Recitovanje iz Pali kanona je važan deo budističke prakse, barem za monahe. Tako su uostalom i prenošeni i sačuvani Budini govori prvih pret vekova posle njegove smrti, dok nisu bili zapisani.
Ali recitovanje nekad dobro dođe i za laike, barem nekih kratkih forula koje ću pokušati da objasnim ovde.
Za početak, uzmimo
Tri utočišta ili oslonca, što je klasična formula čijim ponavljanjem 3 puta neko iskazuje svoje uverenje u istinitost Budinog učenja i svoju odluku da ga sledi oslanjajući se na tri stvari: Budu (Buddha), njegovo učenje (Dhamma) i sve one koji su odmakli na putu probuđenja i mogu mu pomoći da i sam napreduje (Sangha).
Elem, ništa krštavanje i ostali komplikovani rituali, otpevaš tri puta i gotovo. Novopečeni budista/-kinja
buddhaṃ saraṇaṃ gaććhāmi
dhammaṃ saraṇaṃ gaććhāmi
saṅghaṃ saraṇaṃ gaććhāmi
dutiyam-pi buddhaṃ saraṇaṃ gaććhāmi
dutiyam-pi dhammaṃ saraṇaṃ gaććhāmi
dutiyam-pi saṅghaṃ saraṇaṃ gaććhāmi
tatiyam-pi buddhaṃ saraṇaṃ gaććhāmi
tatiyam-pi dhammaṃ saraṇaṃ gaććhāmi
tatiyam-pi saṅghaṃ saraṇaṃ gaććhāmi
buddhaṃ:buddha-, particip prošli glagola budh-, buditi. Probuđeni. Ovde je akuzativ jednine: buddhaṃ.
saraṇaṃ:saraṇa: utočište. Akuzativ jedn.: saraṇaṃ.
gacchāmiglagol gam-, ići. Ovde 1. lice jednine sadašnjeg vremena: idem.
dhammaṃ:dhamma-, Budino učenje, prirodni zakon. Izvedeno od glagola dha-, držati. Tako b ise Dhamma mogla prevesti i kao "ono što sve drži (povezuje)". Akuzativ jedn: dhammaṃ.
saṅghaṃsaṅgha-, zajednica. Zajednica Budinih sledbenika. Postoji saṅgha nezaređenih učenika i saṅgha monaha i monahinja. Akuzativ jedn.: saṅghaṃ.
Kada se ova strofa ponavlja po drugi put ispred svakog stiha se dodaje reč dutiyampi, što bi značilo otprilike "po drugi put" i tatiyampi, "po treći put"
I za kraj evo i audio fajla koji sam snimio, tek da pokažem svoje fantastične glasovne mogućnosti
http://www.yu-budizam.com/audio/tri%20utocista.ogg(desni klik miša na link i možte snimiti audio fajl na svoj kompjuter))