Budizam
Budizam => Zajedničke teme => Temu započeo: Aparigraha Januar 31, 2011, 18:48:18
-
Nista ne postoji
Dok je još bio mlad učenik zena, Jamaoka Tešku je išao od jednog učitelja do drugog. Svratio je i kod Dokuona iz Sokokua.
Želeći da pokaže šta je postigao, reče: "Um, Buda i osjećajna bića, na kraju krajeva, ne postoje. Prava priroda svih pojava je praznina. Ne postoji spoznaja, ni zabluda, ni mudrost, ni prosječnost. Nema davanja i ničega da se primi."
Dokuon, koji je mirno pušio, ništa ne reče. Iznenada udari Jamaoku svojom bambusovom lulom. Ovo mladića vrlo razljuti.
"Ako ništa ne postoji", upita Dokuon, "odakle je ova ljutnja došla?"
-
Aparigraha, tip je "mirno pusio"?
Hm. Ja se nadam da je duhan kao i alkohol stetna navika u osmosmjernom putu. Ili je duhan ok? :/
-
Osmostruki put je put dalje od svake vezanosti, pa i pušenja.
Zato sam se i šokirao kad sam video monahe koji puše :ces
-
Naravno da duvan nije ok. Nemam pojma otkud to. Mozda greska u prevodu? Inace, prica se u ovom istom obliku nalazi na vise razlicitih mesta na internetu.
-
BULLEN
Čudi me, kako je moguće da jedan takav autor kao što je L. A. Bullen prihvata, tolerira, uključuje pušenje - koje, kao da se može kontrolirati kao i svako drugo zadovoljstvo (!?) - u svoje savjete makar se oni odnosili na laike, iako je pušenje po sebi već ovisnost.
Pozdrav svima
-
Ako misliš na njegovu knjigu Veština življenja, str. 112-113, mislim da ga nisi najbolje razumeo, jer koliko ja vidim, on ne toleriše pušenje, već objašnjava realan metod laganog odvikavanja od pušenje:
"Potreba za sabranošću pažnje kombinovana sa snagom volje uočljiva je i u slučaju strasnog pušača, koji i nesvesno pali cigaretu jednu za drugom. Jednom sam radio sa čovekom koji je ponekad oko sebe imao po tri cigarete upaljene u isto vreme -- jedna se dimila na pepeljari na polici za knjige, druga na uglu njegovog stola, a treću je zapravo pušio. I dok je prekomerno pušenje opasnost za zdravlje, ono ipak pušaču priušti izvesno zadovoljstvo, ali nesvesno pušenje je potpuni gubitak, jer donosi maksimalno oštećivanje zdravlja uz minimum zadovoljstva.
Poenta u svemu ovome je da ako ipak pušite, činite to svesno, a ne kao nesvesnu naviku. Svaku cigaretu koju popušite morate da platite, ne toliko novčano, koliko zdravljem i skraćenjem života, ali za to dobijate vrlo malo zauzvrat ako je pušite odsutna uma dok nešto radite ili razgovarate. Da biste je bolje iskoristili, morate pušiti kao čin sam za sebe, a ne kao polusvesni dodatak nekoj drugoj aktivnosti, nastojeći da imate punu svest o čulnom užitku koji vam to pričinjava, ali i o škodljivim posledicama koje ono ima na duge staze. Ako biste svoje pušenje mogli da održavate na jednom tako
idealnom nivou, sigurno je da ne biste pušili toliko mnogo.
Neki ljudi su uspeli da prestanu da puše, iznenada i potpuno, jer su shvatili koja je to opasnost po zdravlje, ali takvih je relativno malo. Dok je zdravstveni aspekt izuzetno važan, mi na problem pušenje gledao kao na centralnu tačku jedne vežbe u treningu volje. Kao i kod prekomernog jedenja, ako težište stavite na razvijanje volje, onda ga uključujete u svoj opšti program mentalnog razvoja.
Jedan način prilaska problemu smanjenja pušenja jeste da sebi zvanično obećate kako ćete svoju dnevnu količinu cigareta ograničiti na određeni broj -- možda tri četvrtine uobičajenog broja. Najbolje da to obećanje pribeležite. Tako, ako po navici pušite dvadeset cigareta dnevno, možete na parčetu papira zapisati odluku: "Obećavam sebi da ću pušenje ograničiti na petnaest cigareta na dan tokom narednog meseca." Držite taj papir u svom novčaniku ili torbi, gde ćete ga nalaziti s vremena na vreme; na taj način će on delovati kao pomoć u sabranosti pažnje. Možete takođe, svako veče, odrediti sutrašnje sledovanje cigareta i odvojiti ga u svoju torbu.
Možda ćete radije obećanje napraviti za nedelju dana umesto za mesec, pa ga onda obnavljati sledećih nedelja; tako, ako vam zatreba odmor od nekoliko dana, možete ga sebi priuštiti ne kršeći svoje obećanje. Na taj način cela stvar će vam biti manje tegobna. Važno je samodisciplinu učiniti dovoljno restriktivnom da biste imali željeni efekat snaženja sopstvene snage volje i slabljenja čulnih želja na koje ste se usredsredili. Ako ste odlučili da svoju dnevnu dozu cigareta smanjite sa dvadeset na devetnaest, biće to suviše lako da bi imalo ikakvu vrednost; na drugoj strani, ako ste se obavezali na samo četvrtinu uobičajene doze, moguće je da će vam to biti preteško, tako da ćete za nekoliko
dana dići ruke od svega...
Kod umerene sklonosti ka piću -- one koja se realno može rešiti putem
samodiscipline -- pristup bi trebalo da bude isti kao kod prekomernog uzimanja hrane ili
pušenja: stvar je u postravljanju razumne granice samome sebi (ali one koju možemo da
poštuemo) i to na početku, da bismo tu disciplinu postepeno pojačavali."
Dakle, suprotno onoj poznatoj 68-škoj paroli, on samo kaže: budimo realni, ne tražimo nemoguće.
Već idimo korak po korak.
:)
-
Mozda greska u prevodu?
Nije greska ;)) To je zen...
Ostavi svaku mentalnu predstavu o tome kako treba da se ponasa monah i pogledaj stvari kakve stvarno jesu....covek koji mirno pusi..... :bb
-
neznam mnogo o zenu ali sumljam da je uzivanje u drogi jedna od dopustenih stvari.
s druge strane mozda je covjek vec prosvjecen pa njegove kacije nemaju karmickog efekta? :/
neznam. Ali takve stvari mogu bit zbunjujuce pocetnicima
-
Evo celog zen-a u tri reda:
Nebo je plavo, trava je zelena.
Gladan si - jedi, zedan si - pij. Pospan si - spavaj.
Neko je gladan - nahrani ga. Neko je zedan - daj mu vode.
-
Na stranu Dokuonovo pusenje. Primetila sam da je na ovom sajtu http://www.mudremisli.com/2009/06/nista-ne-postoji/ (http://www.mudremisli.com/2009/06/nista-ne-postoji/) dato potpuno pogresno naravoucenije. Jos je preneto kao narodna izreka :dsmeh
Zapravo, dali su potpuno pogresno tumacenje pojave ljutnje. Dokuon je samo konstatovao, uz pomoc retorickog pitanja, da ljutnja ne sme postojati cak ni kad te neko udari (moze se shvatiti i metaforicki) , a ne da ljutnja, ne daj Budo :andjeo: , mora postojati ili njeno trazenje uzroka, kao u pomenutoj pogresnoj interpretaciji. Ucinjena je nepravda pogresnog tumacenja prema ovoj zen prici na gore pomenutom sajtu.
A taj sajt ima vise od trideset hiljada lajkera :zeleni: na Fejsbuku...
-
Aparigraha, tip je "mirno pusio"?
Hm. Ja se nadam da je duhan kao i alkohol stetna navika u osmosmjernom putu. Ili je duhan ok? :/
Nikotin, za razliku od alkohola ne stvara izmenjena stanja uma. Peto pravilo morala, ne odnosi
se na zavisnosti, već na ona sredstva koja nam mogu odmoći da ispoštujemo prva četiri pravila.
Jedno pijanstvo neće od nas napraviti zavisnike od alkohola, ali pod dejstvom alkohola možemo
učiniti nešto zaista loše.
S druge strane, jedna cigareta od nas stvara zavisnike o nikotinu. Jedna jedina. :tuga
Ali nikotin ne pomućuje um u meri da izgubimo kontrolu. Samo stvara neki lažni osećaj
sigurnosti. I kako dejstvo u početku naglo prolazi, tako nas obuzima osećaj nesigurnosti
i nemira. Prava ''kriza'' nastaje nakon 45 min do 1 h. Pod navodnicima jer to i nije neka
kriza, već samo osećaj da nam nešto nedostaje. Nismo ni gladni niti žedni, ali se
vrpoljimo i nešto tražimo. Pa se uhvatimo za cigaretu i opet fino, i sve tako u krug.
-
hm, poprilicno defenzivno stajaliste o duvanu iako ga skroz razumjem. Ali zabavni dio je ta ovisnost jer je veca ovisnost napravljena duhanom nego travom ili alkoholom.
Ja se trudim ne zapalit preko dana, vidit cemo kako ce ic.
Ali duvan iskreno nikad nisan ni zelija pusit on mi dodje kao smetnja u travi.
Ali vidim da je i jedno i drugo lose jer stvara ovisnost a ovisnost je nesto sta nebi tribali imat dok prakticiramo dhammu. E sad, naravno da se jednih stvari rjesavas prije jednih poslje, ali duhan je dobar debeli problem kad predje u naviku. bar mi se tako cini.
a da ne mjenja ljude mjenja ih mnogo - kad nema duhana ;)
jao kako nervozni budu
-
Takav je stav prema svim vezanostima. Strpljivo posmatramo, pa kada vidimo
o kakvoj je igri reč, onda se i oslobodimo. Kako drugačije?
-
Nikako drukcije, to su te tri vrste znanja koje postoje. Kad ti neko kaze nesto pa znas, kad ti neko kaze nesto pa ti to ima smisla i slozis se s tim, i kada ti sam svatis jer si probao nesto i vidio da je tako.
samo problem je ostat svjestan u tom momentu kad je "kriza" za necim
-
Ako priđemo zen koanu kao nekoj (moralnoj) priči ili zagonetki koju treba rješiti onda nećemo razumjeti njegovo značenje. U jednom od njih učitelj ubija mačku. Da li to znači da je ok da ubijamo životinje? Bukvalno tumačenje zen koana će nas samo još više zbuniti i zato je bitno da se radi na koanu sa iskusnim učiteljem.
-
Nikotin, za razliku od alkohola ne stvara izmenjena stanja uma.
Moje iskustvo je da svaka vezanost menja stanje uma.
Izbacuje ga iz balansa, boji nasu percepciju, navodi na postupke koje bez te vezanosti ne bismo verovatno cinili.
No, moguce je da je kod drugih drugacije
:)
-
Mislim da mi na Zapadu iskrivljujemo stvari kada je zen u pitanju i skloni smo da ga posmatramo kao nekakvu vrstu nadrealistickog pokreta. Onaj cuveni, ako se dobro secam, Bretonov susret kisobrana i sivace masine na operacionom stolu.
No cinjenica je da svaka budisticka skola, pa i zen, ima svoja pravila kojih monasi treba da se pridrzavaju.
To nisu nekakve puke proizvoljosti, vec vrlo precizno razradjen sistem. Ako ga krse, tada monasi pre ili kasnije vise nisu monasi. I mislim da ta pravila nisu slucajno uvedena, vec su pomoc na putu, a ne smetnja.
Zato ih ja ne bih tako olako gurnuo u stranu kao nekakav suvisan balast :andjali
-
Moje iskustvo je da svaka vezanost menja stanje uma.
Izbacuje ga iz balansa, boji nasu percepciju, navodi na postupke koje bez te vezanosti ne bismo verovatno cinili.
No, moguce je da je kod drugih drugacije
:)
:mislilac
Ne znam hoću li uspeti da objasnim, ali pokušaću.
Od alkohola možemo imati vrtoglavice, napad smeha ili plača. Možemo pobesneti
zbog nečega što nas inače ne bi ni dotaklo. Osećaj stida nekud ispari. Refleksi su
nam usporeni i slično.
Nikotin to ne radi. Na tu razliku sam mislila.
Svaka vezanost menja stanje uma je činjenica.
-
Naravno, cinjenica je da alkohol uklanja sve kocnice i radikalno menja nase ponasanje.
Time jako lose utice na odrzavanje svesnosti, ali je i cinjenica da je jako dobar za jogu :smeh
(http://allieiswired.com/wp-content/uploads/2009/09/drunk_yoga.jpg)
-
:tuga
Da. Zapravo sam govorila o uticaju nikotina ili alkohola na nas,
a ne o vezanosti za njih.
A vezanost i za jedno i za drugo, može jednako da ponizi.
-
Pušenje je zabranjeno u Kineskim i Japanskim manastirima i njihovim monasima. Taj problem je nažalost veoma proširen među zajednicama jugo-istočne azije.
Mislim da mi na Zapadu iskrivljujemo stvari kada je zen u pitanju i skloni smo da ga posmatramo kao nekakvu vrstu nadrealistickog pokreta. Onaj cuveni, ako se dobro secam, Bretonov susret kisobrana i sivace masine na operacionom stolu.
No cinjenica je da svaka budisticka skola, pa i zen, ima svoja pravila kojih monasi treba da se pridrzavaju.
To nisu nekakve puke proizvoljosti, vec vrlo precizno razradjen sistem. Ako ga krse, tada monasi pre ili kasnije vise nisu monasi. I mislim da ta pravila nisu slucajno uvedena, vec su pomoc na putu, a ne smetnja.
Zato ih ja ne bih tako olako gurnuo u stranu kao nekakav suvisan balast :andjali
Nije mi poznat taj Bretonov susret. Možeš li ga prepričati za mene. Nisam siguran na koja pravila misliš?
-
Naravno, cinjenica je da alkohol uklanja sve kocnice i radikalno menja nase ponasanje.
Time jako lose utice na odrzavanje svesnosti, ali je i cinjenica da je jako dobar za jogu :smeh
(http://allieiswired.com/wp-content/uploads/2009/09/drunk_yoga.jpg)
U strogo minimalnim kolicinama zasto da ne, jer je u tom slucaju alkohol lek.
-
Evo celog zen-a u tri reda:
Nebo je plavo, trava je zelena.
Gladan si - jedi, zedan si - pij. Pospan si - spavaj.
Neko je gladan - nahrani ga. Neko je zedan - daj mu vode.
"Veoma je lako svirati bilo koji muzički instrument: Sve što treba da uradiš je da pritisneš pravi taster u pravom trenutku i instrument će sam sebe da svira"
Johan Sebastian Bach
Izvini nisam mogao da se suzdržim :)