Patrul Rinpoce je napisao delo koje se zove Devet Razmatranja, ili u punom nazivu Devet razmatranja i kriterijuma o pomaganju bicima. Prvih pet razmatranja su meni tu najzanimljivija, ticu se prakticnih stvari, i evo, ja sam ih preveo, ako neko hoce da procita ostatak, prilozicu link ka engleskom prevodu ovog teksta.
Devet Razmatranja i kriterijuma za pomaganje bićima
Patrul Rimpoče
Botisatva deluje da pomogne bićima na sledeće načine:
Sve Bodisatve koje iskreno uzmu zakletvu etičke discipline ne čine ništa sem što deluju neposredno ili posredno radi dobrobiti bića. Međutim, ako neko nije vešt u pomaganju bićima, koliko god da uradi, to možda neće pomoći bićima, već će možda neposredno ili posredno da im šteti. Zato treba da imaš na umu Devet Razmatranja i kriterijuma pri delanju radi dobrobiti bića:
1) Razmatranje o dobrobiti sebe i drugih
Sve što bi bilo od neposredne ili posredne pomoći i dobrobiti za tebe i za druge treba učiniti.
Sve što ne bi pomoglo, već štetilo tebi i drugima, posredno ili neposredno, ne treba činiti.
Sve što bi pomoglo tebi, a štetilo drugima, ne treba činiti.
Ako bi nešto štetilo tebi, a pomoglo drugima, delaj u skladu sa situacijom. Ako si početnik, glavna stvar je da sebe sačuvaš od štete. Kao izdanak lekovite biljke, štićenje sebe će biti izvor dobrobiti za druge. Ako si Bodisatva posvećenog ponašanja, vagaj šta je bitno. Ako si već dostigao nivo Bodisatve, onda je glavno delati samo radi dobrobiti drugih.
Takođe treba ispitati količine dobrobiti i štete koje bi bile izazvane. Ako bi, neposredno ili posredno, bilo mnogo dobrobiti za druge, a malo štete za tebe, onda delaj. Ako bi bilo malo pomoći drugima, a mnogo štete tebi, nemoj. Ako bi količine pomoći i štete bile iste, delaj u skladu sa situacijom. Ako si početnik, najviše sebe štiti od štete. Ako si prošao nivo posvećenog ponašanja, najviše delaj da pomogneš drugima.
2) Razmatranje statusa bića
Ako bi nešto pomoglo nižim bićima kao što su životinje, a štetilo višim bićima kao što su ljudi, nemoj delati radi dobrobiti nižih bića. Ako bi neko delo štetilo nekim životinjama, a pomoglo ljudima, onda delaj radi dobrobiti ljudi. Isto tako postupaj kada je pitanje između običnih ljudi i onih koji praktikuju Darmu. Isti je slučaj kada je pitanje izmedju običnih praktikanata i monaha i bodisatvi.
3) Razmatranje broja bića
Ako bi mnogo bića imalo dobrobit, a malo štetu, delaj da pomogneš mnogima. Ako bi mnogi imali štete, a malobrojni dobrobiti, ne delaj. Ako bi broj onih kojima bi pomogao i onih kojima bi štetio bio isti, uspećeš u pomaganju razmatrajući druga učenja o veštim metodama pomaganja bićima.
4) Razmatranje ovog i sledećih života
Ako bi pomoglo drugima i u ovom i u sledećim životima, treba delati, naravno. Ako ne bi pomoglo ni u ovom, ni u sledećim životima, ne treba nikad delati tako. Ako bi pomoglo u ovom životu, ali štetilo u sledećim, ne treba delati. Ako bi štetilo u ovom životu a pomoglo u sledećim životima, budući vešt u metodama zaštite ovog života od štete, treba delati radi dobrobiti u sledećim.
5) Razmatranje zakletvi i kršenja pravila
Iako imaš zakletve etičkog ponašanja, ako bi neka bića imala veliku dobrobit i pomoć od tvog kršenja tih pravila, onda, radi drugih, i radi sopstvenog vežbanja u duhovnom postizanju, treba da delaš, čineći bilo koji od Deset negativnih dela.
Ako vidiš nekog da hoće da učini neko delo sa neposrednim rezultatima, na primer da ubije monaha, ili arahanta, ili bodisatvu, radi nekog materijalnog dobra, čak i uzimanje njihovog života, ako je sa motivacijom ljubavi , ne bi bilo negativno delo, već bi donelo velike zasluge.
Ako bodisatva može to da uradi, i vidi pljačkaše kako kradu iz svetilišta ili iz manastira, sa motivacijom ljubavi treba da uzme to od njih i da vrati na svoje mesto u svetilište ili manastir.
Na taj način, delo bodisatve koji uzme ono što nije dato, ili bodisatva koji iz samilosti ima seksualne odnose sa ženom koja nema muža i mučena je seksualnom željom, iako su na površini negativna, računaju se kao vrlinska dela.
Takođe, govoreći razne laži, ako to spasi živote bića, ili spreči da budu zarobljena, ili da im udovi budu odsečeni, i tako dalje; ili ako neko iz ljubavi i samilosti, vređajući i šireći neslogu, ako to odvoji ljude od lažnih duhovnih učitelja i nevrlinskih prijatelja; ili ako neko ne uspe blagim rečima, već grubim rečima uspe da pomogne onima koji su imali pogrešna viđenja i negativno ponašanje; ili ako je neko besan ili očajan a voli zadovoljstva kao što su pesma, igra, muzika, šale, i ako neko, iz ljubavi, uspe da ih oraspoloži raznim ispraznim govorom, igranjem, pevanjem, muzikom, i slično, ovakva dela vode do vrline i kada ih neko učini, takav ne praktikuje tri negativna umna dela (gramzivost, zla namera i pogrešna gledišta). Štaviše, time se vežba pomaganje drugima.
Ako vidiš neke siromašne ljude i prosjake, a nemaš šta da im daš, a vidiš bogatu i škrtu osobu, i uzmeš neku hranu i stvari od škrtice, motivisan ljubavlju, i daš siromasima; ili ako delaš da uništiš neke ljude koji su postali opasni i protivni učiteljima i Sangi, i tako dalje, iz jake želje da povrede njihova tela i njihove živote; ili ako učiš pogrešnim gledištima ljude koji su posvećeni pogrešnih gledištima i negativnom ponašanju, iz ljubavi i radi njihove dobrobiti, da bi počeli da te slušaju i da bi mogao da ih onda naučiš ispravnim gledištima- takva dela nisu negativna, već, nasuprot, donose velike zasluge.
Kao što piše u Dvadeset stihova o zakletvama, ne postoji kršenje vrline kada je srce puno ljubavi.
Ako je neko početnik, i ako bi njegovo kršenje pravila bilo uzrok svađa, i sukoba u Sangi, ili ako bi uništilo veru mnogih ljudi, i izazvalo da se razviju pogrešna gledišta, onda ne treba delati.
...
Posle ovoga ide sesto razmatranje i ostala.
Evo engleskog prevoda kompletnog teksta:
http://rickpdx.files.wordpress.com/2012/01/nine_considerations.pdf