Autor Tema: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality  (Pročitano 31394 puta)

Drukpa Kunley

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 32
  • Karma: +21/-2
  • Pol: Muškarac
Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« poslato: Decembar 07, 2010, 20:58:18 »
Da li ima ovde nekog ko se bavio Advaita Vedantom? Ili ko je zainteresovan za istu?

http://en.wikipedia.org/wiki/Advaita_Vedanta

http://en.wikipedia.org/wiki/Gaudapada

http://en.wikipedia.org/wiki/Adi_Shankara

http://en.wikipedia.org/wiki/Ramana_Maharshi

P. S. Ok ja sam budista pocetnik, ali pre budizma sam bio u Advaita Vedanti godinama...




Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 3996
  • Karma: +537/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #1 poslato: Decembar 07, 2010, 22:09:29 »
Napiši od advaita vedanti ovde, da i mi ostali nešto naučimo  :)

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #2 poslato: Decembar 11, 2010, 02:25:40 »
ja sam budista pocetnik, ali pre budizma sam bio u Advaita Vedanti godinama...

Kako to da si postao buddhista nakon razdoblja advaite? U kojoj skoli advaite si bio iniciran?

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #3 poslato: Decembar 25, 2010, 16:17:12 »

 
Iskoristio bih preporuciti jednu stvarno odlicnu knjigu Joge u svakodnevnom zivotu, koja je skola u bastini Shamkarine advaita vedante: http://www.yoga-in-daily-life.hr/knjiga2.htm Ovu bih knjigu preporucio svima, dakle i buddhistima  :D  jer govori o zivotu jednog stvarno velikog advaitinskog sveca i prosvjetljenog ucitelja yoge. Vidim da sada imaju i neki popust na ova izdanja. Ta knjiga je stvarno biser medju duhovnom literaturom.

miki

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 32
  • Karma: +32/-0
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #4 poslato: Decembar 28, 2010, 00:08:35 »
Nikola Tesla se preko Swami Vivekanande upoznao sa Advaita Vedantom. Da li neko zna nesto vise o tome? Da li se njegovo interesovanje ogranicilo na filozofiju ili se mozda bavio na primer Raja yogom?

miki

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 32
  • Karma: +32/-0
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #5 poslato: Decembar 28, 2010, 10:47:00 »
Bilo bi zanimlivo pogledati film "Adi Shankaracharya" o zivotu Shankare. U filmu se govori na sakskritu. Na ovom linku je jedna scena:
 
Adi Shankaracharya movie clip

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #6 poslato: Decembar 28, 2010, 18:40:03 »
Meni je iz tog filma posebno draga ova drustveno i duhovno osvjestena scena u kojoj Shamkaracarya (zastupnik vedskog kastizma) na putu u hram nailazi na yogina iz nize kaste. Posebno je naglaseno da je taj covjek mnogo tamnije boje koze nego brahman Shamkara. Shamkara mu kao brahman vice da mu se skloni s puta (kako se ne bi onecistio prolazeci pored nekoga iz nize kaste), ali...   :ok :
 
Adi Guru Shankaracharya confronts Chandala
 
...tamnoputu yogin koji ne slijedi vedske propise (vjerovatno tantrik) odrzi brahmanu Shamkari kratko predavanje. Pita ga tko da se makne? Da li tijelo ili duh? Ako misli na tijelo, sva su tijela ista; a ako misli na duh da on ionako prozima sve, pa se stoga nikuda ne krece... Shamkara priznaje istinitost te poduke i dotice noge ovog yogina na opce cudjenje okupljenih brahmana...
 :andjali

Drukpa Kunley

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 32
  • Karma: +21/-2
  • Pol: Muškarac
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #7 poslato: Jun 15, 2011, 12:27:52 »
Napiši od advaita vedanti ovde, da i mi ostali nešto naučimo  :)

Advaita Vedanta je više nastala kao odgovor na širenje budizma u Indiji, i kao fokusiranje na onu samu bit Veda, za koju se činilo da se nekako izgubila u ritualima, obredima, svemu onom spoljašnjem...

Osnovna razlika između budizma i Advaite jeste u tome što u Advaiti se potencira da postoji Pravo i lažno Sopstvo, u duhu Hindu tradicije, dok u budizmu toga nema, iako se često krivo interpretira sama reč emptiness.

Nijedan od ova dva pogleda nije apsolutno netačan, ali ako se nepravilno skapiraju nose u sebi mračne strane spiritualnosti. U Advaiti, problem nastaje kada se neko istripuje onom rečenicom kako smo mi već prosvetljeni, samo treba to da uvidimo, a ne možemo da uvidimo, jer smo pod egom. I onda, neko radi kao sve protiv sebe, navodno radeći protiv svog ega, jer ga tako navodno slabi, a da tek kasno posle dosta vremena shvati, da i na taj način u pozadini svega hrani svoj "spiritualni ego".

U budizmu, ova pogreška je nemoguća, ali opet neki kad krivo shvate budizam, onda pogrešno kažu da je to kao ateistička religija, što nije tačno.

A ako neko ne shvata da su ovo dva različita pogleda na istu Stvarnost, i da je kao što Upanishade kažu nemoguće intelektualno živeti u Istini, onda će ući u mračnu stranu spiritualnosti. Razni su putevi spiritualnog zastranjenja...

Kako to da si postao buddhista nakon razdoblja advaite? U kojoj skoli advaite si bio iniciran?

 Igrom slučaja. Nema čovek mnogo mogućnosti kad je u Srbiji, a ovde nisam zapazio da postoje neke grupacije Advaita Vedante, dok za budizam postoje.
 
 A sem toga, mnogo su detaljnija upustva prakse u ovim budističkim knjigama koje sam čitao. Što ostavlja malo prostora, nekim gorespomenutim zastranjenjima...

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #8 poslato: Jun 15, 2011, 23:10:25 »
U tehnickom smislu vedanta radi tantricku kundalini yogu (jednako kao i buddhisticka tantrayana). Osnovne vjezbe ashatnga yoge, ali se filozofsko ucenje razlikuje od tantre utoliko sto vedanta kozmicku stvaralacku silu (Maya, Shakti) dozivljava kao obmanu i privid, dok je tantra shvaca kao ispoljenje samog apsolutnog Brahmana (Parama Shiva).

Aparigraha

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 265
  • Karma: +173/-1
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #9 poslato: Jun 16, 2011, 12:26:53 »
Citat
U budizmu, ova pogreška je nemoguća, ali opet neki kad krivo shvate budizam, onda pogrešno kažu da je to kao ateistička religija, što nije tačno.


U theravadi pitanje boga samo nije relevantno. Niko nece reci da Bog postoji ili Bog ne postoji. Mozda postoji, mozda ne postoji. Ukratko, nije relevantno. Drz'mo se mi osmostrukog puta i cetiri plemenite istine  :ok
Ne, gospodine! Nisam prosvetljen. Ali sam prilično eliminisan! (Ananda Mangala Mahanayakathera)
ekaggata jit

fortytwo

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 213
  • Karma: +151/-0
  • Pol: Muškarac
  • paper is the new internet
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #10 poslato: Jun 16, 2011, 13:59:33 »
Hajde da malo elaboriram o temi ateizma...

Pre svega da definišemo neke stvari, pri čemu nije bitno da se iko složi sa mojom definicijom - bitno je da se baci svetlo na temu i uvede neka terminologija, pa da se pronađemo u celoj slici, a koje ćemo reči koristiti je ionako samo stvar dogovora.

Dakle, možemo govoriti o eksplicitnom i implicitnom ateizmu. Implicitni je kada osoba nikad nije ni čula za boga (zna se za plemena u Amazoniji ili na severu Sibira koja ne znaju za pojam boga, a i sva dovoljno mala deca ne znaju za tako nešto) i samim tim ne veruje u njega, a da nikada nije ni dobila priliku da zauzme stav po tom pitanju. Eksplicitni je kada osoba zna za pojam boga i onda se postavi na jedan od sledeća dva načina:
* jaki (eksplicitni) ateizam: verujem da bog ne postoji - dakle tvrdi nepostojanje boga. Neki ovaj jaki ateizam zovu i antiteizam.
* slabi (eksplicitni) ateizam: ne verujem da bog postoji - dakle, ništa ne tvrdi o njegovom postojanju.

Razlika između slabog i jakog je u tome da slabi ne mora ništa da dokazuje, a od jakog bi se očekivalo da dokaže kad je već uzeo da tvrdi da li nešto postoji ili ne (kao što bi se to moglo očekivati i od vernika koji tvrdi da bog postoji). Neka vrsta nezainteresovanosti za pitanje boga bi spadala u slabi ateizam.

E sad, kad mi prosto koristimo reč ateista, postavlja se pitanje na koju od gornjih stvari mislimo. Najverovatnije ne mislimo na implicitni ateizam, jer najverovatnije ne čitamo ovo iz amazonskih prašuma niti iz sibirskih tajgi. Dakle, da li nama reč ateizam označava gore spomenuti jaki ili slabi oblik ateizma? To je sad nekakva dogovorna stvar kako će ko reč ateizam da koristi i neka koristi ko kako želi, sve dok zna o čemu govori, tj. sve dok uviđa razliku između, s jedne strane, konkretne tvrdnje da bog ne postoji, i, s druge strane, svojevrsne nezainteresovanosti za celu stvar. Moj odabir reči u tom slučaju bi bio da reč "ateizam" označava gore spomenuti slabi ateizam, dok za jaki ateizam preferiram reč antiteizam - kao što se vidi, to je stvar ukusa, a ionako su oba ateizmi.

A sad da se malo bacimo na agnosticizam... Mnogi misle da im je to neki kompromis između vernika i nevernika da kažu da su agnostici, kad da se ne zamere ni jednima ni drugima. To baš i ne funkcioniše tako i o agnosticizmu se uglavnom zna još manje nego o ateizmu. Dakle, agnosticizam se ugavnom definiše kao jedno od sledećeg:

* da je neka stvar nepoznata (slabi agnosticizam)
* da je neka stvar nespoznatljiva (jaki agnosticizam)

U prvom slučaju agnostik bi prosto bio neko ko ne zna nešto, za šta već imamo domaću reč "neznalica" (da ne koristimo sada neke grublje izraze...). U drugom slučaju agnostik je onaj koji tvrdi da je neka svar nespoznatljiva, dakle, ne samo da je ne znamo, već je nikada ne možemo ni znati jer je van naše mogućnosti saznanja. Meni je samim tim logičnije da reč agnosticizam koristim u tom drugom slučaju, jer mi reč "nespoznatljivac" deluje jako nepraktično i veštački (što ne čudi, jer sam je upravo izmislio), a i google nikad nije čuo za nju...

Dakle, ako je neko agnostik u prvom smislu reči, dakle prosto ne zna da li bog postoji, time nam nije mnogo rekao, jer znamo i sami da ne zna kao što i svi mi ostali ne znamo - svi smo mi ta vrsta "agnostika". Ali ako je neko agnostik u drugom smislu reči, taj zapravo tvrdi da mi ne možemo nikada znati da li bog postoji ili ne, jer je to pitanje van našeg opsega spoznavanja.

I sada dolazimo do ironije - ispostavlja se da osoba koja pokušava da bude agnostik da se ne bi zamerila ni vernicima ni nevernicima zapravo tvrdi više nego (slabi) ateista! Slabi ateista ne ulazi uopšte u pitanje boga - ne veruje ali ni ne tvrdi unaokolo da li bog postoji ili ne, dok agnostik zapravo tvrdi da mi to pitanje ne možemo odgonetnuti - što je već više nego što tvrdi slabi ateista (koji, kao što smo videli ništa ni ne tvrdi).

Pri tome, (jaki) agnostik može, a ne mora biti ateista - može da veruje u boga i da smatra je celo pitanje nedokučivo, ili da ne veruje u boga i da je opet celo pitanje nedokučivo. Slabi agnostik takođe može verovati ili neverovati u boga, pri tome tvrdeći da prosto ne zna da li bog postoji, što, kao što je gore rečeno, i nije neka novost, jer ionako niko od nas ne zna.

Inače, Sam Harris je odlično primetio da je pojam ateizam pomalo zbunjujuć i čak i nepotreban, kao što su i pojmovi neastrolog ili ne-gledač-u-pasulj. Jedini razlog što uopšte imamo tu reč je to što se veri u boga daje daleko veći značaj nego horoskopu - imamo više crkvi nego "astroloških hramova", političari se hvale kako veruju u boga a ne kako veruju u horoskop ili gledanje u pasulj, za Božić se ne radi, a "dan svetog astrologa" ni ne postoji, itd. Dakle, Harris tvrdi da je nepraktično imati reč za odsustvo nečega, jer dovodi do zabuna - često su ateisti kritikovani jer je sovjetski totalitarizam bio ateistički, pa ih onda ateisti podsećaju da je i današnja Švedska ateistička, a jedno je od najboljih mesta za život po mnogim merilima, dakle, imenovanje odsustva je hvatanje za nešto što ne postoji, pa nije ni čudo da dovodi do zabuna. Ali to je već posebna tema...
Death is as close as our breath. - Ajahn Chah

kondanja

  • Član
  • *****
  • Poruke: 1086
  • Karma: +461/-1
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #11 poslato: Jun 19, 2011, 07:37:49 »
...sve ti je ovo jako dugačko za pijacu ali sam ipak proćitao i sve je na svom mjestu... u jednom radu sam čitavu tetralemu na sličan način razlagao kroz prizmu postojanja i vjerovanja...
Plemeniti hvali ubijanje bijesa - sa njegovim slatkim vrhom i otrovnim korijenom - jer ubivši ga u sebi kajanja nemamo. (Sn 1.71)

fortytwo

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 213
  • Karma: +151/-0
  • Pol: Muškarac
  • paper is the new internet
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #12 poslato: Jun 19, 2011, 08:09:07 »
...sve ti je ovo jako dugačko za pijacu ali sam ipak proćitao i sve je na svom mjestu... u jednom radu sam čitavu tetralemu na sličan način razlagao kroz prizmu postojanja i vjerovanja...
Nije ostalo nepričitano, dakle, vredelo je pisati.  :sesir
Pozdrav!  :bye
Death is as close as our breath. - Ajahn Chah

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #13 poslato: Jun 19, 2011, 16:16:14 »
Advaita Vedanta je više nastala kao odgovor na širenje budizma u Indiji

Uh, ovo je malo prejaka tvrdnja za moj ukus... Vedanta je nastala mnogo stoljeca prije buddhizma. Rana upanisadska vedanta je mnogo starija, i istini za volju nastala je jednako kao i buddhizam, kao odgovor na vedski obredni ritaulizam. Upanisadska vedanta ima posve jednako polaziste kao i nekoliko stoljeca kasnije  buddhizam u odnosu na Vede:
 
- obred je beskoristan i izraz je neznanja (praznovjerja)
- put oslobodjenja je sabranost paznje (koja vodi uvidu) a ne obred
- krajnja stvarnost nije vedski raj, nego apsolut izvan domasaja uma i rijeci
 
Advaita vedanta je samo nekoliko stoljeca, mozda i tisucljeca, novija interpretacija starije upanisadske vedante. Naravno, u novim okolnostima usmjerena na istjerivanje filozofskih razlika u odnosu na buddhizam koji je tada bio glavna duhovna misao Indije, ali u osnovi je bliza buddhizmu nego purva-mimamsi ili vedskoj ortodoksiji.

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Advaita Vedanta - The Pathway of Non-Duality
« Odgovor #14 poslato: Jun 19, 2011, 16:23:11 »
Nije ostalo nepričitano, dakle, vredelo je pisati.  :sesir
Pozdrav!  :bye

I ja sam procitao, i spremam se citati dalje o nepostojanju slobodne volje (to tantra cijelo vrijeme govori), samo ne znam kakve veze ima to sa vedantom? Vedanta nije niti agnosticka, niti ateisticka, niti monisticka u pravom smislu te rijeci. Vise neki oblik nedomisljenog dualizma zbog oprecnosti maya-brahman... Zbog ovog nedomisljenog proturijecja advaita vedante u Indiji su kasnije i nastajali razliciti drugim smjerovi vedante koji su pokusavali rijesiti ovaj stalno prisutan problem u Shamkarinom sustavu. Tako se vedanta razvijala u sirokom rasponu interpretacija od Madhvinog potpunog dualizma (dvaita-vedanta) do Vallabhinog potpunog monizma (shuddha-vedanta) i mnogih drugih rjesenja izmedju...