Hinduizam > Tantra

Tantricka duhovnost

<< < (2/5) > >>

Fazlija:
Danas sam slusao jedno od predavanja svojeg Gurua o stupnjevima samadhija (to je ono sto bi u buddhizmu bile jha'ne). Pomislio sam da li je to i koliko je to slicno Buddhinom ucenju o jha'nama/dhya'nama? Koje su dodirne tocke tantre i buddhizma?
 
MAHABHÁVA AND NIRVIKALPA SAMADHI
 
MAHABHA'VA I NIRVIKALPA SAMADHI (Shri Shri Anandamurti jii)
 
 :joga:

panda:
Pokusao sam da saslusam, ali mi je jako tesko da ga pratim.
Mada na osnovu skromnog istrazivanja tantre, moguca poklapanja su 2. i 3. jnana radosti i zadovoljstva i verovatno jnana beskonacne svesti, ali tesko je reci, jer koliko znam tantra ima mnogo razlicitih samadhi.

Fazlija:

--- Citat: Sati  Avgust 31, 2010, 09:35:10 ---Zanimljiv clanak o Patandjalijevoj Yoga sutri iz budisticke perspektive

http://theravadin.wordpress.com/2010/08/28/the-yoga-sutra-a-handbook-on-buddhist-meditation/

 :)

--- Kraj citata ---

Ovaj sam se clanak na Theravadin blogu stvarno (pre)dugo spremao procitati i sada sam to obavio s velikim zadovoljstvom. Osobito me je obradovala pisceva jezicna vjestina i duhovitost da Yoga-sutre prevede sa samskrta (kako sam kaze, nazad) na pali  :to
 
Vjerujem da je najveci doprinos clanka u pretpostavci da je rani buddhizam utjecao na uoblicavanje Patanjalijevog sustava yoge. Ipak, to mi se cini malo prenategnuto. Ukoliko je uvjetovao na uoblicavanje nekih postavki, svakako nije mogao utjecati na sam razvoj osnovne misli yoge. U Indiji je stvarno sve utjecalo na sve. Medjusobno mijesanje je neosporno, a buddhisticki utjecaj stvarno golem. Nema sumnje se moze iscitati utjecaj buddhizma i na ovaj klasicni spis, ali meni se ipak cini da je tu vise rijec o slicnosti dvaju sustava, nego sto bi klasifikacija i sustav yoge bio potaknut ili uzrokovan buddhistickim utjecajem.
 
Neosporno je da je yoga mnogo starija od buddhizma. Ona se spominje vec u upanishadima, a ako osnovnu jezgru Mahabharate nesumnjivo stavimo u razdoblje prije Buddhe, onda je jasno da barem osnovna jezgra Bhagavad Giite detaljno razlaze nacela post-upanishadske (dakle, predbuddhisticke) yoge - pri tome uopce ne sporim o dokazanim i poznatim buddhistickim utjecajima na konacni oblik BhG kakav danas poznajemo.
 
Slicnost yoge i buddhizma ne proizlazi samo iz toga sto je rani buddhizam mozda utjecao na klasifikaciju Patanjalijevog sustava yoge, nego iz opceg indijskog nacela da je sredstvo oslobodjenja u umu, a ne u tijelu (jaini), niti u obredu (vedski brahmanizam). Ovu postavku vrlo jasno iznose upanishadi, cineci otklon od obreda prema sabranosti i uvidu koji se postize yogom.
 
Mozda rani sustavi yoge nisu uopce bili ovako sistematizirani kao kod Patanjalija (8-struka yoga)? I danas neki sustavi yoge u Indiji uopce ne podrazumijevaju takvu podjelu (imaju vise ili manje dijelova). Mozda je Patanjali doista svoj sustav yoge uoblicio pod utjecajem buddhistickog 8-strukog plemenitog puta? To je vrlo zanimljiva pretpostavka kojoj bi se trebalo posvetiti vise paznje. Mada mi se ta slicnost cini vrlo netgnutom u dijelu gdje pisac predlaze pojednostavljeno tumacenje po kojem je izvorno buddhisticki sustav sabranosti paznje samo naknadno "nategnut" u okvir teologije koja podrazumijeva postojanje duse i Stvoritelja. Yoga ne podrazumijeva tu "dusu", niti tog "Stvoritelja" na koju misli buddhizam kada kritizira ove pojmove.
 
Osim toga, neki dijelovi jednog i drugog 8-strukog puta jednostavno ne odgovaraju jedni drugima. Tako npr. anapanasati nije isto kao i pranayama mada obije tehnike koriste dah ali za posve razlicite ciljeve. Asana u yogi jednostavno nije ista stvar kao svjesnost polozaja tijela u buddhistickoj bhavani i sl. Stoga se meni vise cini da dva sustava samo slice jedan na drugoga, a ne da su nastali jedan iz drugoga.
 
Nema sumnje da je Buddha bio jedan od divova indijske duhovne misli, i da prije njega u Indiji nije postojao tako jasno razradjen i obimno izlozen filozofski sustav. Kada usporedimo kratke spise poput upanishada, BhG, pa cak i kasnijih spisa poput Yoga-sutri, Hatha-yoga Pradipika i sl. sa ogromnim obimom Buddhinih govora iz Sutta Pitake u kojima detaljno obrazlaze nacine sabranosti, moral, filozofiju... Jasno je da prije buddhistickog razdoblje u Indiji nije postojao do te mjere razradjen sustav duhovnog ucenja. Marljivo pamteci brojne Buddhine govore u razdoblju od 40 godina, buddhisti su stvorili ogroman opus filozofskih tekstova kakav do tada nije postojao u Indiji. Osim ako izuzmemo Vede zbirke koje su do tada, iskreno receno, vec bile prevazidjene i od samih brahmanskih krugova koji su se kroz vedantu okrenuli putu sabranosti (tj. yogi).
 
Indija jednostavno nakon Buddhe vise nije bila ista. To je nesumnjivo utjecalo na razvoj i dubinu folozofskog izrazavanja i drugih sustava duhovne misli, ali mi se malo prenategnutom cini pretpostavka da je rani buddhizam utjecao na sam nastanak Patanjalijevog sustava. Mozda vise na uoblicavanje...
 

kondanja:
 
Yoga je iz predarijskih vremena, iz vremena Mohenđodaro i Harappa civilizacija (2300.-1500.g.) (moj izvor je Veljačić i svo moje iskustvo studiranja/učenja, od vremena redovnog studiranja drugih autora s područja Indijske filozofije, kao predmeta na Filozofskom fakultetu i dvogodišnjeg seminara, kod Rade Iveković, do danas);
 
- ona je zajednički i suštinski duh misaonoreligijske Indije, zato je citiram stih po stih u onim našim prijavama o praksi jer bi ona trebala biti 'mentalna duša' meditacije/misli uvida ali i meditacije daha/sabranosti i to u vjerojatno najboljem filozofskom/misaonom prevodu kod nas, kako bi doprinio razumijevanju prakse i duha budizma (opet) kod nas, preko ovog našeg divnog sajta (Brankovog);
 
meditacija je vježba razmišljanja a kao prava redovna vježba zaista znana i živa jedino na Istoku. Mi, na Zapadu smo mnogo, navodno tek od Grka razmišljali, ali nikada nismo razmišljanje pravo pretvorili i u takvu jednu redovnu (praktičnu) vježbu misli;
 
ali zato, umjesto vježbi za mišljenje, imamo čitavo more redovnih vježbi za tijelo; 
 
mislim nešto, onako "smiješno pionirski", kako bi meditaciju obavezno trebalo uvesti kao redovan predmet u okviru predmeta filozofije u srednje škole, ali i na odsjecima za filozofiju, na fakultete;
 
pozdrav
 
(ispričavam se na nekim nužnim pojednostavljenjima, jer sam htio biti sažet i kratak)
 

Fazlija:
Da, yoga nesumnjivo jeste starija od buddhizma, mada pretpostavka da je Patanjalijev sustav nastao pod buddhistickim utjecajem jeste zanimljivo polaziste za daljnja istrazivanja slicnosti i razlicitosti.

U Hrvatskoj i Slovackoj se digla cijela strka kada je drustvo Joga u svakodnevnom zivotu pokusalo uvesti samo asane kao izborni predmet u skole. Katolicka crkva je to shvatila kao izravan napad na djecu, tj. njihove duse, a time i na svoje novcanike   :smeh Tako da ce to ipak ostati jos neko doba stvar osobnog izbora i kucnog odgoja... :joga:

Navigacija

[0] Indeks poruka

[#] Sledeća strana

[*] Prethodna strana

Idi na punu verziju