Govor princu Nebojši (Abhaya)Kratak sadržaj sutteOvaj govor sadrži epizodu kada princ Nebojša na nagovor đainskog učitelja Nigantha Nātaputte odlazi do Bude sa unapred pripremljenim pitanjem, ne bi li ga pobedio u debati. Buda koristi ovu priliku da sagovornika poduči o ispravnom govoru i to koristeći kao metaforu prinčevog sina kojeg je ovaj tokom razgovora držao u krilu.
Beleške o suttiSada se prvi put, istina posredno, srećemo sa Budinim bliskim rođakom Devadattom, koji se pridružio Sanghi i bio vrlo uspešan u sticanju natprirodnih moći putem meditacije. Ali ga je takva moć učinila vrlo gordim, podstakla bolesnu ambiciju u njemu. Vremenom ga je obuzela zavist na Budu, te je poželeo da ga zameni kao predvodnik monaške zajednice. Kad nije uspeo da ga rečima ubedi, Devadatta se sprijateljio sa kraljem Ađatasattuom, tražeći saveznike u svojoj borbi protiv Bude. U Kanonu dalje ima opisano više epizoda u kojima je Devadatta čak pokušao da ubije Budu, recimo tako što je gurnuo stenu na put kojim je prolazio. Drugi put je nagovorio razbojnike da ga ubiju. Ali kada su oni prišli bliže Budi, ovaj ih je prože svojom neizmernom ljubavlju i plan je propao. Na kraju je Buda upozorio Devadatu da će se zbog tako teških postupaka u narednom životu preporoditi u najnižem svetu patnje, u čistilištu.
Priča o Devadatti je pozadine ove sutte, a na njenom početku vidimo još jednog Budinog rivala po imenu Nigantha Nātaputta. On pripada drugoj asketskoj zajednici, đainima, i u istoriji je poznat pod imenom Mahavira. Kao i svaki rival, i ovaj pokušava da naruši ugled svog suparnika i zato šalje svog sledbenika princa Nebojšu da ga pobedi u raspravi. Za tu svrhu spremio je posebno pitanje, na koje smatra da nije lako odgovoriti. Zamku Nigantha vidi u pogrešnoj pretpostavci da Buda nikada ne govori ono što nije prijatno drugima. Buda, međutim, elegantno izbegava zamku, ali ne propušta priliku da poduči svog sagovornika.
Evo šta o sutti dalje kaže Thanissaro Bhikkhu:
U ovom govoru Buda ukazuje na elemente koji određuju šta jeste, a šta nije vredno da se kaže. Tri su glavna faktora: je li iskaz istinit ili nije, je li nekome na dobrobit ili nije, je li na nečije zadovoljstvo ili nije. Sam Buda izgovoriće samo ono što je istinito, što je korisno i takođe u skladu sa svojim osećanjem za trenutak kada prijatne i neprijatne stvari treba izgovoriti. Treba uočiti da mogućnost da iskaz bude neistinit, a ipak koristan nije čak ni uzeta u razmatranje.
Ovaj govor takođe pokazuje, na delu, Budino učenje o četiri kategorije pitanja i kako na njih treba odgovoriti (videti AN.IV.42). Na oba pitanja koja mu princ postavlja Buda odgovara kontrapitanjem, pre nego što se upusti u analitički odgovor na prvo pitanje i kategorički odgovor na drugo. Svako od ovih kontrapitanja ima dvostruku funkciju: da princu pruži njemu poznatu uporišnu tačku za razumevanje odgovora koji sledi i takođe da mu omogući ispoljavanje sopstvene inteligencije i dobrih namera. Ona mu daju priliku da sačuva obraz pošto bude osujećen u želji da u debati pobedi Budu. Komentar beleži da je princ stavio svog malog sina u krilo kao jeftin trik: ako ga Buda u raspravi satera u ugao, uštinuće dete i pošto ono počne da plače biće mu to dobar izgovor da prekine raspravu. Buda, pak, prisustvo deteta koristi da u ovom razgovoru ukloni svaki osećaj rasprave i takođe da napravi efektnu poentu. Uzimajući sliku Niganthe Nataputte o udici zabodenoj u grlo, on je primenjuje na dete i potom zaključuje da, za razliku od Niganthe – koji se zadovoljio da nekoga ostavi sa potencijalno smrtonosnim predmetom u grlu – Buda želi da ukloni takve predmete, iz saosećanja i samilosti. Na taj način, on princa pridobija na svoju stranu, pretvarajući potencijalnog oponenta u svoga sledbenika.
Ovaj govor nije samo govor o ispravnom govoru, već isto tako pokazuje ispravan govor na delu.
------
Za kraj sam napravio malu tabelu raznih slučajeva govora koje pominje Buda
Dva ključna elementa Budinog govoru su dakle istinitost i korisnost za druge. Glavni motiv, namera koji stoji iza takvog govora jeste dobronamernost, želja da se pomogne drugima. Ali reakcija na taj govor zavisi od onoga ko sluša.
Na kraju Nebojša pita da li Buda unapred priprema odgovore na određena pitanja ili mu se odgovori javljaju u trenutku pitanja. Buda odgovara poređenjem sa iskusnim vozarem, koji do detalja poznaje kočiju koju vozi. I ako iskrsne neki problem sa kočijama, pošto dobro poznaje njihovu konstrukciju, u stanju je da taj problem reši.
PraksaObrati pažnju na ono šo govoriš, je li u isto vreme istinito i korisno. Ako je neistinito ili nekorisno, pokušaj da se uzdržiš od takvog govora i posmatraj kakve su konsekvence takve odluke. Naročitu pažnju obrati situacijama kada misliš da je tvoj govor istinit i koristan, ali ga onaj koji sluša doživljava kao nedopadljiv. To su najteže situacije u kojima treba razlučiti je li naš govor zaista koristan i izrečen u pravom trenutku.