Budizam

Budizam => Theravada => Temu započeo: oblica Mart 16, 2010, 08:46:11

Naslov: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: oblica Mart 16, 2010, 08:46:11
Hajde da posvetimo jednu temu, čoveku koji je širom otvorio vrata Budinom učenju u Jugoslaviji.  :pcelica:

Čedomil Veljačić,
rođen u Zagrabu, 1915. - Preminuo u Kaliforniji, 28.12. 1997. godine

Diplomirao je filozofiju 1939. godine, a 1962.god. doktorirao sa tezom ''Komparativno izučavawe indijske i indoevropske filozofije''.
1966. Godine odlazi u Šri Lanku, gde se potpuno zamonašio u theravada budističkom redu 1969. godine.
Tamo dobija monaško ime Nanajavako, što znači onaj koji živi znanje.

Šta ga je navelo da proučava budizam? Šta je objavio?
Kakav i koliki odjek ima njegovo delo na našim prostorima?

Nastavite... :yes
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Mart 16, 2010, 09:01:41
GAĐENJE, MUČNINA I BIJEG IZ SVIJETA
Bhikkhu Nanajivako - Čedomil Veljačić:

(http://i288.photobucket.com/albums/ll179/Dajzi/veljacic1.jpg)
Veljačić kao theravadski redovnik Bhikkhu Nanajivako na Šri Lanki

Veljačić svakako predstavlja najznačajnije, gotovo mitsko, ime jugoslavenskog buddhizma u drugoj polovici 20. stoljeća. Rođen je 1915. god. u Zagrebu, gdje 1939. godine završava Filozofski fakultet. Zgrožen užasima Drugog svjetskog rata, po vlastitom kazivanju, sredinom ratnog razdoblja mu pod ruke dolazi talijanski prijevod Bhagavad Giite koji na njega ne ostavlja dublji dojam. Što više, Bhagavad Giitu je cijeli život smatrao više-manje ratno-huškaškim djelom ranog, neuljuđenog i divljeg arijskog plemstva koje opravdava ubijanje i volju za moć. Sličan dojam već u mladosti na Veljačića ostavljaju djela judeo-kršćanskog kulturnog kruga. Stoga, već zarana mnogo veću utjehu nalazi u Gandhijevskoj etici nenasilja i učenjima bliskim jinizmu i buddhizmu. Vjerovatno su ga ta rana iskustva i traganja usmjerila ka daljnjem istraživanju istočnih filozofija, pa 1962. godine doktorira s tezom „Komparativno izučavanje indijske i evropske filozofije“ i već slijedeće godine postaje voditelj kolegija azijskih filozofija na Odsjeku za filozofiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. U tom razdoblju zajedno s kolegama profesorima Radoslavom Katičićem i Svetozarom Petrovićem sudjeluje u osnivanju studija indologije na zagrebačkom Filozofskom fakultetu

Veljačič u razdoblju od 1963. do 1965. boravi u Indiji kao gostujući profesor u okviru indijsko-jugoslavenske kulturne razmjene i predaje na poznatim sveučilištima u Madrasu (južna Indija), Delhiju i Šantiketanu (istočna Indija, pokrajina Bengal, sveučilišna ustanova osnovana od strane poznatog indijskog nobelovca Rabindranatha Tagora). Razdoblje provedeno u Indiji je Veljačić iskoristio za daljna proučavanja indijskih filozofija, osobito buddhizma, usavršavanje jezika (samskrta, palija i ostalih prakrta) te intenzivno prevođenje nekih od temeljnih indijskih filozofskih djela, kao i za pisanje komparativnih studija istočnih i zapadnih filozofija.

(http://i288.photobucket.com/albums/ll179/Dajzi/Ivekovic.jpg)
prof. Rada Iveković

Zgrožen svijetom, po vlastitom kazivanju - Sartreovskom mučninom, u njemu je tinjala iskra žudnje za buddhističkim povlačenjem, točnije bijegom, iz svijeta. Mladenačka zgroženost nad nasiljem i ljudskim zločinima, u Veljačića je bila osnova koja je kasnije potaknuta osjećajima dubokog gnušanja nad konzumentskim materijalizmom socijalizma i kapitalizma podjednako, a dodatno i najezdom hippy naraštaja sa „divljeg zapada“, kako ga je nazivao, čiju je masovnu i besciljnu navalu u traganju za smislom života osobno svjedočio u Indiji 60'tih godina. Tako početkom 1966. godine odlazi na Šri Lanku te ispunjava svoj san o zaređivanju u buddhistički theravadski prosjački red. Nakon dvije godine pripravništva, 1968. godine biva potpuno zaređen i uzima redovničko ime Bhikkhu (redovnik, prosjak) Nana-jiivako (koji živi znanje). U meditativnoj osami piše svoja glavna djela i nebrojene članke, pisma, osvrte, pisane i objavljivane na hrvatskom, engleskom i njemačkom jeziku. Odlazak u buddhističke redovnike Veljačiću daje svojevrsnu aureolu legendarnog i mističnog junaka ili sveca, a njegova naglašena akademska aktivnost, usprkos udaljenosti i borvaku na Šri lanci (s koje se, usprkos stalnom zapitkivanju znatiželjnika s područja Jugoslavije, nikada nije vratio) ga i dalje održava stalno prisutnim u jugoslavenskim i zapadnim akademskim krugovima. Kao svojevrsna legenda i pionir jugoslavenskog akademskog izučavanja istočnih filozofija (osobito buddhizma), Veljačič uskoro postaje i naš najpoznatiji popularni promicatelj buddhizma i općenito istočnih filozofija. Tako je u razdoblju druge polovice 20. stoljeća postao najpoznatije ime domaće filozofske indologije, i najplodniji domaći pisac na tom području. Potakao je mnoge ljude i izvan akademskih krugova na traganje za smislom u okviru buddhizma i ostalih istočnih filozofija. Iako u osami na udaljenoj Šri Lanki, Veljačič tako postaje najpoznatiji misionar buddhizma u Jugoslaviji. Pod njegovim utjecajem i vodstvom nastavljaju djelovati poznata imena domaće filozofske indologije, od kojih je najpoznatija svakako Rada Iveković, tadašnja profesorica zagrebačkog Filozofskog fakulteta, koja je uz Veljačića postala najplodnija domaća autorica komparativnih studija i prevoditeljica brojnih istočnih (osobito buddhističkih) filozofskih djela.

Na „pustinjačkom otoku", kako ga je zvao, ostaje sve do 1989. godine, kada mu se zdravlje pogoršava, a ratna zbivanja koja su toliko snažno obilježila njegovu mladost, i koja su se nekako baš u to vrijeme pripremala da ponovno razore zemlju iz koje je potekao, konačno ga sustižu u obliku građanskog rata i na njegovoj pustinjačkoj Šri Lanki. Tako na nagovor svoje kčerke Snježane Akpinar (s kojom je radio na istraživanju ostataka jainske kulture u predislamskoj Arabiji), prelazi živjeti u SAD, gdje je posljednje godine života proveo u mahayanskom samostanu Deset tisuća Buddha u Kaliforniji, gdje mirno umire 28. prosinca 1997. godine.
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: dimke Mart 16, 2010, 09:02:49
Veljačić je nesumnjivo bio vrhunski intelektualac i nesporni autoritet u pitanjima budizma, ali ne mogu da se otmem utisku da se njegovo vidjenje budizma malo previše približava nihilizmu. Čitanje njegovih dela uvek kod mene ostavlja gorak ukus u ustima. Nedavno sam imao prilike da se uverim, u razgovoru sa ljudima koji imaju nešto više znanja od mene, da ovo nije samo moj utisak. Prirodno, gorak lek obično je mnogo bolji izbor od šarenih (placebo) pilula, ali ipak mi se čini da Veljačićevo vidjenje budizma može pre da predstavlja njegovu antipropagandu na ovim meridijanima, naročito kod ljudi koji tek dolaze u kontakt sa učenjem. Voleo bih da čujem i druga mišljenja o ovoj temi.
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Mart 16, 2010, 09:04:00
Mogu da govorim jedino u svoje ime.
I tu imam da kažem da sam ja jedan od primera te "antipropagande"  :mgreen:

Davno je bilo, ali se sećam da sam video jedan intervju sa njim na TV. Mislim da ga je pravio, gle čuda, Ljubivoje Ršumović. Posle sam pročitao neke njegove tekstove u ondašnjoj Književnoj reči i Poljima, kao i prevode iz Kanona. Sve to me je toliko inspirisalo, da sam mu odmah napisao pismo i on mi je ljubazno poslao nekoliko knjižica u izdanju Buddhist Publication Society. Sećam se da je jedna bila Kalama sutta, druga je bila Bulenova knjiga Veština življenja, zatim zbornik o kammi, gde je bio i jedan Veljačićem tekst (Kamma - dozrevanje ploda) i još neke druge knjižice kojih se više ni ne sećam. Imao sam sreću da razmenim sa njim još nekoliko pisama i sebi razjasnim neke početne nedoumice. I tako je krenulo.

Naravno, kasnije sam pokušao da čitam i njegove druge radove, ali se oni često bave komparativnom filozofijom, a pošto nemam filozofsko obrazovanje, nisam ni imao sa čime da "kompariram".  :dkez:  Ali svejedno, i iz tih tekstova je naravno bilo moguće izvući ponešto meni razumljivo, što mi je pomagalo da sklopim mozaik.

Da, moguće je da je Veljačić ponegde stavljao jači naglasak na "gađenje prema svetu" kao osnovnom razlogu svog povlačenja na Šri Lanku, ali svako ima pravo na svoje razloge i interpretacije. Ono što je meni bilo važno je da mi je skrenuo pažnju na theravada budizam i dovoljno zainteresovao da se i sam udubim i stvorim svoje razloge za praktikovanje. Od njega, za mene, dovoljno  :yes
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Mart 16, 2010, 09:05:11
(http://www.superknjizara.hr/photo/knjige/t_100001014.gif)

Nadam se da cuvas ta pisma, jednom kada ce se raditi kakav muzej buddhizma ili Veljacica, to ce biti vrijedni izlosci. Veljacicevoj ulozi na nasim prostorima je upravo nedostajalo ovo sto su kasnije pokrenuli (stanoviti) Branko Kovacevic i drugi pioniri buddhizma u Jugoslaviji (npr. Zarko Andricevic i sl.). On je ostavio ogroman utisak na siroke mase, ali nije bio u prilici osigurati i prakticna sredstva da se ljudi ovdje pocnu time baviti u svakodnevnom zivotu. No, vjerovatno je zasluzan za to sto su se pioniri pojavili kasnije. Mogli bi smo reci da je Veljacic otkrio buddhizam za nas, a da su prvi naseljenici tog nepoznatog kontinenta nasi danasnji pioniri i svi oni koje oni vode u nove predjele neotkrivene duhovnosti.

Nego, Sati, kako si ti kasnije od Veljacica dosao do (pra)Sumske zajednice i osnivanja drustva (o)Srednji put? Sto ti je Veljacic rekao kako da pocnes s vjezbanjem? Kojoj je on skoli pripadao, i kako si dosao od Sri Lanke do Tajlandjana? Kako to da te nije Veljacic uputio na neke skole sa Sri Lanke, ili Burme? Od kuda bas Sumska skola?
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Mart 16, 2010, 09:16:42
Pa kad sam čuo za Veljačića i njegov odlazak na Šri Lanku naravno da mi je prva misao bila da se i ja zaputim tamo.
U tom smislu sam mu, između ostalog, i pisao. Ali je on onda počeo da me odgovara od toga. I uspeo  :D
Poznato je da nije imao visoko generalno mišljenje o monasima na Šri Lanci i nazivao ih je "popovima", verovatno zato što se njihova uloga svodila na ritual i na zanemarivanje prakse meditacije.

Eto, i tako otpade Šri Lanka i umesto na Istok, ja odoh na Zapad. Tokom boravka u Londonu sam posećivao šrilankansku viharu, sredom sam išao na časove meditacije koje je vodio rezidencijalni monah. I onda jednoga dana vidim tamo neki letak, na kojem piše Amaravati Buddhist Monastery. Pa pomislim, kad sam već tu, što ne bih otišao i da vidim kako to izgleda. I tako stigoh do šumske škole, o kojoj naravno u to vreme nisam imao pojma. Dakle, čista slučajnost. Ako tako nešto postoji.  :D
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Mart 16, 2010, 09:24:59
Citat: Sati
Ali je on onda počeo da me odgovara od toga. I uspeo  :D Poznato je da nije imao visoko generalno mišljenje o monasima na Šri Lanci i nazivao ih je "popovima", verovatno zato što se njihova uloga svodila na ritual i na zanemarivanje prakse meditacije.

Pa od koga je Veljacic naucio meditaciju, ako je tamosnji monasi nisu upraznjavali? Jel' ti sto pisao o tome da li uopce meditiraju tamo? Jel' ti sto pisao o tome zasto ne ode u Burmu ili Tajland ako nije zadovoljan s redovnicima na Sri Lanci?
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Mart 16, 2010, 09:26:18
Citat: Fazlija
Citat: Sati
Ali je on onda počeo da me odgovara od toga. I uspeo  :D Poznato je da nije imao visoko generalno mišljenje o monasima na Šri Lanci i nazivao ih je "popovima", verovatno zato što se njihova uloga svodila na ritual i na zanemarivanje prakse meditacije.

Pa od koga je Veljacic naucio meditaciju, ako je tamosnji monasi nisu upraznjavali? Jel' ti sto pisao o tome da li uopce meditiraju tamo? Jel' ti sto pisao o tome zasto ne ode u Burmu ili Tajland ako nije zadovoljan s redovnicima na Sri Lanci?

Shvatio sam ga da govori o trendu i o većini, ali naravno da ima i pozitivnih primera. Za njega je najsvetliji verovatno bio Nanaponika Thera.

Inače zanimljivo je da sam sasvim slučajno otkrio da je on na Šri Lanki živeo jedno vreme  i sa Š. Dhammikom. Evo šta Dhammika o tome piše u dva pisma koja mi je poslao:

... Interesting that you mentioned Ven Nyanajivako, who was a friend of mine. In fact, in 1978 he stayed with me for a few months. He always had trouble finding a place to live that suited him. We used to have long talks about western philosophy. In fact, I think I have an old photo of him and me. Ill see if I can find it and send it to you...

... This is what I recall about Nyanajivako. He came to stay with me because he was having difficulties finding a suitable place for himself. This is not uncommon for Western monks in Sri Lanka. To be honest, monasteries are not always particularly very spiritual places; some westerners have difficulties adapting to the Sri Lankan way of doing things, lack of knowledge of the local language can cause misunderstandings etc. I know in Nyanajivako's case it was because he was very particular about having a clean bathroom/toilet and unless he had his own, he was not comfortable. He asked if he could stay with me at the large bungalow at Peradeniya and I agreed. Previously I had met him when he was staying with Ven Nyanaponika, at a place he was staying at in Neureliya (in the mountains) and on several other occasions.  When he was at my place we mainly met for lunch and often had long talks afterwards, usually about eastern and western philosophy. I always found him polite, deeply learned (a bit theoretical) and very happy to share with others his vast knowledge. He was never dogmatic and was interested to receive opinions different from his own. I think the only thing about him which made me feel uncomfortable was that he was slightly anti-Semitic, which I put down to his pre-war upbringing and education. However, like many anti-Semitist, while he didn’t like 'Jews' he liked individual Jews. Nyanaponika was Jewish and I know Nyanajivako had the highest respect for him - as a scholar, a meditator and as a monk. At that time there were very few foreigner things available in Sri Lanka. However an American friend of mine at the university used to give me his Time magazines when he was finished with them and I would pass them onto N, which he really appreciated. I think he felt a bit 'cut off' in Sri Lanka. After a few months he told me he had managed to find another place to stay and he left. He gave my servant a very generous amount of money as he left. A few years later he visited me to give me an article he had written about Evola, the Italian Buddhist in the 1930, I think it had been published in the Buddhist Studies Review. We never met again. in those days there were three types of western monks in SL - those who came before WWII, those who came after (mainly existentialists,  N was representative of this group) and the 'hippy generation' group, of which I was one.  We tended to communicate within our own group and although N was known to us all, he didn’t really mix much with others. I looked through my old photos but cant find one of N. My other old photos are in Australia. Sorry....

Eto, svet je mali i često možeš nabasati na informacije koje te zanimaju, samo ako malo kopaš...  :D
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Mart 16, 2010, 09:27:21
Da, Sartre i Schopenhauer su ga malo vozili na svoju stranu. Otuda i mucnina nad svijetom. Dobro kaze Dhammika, egzistencijalisti.

Sto se tice anti-semitizma, mislim da ga je Dhammika posve krivo razumio. Veljacic nije bas gajio obiteljske katolicke konzervativizme proistekle iz odgoja, bas suprotno. Vrlo je kritican bio prema svim tzv. biblijskim religijama, i tvrdio da su one sve zajedno samo krivotvorina i izopacenje jednog starijeg arhajskog kulturnog sloja koji je bio prisutan u pred-historijskim kulturama Sredozemlja, Bliskog istoka, Indije i Kine. Bio je vrlo ljut na ta biblijska izopacenja, Bibliju (jednako Thoru, kao i Novi zavjet) je smatrao krivotovorinom. Vjerovatno niti o Ku'ranu nije imao mnogo bolje misljenje. Trazio je (i vjerovatno nasao) jainske utjecaje u pred-islamskoj i pred-biblijskoj Arabiji. Mozda je iz toga Dhammika zakljucio da ima nesto protiv Jevreja, ali mislim da je imao protiv sve tri biblijske religije jednako.
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Mart 16, 2010, 09:29:05
Ma ne kažem ja ni da je Dhammika u pravu ni da nije.
Otkud znam, kad Veljačića nikada nisam ni sreo, niti sa njim razgovarao.
Po onome što sam čitao, nigde nisam našao bilo kakav trag tome.
Tako ga je Dhammika video, a meni se učinilo zanimljivim da sa vama podelim  :D
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: miki Mart 16, 2010, 09:30:22
Vladeta Jerotic je u svojoj knjizi "Pretece hriscanstva" objavio pisma (ukupno oko 60 strana) koje je njemu slao Čedomil Veljačić iz Sri Lanke.
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Mart 16, 2010, 09:32:17
Citat: miki
Vladeta Jerotic je u svojoj knjizi "Pretece hriscanstva" objavio pisma (ukupno oko 60 strana) koje je njemu slao Čedomil Veljačić iz Sri Lanke.

Zanimljiva informacija.  :ok
Jel imaš tu knjigu? Da li bi mogao da skeniraš tih 60 strana?
Bilo bi lepo da se i to doda na njegovu stranicu na sajtu "Budizam"...
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: miki Mart 16, 2010, 09:34:02
Citat: Sati
Citat: miki
Vladeta Jerotic je u svojoj knjizi "Pretece hriscanstva" objavio pisma (ukupno oko 60 strana) koje je njemu slao Čedomil Veljačić iz Sri Lanke.

Zanimljiva informacija.  :ok
Jel imaš tu knjigu? Da li bi mogao da skeniraš tih 60 strana?
Bilo bi lepo da se i to doda na njegovu stranicu na sajtu "Budizam"...

Da imam je. Skeniracu i poslacu ti negde oko nove godine.
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Mart 16, 2010, 09:35:10
Nema žurbe. Kad stigneš.
Samo okači negde na free server, pa javi link  :yes
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Mart 16, 2010, 09:37:13
NOSOROG

Prijevod: Čedomil Veljačić

Ispred svakog bića ukloni svoj štap   
da ne povrijediš ni jedno od njih.   
Ne poželi sina ni suputnika.   
Osamljen se kreći kao nosorog.   

U druželjubivom nastaje sklonost,   
za sklonošću slijedi sva ova patnja.   
Predvidi opasnost u sklonostima.   
Osamljen se kreći kao nosorog.   

Suživljujući se sa drugom i svojtom,   
sputana misao napušta svoj cilj.   
Predvidi bojazan privrženoga.   
Osamljen se kreći kao nosorog.   

Kako se zapleće razgranat bambus   
tako i muž željan žene i djece,   
a kao što strši vršak trstike,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

K'o jelen u šumi ničim nesputan   
što ide na pašnjak kuda god hoće,   
budi mudar, čuvaj neovisnost,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Okolina će ti se obraćati   
u stanu, na putu i putovanju.   
Ostaj nepoznat, čuvaj neovisnost,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Okolina ti je željna zabave.   
Bezgranična je privrženost djeci.   
Da izbjegneš nevolju rastanka,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Bez otpora i pred čim na svijetu   
zadovolji se u svakom pogledu.   
Neustrašivo pred nepogodama   
osamljen se kreći kao nosorog.   

I beskućnika je ponekad teško   
zadovoljiti, još teže okućenog.   
Zato bez brige i za čiju djecu,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Odrođen domaćim osobinama   
kao bezlisno stablo kovilaro   
presijeci junački domaće spone,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Ako se nađe razborit prijatelj   
za suputnika, krepostan i mudar,   
da nadvlada sve teškoće na putu,   
s njim rado pođi i budi obazriv.   

Ako ne nađeš razborita druga   
za suputnika, kreposna i mudra,   
k'o kralj iz ratom osvojene zemlje   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Hvale je vrijedna radost prijateljstva   
kad je drug bolji ili ravan nama,   
a kad ga nemaš, živi besprijekorno,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Pogledaj dvije zlatne narukvice,   
sjajno i vješto remek-djelo, kako   
zveče u srazu, sparene na gležnju.   
Osamljen se kreći kao nosorog.   

- Da sam s nekim drugim, dolazilo bi   
do naklapanja, nekad i do svađe.   
Tu opasnost predvidi unaprijed.   
Osamljen se kreći kao nosorog.   

Šarenilo, slast, opojnost užitka   
mijenom oblika uzbuđuje duh.   
Podozriv prema užicima čula,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Nevolje, gnojave rane i bolest,   
zaraženi ubod strašne strijele   
opasnosti su čulnih užitaka.   
Osamljen se kreći kao nosorog.   

Zimu i vrućinu, gladovanje i žeđ,   
vjetar i žegu, muhe i gmazove,   
sve te nepogode podnesi radije.   
Osamljen se kreći kao nosorog.   

Kao što slon kad se odvoji od krda,   
snažna uzrasta, pjegav, veličanstven,   
gdje mu se svidi boravi u šumi,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Nemoguće je druželjubivome   
i privremeno postići slobodu.   
Sunčevo pleme nek ti bude uzor.   
Osamljen se kreći kao nosorog.   

Umaknuvši borbi gledišta, kada   
stigneš na čistinu, uzmi ravan smjer.   
Vlastitim znanjem, a ne vođen drugim,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Ni lakom ni lukav, a niti žedan,   
ni razdražen, ni ogorčeno nastran,   
neovisan ni o čem' na svijetu,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Treba se čuvati zlog suputnika   
koji ovlaš skreće na stranputicu   
i prepušta se razonodi. Zato   
osamljen otiđi kao nosorog.   

Cijeni prijatelja obazrivog,   
čvrstog u znanju, jasnog u izrazu.   
Kad shvatiš smisao, prevladaš sumnju,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Igrom, razonodom, svjetovnom srećom   
nezadovoljan, ne obaziri se.   
Odvraćen od raskoši, istinoljubiv,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Napusti sina, ženu, oca, majku,   
novac, imanje, cijelu rodbinu,   
i tako bez želja, a i bez strasti,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

To je okov, ugodnost je tu mala,   
bijedno zadovoljstvo, veća je patnja,   
to je tek mamac - kome je to jasno,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Rastrgni spone kao riba koja   
prodre kroz mrežu i otpliva dalje,   
il' vatra što se ne vraća zgarištu.   
Osamljen se kreći kao nosorog.   

Spuštena pogleda, bez zastajanja   
kroči obuzdanih čula, suspregni   
izlive i žar čuvstva i pomisli.   
Osamljen se kreći kao nosorog.   

Odbaci svojstva domaćeg života   
kao ogoljelo stablo parićhatto.   
S požutjelim ogrtačem na ramenu,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Bez lakomosti za dobrim zalogajem,   
ničiji hranitelj, neprivrženo   
proseći hranu od kuće do kuće,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Srca nesputana s pet prepreka,   
pročišćenog od sve zagađenosti   
raskidom veza ljubavi i mržnje,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Sreći i nesreći okreni leđa,   
radosti, tuzi prošlih vremena,   
ravnodušan, smiren u pročišćenju,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Usmjeren prema krajnjem dostignuću,   
otvorena duha spremnim zahvatom,   
uvježbanom snagom, nepokolebiv,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Postojan u osami zadubljenja,   
u zbiljnosti dosljedan ozbiljenju,   
uviđajući bijedu bivanja,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Istrajan u naporu da dokončaš   
žudnju, razbistren, iskusan i pažljiv,   
pouzdan znalac, siguran u smjeru,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Kao lav neuznemiren galamom,   
k'o vjetar što se ne hvata u mrežu,   
il' lotos uz kog ne prianja voda,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Kao lav siguran u snagu zubi,   
neustrašivi vladar životinja   
nastanjen na nepristupačnom mjestu,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Sućut, ravnodušnost, samilost, slobodu,   
nekad i suradost iskazujući,   
bez mržnje prema ikom u svijetu,   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Napusti strast i zlobu, zaslijepljenost.   
Kada okovi budu raskinuti,   
neustrašen i na kraju bivanja   
osamljen se kreći kao nosorog.   

Društvo i uslužnost za svoju korist   
prijatelji traže, danas je rijetko   
nekoristoljublje. Čovjek je prljav.   
Osamljen se kreći kao nosorog.   

(Iz zbirke Sutta-nipato, I, 3, 35-75)
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Džefi Rajder Mart 17, 2010, 09:41:23
" A few years later he visited me to give me an article he had written about Evola, the Italian Buddhist in the 1930, I think it had been published in the Buddhist Studies Review."

Zna li neko možda gde može da se nabavi ovaj članak, ili da li ga neko ima? Evola je (između ostalog) bio jedan od najuticajnih fašističkih ideologa posle II svetskog rata...
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Mart 17, 2010, 09:42:12
Verovatno je reč o sledećem Veljačićevom članku:

The Technicalisation of Buddhism: Fascism and Buddhism in Italy, Giuseppe Tucci - Julius Evola, in "Buddhist Studies Review", 6, 1, 1989, pp. 27-38 and pp. 102-115 and 7, 1-2, 1990, pp. 3-17.

Probaj preko svoje lokalne biblioteke da naručiš kopiju članka iz "Buddhist Studies Review" kroz međubibliotečku pozajmicu.

Inače kompletnu bibliografiju Veljačićevih radova imaš ovde
http://www.yu-budizam.com/texts/veljacic/bibliografija.html (http://www.yu-budizam.com/texts/veljacic/bibliografija.html)
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Džefi Rajder Mart 17, 2010, 09:43:10
Pa da, i ja mislim da je to taj članak. Hvala Sati na linku, no već dugo znam za tu bibliografiju na sajtu, no dobro, možda nekom drugom pomogne... :)

Hm, nisam ni znao da postoji ta mogućnost "međubibliotečke pozajmice". Raspitaću se... Inače, članak i mene interesuje, a prijatelj sprema diplomski rad o Evoli, pa prikuplja sav mogući materijal.

Hvala,
pozz
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Mart 17, 2010, 09:44:28
Ako dođeš do članka, javi.
Ima nas još koji smo zainteresovani...  :D
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Mart 17, 2010, 09:46:02
Citat: miki
Vladeta Jerotic je u svojoj knjizi "Pretece hriscanstva" objavio pisma (ukupno oko 60 strana) koje je njemu slao Čedomil Veljačić iz Sri Lanke.


Evo i prvog konkretnog rezultata ovog foruma.
Pošto je Miki skrenuo pažnju na ova pisma, sada ih možete i čitati na linku
Pisma (http://www.yu-budizam.com/texts/veljacic/pisma/pismo01.html)

Hvala Miki  :apl
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Bodhisattva Mahadeva Mart 17, 2010, 09:47:19
Steta sto nemamo i Jeroticeva pisma, pa da vidimo obostrano razmjenu misli ova dva velikana. Jeroticevi odgovori ne bi bili niposto nezanimljivi za citanje.
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Dhammadeepa Jun 25, 2010, 16:02:56
Poznato je da nije imao visoko generalno mišljenje o monasima na Šri Lanci i nazivao ih je "popovima", verovatno zato što se njihova uloga svodila na ritual i na zanemarivanje prakse meditacije.


Da, tu si dragi Sati potpuno u pravu, nazalost! Mislim da je Veljacic na Budizam gledao kao na nacin zivota a ne kao na religiju. No, da ne bi ulazili u off-topic, ovo je tema o legendarnom Veljacicu, mozemo ako se slazete otvoriti posebnu temu o Budizmu i monasima u Sri Lanki ;)
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Jun 25, 2010, 19:43:51
Odlična ideja. Molim te otvori temu budizam na Šri Lanki, pa iznesi svoja zapažanja i iskustva, biće nam svima izuzetno zanimljivo.

Na primer ja sve donedavno nisam imao pojma da na Šri Lanki zapravo postoje mislim četiri nikaye, kako ih zovu, iliti zaređenja unutar theravada budizma i da njihovo razgraničenje ide linijom podela unutar šrilankanskog društva na više i niže slojeve. Buda lepo primao u Sanghu koga je stigao. Kad ono njegovi sledbenici postali izbirljiviji.  :tuga
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Dhammadeepa Avgust 11, 2010, 10:56:24
Tekst o Veljacicu se nalazi na sledecoj adresi, ako neko ima jos korisnih informacija, neka dopuni tekst ;) Hvala unapred :)

http://sh.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cedomil_Velja%C4%8Di%C4%87 (http://sh.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cedomil_Velja%C4%8Di%C4%87)
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Avgust 11, 2010, 14:42:32
 :kafa: Aiii, moj clanak da posluzi kao izvor za wikipediju...  :bravo: Veliku cast ste mi ukazali! Thanx!  :andjali
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Avgust 11, 2010, 16:37:23
Hvala Dhammadeepa na trudu. Odlično  :bravo:
Još ako se domogneš neke slike Pustinjačkog otoka, da je tamo stavimo  :to

 :tuga sa žaljenjem moram da konstatujem da je članak Budizam na Wiki katastrofalan, više mi liči na neki spisak, nego na pravi članak. Verovatno bi ga trebalo razbiti na više delova :tuga :tuga
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Dhammadeepa Avgust 12, 2010, 06:50:13
Aiii, moj clanak da posluzi kao izvor za wikipediju...  :bravo: Veliku cast ste mi ukazali! Thanx!

Tekst je odlican, hvala Fazlija ;)

Fotografije sa otoka, onako kako on izgleda danas, vrlo uskoro :) Pa jos ako ima neki monah koji se seca Veljacica, pa nam isprica nesto zanimljivo...
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: radoje Avgust 14, 2010, 16:22:50

Jedna vazna Veljaciceva napomena za izucavaoce budizma (koja vazi i u drugim oblastima)
POSTOJI  FILOZOFIJA  KOJA SE  NE DA NI  MISLITI , AKO SE U SKLADU SA NJOM NE ZIVI.
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Januar 09, 2011, 20:41:28
Sada možete na netu da nađete i Veljačićevo kapitalno delo

Čedomil Veljačić: Razmeđa azijskih filozofija - deo 1 (http://www.yu-budizam.com/knjige/pdf/veljacic-razmedja1.pdf)  (PDF fajl - 73 Mb)

Čedomil Veljačić: Razmeđa azijskih filozofija - deo 2 (http://www.yu-budizam.com/knjige/pdf/veljacic-razmedja2.pdf)(PDF fajl - 106 Mb)
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Januar 09, 2011, 21:20:33
Vidjeh, vidjeh  :ok  S osobitim zadovoljstvom sam otvarao i listao. Ne znajuci vise jel' mi lijepsa ova PDF knjiga na webu ili ona prava na polici du'ovne mi bimblioteke. To je stvarno najbolje cica Veljino djelo, nema sta. Samo ne znam kako cemo s autorskim pravima? Jel' smijemo mi to da objavljujemo ovako?
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Januar 09, 2011, 21:38:48
Knjiga izdana 1978. i nije više objavljivana. Da je bilo zainteresovanih, valjda bi se već pojavio neki izdavač da objavi ponovljeno izdanje. Pisao sam njegovoj kćerki pre godinu-dve da vidim oko ovoga što je do sada već objavljeno na netu. Bez odgovora. I tako zaključim da kod nas autorska prava zastarevaju posle 30 godina.  :D

No ako se neko pojavi sa primjedbom, bez problema ćemo ukloniti. A do tada, nek i nove generacije imaju pristup najboljem delu naše indologije. Eto. Ispovedih se i olakšah dušu  :kez:
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Januar 09, 2011, 22:05:47
Dakle, Savezno ministarstvo za buddhizam steklo prava da objavljuje sto god hoce... Dobro je to, dobro prosjaci  :to
 
Nego, kazes da imas adresu od Snjezane Apnikar? To je vrlo zanimljivo, i steta sto ti nije odgovorila? Mozda je promijenila adresu?
 
Mene zanima ono njezino istrazivanje jainske kulture u Arabiji sto ga Veljacic spominje da su ga zajedno provodili. To bih volio procitati. :kafa:
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: kondanja Januar 10, 2011, 12:44:09
 :to + :bravo: + :to + :bravo: +...
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Vladimir Simović Novembar 09, 2011, 10:05:52
Milos Radojcic
Cedomil Veljacic
Vladeta Jerotic

"Budizam i hriscanstvo"


...........


"Budino ucenje o putu moze se ipak smatrati jednim od nastarijih i najvecih filozofskih sistema. Ali, ako se na Budino ucenje gleda ne kao na "splav" vec kao na izgradjen filozofski nazor, ili: ukoliko se Budino ucenje u Theravadi (o Mahajani nije ovde rec) dogradjivalo i izgradjivalo u filozofski sistem, ono podleze, sa filosofskog stanovista, razume se, visestrukoj kritici. Dokazivati, na primer, da samo skande postoje, iz kojih se "bice" (atman) sastoji, da se "bice" ili "ja" ne nalazi nigde, a ne shvatiti da je rec samo o mislima koje treba da izvedu coveka iz samoobmane u odnosu na njega sama - nesporazum je. Smatrati da samo delovi, elementi postoje, a ne celina, da je celina samo zbir delova, i da prema tome nije nista vise nego ime, rec kojom je nazivamo - to je naivni nominalizam.
Nabrajajuci skande kao kategorije elemenata u analizi covecjeg bica, ili nabrajajuci sastavne delove ili vrste cega bilo, u kome bilo podruciju pojava - duhovnih, psihickih ili fizickih - Buda je, mislim, jedan od osnivaca naucne sistematike, sistematske analize cinjenica, kao i fenomenologije. Ali smatrati, npr, da je popis skanda sveobuhvatni i besprigovorni, jedino moguci "spektar" u koji se realnost razlaze kad se propusti kroz prizmu mudrosti - naivno je. No, sve sto tako podleze kritici izraz je vanredne mudrosti kad se shvati kao "splav" i primeni prakticno, radi duhovnog oslobodjenja. Ne treba zaboraviti ni da je Buda govorio na pocetku razvica filosofije i racionalnih nauka, pre 25 stoleca!
Rekao bih: cim se Budino ucenje shvati kao izgradjen filosofski sistem (vada), svrseno je. Buduci da Budi ne bese svrha da izgradi filosofiju, ne treba se cuditi ni protivrecnostima u njegovu ucenju: isticao je oslobodjenje od patnje kao cilj puta, no put je nadahnut samiloscu i kroz ljubav vodi samozrtvovanju; nirvanu je opisivao cesto negativno, kao ugasenje unutarnje vatre ili zedji, kao raskid vezanosti, nezavisnosti itd...ali u nirvani nalazi se ono Pozitivno, ono sto JESTE: u anati je isticao da je sve sto ljudi smatraju svojim bicem zabluda, ali u nirvani skriva se upravo Bice coveka i svemira, iznad ljudskih pojmova....To su prividne, dijalekticke protivrecnosti, kojih je,veujem, i sam Buda bio svestan - protivrecnosti izmedju "splava" i "dobre obale" do koje treba dospeti - Splav treba uzeti kao splav. Ko hoce da se na splavu otisne od mracne obale, a ne vidi da je splav samo splav, vec naumi da na njemu sagradi sebi stan, nece se nikad otisnuti od obale, ili, ako se otisne, potonuce".
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati April 08, 2013, 21:11:04
Stevan Pešić: Poseta Veljačiću

Odlomak iz putopisa "Svetlo ostrvo" (1984)


Čitijagirija je manastir u kome je Bikhu Nanađivako, a koga mi znamo kao Čedomila Veljačića. Stigao sam tamo rano ujutru i našao ga kako obavlja službu u hramu. U manastiru su on, jedan ćutljivi Singalez i Sveti Petar; tako Veljačić zove slugu koji zvoni i obavlja ostale zemaljske poslove. Hrani ih selo, jer oni su bikhui, monasi prosjaci; svakoga dana po jedna kuća donese im nešto pirinča, voća i čorbu. Hram je u pećini, u njemu Budini kipovi; jedan je pravi skelet; sve je obojeno. Kuti, ćelije, nalaze se ispod hrama. U Veljačićevoj ima nekoliko knjiga i pisaća mašina. U uglu, orman pun rukopisa. Na stolu gasna lampa.

Proveo sam tu dva dana. Spavao sam u kuti za goste, iznad hrama. Noću su me budili glasovi zveri i noćnih ptica. Pitao sam Veljačića kako izdržava u toj pustoši. On kao da se čudi mom pitanju, ali je strpljiv; pominje meditacije, pisanje. Za košmare, snove i samoću veli: to je stvar fiziologije, najčešće rđavog rada bubrega. Pitam ga, zatim, ko ga posećuje. Njegova kći, službenici naše ambasade u Kolombu, a dođe i poneki student iz naših krajeva. Nedavno ga je posetio i Vasa Čarapić. Sad se ja čudim, jer mi na um pada prvi srpski ustanak. Nije taj iz prvog ustanka, odgovara Veljačić, već jedan koji se isto tako zove.

Davno je već osedeo, mršav je kao onaj Buda u hramu, ali čio i skakuće kao srndać po kamenju dok šetemo okolinom manastira. Kada priča, mlađi je od mnogih dvadesetogodišnjaka. Ma o čemu započeli razgovor sa njim, zadiviće vas svojim znanjem, začudićete se gde je sve stigao i iznenaditi se koga je sve poznavao. O takvima kao on Singalezi kažu:

Ima deset glava,
deset jezika,
deset pari očiju.

On ništa ne zaboravlja. Njegovo pamćenje je takvo da u njemu ima mesta za vrlo različite stvari i pojave, a opet tako jedinstvene kada govori o njima. To pamćenje je veliko i šareno kao svet. Ali više od svega on voli priče. Evo nekih koje sam čuo.

Prve godine boravka na Lanki video je sveca, jednog od onih za kojim idu divlje životinje. Za ovim su išli zec, rakun, pas i vepar. Kada se susretnu takvi ljudi, počinje verovanje. Druga priča je o trojici Kineza. Prvi je deset godina posvetio izučavanju i posmatranju jednog cveta. Rezultati toga su bili ovi reci: „Neki me zovu: Cvet. Ime mi je i: Plavo. Ime mi je: Miris. Ali moje pravo ime je „Ti“. Dvadeset godina proveo je učenik toga Kineza izučavajući isti cvet. Završilo je tako što je njegovo delo imalo naslov: Cvet, a sastojalo se od jedne jedine reči: „Ah!“ Treći Kinez se nasmejao ovoj dvojici i otišao u planinu. Sneg i led su bili sve što se tamo nalazilo. Posle mnogo godina neki putnici su prolazili tom planinom, i videli plavo cveće koje je nicalo iz snega. Ljudi nije bilo.

Jednom dok smo sedeli u njegovoj sobi i razgovarali, pojavila se tarantela. Uplašen, zaboravio sam se i hteo da je zgazim, Veljačić me prekori, uze mašicama tarantelu i iznese je napolje, pažljivo i nežno. Te mašice služile su mu za takve naročite posetioce. Tih dana, dok sam bio tu, navršavalo se deset godina kako je u Čitijagiriji, a šesnaest kada je otišao iz zemlje. Upravo se pakovao za Kendi. Biće u Darma centru, u Peradeniji, gde postoji velika biblioteka i knjige koje su mu potrebne. Na rastanku dao mi je, sa posvetom, jednu svoju knjigu i Budinu pesmu Nosorog koju je preveo sa pali jezika, otkucanu na mašini i uvezanu kao knjižicu. Učinilo mi se da ja ostajem u toj pustinji, a on odlazi u svet i među ljude.

Dok sam se vraćao u Maningamuvu, istom stazom niz breg, naišao sam na staricu koja je skupljala granje. Bila je toliko stara da nisam mogao oči da odvojim od nje. Lice je imala izborano kao koža nosoroga i suvo kao listovi „ole“. Od Maningamuve do Kendija ništa se nije zbilo. Nisam se čak morao zaustavljati u gradu Matale. Na jednoj livadi, ukraj puta, ugledah nekoliko slonova koji su prenosili oborena stabla, sami bez mahuta.

A što se tiče Veljačića, u vreme kada sam već bio u Indiji dobio sam pismo od njega. Proveo je izvesno vreme u Peradeniji, onda je jedne noći uzeo svoj zavežljaj i pobegao, od profesorâ. Sad je u Nureliji.

 :andjali
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Maj 12, 2016, 21:38:24

(http://3.bp.blogspot.com/-wFZKTmq2lrQ/ULvAAhusnsI/AAAAAAAACbg/q06MQyA8sfU/s1600/cedomil+foto.jpg)

Sreo sam prije neki dan prijateljicu koju dugo nisam vidio, i ispricala mi je kako je je prije nekog vremena srela jednog kuhara s otoka Korcule, koji joj je prenio svoja sjecanja iz sredine '90 kada je s nekom hrvatskom firmom boravio na Sri Lanci.


Pricao joj je kako je potrazio i nasao Veljacica, i kako je obicavao svakodnevno kuhati i donositi vegetarijanska jela za njega. Kaze da je Veljacic bio jako drag covjek, kako je uzivao u druzenju s njim i kako ga je Veljacic ponekad molio da mu otpjeva pokoju staru dalmatinsku narodnu pjesmu. Kuhar joj je takodjer rekao da se Veljacic nakon nekog vremena jako razbolio i kako je to nazalost stanje u kojem se morao rastati s njim, jer je firma upravo u to vrijeme zavrsila svoje poslove na Sri Lanci i svi su zaposlenici povuceni nazad u Hrvatsku. Vjerovatno je taj dalmatinski kuhar bio jedan od zadnjih, ako ne i posljednji Jugoslaven koji se na Sri Lanci osobno susreo s Veljacicem.
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Maj 13, 2016, 12:03:13
Hvala, Legendo, uvek od tebe nešto zanimljivo i pametno  :to
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: damir zg Avgust 06, 2017, 23:49:54
Citat: Fazlija
Citat: Sati
Ali je on onda počeo da me odgovara od toga. I uspeo  :D Poznato je da nije imao visoko generalno mišljenje o monasima na Šri Lanci i nazivao ih je "popovima", verovatno zato što se njihova uloga svodila na ritual i na zanemarivanje prakse meditacije.

Pa od koga je Veljacic naucio meditaciju, ako je tamosnji monasi nisu upraznjavali? Jel' ti sto pisao o tome da li uopce meditiraju tamo? Jel' ti sto pisao o tome zasto ne ode u Burmu ili Tajland ako nije zadovoljan s redovnicima na Sri Lanci?

Shvatio sam ga da govori o trendu i o većini, ali naravno da ima i pozitivnih primera. Za njega je najsvetliji verovatno bio Nanaponika Thera.

Inače zanimljivo je da sam sasvim slučajno otkrio da je on na Šri Lanki živeo jedno vreme  i sa Š. Dhammikom. Evo šta Dhammika o tome piše u dva pisma koja mi je poslao:

... Interesting that you mentioned Ven Nyanajivako, who was a friend of mine. In fact, in 1978 he stayed with me for a few months. He always had trouble finding a place to live that suited him. We used to have long talks about western philosophy. In fact, I think I have an old photo of him and me. Ill see if I can find it and send it to you...

... This is what I recall about Nyanajivako. He came to stay with me because he was having difficulties finding a suitable place for himself. This is not uncommon for Western monks in Sri Lanka. To be honest, monasteries are not always particularly very spiritual places; some westerners have difficulties adapting to the Sri Lankan way of doing things, lack of knowledge of the local language can cause misunderstandings etc. I know in Nyanajivako's case it was because he was very particular about having a clean bathroom/toilet and unless he had his own, he was not comfortable. He asked if he could stay with me at the large bungalow at Peradeniya and I agreed. Previously I had met him when he was staying with Ven Nyanaponika, at a place he was staying at in Neureliya (in the mountains) and on several other occasions.  When he was at my place we mainly met for lunch and often had long talks afterwards, usually about eastern and western philosophy. I always found him polite, deeply learned (a bit theoretical) and very happy to share with others his vast knowledge. He was never dogmatic and was interested to receive opinions different from his own.  think the only thing about him which made me feel uncomfortable was that he was slightly anti-Semitic, which I put down to his pre-war upbringing aInd education. However, like many anti-Semitist, while he didn’t like 'Jews' he liked individual Jews. Nyanaponika was Jewish and I know Nyanajivako had the highest respect for him - as a scholar, a meditator and as a monk. At that time there were very few foreigner things available in Sri Lanka. However an American friend of mine at the university used to give me his Time magazines when he was finished with them and I would pass them onto N, which he really appreciated. I think he felt a bit 'cut off' in Sri Lanka. After a few months he told me he had managed to find another place to stay and he left. He gave my servant a very generous amount of money as he left. A few years later he visited me to give me an article he had written about Evola, the Italian Buddhist in the 1930, I think it had been published in the Buddhist Studies Review. We never met again. in those days there were three types of western monks in SL - those who came before WWII, those who came after (mainly existentialists,  N was representative of this group) and the 'hippy generation' group, of which I was one.  We tended to communicate within our own group and although N was known to us all, he didn’t really mix much with others. I looked through my old photos but cant find one of N. My other old photos are in Australia. Sorry....

Eto, svet je mali i često možeš nabasati na informacije koje te zanimaju, samo ako malo kopaš...  :D
Veljačić antisemit!!! Pa taj Dhamika se ponaša nimalo buddhistički. Vrijeđa i kleveće bez ikakvog dokaza, citata... Pa Veljačić je napisao malu knjižnicu s područja buddhizma i komparativne filozofije (Schopenhauer, Bergson, Nietzsche, Hegel...). Niti u jednom njegovom tekstu nema ni ''a'' od antisemitizma. Ne znam kada je taj tekst objavljen i Veljačić ga sigurno nije pročitao zato jer je već umro ili jednostavno nije za njega čuo. Veljačić je napisao da poštuje svaku religiju u njezinom izvornom obliku ali ne i u institucionalnom. I sada se pojavljuje taj lik i izmišlja stvari, nimalo naivne. Teže se obraniti od takvih izmišljenih napada nego stvarnih. On Veljačiću pripisuje antisemitizam tvrdeći da je to rezultat Veljačićeva  odgoja i škole. Znači, uvlači u to i optužuje i Veljačićeve roditelje kao odgajatelje  kao i Nanaponiku Theru. Nevjerojatno. Jedan potpuno nevjerodostojan lik s obzirom da se predstavlja kao buddhist.
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Avgust 07, 2017, 08:35:50
Pročitaj još jednom šta je Dhammika napisao. Dižeš sebi pritisak bez veze.  :D
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Avgust 14, 2017, 20:10:15
Moze lako biti da je Veljacic kritizirao abrahamske religije kao krivotvorinu starije, kako je on zvao, arhajske kulture koja se protezala od Indije do Bliskog istoka... pa je Dhammika to shvatio kao netrpeljivost ka Jevrejima i njihovoj religiji.

Veljacic je doista prezirao sve tri abrahamske religije podjednako, i u njima gledao primitivno krivotvorenje jedne dublje duhovnosti za koju je vjerovao da se njegovala na Bliskom istoku, Indiji i Kini u predbiblijsko doba. I sam je radio na istrazivanju ostataka jainske religije u predislamskoj Arabiji, pogotovo Jemenu. No to ne znaci da je na bilo koji nacin mrzio narode koji danas slijede te tri abrahamske religije, Jevreje, Arape, Irance, Evropljane itd.

Vjerovatno ga je Dhammika potpuno krivo shvatio... sto me ne bi zacudilo od jednog hippy-ja  :dsmeh
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: damir zg Novembar 11, 2017, 19:42:15
Pročitaj još jednom šta je Dhammika napisao. Dižeš sebi pritisak bez veze.  :D




Evo, pažljivo sam pročitao i preveo. Vidljivo je da prijevod potvrđuje ono što sam u prethodnom dopisu tvrdio.
…Zanimljivo da spominjete Ven Nyanajivako, koji mi je bio prijatelj. Zapravo, u 1978. godini je živio kod mene nekoliko mjeseci. Uvijek je imao problem naći smještaj koji bi mu odgovarao. Znali smo voditi dugačke razgovore o zapadnoj filozofiji. Zapravo, mislim da imam jednu staru fotografiju njega i mene. Probat ću je naći i poslati ti je…
…Ovo je što se sjećam u vezi Nyanajivako. Živio je kod mene, jer mu je bilo teško pronaći odgovarajući smještaj. Ovo nije neuobičajeno za zapadnjačke redovnike na Sri Lanki. Iskreno, manastiri nisu uvijek izrazito duhovna mjesta; poneki zapadnjaci imaju poteškoće s privikavanje na običaje na Sri Lanki, nepoznavanje lokalnog jezika može dovesti do nesporazuma, itd. Što se tiče Nyanajivaka, znam da je inzistirao na čistoj kupaonici/ toaletu i ako nije bila samo za njega, nije mu bilo ugodno. Pitao me da li može odsjesti kod mene, u velikom bungalovu u Peradeniya-i i ja sam rekao da može. Prije toga sam ga bio sreo dok je bio odsjeo kod Ven Nyanaponika, u mjestu Neureliya (u planinama), kao i povodom nekoliko drugih prilika. Dok je živio kod mene sretali smo se uglavnom za vrijeme ručka i često bi nakon toga znali voditi duge razgovore, obično o istočnjačkoj i zapadnoj filozofiji. Uvijek sam ga doživljavao kao pristojnu, vrlo obrazovanu (pomalo teoretičarsku) osobu koja je s velikim veseljem dijelila svoje golemo znanje s drugima. Nikada nije bio dogmatičar i bio je zainteresiran čuti mišljenja različita od njegovih. Mislim da je jedina stvar kod njega zbog koje sam se osjećao neugodno bilo to što je bio lagano anti-semitski, a što povezujem s njegovim prijeratnim odrastanjem i obrazovanjem. Međutim, kao mnogi anti-semiti, iako nije volio "Židove" volio je pojedinačne Židove. Nyanaponika je bio Židov i znam da je Nyanajivako gajio prema njemu najveće poštovanje – kao prema učenjaku, meditatoru i redovniku. U to vrijeme bilo je jako malo stranih stvari dostupnih na Sri Lanki. No, jedan moj američki prijatelj na sveučilištu mi je znao dati Time časopise nakon što bi s njima završio i ja bi ih proslijedio na N, što je on stvarno cijenio. Mislim da se osjećao pomalo "odsječeno" na Sri Lanki. Nakon nekoliko mjeseci mi je rekao da je uspio naći drugi smještaj i otišao je. Mom slugi je dao vrlo velikodušni iznos novca kada je odlazio. Nakon nekoliko godina me posjetio da mi da jedan članak koji je napisao o Evoli, talijanskom budistu 1930-tih godina, mislim da je bio objavljen u Buddhist Studies Review-u. Više se nikad nismo sreli. U to vrijeme postojala su tri tipa zapadnjačkih redovnika na Sri Lanki – oni koji su došli prije WWII (drugi svjetski rat), oni koji su došli nakon (uglavnom egzistencijalisti, N. je bio predstavnik ove grupe) i "hippy generacija" grupa, čiji sam ja bio dio. Uglavnom smo se družili unutar vlastite grupe i iako smo svi poznavati N., zapravo se nije puno miješao s drugima. Pregledao sam svoje stare fotografije, ali ne mogu naći niti jednu sa N. Moje druge stare fotografije su u Australiji. Žao mi je….
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Decembar 02, 2017, 10:45:00
Ja i dalje mislim da ga je Dhammika pomalo krivo shvatio...
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Decembar 03, 2017, 01:41:54
Dragi Fazlija, život je neverovatan. Nedavno sam imao sreću da sretnem još jednog "živog svedoka" koji je na Šri Lanki provodio vreme sa našim Veljačićem i njegova priča se ne razlikuje, na našu žalost  :tuga
Ali svako od nas ima svoju bolju i svoju malo manje bolju stranu. I to je OK, ne umanjuje ono što je Veljačić dobro učinio.
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Decembar 03, 2017, 23:59:41
Ne vjeruj, sve je to židovska propaganda  :kez:


Evo sta o svemu tome kaze jedan Veljacicev zemljak Boris Dezulovic... iz cega se vidi da Dalmatinci o tim pitanjima imaju jedan sasvim zdrav stav.


Gloria Mundi (https://www.youtube.com/watch?v=NBHutARxQVQ)


 :dsmeh



Tako da ja ne vjerujem puno u te klevete u Veljacicu koje sire mladi i neiskusni redovnici iz trece hippy generacije...

Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Decembar 04, 2017, 01:41:16
Jebeš mi sve, legendo, mi Hrvati smo stvarno jedini danas normalni  :dsmeh
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: damir zg Avgust 08, 2018, 15:55:34
Jako me zanima što je to konkretno rekao Veljačić da je tvoj ''živi svedok'' zaključio da je on antisemit? Prepričaj po sječanju u čemu se satoji taj navodni antisemitizam? Evo što je Veljačić mislio o nacijama: ''Nikada ranije nisam osjetio ljubav ni razumijevanje za bilo koju vrstu ljudskih zajednica a najmanje po kriteriju narodnosti. Patriotizam mi je uvijek bio odvratan, a to je i danas u svakom obliku.'' Vjerojatno zbog toga je smrt Veljačića skandalozno prošla gotovo nezapaženo.
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Bodhisattva Mahadeva Avgust 29, 2018, 22:57:52
Jako me zanima što je to konkretno rekao Veljačić da je tvoj ''živi svedok'' zaključio da je on antisemit? Prepričaj po sječanju u čemu se satoji taj navodni antisemitizam? Evo što je Veljačić mislio o nacijama: ''Nikada ranije nisam osjetio ljubav ni razumijevanje za bilo koju vrstu ljudskih zajednica a najmanje po kriteriju narodnosti. Patriotizam mi je uvijek bio odvratan, a to je i danas u svakom obliku.'' Vjerojatno zbog toga je smrt Veljačića skandalozno prošla gotovo nezapaženo.


Da Sati, mogao bi to da podijelis s nama! Ko je reko', sta je reko'...


A sta se tice nezapazenosti Veljaciceve smrti... pa ko ce je zapaziti? Zar ovi nasi klerofasisti po Srbiji, Bosni i Hrvatskoj?! Sta da kazu, umro najveci jugoslavenski orijentalist, prvi jugoslavenski budisticki redovnik...
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: damir zg Oktobar 24, 2018, 16:47:33
Sati jesi li živ? Javi se i napiši što ti je taj tvoj ''živi svedok'' rekao jer ću u suprotnom posumnjati u cijelu tu priču. Bilo bi vrlo ružno ako se pokaže da je sve to neutemeljeno i izmišljeno tko zna iz kojih razloga odnosno rekla-kazala priča. Iznositi ili pronositi tako nešto neprovjereno znači stati na stranu onih koji iznose ili pronose nešto neistinito za drugoga što može štetiti njegovu časti i ugledu, a ovdje sigurno šteti. 
[size=78%]Sve mi to liči na priču o snježnom čovjeku-Jetiju o kome svi pričaju a nitko ga nije vidio. U kaznenom pravu  to bi bilo kvalificirano kao uvreda ili kleveta, tim više jer se radi o pokojniku poznatom i uglednom. Ovo je uopće prvi put da o Č.V. tako nešto ružno čujem i to bez ikakva dokaza. Zašto sa nama ne  podijeliš to što si  navodno čuo. Zato Sati, javi se  i reci nam što si to čuo,  jer ću u suprotnom smatrati da j sve to neshvatljiva laž i izmišljotina. I to na buddhističkom portalu![/size]
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Oktobar 24, 2018, 21:19:43

(https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fbitsandpieces.us%2Fwp-content%2Fuploads%2F2010%2F05%2Fimagesyeti3_small.jpg&f=1)

Samo jedan mali ispravak krivog navoda, za snjeznog covjeka se kaze - ljeti - ne jeti...  :kez:
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Sati Oktobar 27, 2018, 16:55:33
Tema je zaključena. Opusti se slobodno :kez:
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: damir zg Novembar 01, 2018, 22:23:00
Kad se nema argumenata najlakše je pobjeći i reći da je tema zaključena. U redu. Ne mogu sam sa sobom polemizirati. Nije mi jasno zašto si na Č. V.-a pljunuo (svojom i tuđom pljuvačkom) bez ikakvog objašnjenja i klevetao ga bez ijednog argumenta, bez da si i jednu njegovu inkriminiranu riječ naveo. Licemjerno je hvaliti ''čika Velju'' (nepotrebno i nepristojno intimiziranje) a onda mu kao oprostiti nešto što  nije rekao ili napisao u ime njegovog velikog djela i ugleda. Pa gdje ste svi ostali koji toliko hvalite Č. V.-a a sada kada ga se ovako kleveće nema vas nigdje. Ja sam se jednostavno stavio u njegovu poziciju: kako bi meni bilo da se tako nešto o meni govori. Navode se uzvišeni buddhistički tekstovi (u prijevodu Č. V.-a) a u praksi se radi suprotno (kleveće, vrijeđa, ogovara). I na kraju: ne znam u čemu je pogreška kada sam napisao ''Jeti''. To je zapadna transkripcija tibetske riječi yeh-teh. Zapadni naziv je ''strašni snježni čovjek''. Zapravo engleski bi bilo ''the Yeti''.
Hrvatski kao i srpski je ''jeti'' ili ''Jeti''. Prvi put čujem za ,,ljeti'' a da nije godišnje doba. Eto, zapravo sam tužan, jer je vrlo lijepo započelo a ružno završilo a da ne znam zašto. Komu je sve ovo trebalo i zašto?
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Novembar 03, 2018, 12:23:08
Ma nemoj se uzrujavati Damire, ako osjecas nepravdu onda je najbolje da je otrpis. Promatras koje posljedice izaziva u tvojem tijelu i umu. Nacinis iz nje svoju meditaciju.


Sati je samo prenio sto je cuo, i ostao je u plemenitoj sutnji. Ja sam svojedobno cuo pricu o dalmatinskom kuharu koji je kuhao i pjevao Veljacicu na Sri Lanki, i vjerovatno bio posljednji Jugoslaven koji je Veljacica zivog vidio na Pustinjackom otoku.


Kada bi me sada pitao da to dokazem, da navedem izvore... ne bih mogao. Pricala mi jedna moja prijateljica koja je srela tog Dalmatinca osobno negdje na Korculi ili tako negdje... Isto tako Sati cuo, prenio, nema dokaza... nikakvih... i svima nam ostaje Veljacic u lijepom sjecanju.


A Jevreji se nece na njega ljutiti, jer su ionako uvijek krivi za sve, a imaju i para pa lakse otrpe klevete i lazi :kez2:
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: damir zg Novembar 06, 2018, 21:01:58
Fazlija, ti si dobronamjeran čovjek. Ti i ja se zapravo slažemo. Od Satija si i ti zatražio da kaže što je rekao taj njegov ''živi svedok'', ali i prema tebi je kao i prema meni utonuo, kako kažeš, u ''plemenitu šutnju''. Ako nije ironija, prije bih rekao da je to neplemenita šutnja. Ne možeš pljunuti na čovjeka, zalijepiti mu uvredljivu etiketu i onda bez ikakvog daljeg objašnjenja utonuti u ''plemenitu šutnju''! Kažeš ''Sati je samo prenio što je čuo...''. Pa u tome i jeste problem! Prenositi ovako ružne, neprovjerene tvrdnje, bez obzira o kome se radilo, je nedopustivo i zapravo Sati iznosi svoj stav. Je li Sati mislilo na posljedice po osobu na koju se to odnosi? Je li pomislio da je to sve možda laž? Č.V. ima kćer, brata, nasljednike, prijatelje, poznanike, poštovatelje, međunarodno je poznat... A ovako olako, rekao bih ležerno, gotovo iz nekakve rekreacije, iz anonimnosti o jednom Veljačiću tako govoriti...To nikada nisam radio. A čitavo Veljačićevo djelo i život govore suprotno.   
[size=78%]Tvoj primjer s dalmatinskim kuharom nije odgovarajući, možda zanimljiv, ali nikako uvredljiv. Od Satija se ne traži nikakvo dokazivanje, izvori... kada je to čuo, gdje, od koga i sl. jer je to nebitno. Nego što je rečeno da je došao do toga zaključka. Zar je to tako teško reći? Jeste, ako ono što je rečeno ne potvrđuje da se radi o antisemitizmu. Uopće u to ne vjerujem i smatram da je sve to vrlo ružno i više govori o onima koji to iznose nego o Č.V.-u. U tvom primjeru je dovoljno što si konkretno naveo da mu je kuhao i pjevao. Nikoga ne zanima sadržaj pjesama, što je pjevao i sl. Ali da si naveo da je pjevao uvredljive pjesme o nekom narodu, onda bi bilo relevannto što je pjevao odnosno njihov sadržaj. Ova laž je zapravo u strahovitoj suprotnosti s cjelokupnim životom Č.V.-a i kad bi sve to bilo istinito poništilo bi sve ono što je napisao i u skladu s tim živio. Bio bi nevjerodostojan i licemjeran. A on to nije.[/size]
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Novembar 06, 2018, 22:20:15
Pa... ja mogu prihvatiti Veljacica i kao antisemita. Ne kazem da je on to doista bio, ali cak i u slucaju da jeste, meni bi to bilo prihvatljivo. Ne kazem da bi mi se to svidjalo ili da bih ga u tome podrzavao, ali mogao bih prihvatiti da je to bilo istina. Postoje razne vrste antisemitizma, kao i svakog drugog osjecaja. Od blagog podozrenja, do ubilacke mrznje. Osobno bih bio sklon vjerovati da cak i u slucaju da je kod Veljacica bilo natruha antisemitizma da to nije bilo nista vise od blage kritike... Mada sam skloniji vjerovanju da je sve jedna pogreska i krivo razumijevanje.


Stvar je jednostavno u tome da mi ne prihvatamo stvari onakvima kakve one jesu. Mi ne prihvatamo mogucnost da bi Veljacic mogao biti i antisemita. Opiremo se tome, reagiramo bijesom. Ali sta ako je on to i bio? Meni ne bi bio nista manje drag. Postoje mnogi ljudi koje cijenimo jako zbog njihovih dobrih strana, ali ne odobravamo njihove lose strane. Veljacic nije po tom pitanju izuzetak. Ja mislim da je on imao mnogo dobrih i ponesto losih strana. Ne kazem da bi antisemitizam bio jedna od njih, ali sta ako jeste... ostajem otvoren i za tu mogucnost.



Osim toga, Sati to nije nigdje objavio kao ozbiljnu tvrdnju. Tek piskaranje jednog anonimca na forumu. Mislim da je to cuo od bhante Dhammike, a tako je i naveo...
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: damir zg Novembar 22, 2018, 01:32:00
Taj Sati je već postigao cilj jer mi raspravljamo o njegovoj izmišljotini. A netko će u to i povjerovati ili će biti u dvojbi odnosno posumnjati u Č. V. Jer, može netko postaviti pitanje: zašto bi Sati lagao? Nije valjda toliko pokvaren? Jedno od pravila Plemenitog osmerostrukog  puta je: ispravan govor što, između ostalog, znači, ne lagati, ne ogovarati, ne klevetati.[size=78%] Pa evo i ti dopuštaš tu mogućnost jer Č. V. možeš prihvatiti kao antisemita iako u to ne vjeruješ. Č. V. je kraj rata dočekao u jug. diplomaciji. Da je imao i najmanju mrlju u tom smislu sigurno ne bi bio primljen u diplomaciju niti na Zg. sveučilište. Ako o nekome, a Č. V. zaista nije bilo tko, pronosiš nešto ružno, onda se zapravo s tim slažeš, a ne znaš je li to zaista tako ali svejedno dalje to pronosiš pa makar i bilo neistinito. Ponavljam, ja o Č.V. tako nešto prvi put čujem i zašto bih to potpuno neprovjereno pronosio dalje i čovjeku i nakon smrti nanosio štetu. Jedino ako sam toliko zločest. A nisam. Kažeš da nepravdu treba otrpjeti! Pa nepravda nije meni učinjena nego Č. V. A on ne može odgovoriti. Vjerujem da na tako niski napad Č. V. ne bi ni odgovorio. Ako ćeš okrenuti i drugi obraz onda takve likove potičeš da i dalje šire laži. Pišeš ''Osobno bih bio sklon vjerovati da čak i u slučaju da je kod Veljačića bilo natruha antisemitizma da to nije bilo ništa više od blage kritike... Mada sam skloniji vjerovanju da je sve jedna pogreška i krivo razumijevanje.'' Blaga kritika? Čega, kojeg teksta ili izjave? A možda je to sve skupa nesporazum, jer primjerice, nije svaka kritika židovstva, antisemitizam. Tako, kritika izraelske politike nije antisemitizam. Sam Č. V. navodi, da mu je učitelj bio Pavao Vuk- Pavlović, sveuč. prof. iz Zagreba, židovskog porijekla, koji je sa šest godina kršten i ostao rimokatoličkoj vjeri vjeran  do smrti [/size][/size](sada bih ja trebao navesti gdje on to navodi -tako se to radi-, pa ću i navesti: naveo je u knjizi Ethos spoznaje u evropskoj i u indijskoj filozofiji, na samom početku, na cijeloj stranici, gdje piše: Uspomeni moga učitelja Pavla Vuk-Pavlovića). Nije Sati naveo samo Dhamiku nego još jednog lika ''živog svedoka''. Zanima me hoće li se taj lik Sati uopće više javiti pod tim imenom?
Naslov: Odg: Bhikkhu Ñanajivako (Čedomil Veljačić)
Poruka od: Fazlija Novembar 24, 2018, 01:41:51
Mislim da Satiju ionako nitko ne vjeruje, ma sta piskarao ovdje... ali da se vise nece javljati pod tim nickom... e to vec nisam siguran. Sirit ce on tu i tamo i dalje svoje spacke... :kez2: