Jao ljudi, nasao sam apsolutno fantasticno predavanjce o procesu nastanka jainisticke tantre. Prava intelektualna poslastica.
Naime, dr. Alexis Sanderson je vec dugi niz godina vodeci akademski autoritet na polju izucavanja shaivisticke tantre i direktor
Instituta za shaivisticke i tantricke studije. U ovom predavanju objasnjava kako su jainisticki autori u prvom tisucljecu Nove ere prepisivali ili tek neznatno mijenjali cijele dijelove shaivistickih svetih spisa (agama) i preuzimali ih u jainisticku tradiciju. Tako je nastala jainisticka tantra. Nesumnjivo pod izravnim utjecajem hinduisticke shaiva tantre (u manjoj mjeri i shakta tantre).
Predavanje dr. Sandersona na YT mozete pogledati -
OVDJEOvaj proces tantrizacije jainizma nam je jako zanimljiv i u pogledu budizma, jer se na posve jednak nacin odvijala i tantrizacija budizma tj. nastanak vajrayana budizma (tantrickog budizma). Danas se naucno vrlo utemeljeno moze dokazati da je hinduisticka tantricka tradicija (posebno smjerovi shaiva i shakta tantre) izravno utjecala na razvoj jainske i budisticke tantre.
To ne cudi, jer je u razdoblju izmedju otprilike 5. i 12. vijeka Nove ere, hinduisticka tantra (a pogotovo shaiva tantra) bila nesumnjivo glavni i najrasireniji oblik duhovnosti u Indiji. To je doba postupnog povlacenja mahayanskog budizma i razdoblje potpune prevlasti tantricke filozofije nad vedantom. U to doba djeluju veliki ucitelji shaiva tantre u Indiji, poput Somanande (9.st.), Abhinavagupte (10.st.), Kshemaraje (11.st.) i drugih. A tantricke ideje se postupno preuzimaju u jainizam i budizam... upravo na nacin na koji to pokazuje dr. Sanderson.
U stoljecima nakon toga, stvari se u Indiji radikalno mijenjaju. Pod utjecajem muslimanskih progona budizam potpuno nestaje iz Indije (zadrzava se samo u Nepalu), a Tibet postaje glavna zemlja vajrayana budizma. Tibetski jezik zamijenjuje sanskrt kao jezik na kojem se cuva i prenosi tradicija tantrickog budizma. A u Indiji vedanta (negdje od 10. stoljeca pa nadalje) zapocinje svoju brahmanisticku protu-reformaciju, potiskuje tantru i do danasnjih dana ostaje glavna misaona struja indijske filozofije. Jainizam i tantra bivaju izgurani na margine i prezivljavaju samo u manjinskim i izoliranim skupinama sljedbenika na rubovima hinduistickog drustva kojim dominira vedanta.