Autor Tema: Tibetanski budizam.  (Pročitano 20948 puta)

Bango

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 3
  • Karma: +9/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #15 poslato: April 12, 2010, 22:16:41 »

…Naziv znači "dijamantno vozilo" i odnosi se na navodno nesalomivu logiku koju vađrayānisti koriste da bi potkrepili svoje tumačenje Dhamme….
  Preneo sa teme “Nastanak i razvoj vađrayana budizma “
 

Začudila me je ova netočna konstatacija.
U Vađrajani je logika minimalna i ne postoji nešto poput nekakve Tantričke rasprave. Kompletna logika, dokazivanje, ispitivanje i debate oko postavki budizma postoje unutar sutrajane, što je i sutrički način da se  preko intelekta dođe od nekog zaključaka npr; što prihvatiti a što odbaciti unutar našeg života.
 Tantra nadilazi logiku i intelekt, sve dileme i sumlje oko Darme trebale bi se raščistiti prije bavljenja tantrom. Jednostavno unutar tantričkih praksi nema mjesta za pitanja i sumlje. Na pitanja i sumnju se unutar tantre gleda kao na nekontrolirani um i nepoželjan je unutar meditacije. Nema tu nikakve logike koju bi se trebao braniti ili podkrepljivati.
Jedino što je tu nerazorivo je priroda Budine svijesti, što simbolizira dijanat, koji reže ostale materijale a da sam ne bude oštećen.
 
Još bi spomenuo ono bez čega je Vađrajana nemoguća za proučavanje i prakticiranje to je Učitelj; odnosno loza neprekinutog učenja od Bude preko Učitelja do praktikanta. Ne postoji nitri jedna tantrička praksa koja se radi bez Učitelja i koju je moguće naučiti bilo iz kljige bilo na nekom zapadnom studiju tipa indologije ili sl. Jedino točno i jedino ispravno unutar Vađrajane su riječi Učitelja iz autentične loze učenja..



Pozrav svima i puno sreće sa Vađrajanom!
« Poslednja izmena: April 12, 2010, 22:27:02 Bango »

Bodhisattva Mahadeva

  • Stariji član
  • **
  • Poruke: 94
  • Karma: +30/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #16 poslato: Jul 18, 2010, 23:47:07 »
Zanimljiv dokumentarac o buddhistickim yoginima Tibeta:

Tibetian Yoga Masters 1/3
Tibetian Yoga Masters 2/3
Tibetian Yoga Masters 3/3

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #17 poslato: Jul 24, 2010, 20:39:12 »
Kada sam nedavno bio u Beogradu kupio sam ovu knjigu: http://www.dereta.co.rs/knjiga.jsp?id=5913 Ona govori uglavnom o Kagyu skoli tibetskog buddhizma, tocnije o glavnom i sredisnjem ogranku te skole, Karma Kagyu, i okolnostima izbora 17. poglavara te skole (Karmape) itd.

Mogu reci da mi je dala mnogo bolji uvid u unutrasnji ustroj Kagyu skole (nisam uopce znao da imaju nekoliko smjerova, od kojih je Krama smjer glavni unutar Kagyu-a), kao i bolji povijesni uvid u odnos 4 glavne tibetske skole buddhizma (odnos Kagyu sa Gelug, Nyingma i Sakya skolama, kao i povijesni odnosi Tibeta s Mongolima, Kinezima i Indijom u zadnjih 500'tinjak godina, promjene kineske politike prema Tibetu od 1980. na ovamo i sl.).

S druge strane moram da primjetim da mi je potvrdila i neke sumnje u gomilu praznovjerja i motologije koja prekriva tibetski buddhizam. Svi ti tulkui, rimpochei i bodhisattve slove za inkarnacije velikih lama iz poslosti, a ustvari su sasvim obicni i uglavnom sasvim prosjecni ljudi koji sami kazu da nisu oni nikakve inkarnacije niti tih lama cijim se nasljednicima smatraju, a jos manje buducih velikih buddha poput Maitreye i sl. Nije mi jasno zasto onda odrzavaju takve beskorisne mitove?

Juddu Krishnamurti je barem imao toliko moralne snage kada je malo poodrastao da se odupre manipulaciji sacice zapadnjackih bezveznjaka i fantazera okupljenih u Teozofskom drustvu koji su ga proglasili Avatarom. Kao dijete su ga manipulirali, ali dok je odrastao jasno je rekao da nije on nikakav Avatar.

Ova knjiga pokazuje da najveci broj tibestkih "inkarnacija" nije ustvari utjelovljenje osobe za koju se smatraju. Po tom pitanju je indijska tantra (kao i druge skole buddhizma) mnogo razumnija. Osobe koje dostignu du'ovno savrsenstvo se vise ne radjaju, a ako se i radajaju svakako to ne cine na nacin da o tome obavjestavaju svoje ucenika da ih potraze nakon par godina kako bi opet bili poglavari svoje skole. U indijskoj tantrickoj predaji se to ostavlja na slobodu "slucaju" ili volji tih ostvarenih bica (necu reci dusa, jer niti buddhizam, niti tantra ne vjeruje u dusu)... Zna se dobro da se neki ucitelji/ice radaju ponovno s namjerom da ponovno pomognu ljudima (i drugim bicima), ali to se ostavlja da bude onako kako sudbina tj. njihova volja nanese. Veliki yogini se s vremena na vrijeme radjaju unutar pojedine skole, a ne svako novo pokoljenje ucitelja nakon par godina. Osim toga, velika osoba se moze roditi i u nekoj drugoj skoli, ili osnovati novu skolu unutar sire bastine.

Tako su indijske skole yoge (tantre, vedante i sl.) doista pokazale da se stalno radjaju novi ucitelji/ice i obnavljaju tradiciju, ali ne na nacin da se zna tko su i sto su bili u proslom zivotu. Niti da li ce se nakon smrti ponovno vratiti ili ce se zauvijek stopiti s Parama Brahmanom. Tako mi ne znamo sto su u proslom zivotu bili Ramakrshna ili Anandamayi Ma. Osim toga, sadasnji duhovni ucenici napreduju i netko od njih ce biti neki buduci ucitelj u nekom od buducih zivota. Tako indijske skole tantre ili vedante imaju obicno velikog ucitelja, pa onda slijed sasvim prosjecnih nastavljaca, pa opet nekog velikog ucitelja itd. Mislim da je takav sustav zasnovan na prirodnom odvijanju tih stvari.

Osim toga, ne mozemo znati gdje je prosvjetljeno bice otislo cak i ako se odlucilo opet roditi? Zasto bi opet sluzio onima koje je vec poducio? Tako je npr. (ako je za vjerovati njihovoj tradiciji) Sai Baba iz Shirdija: http://en.wikipedia.org/wiki/Sai_Baba_of_Shirdi bio muslimanski (sufijski) svetac, a u slijedecoj se inkarnaciji smatra utjelovljenjem hinduistickog ucitelja Satya Sai Babe. To mi se cini mnogo razumnijim. Muslimanski ucitelj koji je stalno propovijedao jednakost muslimana i hindusa da se rodio kao ucitelj hindusa.

Tako da mi taj tibetski nacin inkarnacija nije bas posve pouzdan i vjerujem da izranja iz srednjovjekovne mitologije i namjerno gajenog praznovjerja za potrebe politickih utjecaja raznih skola i obitelji iz kojih su dolazili "tulkui". Barem ja na to tako nekako gledam, mozda grijesim?!


Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #18 poslato: Jul 24, 2010, 21:38:18 »
Tu je i dobar isjecak iz filma o 16. Karmapi i njegovoj cetvorici glavnih ucenika o kojima se govori u navedenoj knjizi:

16th Karmapa Trains Regents of the Kagyu Lineage

Svakako bih preporucio svima koji su u prilici da procitaju knjigu jer obiluje povijesni i kulturoloskim podacima o Tibetu i Vajrayani.

fortytwo

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 213
  • Karma: +151/-0
  • Pol: Muškarac
  • paper is the new internet
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #19 poslato: Jul 24, 2010, 23:29:46 »
Da, u Indiji postoje linije realizovanih učitelja i onda se one prekidaju, pa se ponovo javi neko ko uspostavi novu liniju koja se pre ili kasnije opet prekine... Pod prekidima podrazumevam nastavak rada navedenih "prosečnih nastavljača", izvestan broj godina/generacija.

Ali ta vrsta "poštenja" (koje je pokazao i Krišnamurti) je moguća jer prekidi linije učitelja nemaju uticaja na socijalnu strukturu - na Tibetu su svetovna i verska vlast jedno te isto. Mislim da je to razlog za toliku potrebu da se traže te reinkarnacije koje će da nastave da vode svoj manastir - da bi time i svetovna vlast imala kontinuitet.

To je bar moja pretpostavka, Fazlija bi možda mogao prokomentarisati ako sam negde nešto pobrkao.

Pozdrav!
Death is as close as our breath. - Ajahn Chah

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #20 poslato: Jul 25, 2010, 11:59:15 »
Slazem se, ali samostanski socijalni sustav se moze uspjesno odrzavati i ako se novi poglavar izabire izmedju zivucih ucenika starog majstora, kao u evropskim srednjovjekovnim manastirima, ili u vecini indijskih ashrama i yoga skola. Ne vidim tu mjesta tvrdji da je novi poglavar inkarnacija prethodnog. Samostan i sekta koja ga drze mogu zadrzati posjede i drustveni ugled i bez te komedije od inkarnacija silnih Maitreya Buddha ili koga li vec... Ima u onoj knjzi i zanimljiva prica o jednom naprednom tibetskom yoginu iz 19.st. koji je jasno rekao da se nece inkarnirati, pa su opet i za njega uveli slijed inkarnacija i procedure njihovog prepoznavanja. Mislim da je rijec o praznovjerju i drustvenom licemjerju koji su toliko uhvatili korjena u tibetskoj kulturi da se oni toga jednostavno ne mogu bas tako lako rijesiti. Mislim da je negdje i Dalai lama rekao da se ne osjaca bas inkarnacija (ili tako nesto) prethodnog Dalai lame, ali da osjeca povezanost vise sa 5. Dalai lamom... Mislim da je kroz to dao naslutiti da niti sam bas ne vjeruje u autenticnost sustava, a opet nije ga bas niti nedvosmisleno porekao za one koji bas hoce da u to vjeruju...

BozidarMicic

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 5
  • Karma: +6/-0
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #21 poslato: Avgust 15, 2010, 09:04:35 »
Sticajem okolnosti sam iniciran i u Tibetanski budizam, karma kagyu škola, a imao sam dosta posla i sa indijskom tantrom. ato mogu da kažem da ako nema više sujeverja i mitologije od tibetanskog budizma, indijska tantra nema ni manje. To pitanje reinkarnacije lama je kompleksno pitanje. Lame nisu baš razmnetljive i po pravilu će reći da su obični, da nisu ništa posebno i sl. Plus imaju i prilično uvrnut smisao za humor  :naocare:

Kada sam nedavno bio u Beogradu kupio sam ovu knjigu: http://www.dereta.co.rs/knjiga.jsp?id=5913 Ona govori uglavnom o Kagyu skoli tibetskog buddhizma, tocnije o glavnom i sredisnjem ogranku te skole, Karma Kagyu, i okolnostima izbora 17. poglavara te skole (Karmape) itd.

Mogu reci da mi je dala mnogo bolji uvid u unutrasnji ustroj Kagyu skole (nisam uopce znao da imaju nekoliko smjerova, od kojih je Krama smjer glavni unutar Kagyu-a), kao i bolji povijesni uvid u odnos 4 glavne tibetske skole buddhizma (odnos Kagyu sa Gelug, Nyingma i Sakya skolama, kao i povijesni odnosi Tibeta s Mongolima, Kinezima i Indijom u zadnjih 500'tinjak godina, promjene kineske politike prema Tibetu od 1980. na ovamo i sl.).

S druge strane moram da primjetim da mi je potvrdila i neke sumnje u gomilu praznovjerja i motologije koja prekriva tibetski buddhizam. Svi ti tulkui, rimpochei i bodhisattve slove za inkarnacije velikih lama iz poslosti, a ustvari su sasvim obicni i uglavnom sasvim prosjecni ljudi koji sami kazu da nisu oni nikakve inkarnacije niti tih lama cijim se nasljednicima smatraju, a jos manje buducih velikih buddha poput Maitreye i sl. Nije mi jasno zasto onda odrzavaju takve beskorisne mitove?

Juddu Krishnamurti je barem imao toliko moralne snage kada je malo poodrastao da se odupre manipulaciji sacice zapadnjackih bezveznjaka i fantazera okupljenih u Teozofskom drustvu koji su ga proglasili Avatarom. Kao dijete su ga manipulirali, ali dok je odrastao jasno je rekao da nije on nikakav Avatar.

Ova knjiga pokazuje da najveci broj tibestkih "inkarnacija" nije ustvari utjelovljenje osobe za koju se smatraju. Po tom pitanju je indijska tantra (kao i druge skole buddhizma) mnogo razumnija. Osobe koje dostignu du'ovno savrsenstvo se vise ne radjaju, a ako se i radajaju svakako to ne cine na nacin da o tome obavjestavaju svoje ucenika da ih potraze nakon par godina kako bi opet bili poglavari svoje skole. U indijskoj tantrickoj predaji se to ostavlja na slobodu "slucaju" ili volji tih ostvarenih bica (necu reci dusa, jer niti buddhizam, niti tantra ne vjeruje u dusu)... Zna se dobro da se neki ucitelji/ice radaju ponovno s namjerom da ponovno pomognu ljudima (i drugim bicima), ali to se ostavlja da bude onako kako sudbina tj. njihova volja nanese. Veliki yogini se s vremena na vrijeme radjaju unutar pojedine skole, a ne svako novo pokoljenje ucitelja nakon par godina. Osim toga, velika osoba se moze roditi i u nekoj drugoj skoli, ili osnovati novu skolu unutar sire bastine.

Tako su indijske skole yoge (tantre, vedante i sl.) doista pokazale da se stalno radjaju novi ucitelji/ice i obnavljaju tradiciju, ali ne na nacin da se zna tko su i sto su bili u proslom zivotu. Niti da li ce se nakon smrti ponovno vratiti ili ce se zauvijek stopiti s Parama Brahmanom. Tako mi ne znamo sto su u proslom zivotu bili Ramakrshna ili Anandamayi Ma. Osim toga, sadasnji duhovni ucenici napreduju i netko od njih ce biti neki buduci ucitelj u nekom od buducih zivota. Tako indijske skole tantre ili vedante imaju obicno velikog ucitelja, pa onda slijed sasvim prosjecnih nastavljaca, pa opet nekog velikog ucitelja itd. Mislim da je takav sustav zasnovan na prirodnom odvijanju tih stvari.

Osim toga, ne mozemo znati gdje je prosvjetljeno bice otislo cak i ako se odlucilo opet roditi? Zasto bi opet sluzio onima koje je vec poducio? Tako je npr. (ako je za vjerovati njihovoj tradiciji) Sai Baba iz Shirdija: http://en.wikipedia.org/wiki/Sai_Baba_of_Shirdi bio muslimanski (sufijski) svetac, a u slijedecoj se inkarnaciji smatra utjelovljenjem hinduistickog ucitelja Satya Sai Babe. To mi se cini mnogo razumnijim. Muslimanski ucitelj koji je stalno propovijedao jednakost muslimana i hindusa da se rodio kao ucitelj hindusa.

Tako da mi taj tibetski nacin inkarnacija nije bas posve pouzdan i vjerujem da izranja iz srednjovjekovne mitologije i namjerno gajenog praznovjerja za potrebe politickih utjecaja raznih skola i obitelji iz kojih su dolazili "tulkui". Barem ja na to tako nekako gledam, mozda grijesim?!

BozidarMicic

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 5
  • Karma: +6/-0
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #22 poslato: Avgust 15, 2010, 09:17:04 »
Da, u Indiji postoje linije realizovanih učitelja i onda se one prekidaju, pa se ponovo javi neko ko uspostavi novu liniju koja se pre ili kasnije opet prekine... Pod prekidima podrazumevam nastavak rada navedenih "prosečnih nastavljača", izvestan broj godina/generacija.

Ali ta vrsta "poštenja" (koje je pokazao i Krišnamurti) je moguća jer prekidi linije učitelja nemaju uticaja na socijalnu strukturu - na Tibetu su svetovna i verska vlast jedno te isto. Mislim da je to razlog za toliku potrebu da se traže te reinkarnacije koje će da nastave da vode svoj manastir - da bi time i svetovna vlast imala kontinuitet.

To je bar moja pretpostavka, Fazlija bi možda mogao prokomentarisati ako sam negde nešto pobrkao.

Pozdrav!

Krišnamurti iskreno ne znam šta je bio, moguće je da je bio i običan čovek tako da je bio samo iskreno. No, imao sam priliku da vidim kako grupa ljudi koja se proglasila tibetanskim budistima, bez da je ikada imala ikakve veze sa tradicijom. To je bila grupa sa puno manipulacija, droge i sl. Jednom su došli da se upoznaju sa lamom, sada već Rimpočeom od kojeg sam dobio Utočište. Bili su drski i hteli su da nameću svoje gluposto, ovaj ih je ignorisao. Sledeći pit je jedan drugi lama bio u poseti. Ista ekipa je došla, bahato po običaju, stigli do vrata i tu stali. Pošto sam ja bio u nekoj vrsti obezbedjenja, ja pridjem i kažem ljubazno, budustički jelte, dobro nam došli, izvolte uđte... oni stoje na vratima, okrene se prvi i svi za njim. Lama se sa vrata nije video, ja udjem unutra i vidim njega kako nešto čita, podigne glavu i šeretski mi se nasmeje. U čemu je stvar? Taj čama je bio inkarnacija jednog Božanstva koje je protektor Darme. To nije stvar koju on nosi na majici da se razmeće, to je stvar koja ima svoju funkciju u nekim odredjenim situcijama.

fortytwo

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 213
  • Karma: +151/-0
  • Pol: Muškarac
  • paper is the new internet
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #23 poslato: Avgust 15, 2010, 13:20:22 »
Otvoren sam ja za mnogo toga, ali kada vidim da negde postoji "sociološki/politički" razlog da nešto izgleda kako izgleda, onda sam sklon da stvari objasnim upravo na taj način - npr. traženje lame kao interes društva da zadrži neki društveni poredak. S obzirom da ti imaš iskustva sa tim ljudim iz prve ruke, drago mi je da možeš da nas izvestiš da ti ljudi sami za sebe kažu da "nisu ništa posebno" - pretpostavljam da im to znači da se i ne osećaju kao reinkarnacije ovog ili onog lame, ali da jednostavno prihvataju ulogu jer bi izjašnjavanje suprotnog donelo više štete nego koristi (što je opet u skladu sa budizmom - govori samo ako je istovremeno i istinito i korisno, a ovo bi bilo destruktivno). Čak se sećam jednog trejlera za dokumentarac (nažalost nisam našao ceo dokumentarac nigde) u kom se govori o traženju reinkarnacija lama na Zapadu, gde usred cele frke i trke za lamama jedan monah iskreno izgovori: "Kakve uopšte veze ima ko je čija reinkarnacija, kao da je to uopšte bitno, ovakve stvari će na kraju uništiti budizam".

Dakle, sigurno da po Zemlji hodaju inkarnacije, ako dozvolite, svega i svačega, ali kao što si rekao - ne piše im to na majici, i ja sam samim tim skloniji da poverujem u tako nešto onda kada bih mogao da odbacim razne druge "nebudističke" razloge (politika, socijalni mir i slično). Ne sumnjam da je broj takvih ljudi koji ovog momenta hodaju Zemljom veći nego što se čini, jer verujem da velik broj njih apsolutno nikada ne dobije bilo kakav publicitet.

U svakom slučaju, hvala za "insajderski info"!

Pozdrav!  :bye
Death is as close as our breath. - Ajahn Chah

BozidarMicic

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 5
  • Karma: +6/-0
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #24 poslato: Avgust 15, 2010, 13:56:18 »
Da se neke stvari razumemo, nisu sve lame iste. Ako je neko lama, ne znači da je automatski i prosvećen ili da je lama koji se vratio u inkarnaciju. Lame kao i ostali rade nasebi, neki postignu više, neki manje. Neki su onako socijalne lame, ko naše pope. E sad, tu postoji i problem politike. Tibetanski budizam nije kompaktan, tu ima više struja, neke su čak odbijale pokornost Dalaj Lami. U mojoj školi postoji problem sa Karmapom, tj ima ih dva, što je kompleksna priča koja je zamalo podelila školu. Pomenuta knjiga Mik Brauna se baš time i bavi i u neku ruku je malo politički-tabloidno štivo, tako da nije baš reprezentativan sociološki i ontološki prikaz tibetanskog budizma.

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #25 poslato: Avgust 17, 2010, 00:50:23 »
Koliko ima onih podjela unutar Kagyu skole? Nije sve Karma Kagyu, imaju i neki drugi pravci unutar Kagyu-a.
 
Dakle, Kagyu je Marpina i Milerepina skola... a ja stalno mislio da je to Nyingma.

BozidarMicic

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 5
  • Karma: +6/-0
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #26 poslato: Avgust 17, 2010, 01:08:23 »
Koliko ima onih podjela unutar Kagyu skole? Nije sve Karma Kagyu, imaju i neki drugi pravci unutar Kagyu-a.
 
Dakle, Kagyu je Marpina i Milerepina skola... a ja stalno mislio da je to Nyingma.

Ne znam tačno na šta misliš? Karma Kagyu je samo jedna od 4 škole tibetanskog budizma. ostale tri su Gelugpa, Sakya i Nyingma. U okviru Karma kagyu, ako si na to mislio, ima 4 velike i 8 manjih škola. KJoja je razlika izmedju tih škola najiskrenije, ne znam. 

Fuji

  • .
  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 233
  • Karma: +153/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #27 poslato: Januar 15, 2011, 01:53:58 »
evo jednog finog sajta Tibetanskog budizma
http://viewonbuddhism.org/resources/buddhist_quotes.html
 :andjali

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #28 poslato: Jul 23, 2011, 13:41:15 »
Kratko Karmapino predavanje...
Words From the Karmapa

Fuji

  • .
  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 233
  • Karma: +153/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tibetanski budizam.
« Odgovor #29 poslato: Oktobar 15, 2011, 03:37:04 »
Jel bi mogao neko malo nas laike da uputi u značenje mantre OM MANI PANDE HUM(ne znam ni kako se piše , ima više varijanti)?   :bye
                                                                                                               :srce