumijevanje povijesti razvoja buddhizma. Moje osobno misljenje (mozda grijesim, dadem se razuvjeriti, ali jos nisam nasao uvjerljive protutvrdnje) jeste da je tantra bitno utjecala na razvoj vedante iz prvobitne religije veda, ali isto tako i na razvoj buddhizma od theravade prema mahayani i dalje prema buddhistickoj tantrayani. Taj se utjecaj ne vidi samo na simbolickoj razini u nazivu tantrickog buddhizma, nego i u sadrzaju tema koje obradjuju mahayana i tantrayana u odnosu na theravadu.
 
U osnovi radi se o promjeni pogleda na ucenje, promjeni tumacenja izvornog Buddhinog ucenja, s time da je temeljna postavka ucenja zadrzana. Ta temeljna postavka svjedoci o slicnosti tantre i buddhizma, ali je promjena u njegovom tumacenju (interpretaciji) toliko tantricka da je utjecaj jednostavno nemoguce ne primjetiti. Tantricko ucenje o sveprisutnosti Shive (Najvise svijesti) i jedinstvu pojavnog svijeta i Najvise svijesti, bitno su utjecale na kasnija mahayanska ucenja o sveprisutnosti Buddhine Dharmakaye, jedinstvu pojava i praznine te istobitnosti samsare i nirvane.
 
Dakle, poslusajmo predavanje o Bhartṛharijevoj gramatici:
 
1 File110128 101103 369 110128 105352
 
2 File110128 110147 353 110128 114711
 
3 File110128 120700 708 110128 130039
 
4 File110128 153633 771 110128 164344
 
5 File110128 171045 412 110128 173341
 
 :joga:

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Kašmirski šaivizam
« Odgovor #4 poslato: Februar 27, 2011, 17:33:54 »
Imamo jedinstvenu priliku slusati prijevode i tumacenja nekih od temeljnih spisa indijskog hinduistickog tantrizma, iznesenih od strane uglednog svjetskog poznavatelja indijske filozofije - prof. Borisa Marjanovica (koji trenutno boravi u Hrvatskoj i drzi tecajeve samskrta i tantricke monisticke filozofije za uzak krug zainteresiranih polaznika).
 
Ovom prilikom prof.Marjanovic tumaci prvi stih Maha'rtha Manjarii, djela koje je napisao juznoindijski ucitelj Maheshvara'nanda (13 st. ?). Kao sto i sam kaze u uvodu, za tantricke spise se obicno kaze da imaju 3 razine tumacenja. Cista gramaticka razina tj. samo znacenje stiha, filozofska razina i misticna razina, ili razina prakse. Tako u svrhu objasnjenja dubljih razina ovog stiha Marjanovic poseze za tumacenjima samog Maheshvara'nande. Nadam se da cete uzivati u ovom du'ovnom predavanju i da vam nece smetati sto je na engleskom jeziku (zbog Marjanovicevih brojnih ucenika samskrta i filozofije iz drugih zemalja):
 
Mahārtha Maňjarī v.1; part 1.avi
 
Mahārtha Maňjarī v.1; part 2.avi
 
Mahārtha Maňjarī v.1; part 3.avi
 
Mahārtha Maňjarī v.1; part 4.avi
 
Mahārtha Maňjarī v 1; part 5
 
 :joga:

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Kašmirski šaivizam
« Odgovor #5 poslato: Mart 14, 2011, 01:16:15 »

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Kašmirski šaivizam
« Odgovor #6 poslato: Maj 20, 2011, 10:39:35 »
prof. Boris Marjanovic objasnjava dio Abhinavaguptinog spisa Tantra'loka (Sjaj tantre):

Kashmir Shaivism: Parts 1and 2 of Abhinavagupta's Tantrāloka 4:181b-183 by Boris Marjanovic

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Kašmirski šaivizam
« Odgovor #7 poslato: Decembar 27, 2013, 19:08:08 »
Svami Lakshman joo daje upute za meditativnu praksu cakrodaya. Jednu od meditativnih tehnika kashmirskog shaivizma. Rijec je o sabranosti na srediste, spoj, dvaju krajnosti. U ovom slucaju sredista dva dijela daha (udaha i izdaha). Praksa je vrlo slicna buddhistickoj meditaciji na dah, samo s tom razlikom sto je predmet sabranosti srednji dio daha (madhyama-prana) izmedju udaha i izdaha. Ovakva meditacije (isto kao i u buddhizmu) vodi dalje do postizanja razlicitih razina samadhija tj. jhana kako bi se reklo u buddhizmu:


http://www.universalshaivafellowship.org/teachings/practice/#.Ur3Ax9JDt8E

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Kašmirski šaivizam
« Odgovor #8 poslato: Oktobar 26, 2015, 22:19:15 »
Dr. Boris Marjanovic je nedavno u Berkleyju, Kalifornija, održao predavanje o Abhinavaguptinom djelu Tantrasara (Sustina tantre), a kao uvod u predavanje je otpjevao i preveo uvodni stih kojim Abhinavagupta otvara jedno od poglavlja Tantrasare o kojem je na predavanju bilo rijeci. S obzirom da je Abhinavagupta u (pretezno vedantinskoj) Indiji mozda cak i poznatiji kao pjesnik, dramaturg i teoreticar umjetnosti, nego kao filozof i tantricki guru, ne cudi da je svoja filozofska djela cesto oplemenjivao ovako dubokim i lijepim stihovima. A takav pristup je i tipican za tantru, prije filozofije za uvod malo prekrasne bhakti poezije!

Acko

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 125
  • Karma: +69/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Kašmirski šaivizam
« Odgovor #9 poslato: Novembar 02, 2015, 19:06:41 »
Ja mnogo volim sanskrit, iako ga ne znam... Doduše, naučilo se za sve ove godine čitanja o indijskoj duhovnosti makar 50-ak termina ja vjerujem. : )

A što se tiče prof. Marjanovića, po ovom videu bih rekao da on istinski uživa svaki put kad izgovara nešto na sanskritu.  :bravo:

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Kašmirski šaivizam
« Odgovor #10 poslato: Novembar 03, 2015, 20:00:24 »
Isao sam 3-4 mjeseca na tecaj samskrta kod Marjanovica kada je prije par godina bio u Hrvatskoj, i tada sam naucio vise nego na 4 godine studija indologije.

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Kašmirski šaivizam
« Odgovor #11 poslato: Maj 15, 2016, 21:02:02 »



Evo za ljubitelje tantricke filozofije i samskrta, nekoliko novih predavanja naseg znamenitog indologa i pandite prof.Borisa Marjanovica o filozofiji kasmirskog shaivizma  :bravo:


Shakipata (oslobodjenje putem milosti), tumacenje Abhinavagupte i usporedba s drugim skolama (samkhya-yoga)


- predavanje 1
- predavanje 2


U osnovi, ovo je ucenje vrlo slicno buddhizmu. Svijest sama proizvodi svoje vlastite proizvode (misli, osjecaje, zapazanja itd.). Proizvodi ih svojom vlastitom voljom, ali potom i sama potpada pod njihov utjecaj. Put oslobodjenja (po Patainjaliju) je smirivanje te iste volje (buddhizam: tanha) i omogucavanje svijesti da uvidi razliku izmedju sebe same i svojih vlastitih proizvoda.


Tada se javlja uvid (pratibha) o pravoj prirodi svijesti.


Takodjer, malo filozofskih razmisljanja o stalnoj promjenjivosti, netrajnosti, prolaznosti prirode krajnje stvarnosti (tema takodjer bliska buddhizmu, anicca) kroz tumacenje uvodnih stihova spisa Paratrisika Vivarana te stihova Abhinavaguptine Tantraloke .



Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Kašmirski šaivizam
« Odgovor #12 poslato: Decembar 29, 2016, 15:21:03 »



Pandit Boris Marjanovic nastavlja svoja predavanja o kashmirskoj tantrickoj filozofiji.


Pogledajte kratak osvrt na 6. knjigu Abhinavaguptine tantricke enciklopedije Tantra'loka (Sjaj tantre):


https://www.youtube.com/watch?v=SylTGiy-JzU