Autor Tema: Budizam i žene  (Pročitano 10200 puta)

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 3996
  • Karma: +538/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #15 poslato: Februar 20, 2011, 15:42:59 »
7. Monahinja ne sme ni pod kojim uslovima da psuje i vređa monaha (ovo je verovatno pravilo koje je najteže poštovati  :smeh )

Kome bi uopste palo na pamet da uradi ovako nesto, kakav god da je razlog? Tu podrazumevam i muskarce i zene.

Kao što smo se bezbroj puta lično uverili, ne radimo uvek sve iz pameti. Nekad bude i u afektu, pa se posle kajemo. Tako da... dešava se  :D

Aparigraha

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 265
  • Karma: +173/-1
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #16 poslato: Februar 20, 2011, 16:24:48 »
Kada bih se zamonasila, prihvatila bih sva pravila.

Ne, gospodine! Nisam prosvetljen. Ali sam prilično eliminisan! (Ananda Mangala Mahanayakathera)
ekaggata jit

oblica

  • .
  • Član
  • ***
  • Poruke: 1158
  • Karma: +429/-1
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #17 poslato: Februar 20, 2011, 16:43:47 »
Sati, puno hvala na ovako opširnom odgovoru.
 
Ne mogu da zamislim takvo nešto, što živi 2500 godina bez da se menja, a da ni u jednoj kulturi,
ni u jednom periodu ne naiđe na kritiku, ali mogu da zamislim nešto što se toliko puta menjalo
i prilagođavalo, da više ne možemo ni da vidimo šta je na početku bilo. Da, mi smo na zapadu
trenutno takvi, borimo se protiv diskriminacije žena. Više na rečima nego na delima, ali dobro,
bitno je da težnja postoji.
 
Mi bi, ovde u Srbiji, ili možda na Balkanu, jer ne verujem da je u drugim okolnim državama situacija
znatno bolja, trebali da krenemo od sledećeg: Žena, majka dvoje ili troje dece predškolskog
uzrasta, nema skoro nikakve šanse da se zaposli. Svi znamo koliko se ovde teško živi sa jednom
platom, ali da li znamo koliko je teško ženama koje nisu finansijski nezavisne. One su mnogo
češće žrtve nasilja u porodici i mnogo manje poštovane u društvu. To jeste problem.

Nešto razmišljam, kada bih bila sposobna da odsečem kosu, uzmem monaški ogrtač i činiju za
prošenje hrane, i ostavim sve, da li bi mi smetalo to što moram da ispoštujem nekoliko pravila
više nego muškarci? Mislim da ne bi.
 
Za nezaređene sledbenike nema odvajanja pravila na muška i ženska, što govori da se
ipak ne radi o nekoj opštoj diskriminaciji žena. Što se samog učenja tiče, ono je isto i za
muškarce i za žene. Opet nema diskriminacije žena. Kao diskriminaciju vidimo onih osam
pravila koja je Sati naveo. A kakve su posledice takve diskriminacije? Poštujući tih osam
pravila, može samo ego da strada. (Čuj.. ego.. :kez: ) Prilično bolno, ali sasvim bezopasno
i nadasve korisno. Kakva je to uopšte diskriminacija koja za posledicu nema ništa loše? 
Na takve nepravde, nemam vremena da reagujem.

Aparigraha

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 265
  • Karma: +173/-1
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #18 poslato: Februar 20, 2011, 16:55:45 »
Sto se javljanja tice, neko nekom mora prvi da se javi. Nece nam otpasti kruna s glave  :zeleni:  ako mi budemo prve. Niko nas time nije uvredio ili ponizio. Bar ja na to ne gledam tako "tragicno"  :andjali
« Poslednja izmena: Februar 20, 2011, 16:58:23 Aparigraha »
Ne, gospodine! Nisam prosvetljen. Ali sam prilično eliminisan! (Ananda Mangala Mahanayakathera)
ekaggata jit

complicated

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 8
  • Karma: +6/-0
  • Pol: Žena
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #19 poslato: Februar 20, 2011, 17:29:10 »
Zanimljiva tema. Mada je do sada pisano isključivo o odnosu monaha i monahinja.
Jel može neko da napiše kakvi su Budini saveti za muške i ženske koji nisu zaređeni?
mir je svaki korak

Aparigraha

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 265
  • Karma: +173/-1
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #20 poslato: Februar 20, 2011, 19:05:10 »
Ne, gospodine! Nisam prosvetljen. Ali sam prilično eliminisan! (Ananda Mangala Mahanayakathera)
ekaggata jit

complicated

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 8
  • Karma: +6/-0
  • Pol: Žena
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #21 poslato: Februar 20, 2011, 19:17:08 »
Hvala ti Aparigraha  :)
mir je svaki korak

kondanja

  • Član
  • *****
  • Poruke: 1086
  • Karma: +461/-1
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #22 poslato: Februar 20, 2011, 19:31:40 »


Rušenje mosta


Odnos prema ženama i način na koji je Buddha tako teško pripustio žene u svoje sljedbenike - za mene je najspornije mjesto u njegovom učenju.


Odnos prema ženama u budizmu ima tako veliku vrijednost, valjda zato što sve naše želje (to implicitno slijedi iz učenja) imaju korijen u najsnažnijoj od svih želja - u spolnoj želji, pa prema tome, u najvećoj ili najjačoj želji, a sve naše želje su već ionako ordinaran problem u nama, u (trebalo bi biti) nama dobro poznatom smislu - jer su zapravo dobro zakamuflirana patnja - pa prema tome najveće želje su, jasno je i najveći naš problem, koji treba riješiti, odriješiti kao čvor, odvezati, napustiti, rasplesti, osloboditi se od patnje, preko odriješenosti, odvezanosti od ovakve želje.


Pa prema tome, ovako shvaćeno, već i sama prostorna blizina žena i muškaraca za Buddhu je, da ne govorimo o drugim implikacijama, vjerojatno bila već veliki problem.   


Ali, možda u tome treba tražiti i najjači razlog Buddhinog tolikog oklijevanja prema ženama, jer je problem zapravo osnovni - pa bi ga, po meni, baš to moralo moći i najviše opravdati.


Nakon toga, nama sva druga sporna pravila sigurno nije teško opravdati a onda i prihvatiti iz različitih pragmatičnih, kulturoloških, običajnih i drugih, manje važnih, sličnih razloga. (Ako se razumiju gore spomenuti temelji budističkog učenja.) Kao što se o tome izrazila Aparigraha, Kojica, Sati (posebno onaj primjer redovnice).   


Pozdrav
Plemeniti hvali ubijanje bijesa - sa njegovim slatkim vrhom i otrovnim korijenom - jer ubivši ga u sebi kajanja nemamo. (Sn 1.71)

oblica

  • .
  • Član
  • ***
  • Poruke: 1158
  • Karma: +429/-1
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #23 poslato: Februar 24, 2011, 20:09:49 »

 
 
Ađahn Đitindriya rođena je u Australiji 1963. Još tokom studija umetnosti postala je istinski zainteresovana za duhovne probleme i istraživanje prave prirode našeg opažanja i svesti. Nekoliko godina kasnije krenula je na putovanje kroz jugoistočnu Aziju, Indiju i Evropu. Zadržavši se u Engleskoj od 1987. više vremena posvećuje meditaciji u Budinom učenju. Vremenom oseća sve veću vezu sa zajednicom oko Amaravati manastira i učenjem Ađan Čaa i Ađan Sumedha i sledeće godine odlučuje se na zaređenje kao anagarika (iskušenica).
Pošto je provela nekoliko godina vežbanja u manastirima u Engleskoj, želja da provede više vremena u samoći i dalje razvije formalnu praksu meditacije navela ju je da se preseli u Abhayagiri manastir u Kaliforniji, gde i sada živi.
 
 :cvike
« Poslednja izmena: Februar 24, 2011, 22:52:32 Sati »

oblica

  • .
  • Član
  • ***
  • Poruke: 1158
  • Karma: +429/-1
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #24 poslato: Februar 24, 2011, 20:15:03 »

 
Ayya Khema (Ilse Ledermann) rođena je u Berlinu 1923 i zbog svog jevrejskog porekla bila je primorana da sa svojom porodicom napusti Nemačku 1938. Posle dugog duhovnog traganja, postala je budistička monahinja 1979. na Šri Lanki, kada je dobila ime Khema, što znači "sigunost, bezbednost" (Ayya znači "sestra"). Tamo je i osnovala Parappaduwa ostrvo monahinja, kao centar ženskog monasticizma u toj zemlji. Tokom duge monaške karijere koordinirala je 1987. sazivanje prve međunarodne konferencije monahinja u istoriji budizma. Jedan od glavnih govornika na njoj bio je i Dalaj Lama, a rezultat konferencije bilo je i osnivanje Sakyadithe, svetske mreže budistkinja.

Maja iste godine kao pozvani predavač obratila se sa govornice Ujedinjenih nacija, kao prvi budista koji je imao takvu priliku. Autor je dvadesetak knjiga na engleskom i nemačkom, među kojima su Being Nobody, Going Nowhere; When the Iron Eagle Flies; Be an Island i autobiografija I Give You My Life. Ayya Khema preminula je 2. novembra 1997.
« Poslednja izmena: Februar 24, 2011, 22:53:13 Sati »

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #25 poslato: Februar 24, 2011, 21:18:22 »
Mislio sam da u theravadi vise nema potpunog zaredjenja za zene, ali izgleda da ove skole na Sri Lanci ipak dopustaju potpuno zaradjenje zena  :ok  Znam da je nedavno u Sumskoj skoli doslo do citave tarapane u vezi zaredjenja nekoliko monahinja...

Aparigraha

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 265
  • Karma: +173/-1
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #26 poslato: Februar 25, 2011, 10:04:14 »
U M(i)janmaru su dobro prihvacene, ako je suditi po dokumentarcu Dar Dhamme.
Ne, gospodine! Nisam prosvetljen. Ali sam prilično eliminisan! (Ananda Mangala Mahanayakathera)
ekaggata jit

kondanja

  • Član
  • *****
  • Poruke: 1086
  • Karma: +461/-1
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #27 poslato: Februar 25, 2011, 20:38:10 »
NEZASITNE ŽENE
 
Evo ga, jedno, problematično mjesto:
 
Anguttara nikaya II. 61:
 
Monasi, žene umiru a da se nisu zasitile, nisu pokolebale zbog dve stvari. Koje dve? Jedna je seksualni odnosi, a druga je rađanje. To su, monasi, dve stvari kojih se žene sve do smrti nisu zasitile, zbog kojih se nisu pokolebale.
 
???
 
Pozdrav svima
 
 
Plemeniti hvali ubijanje bijesa - sa njegovim slatkim vrhom i otrovnim korijenom - jer ubivši ga u sebi kajanja nemamo. (Sn 1.71)

Aparigraha

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 265
  • Karma: +173/-1
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #28 poslato: Februar 25, 2011, 21:40:27 »
Imao je mudrih reci i za muskarce:


"Čovek sa tri obeležja prepoznaje se kao budala. Koja tri? Loše postupanje telom, loše postupanje rečju, loše postupanje mišlju. Čoveka sa ova tri obeležja treba prepoznati kao budalu."

Anguttara nikāya III.1-10


 :andjali
Ne, gospodine! Nisam prosvetljen. Ali sam prilično eliminisan! (Ananda Mangala Mahanayakathera)
ekaggata jit

kondanja

  • Član
  • *****
  • Poruke: 1086
  • Karma: +461/-1
Odg: Budizam i žene
« Odgovor #29 poslato: Februar 25, 2011, 22:14:12 »
Poštovana Aparigraha,
 
Mislim da griješiš. Citirano mjesto se ne odnosi na muškarce, već na ljudski rod kao vrstu, esencijalno u smislu biti čovjeka, u odnosu na ono što čovjeka čini čovjekom, prema tome jednako se odnosi i na žene.
 
Pozdrav
 
Plemeniti hvali ubijanje bijesa - sa njegovim slatkim vrhom i otrovnim korijenom - jer ubivši ga u sebi kajanja nemamo. (Sn 1.71)