Budizam

Budizam => Zajedničke teme => Temu započeo: kondanja Februar 18, 2011, 16:29:07

Naslov: Budizam i žene
Poruka od: kondanja Februar 18, 2011, 16:29:07
Tri pitanja
 
Više monaških pravila za žene?
Je li to u redu?
I zašto?
 
Pozdrav
 
 
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: oblica Februar 19, 2011, 00:30:23
Da
Da
Zato što smo mi žene malko složenije.  :kez:
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: kondanja Februar 19, 2011, 08:55:20
...


Što znači (malko) složenije ?


... 


(Ako misliš da si s trećim "podužim" odgovorom, dopunila prva dva "nešto kraća" odgovora - onda se ne bih s tobom složio. I nemoj da se izvlačiš smajlićem. Uopće, mislim da se na ovom 'virtualnom verbalnom budističkom trgu'  previše koriste smajlići; sve što je složenija reakcija najčešće se "pokriva" smajlićem.)


pozdrav



Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Februar 19, 2011, 09:55:30
Više monaških pravila za žene?
Je li to u redu?
I zašto?

Zanimljiva pitanja  :andjali

1. Da, za monahe 227, za žene 311.

2.  Kako ja vidim, i da i ne. Zavisi koji je kriterijum određivanja reda :D

3. Ako je kriterijum da monasi i monahinje imaju isti broj pravila ili da je manje pravila bolje nego više, onda nije u redu.

Ako je kriterijum da je recimo zbog razlike u statusu između muškaraca i žena u Indiji Budinog doba trebalo uvesti dodatna pravila za žene ili da je više pravila bolje nego manje, onda jeste u redu.  :)

Recimo, jedno od pravila je da monahinja ne sme da provede noć sama u šumi (jer recimo lako može biti silovana), dok za monahe ne postoji takvo pravilo. Itd.

Kažu da su najveći broj dodatnih pravila za monahinje od manjeg značaja. Glavni problem i predmet velikih polemika međutim predstavljaju 8 pravila uvedenih monahinjama, koja se nazivaju garudhamma i zapravo određuju njihov podređeni položaj u odnosu na monahe:

1. Ako je monahinja zaređena duže od monaha, ona ipak mora da njemu iskaže poštovanje, a ne obrnuto.

2. Vassu monahinja ne može da provede u manastiru u kojem nema nijednog monaha.

3. Monahinje treba da pitaju monaha kada pada uposatha dan (mlad i pun mesec) i da ga pozovu da im na taj dan održi govor o Dhammi.

4. Na kraju vasse monasi održavaju ceremoniju pozivanja svakog od ostalih svojih "kolega" da javno kažu ako su videli, čuli ili posumnjali da je neko od njih učiio neki prekršaj monaških pravila. Monahinje tokom te ceremonije ne pozivaju samo monahinje, već i monahe.

5. Monah koji je načinio prekršaj biva kažnjen od strane monaha. Monahinja koja je učinila prekršaj biva kažnjena od strane i monaha i monahinja (recimo, kazna je da tokom dve nedelje niko od monaha ne razgovara sa njim, niko od monaha i monahinja ne razgovara sa njom).

6. Status samanere (probnog monaha) je za muškarce godinu dana, za žene 2. S druge strane, kada se zamonaše, od muškarca se očekuje da uz svog učitelja ostane učeći narednih 5 godina, od monahinje naredne 2.

7. Monahinja ne sme ni pod kojim uslovima d apsuje i vređa monaha (ovo je verovatno pravilo koje je najteže poštovati  :smeh)

8.  Monahinja ne sme da prekoreva monaha. Monah sme da prekori monahinju.

Eto, pa da sad otvorimo debatu   :kez:
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Aparigraha Februar 19, 2011, 10:02:47
Brze ucimo, a vi nas smete da prekorevate... Taj "zenski" yin ce nam doci glave  :kez2:
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: oblica Februar 19, 2011, 10:03:53
...


Što znači (malko) složenije ?


... 


(Ako misliš da si s trećim "podužim" odgovorom, dopunila prva dva "nešto kraća" odgovora - onda se ne bih s tobom složio. I nemoj da se izvlačiš smajlićem. Uopće, mislim da se na ovom 'virtualnom verbalnom budističkom trgu'  previše koriste smajlići; sve što je složenija reakcija najčešće se "pokriva" smajlićem.)


pozdrav
Znači upravo to što sam rekla.
A i sujeta nam je malo složenija, a ti si je upravo čačnuo.   :cvike
 
Ali da ti ja ne bih objašnjavala, jer to je nešto što i sam možeš da primetiš,
samo je potrebno da obratiš pažnju, rećiću ovako:
- ako žene jesu složenije, dobro je što postoji više pravila
- ako pak žene nisu složenije, onda im nekoliko pravila više ne čini nikakvu
razliku, jer im nije problem da ih se pridržavaju
 
 
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: oblica Februar 19, 2011, 10:06:14
Brze ucimo, a vi nas smete da prekorevate... Taj "zenski" yin ce nam doci glave  :kez2:
Dok oni savladaju celibat, mi smo se već probudile.  :lolkez:
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Aparigraha Februar 19, 2011, 10:08:53
 :joga: Auuuum...
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Aparigraha Februar 19, 2011, 10:20:27



7. Monahinja ne sme ni pod kojim uslovima da psuje i vređa monaha (ovo je verovatno pravilo koje je najteže poštovati  :smeh )




Kome bi uopste palo na pamet da uradi ovako nesto, kakav god da je razlog? Tu podrazumevam i muskarce i zene.
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Februar 19, 2011, 10:22:15
Ali pazite ovu finesu  :bravo:

laici imaju 5 pravila.
anagarike imaju 8 pravila i više su uvažavani od laika
samanere imaju 10 pravila i više su uvažavani i od laika i od anagarika
monasi imaju 227 pravila i više su uvažavani i od laika i od anagarika i od samanera
monahinje imaju 311 pravila...
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Februar 19, 2011, 10:24:02
7. Monahinja ne sme ni pod kojim uslovima da psuje i vređa monaha (ovo je verovatno pravilo koje je najteže poštovati  :smeh )

Kome bi uopste palo na pamet da uradi ovako nesto, kakav god da je razlog? Tu podrazumevam i muskarce i zene.

Hm. Bojim se da mnogima barem padne na pamet, a nekima ode i malo niže, do usta  :D
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: kondanja Februar 19, 2011, 18:49:26
Poštovana Kojice,


Tvoj se kratki odgovor na moja pitanja i kratke primjedbe zasniva na čistim racionalnim pretpostavkama koje, sasvim je vidljivo, ničim ne potkrepljuješ. Prema tome Tvoje su kalkulacije/spekulacije isprazne.


Poštovani Sati,


- (cit.) 3. Ako je kriterijum da monasi i monahinje imaju isti broj pravila ili da je manje pravila bolje nego više, onda nije u redu.

pitanje: (to što tvrdiš nije samorazumljivo, pa bi svakako trebao kazati i) Zašto (nije u redu)?

- Složio bih se da diskutiramo samo onih spornih 8 pravila, i to jedno po jedno, pa dokle stignemo:

(cit.) 1. Ako je monahinja zaređena duže od monaha, ona ipak mora da njemu iskaže poštovanje, a ne obrnuto.

pitanje: Kako je moguće prihvatiti ovu očitu diskriminaciju, ako je poštovanje (etička spoznaja) - (2) ispravne namjere - jedan od tri dijela 8-strukog puta?!

Pozdrav
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sejmyo Februar 20, 2011, 03:33:48
Ja mislim da je bitno biti iskren kada se radi o greškama naših starješina, čak i Bude, da bi ih mogli ispraviti. Činjenica je da je indija u doba njegovog života bila zemlja sa puno diskriminacije, što po kasati što po polu. Njegovo prihvatanje sviju kao jednakih u svoju Sangu je bilo revolucionarno za to doba i mnogima se vjerovatno i nije sviđalo.

I sam Buda je prije svoje smrti dozvolio mjenjanja manih pravila vinaje što je bila veoma mudra odluka. Problem je u tome što ga niko nije pitao koja pravila su manja a koja nisu tako da je poslje njegove smrti donešena odluka da se nemjenja ni jedno. Smatram da trebamo da koristimo svoj zdrav razum kad su ovakve stvari u pitanju.

Tražeći više informacija po tom pitanju sam naletio na veoma interesantan članak (http://bhikkhublog.blogspot.com/2009/12/bhikkhuni-controversy.html) na blogu jednog kanadskok Bhikua koji veoma iskreno piše o nedavnoj kontraverziji po tom pitanju. Ja sam nemam dovoljno znaja o vinaja pravilima ili situaciji bhikunis u razlišitim predjelima i školama da bi mogao da dadnem nekakav informisan komentar na tu temu. Vjerovatno se nisam interesovao za te detalje pošto je moj prvi dragi zen učitelj bila žena. Očigledno sa dolaskom zen budizma u sjevernu ameriku diskriminacije žena po pitanju odrinacije statusa u Sangi su bile promjenjene.

Iz ličnog iskustva u mom malom zen centru vidim pozitivan uticaj tih promjena. Na večini dnevnih meditacija, bilo u 6 ujutru ili naveče, možeš biti siguran da će ih biti više od muškaraca, i to redovno. One su zamena pava inspiracija a moja prva učiteljica je i razlog što još uvjek hodam ovom stazom.
 
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Vladimir Simović Februar 20, 2011, 10:31:46
Jedno od svojstava konvekcionalne stvarnosti o kojoj je Buda govorio je nestalnost. Sve sto je stvoreno (rodjeno), prirodno tezi promeni i jednog dana (pre ili kasnije) nestanku (umiranju). Vremena se menjaju, ljudi se menjaju...prirodno je da bude tako. Samo ucenje Bude je "materijal" koji je stvoren tako da ni on nije iskljucen iz ovog procesa. Jedno umire, drugo ga menja.....
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Februar 20, 2011, 12:02:06

- Složio bih se da diskutiramo samo onih spornih 8 pravila, i to jedno po jedno, pa dokle stignemo:

(cit.) 1. Ako je monahinja zaređena duže od monaha, ona ipak mora da njemu iskaže poštovanje, a ne obrnuto.

pitanje: Kako je moguće prihvatiti ovu očitu diskriminaciju, ako je poštovanje (etička spoznaja) [/font]- (2) ispravne namjere - jedan od tri dijela 8-strukog puta?!

A sad da se vratim temi.

Oko tih osam pravila se kao što sam već rekao među budistima vode žučne debate, napisani su tomovi rasprava i svaka strana ima svoje argumente.  Naravno, niko nikog nije ni u šta ubedio, kao što je to i red u ovakvim situacijama  :D

Zato, sve što mogu je da iznesem svoje mišljenje o pravilu da

1. Ako je monahinja zaređena duže od monaha, ona ipak mora da njemu iskaže poštovanje, a ne obrnuto.

Iz današnje perspektive nama se to čini kao diskriminacija. I prvo što nam pada na pamet je pitanje: Kako je Buda u svom bezgraničnom saosećanju mogao da uvede jedno takvo pravilo.

Ali pre nego što krenemo da zaključujemo, da prvo vidimo šta prakitčno znači to pravilo? Dakle, kad se sretnu monahinja i monah, ona prva treba da ga pozdravi sklopljenim dlanovima. Ali samo ako je dostojan poštovanja, kako navodi Buda na drugom mestu u Vinayi. Dakle, polni kriterijum nije apsolutan, već je iznad njega etički, kako bismo i očekivali. Dalje, kada se dvoje sretnu, trebalo bi da postoji neko jasno pravilo kako se odvija komunikacija, kao što je među laicima pravilo da mlađi prvo pozdravi starijeg ili muškarac ženu. U Sanghi je pravilo da monahinja prva pozdravi monaha iako je duže zaređena. Koje bi drugo, bolje pravilo moglo da se uvede? Da kraće zamonašeni pozdravlja duže zamonašenog, bez obzira na pol. Nije loša ideja, ali kako bi to izgledalo u praksi. Sretnu se monahinja i monah, oboje u žutim ogrtačima, obrijane glave, ali nemaju na ramenima činove, tako da nije odmah jasno ko je stariji po "stažu", pa moraju prvo to da utvrde. No ne mogu odmah da krenu s neba pa u rebra, što bi se kazalo, pa prvo krenu uvodne fraze tipa: Dobar dan. Kako ste? O otkud vi. Ma evo ja iz prošnje hrane, pa me zadržali neki laici, bla bla bla. I onda krene glavno pitanje: Jelte a koliko ste vi zaređeni? Hm, imam 6 vassa. Jao, što je to zgodno, isto imam i ja! I šta ćemo sad? Ko koga prvi  :D itd. itd. Priči nikad kraja.

Da može i tako, al nije baš podsticajno za negovanje unutrašnjeg mira. Mnogo je praktičnije odrediti prioritet u pozdravljanju u skladu sa nekim već na prvi pogled vidljivim kriterijumom i stvar rešena.

Naravno, moglo je da se uvede i suprotno pravilo: da muškarci prvi pozdravljaju žene. No, nekako podozrevam da bi onda argument bio: Da, ali prvo je nastala muška sangha, pa tek onda ženska. I tako raspravi nikad kraja. Učitelj je izgleda morao negde da preseče  :) A svako ulazi u Sanghu dobrovoljno, unapred upoznat sa pravilima, pa sad, ko se odluči odluči.

Ono što je meni takođe ovde bitno je da mi kao laici raspravljamo o stvarima koje se tiču monaha i monahinja. Zato je možda bolje pitati njih, oni bi trebalo d abolje znaju od nas. Tako, gledišta koje mi se dopalo je i ovo, jedne monahinje:

""Nisam bila ubeđena (a nisam ni sada) da su garudhamme (ovih 8 pravila) nešto što je izrekao Buda. Postoje neki čudni  odlomci u Mahaparinibbana sutti koji me navode na takav zaključak. Bilo kako bilo, pošto nemam dokaz ni za to da je Buda odredio ta pravila za Mahapađapati i ceo red monahinja, a ni za to da nije, odlučila sam da pokušam da ih se pridržavam koliko god mogu u ime mira i sklada. Ako ih je uveo Buda za sve monahinje, tada su ona zvedena sa više ljubavi, mudrosti i saosećanja nego što ću ikada biti u stanju i da zamislim. Ako u ovom trenutku ne vidim korist od njih, to ne znači da je i nema. Dakle, imala sam poverenje i pokušala sam.

Na moje iznenađenje, ispostavilo se d ami se ona dopadaju i da sam počela sve više da ih cenim, d auviđam korist od njih: upravo unutrašnji mir i sklad.

U Tajlandu nema previše monaha koji vrede pozdrava, verujte mi. Živim u velikom manastiru i monahe srećem kad idemo da prosimo hranu. Imama sreće da mi posuda visi na remenu koji prebacim iza glave, tako da su mi ruke slobodno da načinim wai (anđali, pozdrav sklopljenim dlanovima). I ja pozdravim svakog monaha koji pogleda u mom pravcu. Oni to veoma cene. Ja načinim wai, nasmešim se i oborim pogled, a u najvećem broju slučajeva oni uzvrate taj pozdrav na neki način, sa polu-wai, klimanjem glave, osmehom. Sve to stvara zaista lepu, prijateljsku atmosferu, dok nas u isto vreme poštedi suviše bliskog kontakta. Nema onoga: "Koliko vassa imate?" i krene priča. Učtivo odstojanje. Bez procenjivanja, odmeravanja je li ovaj monah vredan pozdrava ili ne. Jednostavno uradim to i ne moram pri svemu tome da napuštam svoju tačku odvojenosti uma -- mir za moj um i sklad za Sanghu.""

Na kraju, sve ovo su naravno moja nevešta razmišljanja o tome zašto je Buda uveo jedno ovakvo pravilo. Sigurno da postoje i drugi, bolji ili manje bolji argumenti. Jedan je da pošto ne vidimo celinu stvarnosti, tj. nismo probuđeni, ne možemo svojim parcijalnim pogledom ni da sagledamo razloge. Dakle, Buda bolje zna od nas. To bi bio jedan po meni manje bolji argument. Drugo objašnjenje je da zapravo Buda nije ni uveo ta pravila, već da su ona kasniji dodatak. Moguće. Bilo kako bilo, i sa tim pravilom učenje je opstalo 2500 godina i to je meni lep test da i pored prividne ili stvarne greške koju predstavlja to i ostalih 7 pravila koja sam u prthodnom postu naveo, ono što je u njemu vredno jeste daleko veće i značajnije.

 :)

Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Februar 20, 2011, 15:42:59
7. Monahinja ne sme ni pod kojim uslovima da psuje i vređa monaha (ovo je verovatno pravilo koje je najteže poštovati  :smeh )

Kome bi uopste palo na pamet da uradi ovako nesto, kakav god da je razlog? Tu podrazumevam i muskarce i zene.

Kao što smo se bezbroj puta lično uverili, ne radimo uvek sve iz pameti. Nekad bude i u afektu, pa se posle kajemo. Tako da... dešava se  :D
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Aparigraha Februar 20, 2011, 16:24:48
Kada bih se zamonasila, prihvatila bih sva pravila.

Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: oblica Februar 20, 2011, 16:43:47
Sati, puno hvala na ovako opširnom odgovoru.
 
Ne mogu da zamislim takvo nešto, što živi 2500 godina bez da se menja, a da ni u jednoj kulturi,
ni u jednom periodu ne naiđe na kritiku, ali mogu da zamislim nešto što se toliko puta menjalo
i prilagođavalo, da više ne možemo ni da vidimo šta je na početku bilo. Da, mi smo na zapadu
trenutno takvi, borimo se protiv diskriminacije žena. Više na rečima nego na delima, ali dobro,
bitno je da težnja postoji.
 
Mi bi, ovde u Srbiji, ili možda na Balkanu, jer ne verujem da je u drugim okolnim državama situacija
znatno bolja, trebali da krenemo od sledećeg: Žena, majka dvoje ili troje dece predškolskog
uzrasta, nema skoro nikakve šanse da se zaposli. Svi znamo koliko se ovde teško živi sa jednom
platom, ali da li znamo koliko je teško ženama koje nisu finansijski nezavisne. One su mnogo
češće žrtve nasilja u porodici i mnogo manje poštovane u društvu. To jeste problem.

Nešto razmišljam, kada bih bila sposobna da odsečem kosu, uzmem monaški ogrtač i činiju za
prošenje hrane, i ostavim sve, da li bi mi smetalo to što moram da ispoštujem nekoliko pravila
više nego muškarci? Mislim da ne bi.
 
Za nezaređene sledbenike nema odvajanja pravila na muška i ženska, što govori da se
ipak ne radi o nekoj opštoj diskriminaciji žena. Što se samog učenja tiče, ono je isto i za
muškarce i za žene. Opet nema diskriminacije žena. Kao diskriminaciju vidimo onih osam
pravila koja je Sati naveo. A kakve su posledice takve diskriminacije? Poštujući tih osam
pravila, može samo ego da strada. (Čuj.. ego.. (http://forum.yu-budizam.com/Smileys/akyhne/kez.gif) ) Prilično bolno, ali sasvim bezopasno
i nadasve korisno. Kakva je to uopšte diskriminacija koja za posledicu nema ništa loše? 
Na takve nepravde, nemam vremena da reagujem.
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Aparigraha Februar 20, 2011, 16:55:45
Sto se javljanja tice, neko nekom mora prvi da se javi. Nece nam otpasti kruna s glave  :zeleni:  ako mi budemo prve. Niko nas time nije uvredio ili ponizio. Bar ja na to ne gledam tako "tragicno"  :andjali
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: complicated Februar 20, 2011, 17:29:10
Zanimljiva tema. Mada je do sada pisano isključivo o odnosu monaha i monahinja.
Jel može neko da napiše kakvi su Budini saveti za muške i ženske koji nisu zaređeni?
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Aparigraha Februar 20, 2011, 19:05:10
O tome imas ovde:
http://forum.yu-budizam.com/theravada/budino-ucenje-namenjeno-nezaredenima/ (http://forum.yu-budizam.com/theravada/budino-ucenje-namenjeno-nezaredenima/)
 :andjali
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: complicated Februar 20, 2011, 19:17:08
Hvala ti Aparigraha  :)
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: kondanja Februar 20, 2011, 19:31:40


Rušenje mosta


Odnos prema ženama i način na koji je Buddha tako teško pripustio žene u svoje sljedbenike - za mene je najspornije mjesto u njegovom učenju.


Odnos prema ženama u budizmu ima tako veliku vrijednost, valjda zato što sve naše želje (to implicitno slijedi iz učenja) imaju korijen u najsnažnijoj od svih želja - u spolnoj želji, pa prema tome, u najvećoj ili najjačoj želji, a sve naše želje su već ionako ordinaran problem u nama, u (trebalo bi biti) nama dobro poznatom smislu - jer su zapravo dobro zakamuflirana patnja - pa prema tome najveće želje su, jasno je i najveći naš problem, koji treba riješiti, odriješiti kao čvor, odvezati, napustiti, rasplesti, osloboditi se od patnje, preko odriješenosti, odvezanosti od ovakve želje.


Pa prema tome, ovako shvaćeno, već i sama prostorna blizina žena i muškaraca za Buddhu je, da ne govorimo o drugim implikacijama, vjerojatno bila već veliki problem.   


Ali, možda u tome treba tražiti i najjači razlog Buddhinog tolikog oklijevanja prema ženama, jer je problem zapravo osnovni - pa bi ga, po meni, baš to moralo moći i najviše opravdati.


Nakon toga, nama sva druga sporna pravila sigurno nije teško opravdati a onda i prihvatiti iz različitih pragmatičnih, kulturoloških, običajnih i drugih, manje važnih, sličnih razloga. (Ako se razumiju gore spomenuti temelji budističkog učenja.) Kao što se o tome izrazila Aparigraha, Kojica, Sati (posebno onaj primjer redovnice).   


Pozdrav
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: oblica Februar 24, 2011, 20:09:49
(http://www.yu-budizam.com/icon/jitindriya2.jpg)
 
 
Ađahn Đitindriya rođena je u Australiji 1963. Još tokom studija umetnosti postala je istinski zainteresovana za duhovne probleme i istraživanje prave prirode našeg opažanja i svesti. Nekoliko godina kasnije krenula je na putovanje kroz jugoistočnu Aziju, Indiju i Evropu. Zadržavši se u Engleskoj od 1987. više vremena posvećuje meditaciji u Budinom učenju. Vremenom oseća sve veću vezu sa zajednicom oko Amaravati manastira i učenjem Ađan Čaa i Ađan Sumedha i sledeće godine odlučuje se na zaređenje kao anagarika (iskušenica).
Pošto je provela nekoliko godina vežbanja u manastirima u Engleskoj, želja da provede više vremena u samoći i dalje razvije formalnu praksu meditacije navela ju je da se preseli u Abhayagiri manastir u Kaliforniji, gde i sada živi.
 
 :cvike
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: oblica Februar 24, 2011, 20:15:03
(http://www.yu-budizam.com/icon/ayya_khema_2.jpg)
 
Ayya Khema (Ilse Ledermann) rođena je u Berlinu 1923 i zbog svog jevrejskog porekla bila je primorana da sa svojom porodicom napusti Nemačku 1938. Posle dugog duhovnog traganja, postala je budistička monahinja 1979. na Šri Lanki, kada je dobila ime Khema, što znači "sigunost, bezbednost" (Ayya znači "sestra"). Tamo je i osnovala Parappaduwa ostrvo monahinja, kao centar ženskog monasticizma u toj zemlji. Tokom duge monaške karijere koordinirala je 1987. sazivanje prve međunarodne konferencije monahinja u istoriji budizma. Jedan od glavnih govornika na njoj bio je i Dalaj Lama, a rezultat konferencije bilo je i osnivanje Sakyadithe, svetske mreže budistkinja.

Maja iste godine kao pozvani predavač obratila se sa govornice Ujedinjenih nacija, kao prvi budista koji je imao takvu priliku. Autor je dvadesetak knjiga na engleskom i nemačkom, među kojima su Being Nobody, Going Nowhere; When the Iron Eagle Flies; Be an Island i autobiografija I Give You My Life. Ayya Khema preminula je 2. novembra 1997.
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Fazlija Februar 24, 2011, 21:18:22
Mislio sam da u theravadi vise nema potpunog zaredjenja za zene, ali izgleda da ove skole na Sri Lanci ipak dopustaju potpuno zaradjenje zena  :ok  Znam da je nedavno u Sumskoj skoli doslo do citave tarapane u vezi zaredjenja nekoliko monahinja...
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Aparigraha Februar 25, 2011, 10:04:14
U M(i)janmaru su dobro prihvacene, ako je suditi po dokumentarcu Dar Dhamme.
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: kondanja Februar 25, 2011, 20:38:10
NEZASITNE ŽENE
 
Evo ga, jedno, problematično mjesto:
 
Anguttara nikaya II. 61:
 
Monasi, žene umiru a da se nisu zasitile, nisu pokolebale zbog dve stvari. Koje dve? Jedna je seksualni odnosi, a druga je rađanje. To su, monasi, dve stvari kojih se žene sve do smrti nisu zasitile, zbog kojih se nisu pokolebale.
 
???
 
Pozdrav svima
 
 
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Aparigraha Februar 25, 2011, 21:40:27
Imao je mudrih reci i za muskarce:


"Čovek sa tri obeležja prepoznaje se kao budala. Koja tri? Loše postupanje telom, loše postupanje rečju, loše postupanje mišlju. Čoveka sa ova tri obeležja treba prepoznati kao budalu."

Anguttara nikāya III.1-10


 :andjali
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: kondanja Februar 25, 2011, 22:14:12
Poštovana Aparigraha,
 
Mislim da griješiš. Citirano mjesto se ne odnosi na muškarce, već na ljudski rod kao vrstu, esencijalno u smislu biti čovjeka, u odnosu na ono što čovjeka čini čovjekom, prema tome jednako se odnosi i na žene.
 
Pozdrav
 
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Aparigraha Februar 26, 2011, 09:55:12
Drago mi je da ste se slozili sa tim da je Dhamma posvecena svima i da samim tim ne postoji diskriminacija u odnosu na pol.
Sem toga, ovde http://www.yu-budizam.com/canon/samyutta/sn03-016.html (http://www.yu-budizam.com/canon/samyutta/sn03-016.html)

Buda kralju Pasenadiju kaže:

"Žena, o gospodaru nad ljudima,
može se pokazati boljom od muškarca"



Sve najbolje  :andjali
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Ex01 Februar 27, 2011, 12:05:28

U par knjiga san nasa da bi muskarci trebali na druge nacine pratiti dah od zena jer je nervni sustav gradjen drukcije. Al osim tih nekih detalja nema smisla da je dhamma samo za nekoga.
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Februar 27, 2011, 12:08:19
Ja da ti pravo rečem prvi put čujem za tako nešto.
Mada to ne mora ništa da znači  :D
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Ex01 Februar 27, 2011, 12:26:45

Ajahn Lee - Keeping the breath in mind.
As soon as you find that your breathing feels comfortable, let this comfortable breath sensation spread to the different parts of the body. To begin with, inhale the breath sensation at the base of the skull and let it flow all the way down the spine. Then, if you are male, let it spread down your right leg to the sole of your foot, to the ends of your toes, and out into the air. Inhale the breath sensation at the base of the skull again and let it spread down your spine, down your left leg to the ends of your toes, and out into the air. (If you are female, begin with the left side first, because the male and female nervous systems are different.)
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Februar 27, 2011, 12:48:38
Rekoh da ne mora ništa da znači  :D

Dakle, ako misliš da je to uputstvo važno, isprobaj ga u praksi,
pa javi kakva su iskustva  :)
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Ex01 Februar 27, 2011, 12:52:36
mislim da cu radje promatrat di dah sam ide kada udahnem i tako sirit svjesnost. naisa san na problem kad sam pratija ađanova iskustva i savjete od rjeci do rjeci jer tako to ne ide. Treba svjesno paziti na te situacije, jer eto maloprije zaglavio brojeci dah i radeci Buddho pri udisanju i izdisanju da sam kompletno ignorirao gdje dah ide poslje. hm, nemam pojma.
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: unicus Mart 02, 2011, 08:17:42
Mislim da je nepotrebno razdvajati osobe na žene i muškarce, ako sve skupa gledamo sa budističkog ugla, iako je to vrlo prisutno u budizmu, kao i svagdje drugdje..To bi bio još jedan nepotreban dualizam.. Jasno je, da u fizičkom tijelu moramo malo imati obzira na razlike koje imamo, ali samo zato da nas sve to ne odvede ne neki neželjeni put. Inače..ako nema tijela..nema duše..nema onog koji misli..dakle nema osobe, već je sve samo trenutno ovdje i sada i već se dalje rastačemo...prolazimo..čemu onda neka posebna pravila za žene u odnosu na muškarce? Osim ako nemaju neku fiziološku svrhu..način na koji funkcioniraju. Ali ovo oko posebnog poštovanja muškog "kolege" i sl... ma brate i sestro potpuno smo isti, istim putem smo krenuli pa zašto da ja moram preskakati jedan jarak a Ti dva jarka kako bi nam prosvjetljenje bilo bliže? Svaka razlika u bilo čemu po mojem mišljenju udaljuje. Ili bolje reći - umjetno pravljenje razlika i novih dualnosti nije potrebno. Ima ih i ovako previše..
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Mart 04, 2011, 20:51:31
Glasovi i aktivnosti theravada budistkinja  :)

http://bhikkhuni.net/present/index.html (http://bhikkhuni.net/present/index.html)
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Mart 04, 2011, 23:23:54
Naiđoh danas na ovaj deo iz Sigalovada sutte, o tome kako Buda vidi odnos muža i žene:

"30. Na pet načina, domaćinski sine, muž treba da se stara o svojoj ženi kao o zapadu: tako što je poštuje, tako što je ne omalovažava, tako što joj je veran, tako što joj prepušta vođenje domaćinstva i tako što joj kupuje nakit. I pet je načina na koji će žena o kojoj se muž tako stara kao o zapadu, njemu to uzvratiti: dobro raspoređuje poslove u kući, blaga je prema posluzi, verna je, čuva ono što je stečeno i vešta je i marljiva u svemu što treba da obavi. Na ovaj je način zaštićen zapad, ovako se uspostavlja mir i razgoni strah."

 :)
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: kondanja Mart 05, 2011, 22:08:26
Pozdrav,
 
Uvijek me se u najvećoj mjeri doima Buddhino naglašavanje vjernosti odnosno zabrana preljuba - jer smatram da se u tom činu najintenzivnije sabire sav (ljudski) moral.
 
Utoliko mu izgleda jače značenje nasuprot pozadini vladajućeg površnog mnijenja po kojem preljub izgleda skoro pa poželjan (naročito među muškarcima).
 
Laku noć
(onima koji će ovo večeras pročitati) 
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Mart 08, 2011, 13:27:42
Danas je Međunarodni dan žena i to ravno 100 godina kako se ovaj dan obeležava, kao podsećanje da žene u mnogim krajevima sveta i u mnogim oblastima nisu ravnopravne sa muškarcima.

Uz čestitku svim našim članicama, nadam se da se barem ovde osećaju ravnopravnima.
I neka tako i ostane  :andjali



(http://lh3.ggpht.com/_reRu-BFGNcM/SxhfxNFimZI/AAAAAAAAAc4/-OliXR2FENw/s800/0021.jpg)
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Fazlija Mart 08, 2011, 18:13:53
Svim drugaricana na listi cestitam Dan zena... :cmok
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati April 02, 2011, 11:03:34
Ako želite da sa svojim partnerom/partnerkom živite zajedno do kraja ovoga, a i u narednom životu, morate biti jednaki u četiri stvari: poverenju (http://www.yu-budizam.com/adoz/f/Faith.html) (saddhā), vrlini (sīlā), darežljivosti (http://www.yu-budizam.com/adoz/g/Generosity.html) (ćāgā) i mudrosti (http://www.yu-budizam.com/adoz/w/Wisdom.html) (paññā). Tako bar kaže Buda u Paṭhama samađīvī sutti (AN 4:55)

Jednom je Blaženi boravio među Bhagama, u Jelenjem parku Bhesakala gaja, blizu Krokodilovog lovišta. Onda se rano izjutra Blaženi obuče, uze svoj ogrtač i zdelu za prošenje hrane, te se zaputi ka domu domaćina Nakulapite. Kad je stigao, sede na unapred pripremljeno sedište. Onda Nakulapitā i Nakulamātā izađoše pred Blaženoga. Kad stadoše pred njega, oni mu se pokloniše, pa sedoše sa strane. Dok su tako sedeli, Nakulapitā ovako reče Blaženome: "Gospodine, još od kad je Nakulamātā kao mlada devojka bila dovedena u moju kuću, u vreme kad sam i ja bio mladić, nisam primetio da sam joj bio ikada neveran, čak ni u mislima, a kamoli telesno. Mi želimo da budemo jedno kraj drugog dokle god ovaj život traje, ali isto tako i u budućem."

A Nakulamātā ovako reče Blaženome: "Gospodine, još od kad sam kao mlada devojka bila dovedena u Nakulapitinu kuću, u vreme kad je i on bio mladić, nisam primetila da sam mu ikada bila neverna, čak ni u mislima, a kamoli telesno. Mi želimo da budemo jedno kraj drugog dokle god ovaj život traje, ali isto tako i u budućem."

Na to im Blaženi ovako reče: "Ako i muž i žena žele da budu jedno kraj drugog dokle god ovaj život traje, ali isto tako i u budućem, trebalo bi da imaju isto poverenje, isti moral, istu velikodušnost, istu mudrost; tada će biti jedno kraj drugog dokle god ovaj život traje, ali isto tako i u budućem."

Kad su oboje ispunjeni poverenjem i darežljivi
sami sebe obuzdavaju, ispravno žive,
tada koračaju zajedno kao muž i žena
puni ljubavi jedno za drugo.

Mnogo blagoslova zadobijaju na tom putu,
živeći zajedno u sreći,
njihovi neprijatelji ostaju poraženi
kada su ravni jedno drugom u vrlini.

Pošto su proživeli u Dhammi u ovome svetu,
jednaki po vrlini i poštovanju pravila,
raduju se posle smrti u svetu božanstava
zajedno uživaju u obilju sreće.

 :D
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Jun 07, 2011, 09:29:39
Mreža za pomoć i promociju budističkih monahinja, Malezija i Singapur.
Lepa inicijativa  :)


http://networkedblogs.com/iOP6m (http://networkedblogs.com/iOP6m)

Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Jun 07, 2011, 09:33:38
Intervju sa Dhammananda Bhikkhuni, monahinjom poznatom i kao "1001 pitanje"  :)

http://networkedblogs.com/iLJ7g (http://networkedblogs.com/iLJ7g)
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Aparigraha Jun 07, 2011, 09:36:32
Mreža za pomoć i promociju budističkih monahinja, Malezija i Singapur.
Lepa inicijativa  :)


http://networkedblogs.com/iOP6m (http://networkedblogs.com/iOP6m)


Jeste lepa inicijativa, ali nije mi jasno zasto zene prave svoje skupine, ako se mozda ne osecaju zapostavljenima? Kao da su nacionalna manjina  :zeleni: Ili se samo osecaju posebnima?
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Jun 07, 2011, 10:16:36
Ne verujem da se samo osećaju zapostavljenima, već i jesu zapostavljene usled vladajućeg kulturološkog obrasca, po principu: muškarac treba da postane monah, to mu je deo rituala kojim postaje pravi muškarac. Ali kako žena da ostavi porodicu i postane monahinja? To nije za nju  :kolut
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Aparigraha Jun 07, 2011, 10:23:15
Upravo to.
Naslov: Odg: Budizam i žene
Poruka od: Sati Jul 31, 2011, 21:03:37
Novi broj časopisa Present: The Voices and Activities of Theravada Buddhist Women

http://bhikkhuni.net/present/index3.html (http://bhikkhuni.net/present/index3.html)