Time se služio, pretpostavljam, i Buda
Postoji samo "ja" koje ne zna. Kad se međutim pojavi znanje "ja" nestaje. To je isto kao što dok ne postane dan, postoji noć. Kad se pojavi dan, noć nestaje. Ne postoje i dan i noć, znanje i neznanje istovremeno.
Zato i rekoh u prethodnom postu da znanje i neznanje ne mogu biti jedno. Jer onda ne bi postojalo oslobođenje.
Ja poštujem to do čega si ti došao. Ali pošto je ovo budistički forum i pokušavamo da što bolje upoznamo i razumemo Budino učenje, moram da reagujem. Namera mi je da zajednički proverimo koliko to što je napisano ima uporište u tom učenju. Kako ne bismo mešali babe i žabe i stvarali nepotrebnu konfuziju. A meni se čini da su neke tvoje tvrdnje u suprotnosti sa Budinim učenjem. Ako grešim, voleo bih da me ispraviš i unapred se izvinjavam zbog svog neznanja.
Buda se je sluzio takvim konceptima ali takve koncepte sam ja sreo tek u sutama koje obicno koriste u mahayana skoli. U theravada skoli ne nailazim na takve koncepte. Nagadjam da je Buda hteo da izbegne konfuziju u umovima praktikanata koja moze da nastane kada se koriste kontradiktorni koncepti koji nisu prihvatljivi neuvezbanom umu, umu koji jos uvek nema razumevanje stvari kakve jesu. U cantingu imamo onaj pasus kada kazemo kako se klanjamo ucenju koje je tako dobro izlozeno....upravo to. Budino ucenje kao takvo je razumljivo svakom ko zeli da razume i ko ne okrece ledja Dhammi. On se koristi parabolama iz svakodnevnog zivota kao sto si ti Sati upotrebio parabolu dana i noci...ali dan i noc su dve strane jednog novcica te zato jesu jedno. Sve te parabole upucuju ucenike kako da vezbaju, kako da unaprede um sto ih vodi ka tome da vremenom shvate sustinu konacne slobode putem plemenitog osmostrukog puta ali sama sloboda nije taj put...on ostavlja ucenicima da sami to uvide. Ipak, u sattipatana sutti on ukazuje na konacnu slobodu kroz praktikovanje gole paznje i nekriticne svesnosti.
Kroz proucavanje genetike i psihologije mozemo uociti taj veciti ples uma. Sam plemeniti osmostruki put je deo tog plesa - jedno znanje, jedno stanje uma kroz vezbu menjamo u drugo znanje (koje samim dualnim umom karakterisemo kao ispravnijim a neodvojivo od cula preko kojih sticemo iskustvo i znanje) i drugo stanje uma. I Ajnstajn je imao jednu teoriju po kojoj nije nista brze od brzine svetlosti ali danas je dokazano da postoje cestice koje su brze od te brzine. Sta zelim reci?! Sve ono sto je vezano za materijalni koncept, za bilo kakav put, za um i cula pomocu kojih um funkcionise....sve je to relativno, bez trajne sustine i bez sopstva, vrlo promenjivo. Plemeniti osmostruki put sluzi tome da um uoci to ali i sam taj put je bez svoje sustine i bez sopstva. Buda je predvideo da ce njegovo ucenje trajati samo 500 godina ali se je presao...medjutim, to ukazuje na to da je i Buda bio svestan nesavrsenosti bilo cega manifestovanog, bilo kakvog koncepta, puta. Konacna sloboda je izvan svih tih stanja i vezbi....sattipatana sutta nam to lepo pokazuje. Ali sama vezba nije sloboda jer dokle god postoji osecaj da "ja vezba svesnost", to nije to. Tek kada "postoji svest o dogadjaju" bez individualnog prihvatanja iskustva, tek tada govorimo o onome nerodjenom o cemu govori Buda. Do toga se ne dolazi vezbom uma
Mozemo citavog zivota vezbati ali samo cemo se kretati u krugu samsare
No...vrlo zanimljivo je to da bez obzira sta mi radili, kako vezbali, kakvu slobodu postigli....ples uma i svesti se nastavlja....novo rodjenje se opet dogadja...prelazi iz forme u formu ali nikada ne prestaje a vecito evoluira.
Da se na trenutak vratim bas ovoj temi. Meso je maltene oduvek bilo glavni sastojak ljudske ishrane. Ljudi su prvo poceli da love divljac a tek kasnije da rade poljoprivredu. Medjutim, ljudski um je evoluirao, postao je svesniji sebe u odnosu na druge pa tako danas govorimo o tome kako nije humano jesti druga bica. Ako bolje pogledamo samu prirodu, mozemo uvideti da ona zavisi sama od sebe....jedan zivot je uslovljen drugim zivotom....jedna zivotinja jede drugu zivotinju radi opstanka. Covek cak u svemu tome vidi sopstvenu superiornost u odnosu na druga bica jer stiti druga bica time sto izbegava da ih ugrozi zbog sopstvenog opstanka. Sve je to forma koja se manifestuje....nema niceg ni dobrog ni loseg u tome...to su stvari kakve jesu. Ali ako se neko poistoveti sa bilo kakvog idejom o tome da li treba ili ne treba jesti meso....taj se krece u krugu samsare ne videvsi slobodu koja se ne nalazi u formi i u misljenju o tome sta jeste a sta nije.
Ako postoji ideja o tome da postoji oslobodjenje, onda mora postojati i ideja da se to oslobodjenje nekako dostigne tj. mora postojati ideja o putu. Onda se postavlja pitanje sta se oslobadja?!!! Um?!! Svest?!!! Bice?!!!
Istina je da ne postoji nikakvo oslobodjenje kao takvo ali postoji sloboda koja vec postoji izvan ideje o postojanju slobode
Sloboda ne moze biti koncept uma a svako vezbanje uma zapravo jeste ideja koja vodi drugoj ideji. Svo znanje dolazi kroz cula i to znanje formira um. Pre nego smo upoznali Budino ucenje, imali smo neke druge ideje kojih smo se drzali. Pre tih ideja su bile neke druge ideje. Pre tih drugih ideja smo bili deca i mastali smo o tome sta cemo kada porastemo. Pre toga nismo ni bili svesni sebe ali smo postojali. Pre toga se nismo rodili ali da li smo postojali??!!! Sada znamo o Budinom ucenju i usmeravamo licni razvoj u smeru tog puta....to je skroz ok. Taj put je vrlo human i mnoge nevolje bi bile izbegnute kada bi se vise njih drzalo tog puta....ali isto tako to mogu reci za bilo koji duhovni put jer svaka religija upucuje ljude na ljubav, razumevanje, saosecanje. Ali to je taj veciti ples uma....mozemo jasno kroz svesnost uociti kako se um menja, tece, razvija, siri....on je taj promenjiv bez sustine. Da li mozemo uociti sta je za sve to vreme bilo nepromenjivo?!!! O tome govori Buda kada govori o nerodjenom, nenastalom...o tome govori Buda kada govori o gasenju vatre.
Kazes Sati da je ovo budisticki forum i da se moramo drzati razdvajanja baba od zaba. Ali svako iskustvo koje se je pojavilo u ovom umu, tj. svako iskustvo koje sam doziveo, ono sto je postignuto...sve sam to postigao upravo Budinim ucenjima te ne mogu reci da ja govorim o necemu drugom sem o Budinom ucenju. No, ja i ti Sati govorimo o istom...dve strane jednog novcica. Ti govoris o putu do oslobodjenja, ja govorim o onome sto dolazi nakon tog puta. Neko ce sebe pronaci na putu, neko izvan puta....i jedno i drugo je takvo kakvo jeste...a ovakvom pisanju nikad kraja