Autor Tema: 12 Kakacupama sutta (MN 21)  (Pročitano 4788 puta)

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
12 Kakacupama sutta (MN 21)
« poslato: Mart 15, 2010, 14:12:23 »
Prvo jedno zapažanje. Ovo je dvanesta sutta po redu, pa pošto idemo tempom jedna sutta nedeljno, to bi značilo da već tri meseca radimo zajednički. Nije loše. :ok
Zato čestitam nam svima "malu maturu"   :apl


Kakacupama sutta (MN 21) –- Poređenje sa testerom

Kratak sadržaj sutte
Govor koji je Buda održao Moliya Phagguni, pošto je dočuo da se ovaj suviše često(ativela, dosl. previše vremena) druži sa monahinjama i da se strašno ljuti kada mu to neko prebaci. Naslov sutte inače dolazi od jednog od mnogih poređenja u govoru, koje kaže da monah ne treba da ispolji ljutnju čak i kada mu neko dvoručnom testerom (ubhatodandakena kakacena) odseca jedan ud za drugim. (Vrlo visok kriteriju, nema šta!?) Zanimljivo da se isto poređenje sa testerom pojavljuje i u još jednom govoru, a to je Maha-hatthipadopama sutta ili Dugi govor o poređenju sa otiskom stope slona (MN 28).

Ova sutta sadrži i poznatu priču o ženi iz Savatthija po imenu Vedehika, znanoj po blagosti i dobroj naravi, koju je njezina služavka rešila da stavi na probu.

Beleške o sutti
Tema ove sutte je kako praktikovati strpljenje, naročito kad se suočimo sa tuđom kritikom. Za razliku od nekih govora koje Buda održi reklo bi se bez nekog vidljivog povoda ili drugih gde odgovara na postavljeno pitanje, ovaj govor za svoj povod ima sasvim konkretan događaj u okviru Sanghe. Naime, vidimo da je to vreme kada je već formiran i red monahinja i da one žive u blizini mesta gde žive i monasi. Koliko to ima prednosti, toliko može biti i loše za duhovni napredak i monaha i monahinja, koji bi trebalo da se pridržavaju zaveta celibata. Otuda Buda nije slučajno ustanovio stroga pravila koja regulišu odnos između ova dva dela Sanghe. Recimo, kad monah odlazi da govori pred monahinjama, ne bi trebalo da odlazi sam, već sa njim ide još jedan monah ili muški laik. Takođe, tamo ne bi trebalo da ostane i posle zalaska sunca.

No, Moliya Phagguna i grupa monahinja su prešli tu granicu i kada bi ih neko od ostalih monaha upozorio na to, počeli bi da se svađaju i ubeđuju druge da ne tumače pravila Vinaye kako treba ili da su jednostavno ljubomorni. Kada monasi nisu uspeli da reše problem, stvar je stigla do Bude. On poziva Moliya Phaggunu da vidi u čemu je stvar. I ovde je jedan važan detalj. Buda pre nego što krene da ga prekoreva, prvo pita jesu li glasine koje su do njega došle uopšte tačne. Kada ovaj to potvrdi, Buda ga upozorava da mu ne dolikuje takvo vezivanje koje bi se pre moglo očekivati od jednog laika, kućedomaćina.

Zatim kroz niz poređenja prelazi na glavnu temu sutte, a to je kako ostati strpljiv i neuznemiren kritikom drugih. Prvi Budin savet Moliya Phagguni je da vežba sebe tako što neće odgovoriti istom merom na kritiku i verbalni napad. Da održi kontrolu nad svojim umom. Iako nije eksplicitno pomenuto u ovoj suti, glavni instrument kojim se ovo postiže je svesnosti – sati. Kad postajemo besni, um istog trenutka treba da postane svestan šta se dešava. Ako uspemo da uočimo ovu prvu fazu uzburkavanja uma, sile besa ne mogu da dobiju dovoljnu snagu, inerciju, da bi nas sasvim obuzele i provale kao govor pun besa. Dakle, u nama se mogu javiti misli gonjene besom, ali ako ih držimo na oku, možda ih u sebi registrujemo tako što sami sebi kažemo „Ovo je bes“, već samo to prepoznavanje oduzima snagu besu.

U isto vreme, onoga ko govori reči besa možemo posmatrati kao nekoga koga je plamen besa progutao i on je u nekoj vrsti bunila, groznice. Videći ga kao nekog ko je poput bolesnika sa temperatrurom, možemo osetiti sažaljenje, saosećanje sa njim. To će takođe umanjiti snagu naše reakcije i potrebe da uzvratimo istom merom. Takođe, naše saosećanje može biti pobuđeno i ako se setimo zakona kamme i tada znamo da ta osoba takvim postupcima seje seme svoje buduće patnje, jer time samo jača izvor besa u sebi koji će ga u budućnosti uvaliti u mnoge nevolje. Sve to u našem umu stvara osećaj razumevanja za tu osobu i ljubavi, umesto osećaja mržnje. Tako bi sebe trebalo da vežbamo.

Buda čitavu ovu stvar dovodi do krajnosti u drugom pasusu odeljka br. 6, koji pred nas postavlja jednu zanimljivu dilemu. Da li to Buda zagovara potpune nedelovanje čak i u slučaju kada neko vrši fizičko nasilje nad potpuno nevinom osobom? Kako vi tumačite taj pasus i Budin stav?

U pasusu 8. Buda kroz poređenje sa šumom u kojoj takođe raste razno šiblje i puzavice daje sliku krajnjeg cilja svoga učenja, a to je iskorenjivanje štetnih stanja uma i razvijanje korisnih. Štetna stanja uma su povezana sa tri glavne nečistoće (kilesa) u umu: pohlepa, mržnja i obmanutost, sa svojim raznim izdancima i derivatima. Pozitivna su u suttama nabrojana kao pet duhovnih svojstava ili sedam kvaliteta probuđenja ili kao delovi plemenitog osmostrukog puta. Dakle, imamo dva procesa: iskorenjivanje i razvijanje, podsticanje. Tako je i u Budinom poređenju. Prvo treba pročistiti mladu šumu od šiblja, tako što ćemo ga povaditi, a zatim dolazi pozitivna strana, a to je da đubrenjem i zalivanjem obezbedimo mladom drveću dovoljno hrane. Tako je i sa „mentalnom šumom“. Uklanjamo korov i negujemo ono što je pozitivno.

9. Buda se vraća temi strpljivosti i kroz priču o Videhiki i njezinoj služavki ilustruje potrebu eliminisanja besa ne samo u njegovim grubim manifestacijama, već i onih njegovih latentnih tendencija koje leže uspavane u našem umu, duboko ispod njegove površine.

10. Tako dolazi do poente cele ove priče: „Monasi, isto tako su neki monasi izuzetno ljubazni, izuzetno blagi, izuzetno smireni sve dotle dok neprijatan način govora ne dopre do njih. Ali kada neprijatan način govora dopre do njih može se razumeti je li monah zaista ljubazan, blag i smiren.“ Što bi se reklo: na muci se poznaju junaci :)

Buda dalje daje poređenja koja ukazuju kakav stav treba zauzeti u razvijanju strpljenja pred verbalnim napadom:

1. budi poput zemlje. nez neprijateljstva i mržnje, čak i kao neko pokuša da te povredi.
2. budi poput praznog prostora, bezobličan i nevidljiv
3. budi poput reke Ganf, dubok i širok, bez mogućnosti da budeš zapaljen.
4. budi poput vreće od meke kože, koja kad se pritisne ne odaje bilo kakav zvuk.

Praksa
1. Kod vežbanja sa osećanjima besa prema nekome treba početi tako što ćemo obratiti pažnju na svoj odnos prema tom besu. Vidi da li si besan na sebe zato što osećaš bes ili osećaš odbojnost prema tom besu. To je tačka u kojoj treba da omekšaš svoj otpor. Radi sa tim.
2. Probaj da uočiš kada i gde se rađa bes pošto ti je neko rekao nešto grubo ili neprijatno. Probaj da osetiš treperenje, komešanje možda u stomaku. Ili da uočiš momenat kad se talas besa podiže iz stomaka i jurne u glavu. Ili kada krenu misli vođene mržnjom. Ili kada donosiš odluku da ćeš uzvratiti istom merom. Ili kada izgovaraš grube reči [ali ih naravno govoriš s razlogom, isprovociran si :) ]. Pokušaj da vežbaš tako da tačka osvešćivanja bude sve ranije u toj lančanoj reakciji.
« Poslednja izmena: Februar 19, 2011, 18:15:23 Živa »

oblica

  • .
  • Član
  • ***
  • Poruke: 1158
  • Karma: +429/-1
Odg: 12 Kakacupama sutta (MN 21)
« Odgovor #1 poslato: Mart 17, 2010, 10:03:05 »
Interesantna priča o gospodarici i služavki.
Samo.. da je priča bila obrnuta i da je gazdarica testirala služavku imali bi znatno komplikovaniju priču...
Kada te neko uvredi/povredi, a nemoćan si da uzvratiš, bes se ne rađa tada.
Tada se rađa tuga. A kada će se bes roditi ko zna...
Čekaće da ojačamo ili da nam se na putu nađe neko slabiji.
Eto malog saveta onima koji budu vežbali.
Jedino ako ste u prilici da uzvratite(ako ste jako sigurni da ste jači, bilo psihički ili fizički), a ne uzvratite, onda čestitajte sebi.
U suprotnom, proverite u koju fioku ste bes odložili.

Eto još jedne vežbe kojom ću dugo da se zabavljam, jer ne podnosim ni negativnu ni pozitivnu kritiku.
Najbolje bih volela da sam nevidljiva.  :hop

fortytwo

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 213
  • Karma: +151/-0
  • Pol: Muškarac
  • paper is the new internet
Odg: 12 Kakacupama sutta (MN 21)
« Odgovor #2 poslato: Mart 17, 2010, 19:33:19 »
Buda čitavu ovu stvar dovodi do krajnosti u drugom pasusu odeljka br. 6, koji pred nas postavlja jednu zanimljivu dilemu. Da li to Buda zagovara potpune nedelovanje čak i u slučaju kada neko vrši fizičko nasilje nad potpuno nevinom osobom? Kako vi tumačite taj pasus i Budin stav?

Ovo je jedno od "večitih pitanja" i ja sam najbolji odgovor našao kod Swami Vivekanande, u knjizi Karma Yoga. Svodi se na to da kroz pružanje otpora i odupiranje zlu mi učimo i sazrevamo, a da kroz pokušaj da praktikujemo ideal koji je za nas u datom trenutku previsok, mi zapravo sami sebe mučimo, što ne može biti dobro. On prosto u tu dilemu ubacuje komponentu iskrenosti, pa možda i hrabrosti, jer i Gandhi je rekao da između nasilja i kukavičluka bira nasilje ( http://www.mkgandhi.org/nonviolence/phil8.htm ).

Ja verujem da ima ljudi za koje je pravi izbor da ne reaguju dok im se telo seče testerom i dok pred njima neko zlostavlja monahinje, ali ja nisam jedan od njih. U Vivekanandinom stilu rečeno - "ja ne bih imao korist od toga".

Ovo su odlomci knjige Karma Yoga koji su odabrani da ilustruju Vivekanandino mišljenje po ovom pitanju. Nemojte zameriti što nije prevedeno (pun tekst na http://sacred-texts.com/hin/kyog/kyog02.htm ).

To illustrate: All great teachers have taught, "Resist not evil," that non-resistance is the highest moral ideal. We all know that, if a certain number of us attempted to put that maxim fully into practice, the whole social fabric would fall to pieces, the wicked would take possession of our properties and our lives, and would do whatever they liked with us. Even if only one day of such non-resistance were practiced, it would lead to disaster.

Yet, intuitively, in our heart of hearts we feel the truth of the teaching "Resist not evil." This seems to us to be the highest ideal; yet to teach this doctrine only would be equivalent to condemning a vast portion of mankind. Not only so, it would be making men feel that they were always doing wrong, and cause in them scruples of conscience in all their actions; it would weaken them, and that constant self-disapproval would breed more vice than any other weakness would.

Our first duty is not to hate ourselves, because to advance we must have faith in ourselves first and then in God. He who has no faith in himself can never have faith in God. The one who from weakness resists not commits a sin, and as such cannot receive any benefit from the non-resistance; while the other would commit a sin by offering resistance.

Before reaching this highest ideal, man's duty is to resist evil; let him work, let him fight, let him strike straight from the shoulder. Then only, when he has gained the power to resist, will non-resistance be a virtue.

Inactivity should be avoided by all means. Activity always means resistance. Resist all evils, mental and physical; and when you have succeeded in resisting then will calmness come. It is very easy to say, "Hate nobody, resist not evil," but we know what that kind of thing generally means in practice. When the eyes of society are turned towards us, we may make a show of non-resistance, but in our hearts it is canker all the time. We feel the utter want of the calm of non-resistance; we feel that it would be better for us to resist. If you desire wealth, and know at the same time that the whole world regards him who aims at wealth as a very wicked man, you, perhaps, will not dare to plunge into the struggle for wealth, yet your mind will be running day and night after money. This is hypocrisy and will serve no purpose. Plunge into the world, and then, after a time, when you have suffered   and enjoyed all that is in it, will renunciation come; then will calmness come. So fulfil your desire for power and everything else, and after you have fulfilled the desire, will come the time when you will know that they are all very little things; but until you have fulfilled this desire, until you have passed through that activity, it is impossible for you to come to the state of calmness, serenity, and self-surrender.
Death is as close as our breath. - Ajahn Chah

Vladimir Simović

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 257
  • Karma: +91/-1
Odg: 12 Kakacupama sutta (MN 21)
« Odgovor #3 poslato: Mart 18, 2010, 12:15:35 »
Meni se cini da u ovoj suti ne stoji da ne reagujemo.....vec nam Buda govori iz kojih razloga treba da reagujemo. Kada kaze da nam neko sece udove testerom, on zeli samo da nam stavi do znanja da ne postoji ni jedan razlog da mi nekoga mrzimo i da iz mrznje, zavisti, obmanutosti reagujemo u tim situacijama. Medjutim, ako nasa reakcija dolazi iz razumevanja, ljubavi, saosecanja....onda je ta reakcija uredu kakva god da je. Naravno da ako bi neko fizicki nasrnuo na tebe ti njega ne bih gledao kako te udara i saosecao se sa njim.....ali tvoja reakcija iz saosecanja bi mogla da bude samoodbrana i to iskljucivo u intezitetu koji ce onemoguciti napad ali ne i povrediti onog ko te napada....vec mu samo staviti do znanja da gresi. To je moje misljenje......
Sutta govori o opasnosti od skrivene mrznje koja nije na povrsini vec isplivava samo u teskim situacijama i o nasim pogresnim reakcijama iz mrznje, zavisti, obmanutosti....i stavlja nam do znanja da sve svoje akcije izvodimo iz saosecanja i razumevanja.

Dosta lepa sutta  :yes  :yes  :yes
Na kraju je samo tišina

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: 12 Kakacupama sutta (MN 21)
« Odgovor #4 poslato: Mart 18, 2010, 12:16:25 »
Mindfulness, potpisujem ovo što si napisao.  :yes

Da, i meni se čini da prebrzo zaključujemo na osnovu ove sutte da ne treba da reagujemo, iako Buda uopšte ne pominje reagovanje, već samo nedozvoljavanje da nas tuđa mržnja inficira i da postanemo isti kao i on. A kada smo uspeli da se odbranimo od tog virusa i ostali u ravnoteži, onda i naša reakcija ide samo u pravcu otklanjanja opasnosti po nas i druge i toj opasnosti je srazmerna.

E sad tu je i jedan detalj. Ako je srazmerna, da li recimo u situaciji kad je nekome ugrožen život i ti možeš da ga spaseš jedino tako što ćeš ubiti napadača, dakle da li je u toj situaciji opravdano ubistvo. Reskirao bih i rekao da je u toj situaciji opravdano.
Ali ne daj Budo da se zaista i nađem u nekakvoj takvoj situaciji. jer u njoj je nama običnim smrtnicima jako teško sačuvati hladnu glavu i odrediti gde je linija. Jedino što u takvoj situaciji mogu da garantujem jeste da mi glava sigurno ne bi bila hladna  :mgreen:

Vladimir Simović

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 257
  • Karma: +91/-1
Odg: 12 Kakacupama sutta (MN 21)
« Odgovor #5 poslato: Mart 18, 2010, 12:17:56 »
Evo, uz ovu suttu mozemo dodati govor Ajahn Brahma na temu "Freeing problems with metta". Uklapa se fantasticno uz pricu  :ok

Freeing Problems in Life with Metta
Na kraju je samo tišina

fortytwo

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 213
  • Karma: +151/-0
  • Pol: Muškarac
  • paper is the new internet
Odg: 12 Kakacupama sutta (MN 21)
« Odgovor #6 poslato: Mart 18, 2010, 12:20:33 »
Ovo pitanje je jedno od onih s kojima se često bavim, tj često im se vraćam. Pa tako i sada.

Vivekanandin odogovor da trebamo delovati pre svega iskreno i hrabro, iako deluje subjektivistički i relativistički (a možda to i jeste), ipak je potpuno prirodan iz prostog razloga što mi drugačije i ne možemo. I ako odaberemo da delamo u skladu sa nekim principom - mi smo ti koji smo odabrali taj princip, pa se opet vraćamo na subjektivnost. Svakako delujemo na način na koji smo odabrali, samo što nam uliva neku dozu sigurnosti ukoliko iza izabranog obrasca ponašanja stoji neko ko se smatra "znalcem konačne istine" i sl. Ali opet, sami smo odabrali da verujemo u to da je ta osoba "znalac konačne istine" itd. I sve počinje i završava se sa nama. I ako je već to tako, mislim da je iskrenost ono što bi moglo da nam bude orijentir (primetimo da je za iskrenost potrebna hrabrost).

Možda je jedini objektivni princip doslednost. Ne znam da li je ovo moguće dokazati uz svu rečenu subjektivnost, ali ja neću ni pokušavati to dokazivati. Već ću konstatovati da neko ko je uzeo da "od mača živi" nema osnova da se žali što je "od mača i umro". Što ne znači da se on neće žaliti i da se neko neće sažaliti ukoliko bude imao saosećanja za njega (s tim da što je više vitlao mačem, manje su šanse da se neko nad njime iskreno sažali).

Čak se i Isusova konstatacija "Ne čini drugima ono što ne želiš da drugi čine tebi" može shvatiti kao princip doslednosti, a ne "ljubavi, milosrđa, blagosti i sl" kako se to često tumači. I tada opet imamo sledeće: od onoga što ne želimo da se nama dešava, zavisi šta je to što nećemo drugima činiti. Dakle, subjektivnost se ne može izbeći, ali se može uvesti "princip doslednosti" koji i nije ništa drugo do "princip odgovornosti", koju možda nećemo preuzeti, ali će nas ona svakako sačekati.

Dakle, da li da ja reagujem ako vidim da neko nekoga fizički napada? Ako procenim da je napadnuti nevin, naravno da treba da ga branim (ili pokušam), ali je moja procena da li je taj neko nevin ono što može da me dovede u lošu situaciju, tj učini moju akciju neopravdanom. Ukoliko uzmemo da su deca po definiciji nevina i da prosto nisu stigla ništa nekome da skrive (bar ne u ovom životu), pitanje da li braniti nevinog od nasilja po cenu drugog, možda manjeg, nasilja se svodi na iskreno postavljanje pitanja samom sebi: "Da li ja zaslužujem takav tretman (napad od strane drugih) ukoliko isto tako postupim (napad koji pokušavam sprečiti)?" - čime se vraćamo na Isusovu konstataciju shvaćenu u kontekstu doslednosti.

Dakle, po pitanju opravdanosti nasilja, vodio bih se doslednošću - da li ja zaslužujem ono što sam namerio da uradim, ako postupim kao onaj na kog sam se "namerio". Pri tome, nasilje možemo shvatiti i kao verbalno nasilje, i kao lopovluk (uništavanje tuđe imovine/truda), i td.
Death is as close as our breath. - Ajahn Chah

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: 12 Kakacupama sutta (MN 21)
« Odgovor #7 poslato: Mart 18, 2010, 12:21:17 »
Ako sam te dobro razumeo, ti pokušaj odbrane žrtve smatraš takođe vrstom napada, ovog puta na napadača.
Ja s ene bih sa time složeio.
Recimo, neko nekoga vređa. I ako mu ja kažem da to što radi nije u redu i da bi trebalo da prestane, zar je to napad?
Ili nisam razumeo tvoj post?

 :)

fortytwo

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 213
  • Karma: +151/-0
  • Pol: Muškarac
  • paper is the new internet
Odg: 12 Kakacupama sutta (MN 21)
« Odgovor #8 poslato: Mart 18, 2010, 12:22:06 »
Ako sam te dobro razumeo, ti pokušaj odbrane žrtve smatraš takođe vrstom napada, ovog puta na napadača.
Ja s ene bih sa time složeio.
Recimo, neko nekoga vređa. I ako mu ja kažem da to što radi nije u redu i da bi trebalo da prestane, zar je to napad?
Ili nisam razumeo tvoj post?

 :)

Pre ovog "verbalnog" primera bio je primer "sa predumišljajem":
da li recimo u situaciji kad je nekome ugrožen život i ti možeš da ga spaseš jedino tako što ćeš ubiti napadača, dakle da li je u toj situaciji opravdano ubistvo.
Na umu sam imao "nešto između" - neki fiziči nasrtaj i takođe "grubu" odbranu. Što je opet neki "napad na napadača"...
Recimo, neko nekoga vređa. I ako mu ja kažem da to što radi nije u redu i da bi trebalo da prestane, zar je to napad?
Iz njegovog ugla jeste :) Sve je to prilično relativno s obzirom na to iz kog "tabora" gledaš na stvari.
U svakom slučaju, moja poenta (iako baš i nije moja) je najviše u tome da opšta pravila ne treba shvatati kao gruba "uputstva za upotrebu", već samo kao neke smernice, ili samo kao opis nekog "krajnjeg ideala", kao i da najviše možemo naučiti (i najviše koristi izvući) ako probamo biti što iskreniji u svojim akcijama.

PS
Nisam siguran koliko ovo pojašnjava ono prethodno, ali sad kad sam ga ispisao, neka stoji...
Death is as close as our breath. - Ajahn Chah

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: 12 Kakacupama sutta (MN 21)
« Odgovor #9 poslato: Mart 18, 2010, 12:22:59 »
Postoje opšti principi i to je jasno. Ali isto tako, kruto primenjivanje nekog unapred usvojenog pravila može nekad više da šteti nego da koristi, jer je svaka situacija jedinstvena. U tome se i sastoji mudrost, što u novoj situaciji treba pronaći i novo rešenje, a ne jednostavno "pretabačiti" neko staro. Nimalo lak zadatak.

 :)

romeok

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 6
  • Karma: +7/-0
Odg: 12 Kakacupama sutta (MN 21)
« Odgovor #10 poslato: Mart 20, 2010, 09:51:03 »
Ja se nikako ne bih složio sa simboličnim/prenesenim/metaforičnim tumačenjem podnošenja testerisanja vlastitih udova, smatram da ih se mora shvatiti "doslovno" (iako ostaje pitanje što znači doslovno, zato sam tu riječ i napisao pod navodnicima) - ali mi također ne pada ni na kraj pameti potcijeniti moralne analize nasilja koje ste svi vi, poštovane kolege, u svojim primjedbama na ovu suttu iznijeli.
 
 
 
 
 

uneasy

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 41
  • Karma: +40/-0
Odg: 12 Kakacupama sutta (MN 21)
« Odgovor #11 poslato: Mart 20, 2010, 19:26:01 »
I ja sam ovu stvar shvatio krajnje bukvalno.

Tič Nat Han kaže:
Citat
Često me pitaju: "Šta ako, na primer, praktikujete    nenasilje i neko vam provali u kuću i pokuša da vam    kidnapuje kćerku ili ubije ženu? Šta biste uradili? Da li    biste se i onda pokašali nenasilno?" Odgovor zavisi od    stanja vašeg bića. Ako ste spremni, možete reagovati    smireno i inteligentno, na najviše moguće nenasilan način.    Ali da biste bili spremni da reagujete inteligentno i    nenasilno, morate sebe vežbati unapred. To će možda    potrajati deset godina ili duže. Ako čekate na trenutak    krize da biste postavili ovo pitanje, onda je suviše kasno.    Odgovor koji kaže da treba uraditi ovo ili ono bio bi    površan. U tom ključnom trenutku, čak i ako znate da je    nenasilje bolje od nasilja, ali vam je razumevanje    intelektualno a ne deo čitavog vašeg bića, nećete    postupiti nenasilno. Strah i bes u vama sprečiće vas da    dejstvujete na najnenasilniji način.
Znači ako imaš crni pojas (peti-šesti dan), i razmotriš sve najgore moguće scenarije napada da svoju porodicu, pa onda palice, šurikene i ostale rekvizite posakrivaš po kući, dvorištu, kontra-napade uvežbaš kao što to rade spec. antiteror. jedinice, i to bolje od njih tako da bacanjem šurikena ispromašuješ glavne krvne sudove protivnika.  ... Znači moguće je.

A sada bez šale i mentalnih konstrukcija. Nemam pojma. Padam na mnogo lakšim ispitima od ovog. A juče i danas razmišljam o tome kako bih ja postupio u sličnoj situaciji. Najvažnije je sačuvati hladnu glavu. Lako reći.
« Poslednja izmena: Mart 21, 2010, 12:43:48 uneasy »
Sjedeći mirno ništa ne čineći proljeće dolazi i trava raste....

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: 12 Kakacupama sutta (MN 21)
« Odgovor #12 poslato: April 10, 2010, 18:07:54 »
sortiranje