Autor Tema: nibbana  (Pročitano 6233 puta)

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
nibbana
« poslato: Decembar 05, 2010, 22:09:27 »
Thanissaro Bhikkhu

Nibbana

Svi znamo šta se događa kada se vatra gasi. Plamen se svi više smanjuje i vatra je nestala zauvek. Zato, kada prvi put čujemo da naziv za cilj budističke prakse, nibbanu (nirvanu), bukvalno znači gašenje vatre, teško nam je da zamislimo mračniju sliku za jedan duhovni cilj: potpuno uništenje. Međutim, ispostavlja se da je takvo čitanje ovog pojma zapravo greška u prevodu, ne toliko prevodu reči, koliko same slike koju ona sobom nosi. Šta je ugašena vatra predstavljala Indijcima Budinog doba? Sve samo ne uništenje.

Prema drevnim bramanima, kada bi vatra bila ugašena, ona bi prešla u stanje latentnosti. Umesto da prestane da postoji, ona je postala uspavana i u tom stanju –- odvojena od bilo kakvog pojedinačnog goriva – postajala je raspršena po čitavom kosmosu. Kada je Buda koristio ovu sliku da objasni nibbanu indijskim bramanima svoga doba, on je preskakao pitanje da li ugašena vatra nastavlja da postoji ili ne, i umesto toga se fokusirao na nemogućnost definisanja vatre koja ne gori: otud njegova tvrdnja da osobu koja je otišla sasvim "izvan" nije moguće opisati.

Međutim, kada je podučavao sopstvene učenike, Buda je nibbanu koristio više kao jednu sliku slobode. Čini se da su svi Indijci toga vremena videli vatru kao uznemirenu, zavisnu i zarobljenu, kao ono što se, dok gori, u isto vreme vezuje za i biva zarobljeno svojim gorivom. Da bismo upalili vatru, moramo da je "zarobimo". Kada vatri ponestane goriva, ona biva "oslobođena", izbavljena od svoje uznemirenosti, zavisnosti i zarobljenosti – smirena i nesputana. Otuda poezija na paliju uvek iznova koristi sliku ugašene vatre kao metaforu slobode. U stvari, ta metafora je deo jednog obrasca slika vezanih za vatru koji u sebe uključuje još dva pojma. Upadana ili vezivanje, takođe ukazuje na "hranu" koju vatra uzima iz svog goriva. Khandha znači ne samo jednu od pet "gomila" (oblik, opažaj, osećaj, misaoni procesi i svest) koje definišu svako uslovljeno iskustvo, već isto tako i deblo drveta. Baš kao što vatra prestane da gori kada prestane da se vezuje i hrani drvetom, isto tako je i um oslobođen kada prestane da se vezuje za khandhe.

Otuda slika koja stoji u osnovi nibbane jeste slika slobode. Pali komentari potkrepljuju ovakvo gledište razlažući reč nibbana na njezin glagolski koren koji znači "razvezivanje". Koja vrsta razvezivanja? Tekstovi opisuju dva nivoa. Jedan je razvezivanje u ovom životu, simbolizovano vatrom koja je ugašena, ali je za njom još ostao topao žar. Ovo je slika probuđenog arahanta, koji jeste svestan slika i zvukova, oseća zadovoljstvo i bol, ali je oslobođen strasti, odbojnosti i obmane. Drugi nivo razvezivanja, simbolizovan vatrom odavno ugašenom, čiji se i žar potpuno ohladio, jeste ono što arahant doživljava posle ovog života. Svaki priliv ka čulima je ohlađen i on je potpuno oslobođen čak i najmanjih stresova i ograničenja egzistencije unutar prostora i vremena.

Buda insistira da je ovaj nivo neopisiv, čak i terminima egzistencije ili ne-egzistencije, zato što naše reči funkcionišu jedino za stvari koje imaju granice. Sve što on zapravo o tome kaže – sem slika i metafora – jeste da je i u ovom životu moguće da naslutimo ukus tog iskustva, a da je ono krajnja sreća, nešto istinski vredno upoznavanja.

I tako, kada sledeći put posmatrate vatru kako se gasi, gledajte na to ne kao na slučaj poništavanja, već kao lekciju o tome kako je slobodu moguće pronaći u napuštanju.

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: nibbana
« Odgovor #1 poslato: Decembar 11, 2010, 02:46:05 »
Buda insistira da je ovaj nivo neopisiv, čak i terminima egzistencije ili ne-egzistencije, zato što naše reči funkcionišu jedino za stvari koje imaju granice. Sve što on zapravo o tome kaže – sem slika i metafora – jeste da je i u ovom životu moguće da naslutimo ukus tog iskustva, a da je ono krajnja sreća, nešto istinski vredno upoznavanja.

To je (jos) jedna od tocaka u kojoj se gotovo svi sustavi indijske filozofije potpuno podudaraju. Svijet pojava je promjenjiv i nestalan. Korijen vezanosti je u umu, a ne tijelu. Da bi se um oslobodio vezanosti za te (vanjske) pojave treba biti sabran. Praksa sabranosti (yoga, vipassana i sl.) je put oslobodjenja. Cilj te prakse je stanje koje je izvan domasaja uma, izvan svake mogucnosti opisa. Yoga to naziva nir-vikalpa (bez mogucnosti misljenja).
 
Taoizam o istoj temi kaze vec u prvom stihu Tao Te Kinga:
 
Tao o kojem se moze govoriti nije vjecni Tao.
Imena koja se mogu imenovati nisu vjecno Ime.
 
Bezimeno je izvor Neba i Zemlje.
Imenovano je Majka svih stvari.
 
Buduci da je vjecno skriven,
sagledajmo njegovu unutrasnju bit.
Buduci da se vjecno pojavljuje,
promatrajmo njegove vanjske oblike.
 
To dvoje imaju isti izvor,
ali razlicita imena.
No oboje su tajna.
 
Tajna nad tajnama, vrata svake biti.

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: nibbana
« Odgovor #2 poslato: April 25, 2011, 22:22:00 »
Sati, mene bi zanimale 3 stvari vezane za nibbanu:
 
a) Koje vrste zadubljenja vode do nibbane
b) Kako je Buddha opisao svoje dostizanje, sam trenutak spoznaje nibbane
c) Buddhine izjave (opise) o nibbani
 
Ne znam da li je to izvedivo, ali ova tema me vrlo zanima.
 
 :joga:

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: nibbana
« Odgovor #3 poslato: April 26, 2011, 20:56:29 »
Fazlija, ako te ta tema zaista zanima, preporučujem ovu knjigu koja je potpuno posvećena nibbani. Zasnovana je  u velikoj meri na citatima iz Pali kanona i njihovoj analizi dvojice istaknutih predstavnika šumske tradicije danas na Zapadu

Ostrvo

Kao odgovor na tvoje prvo pitanje, rekao bih da pošto probuđenje znači uvid u pravu prirodu stvari, koji dolazi sa iskorenjivanjem neznanja i vezivanja, do njega se rekao bih ne mora nužno stići preko zadubljenja. U Kanonu ima govora u kojima su Budini sagovornici doživeli probuđenje na kraju govora, a da pre toga uopšte i nisu meditirali, kao što je to slučaj sa nekim domaćinima. Zadubljenja, kao fokusiranje pažnje na jednu tačku, pre bi bila priprema uma za kontemplacije kakve su opisane u Satipatthana sutti i koje vode do uvida. Barem ja to tako viidm. A moguće je da i nisam u pravu  :)

U svakom slučaju, knjiga koju sam linkovao će ti dati mnogo bolje odgovore na tvoja pitanja od ovih mojih nabadanja  :D

Ali to ne znači da ne treba da nastavimo razgovor o ovoj ključnoj temi budizma...

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: nibbana
« Odgovor #4 poslato: April 26, 2011, 23:58:20 »
Cini se odlicna knjiga  :ok , ali nisam uspio da je skinem :ces , traze da se plati. Narucit cu si je preko Wisdom Books ili nekog tako izdavaca. Hvala na informaciji! :bye

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: nibbana
« Odgovor #5 poslato: April 27, 2011, 00:04:27 »
http://www.abhayagiri.org/main/book/1788/
 
Evo gdje se moze skinuti badava...  :andjali

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: nibbana
« Odgovor #6 poslato: April 27, 2011, 12:22:42 »
Pa da, to je knjiga za besplatnu distribuciju.
Nije mi jasno kako nisi mogao da je skineš, ja sam juče uspeo...  :ces

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 808
  • Karma: +309/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: nibbana
« Odgovor #7 poslato: April 27, 2011, 14:25:08 »
Nema veze, skino' ja kod drugova iz Abhaya-giri-vihaara. Oni zive na planini bez straha, pa dijele knjige svuda ko god pita  :to

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: nibbana
« Odgovor #8 poslato: April 27, 2011, 21:09:13 »
inače, autori knjige su dugo bili ko-starešine abhaye na planini u kaliforniji.
e al pošto se ađan sumedho penzionisao pre pola godine i otišao za tajland,
ađan amaro se vratio u britaniju i postao starešina amaravatija. sve je nepostojano :)

miki

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 32
  • Karma: +32/-0
Odg: nibbana
« Odgovor #9 poslato: Maj 01, 2011, 17:31:17 »
Fazlija, na tvoje pitanje "koje vrste zadubljenja vode do nibbane" je pokusao da odgovori Analayo u svojoj knjizi
 
Satipatthana. The direct Path to Realisation
 
Upravo citam poglavje IV.3 koje se bavi time da li su zadubljenja neophodna za nibbāna-u, odnosno za ulazak u tok (sotapanna). Stvar je prilicno zapetljana, ima dosta protivrecnih izkaza u Pali Kanonu, a on to obrazlaze na 7 strana, pa mi zbog svega toga nije bas lako da to ukratko prepricam. Nema bas pravog zakljucka. Izgleda da je moguce, ali samo kao izuzetak od pravila.

Aparigraha

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 265
  • Karma: +173/-1
Ne, gospodine! Nisam prosvetljen. Ali sam prilično eliminisan! (Ananda Mangala Mahanayakathera)
ekaggata jit

Sejmyo

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 325
  • Karma: +176/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: nibbana
« Odgovor #11 poslato: Maj 02, 2011, 03:20:29 »
http://www.interactivebuddha.com/Mastering%20Adobe%20Version.pdf

Poglavlje 23 i 24.

Preporučujem da pročitaš uvod i upozorenje prije nego što nastaviš dalje.
Veliko je pitanje života i smrti
Život brzo teče
Vrjeme nikog ne čeka
Budi se! Budi se!
Ne gubi ni moment!

Ex01

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 167
  • Karma: +79/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: nibbana
« Odgovor #12 poslato: Maj 03, 2011, 23:25:58 »
E ovaj zadnji link. Amo da ga prokomentiramo malo. Taman poceo citati.

Sejmyo

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 325
  • Karma: +176/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: nibbana
« Odgovor #13 poslato: Maj 03, 2011, 23:51:17 »
E ovaj zadnji link. Amo da ga prokomentiramo malo. Taman poceo citati.

Koji dio? Knjiga je veoma opširna.
Veliko je pitanje života i smrti
Život brzo teče
Vrjeme nikog ne čeka
Budi se! Budi se!
Ne gubi ni moment!

Ex01

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 167
  • Karma: +79/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: nibbana
« Odgovor #14 poslato: Maj 04, 2011, 00:15:44 »
pa npr predgovor tj njegovo videnje cijele meditacije.