Budizam
Budizam => Theravada => Temu započeo: Vladimir Simović Mart 15, 2010, 19:54:01
-
Ispravan govor je jedna grana na stablu Plemenitog osmostrukog puta.Prateci i postujuci pravila te grane, mi se lagano penjemo ka vrhustabla....ka oslobodjenju.
Na sta se ustvari odnosi ispravangovor? U svakodnevnom govoru, veoma cesto izgovorimo nesto zbog cega sekasnije kajemo. Mozda tim govorom nanosimo stetu sebi, mozda drugom aline postujuci ispravan govor, patnja je na nekoj strani neminovna. Aliako nase reci, ne napustaju nasa usta iz neke reakcije uma, vec izmudrosti...onda taj govor jeste Ispravan govor. Pravila su jednostavna:Nemoj lagati; Nemoj nepravedno kritikovati druge; Ne koristi uvredjivereci; Ne ogovaraj. Pored toga, Buda je malo blize objasno te reci. Onkaze da pored ovih osnovnih odrednica, treba da znamo da bi i svakidrugi govor koji bi bio obicno naklapanje (govor koji se sprovodi samoda bi se ubila dosada, koliko da se ne bi cutalo), predstavljaneispravan govor.
Kakva su vasa iskustva u govoru? Koliko cestose osecate neprijatno kada ste u drustvu a svi cute? Da li osecate datreba da progovorite ili vam ta tisina prija?
Da li vam se desi daprekrsite jednu od onih osnovnih odrednica? Kako se osecate posleizgovorene lazi? Da li su se stvari promenile u vasem govoru od kadapraktikujete meditaciju? Da li mozda mislite da govor i ne utice tolikona nas i na okolinu?
Izvolite....sve sto imate da kazete ili se pozalite a vezano za vas razgovor sa drugim ljudima!!! (http://metta.49.forumer.com/images/smilies/icon_question.gif) (http://metta.49.forumer.com/images/smilies/icon_question.gif) (http://metta.49.forumer.com/images/smilies/icon_question.gif)
-
E nije fer. Trebao si ti prvi da odgovoriš. :dkez:
Ne volim teme ovog tipa. Ako se nahvalim ne valja, ako se nagrdim opet ne valja.
al hajde da probam...
Razumem o čemu govoriš. Znam šta je ispravno a šta ne..
ali...
kako bi ađan Đajanto rekao ''jeste jednostavno, ali nije lako''
Kada pokušaš da primeniš ono što je tako jasno i jednostavno naiđeš na gomilu prepreka.
Ništa strašno.. eto ''materijala'' za vežbanje... :yes
Možda će meditacija uticati na moj govor. Ne očekujem promene preko noći.
Ali sam primetila da se moj govor menja zajedno sa mnom.. i to davno...
Mislilm da sm još uvek dete bila kada sam odlučila da umesto laži kažem istinu i nakon toga sebi rekla
ooo.. kako dobar osećaj... :D
-
Ne ide da sam sebi odgovaram. Ocekujem vase komentare (http://www.pic4ever.com/images/169.gif) (http://www.pic4ever.com/images/169.gif) (http://www.pic4ever.com/images/169.gif)
( (http://www.pic4ever.com/images/129fs370785.gif) vidi, kojica)
Ali, evo i mog komentara. Od kako sam poceo da se drzim ispravnog govora, vidim puno olaksanja u zivotu. Tacno je da ponekad
izazovem neku negativnu reakciju neke osobe zato sto nisam slagao, ali kao sto kaze Buda, radim sada nesto sto nije prijatno ali
ubuducnosti ce doneti dobre posledice. Prosto uzivam u ispravnomgovoru...i od kako sam osetio njegov benefit, nisam ni u jednom
trenutku odstupio od njega. Toplo preporucujem svima da se drze ovog pravila morala.
Skorosam bio u jednoj kafani gde me je muzicar zamolio da odem do drugogmuzicara i da mu prenesem nesto. Ja sam pristao. Onda mi je on rekao datreba da mu kazem da su mladenci rekli da vise ne stimuje gitaru jer tosmeta gostima (svi ostali muzicari su bili za stolom samo je gitaristaradio stimung). Posto sam ustanovio da je to laz, ja sam odbio da toprenesem i rekao im da ja nikada ne lazem. Onda su me ubedjivali kakoje to sala, kako nije laz i slicno a ja uporno odbiojao. Ne mogu da vamopisem njihova lica kako su blenuli u mene kada su shvatili da ja zelimda odem do njega ali da ne zelim da kazem laz (http://i457.photobucket.com/albums/qq298/bakuta/lol27.gif) (http://i457.photobucket.com/albums/qq298/bakuta/lol27.gif) (http://i457.photobucket.com/albums/qq298/bakuta/lol27.gif)
-
Ja sam za fleksibilnost. Ipak postoje i neke bele laži.
Pita me dete odakle poklon ispod jelke a ja ćutim. :zbunj2: Da ne bih slagala.
ili
Kažem ''znaš sine, tata i mama kupili poklon, spakovali u kesu, vezali mašnicu i hteli da te prevare da je to doneo Deda Mraz''... :dsmeh:
-
Mislim da, kao i uvek, treba uzeti u obzir i nameru koja stoji iza reči.
Vlada je dao jedan benigan primer, ali koji se često događa, da ljudi nekog slažu da bi mu se smejali.
To svakako nije dobra namera.
U tvom slučaju Kojice rekao bih da loše namere nema, već samo govoriš ono što je primereno detetu na njegovom uzrastu.
Bajke nisu laži, već pedagoško sredstvo uz koje dete lagano sazreva da bi se jednog dana suočilo sa realnim životom.
Bajke ga štite od nečega što ono još ne bi moglo da shvati i samo bi mu škodilo.
To me podseća na situaciju kada neki ljudi žarko žele da saznaju svoje prošle živote.
A ne misle da nije slučajno to što ih se ne sećamo. Jer ko zna kakv bismo šok doživeli kad bismo se zaista sa njima suočili.
Siguran sam da bi nepripremljen čovek momentalno poludeo. Tek dugodgodišnjim duhovnim radom moguće je ta vrata odškrnuti,
onda kada čovek dovoljno očvrsne da primi toliku dozu stvarnosti. Do tada, pričamo jedni drugima o deda Mrazu :D
-
Evo ja upravo na privatnim mejlovima pricam sa jednim momkom koji mi postavlja pitanja vezana za prethodne zivote,
spiritualnu lestvicu i tako dalje....evo sada se zanima i za meditaciju.
Ne znam ali ja ne bih lagao svoje dete za Deda Mraza. Cak je i komplikovanije objasniti detetu ko je Deda Mraz nego mu
reci da su mama i tata kupili poklon (http://forum.krstarica.com/images/smilies/mrgreen.gif) (http://forum.krstarica.com/images/smilies/mrgreen.gif) (http://forum.krstarica.com/images/smilies/mrgreen.gif)
-
Kaži ti njemu da prvo obrati pažnju na ovaj sadašnji, da tu malo pospremi,
a za prošle ima vremena kad malo očvrsne :dkez:
-
Rekoh ja njemu ali bi on da njemu sada odmah postane sve jasno.
-
A pa to je bar lako.
Samo sedne na mirno mesto, sklopi okice, ispravi leđa i dovuče pažnju ispred sebe.... :cool:
-
Original postavio mindfulness:
Da, to sam mu i ja rekao...ali onda su krenula pitanja kako se to radi do detalja i kako ce da zna da je prosvetljen i gde ce mu dusa nakon prosvetljenja....i tako, i tako.... Mlad decko pa mu se oprasta sve :apl :apl :apl Uputio sam ga na mesto gde moze naci odgovore... yu budizam i buddhist tv, pa cu malo sada ja odmoriti svoje prste. :msmeh: :msmeh: :msmeh:
-
Koliko cesto se osecate neprijatno kada ste u drustvu a svi cute?
Ranije sam se osecao neprijatno, ali sada ne vise. Sada mi je cak zanimljivo da posmatram druge dok im je neprijatno. Ali sam primetio da kad se drzim onih pravila kako ne treba naklapati nekako iskacem iz "stimunga" sa ostalima, prosto nekako kao da su razgovori manje zanimljivi. Pa ne zeli svako sa mnom da govori samo o ozbiljnim temama. Kao kad me matematika istrenira da razmisljam "logicki strozije" od ogromne vecine ljudi, pa pocinjem da ili ukazujem na njihove greske u govoru, ili preformulisem ono sto su oni rekli ("pa to sam i rekao" je cest odgovor, iako veoma netacan) i svime time dosadjujem ljudima oko sebe. A nisam siguran koliko im pri tome pomognem, ne samo sto nece poceti razmisljati logicnije zbog toga, vec je pitanje i da li ce u tom jednom slucaju takvi moji komentari biti korisni.
Moje je misljenje da treba znati naklapati u prazno, prosto znati voditi "neobaveznu konverzaciju", "small talk" i slicno. Iako mi je nekako sve manje zanimljivo to da radim, mislim da je to i dalje potrebno.
Inace, ucim da niti lazem, niti kazem sve sto mi pada na um - da prosto zadrzim stvari za sebe. Ali mi jako tesko pada kada se o ozbiljnim stvarima prica na krajnje nedolican nacin - preko toga mi je najteze preci. Mozda je zapravo Buda svojim savetom da se ne naklapa u prazno mislio to po pitanju ozbiljnih tema - ne vidim zasto ne bi naklapali o sportu ili novom blockbuster filmu ili sta vec ko voli... Ali po pitanju ozbiljnih stvari, mislim da je zaista daleko bolje cutati, ako vec nemamo sta reci.
...neki ljudi žarko žele da saznaju svoje prošle živote.
A ne misle da nije slucajno to što ih se ne secamo. Jer ko zna kakv bismo šok doživeli kad bismo se zaista sa njima suocili.
Potpuno se slazem. I trenutno uopste ne zelim da znam na sta mi je licio prosli zivot - bas zbog mogucnosti da nije bio preterano uspesan. Ali dosta ljudi to posmatra prilicno "romanticno", pa jos ako su nekog iz ovog zivota znali u proslom, pa se tu pusti masti na volju...
-
Original postavio mindfulness:
Rekao bih da komentarisanje sporta ili nekog filma ne mora nuzno da znaci da nije ispravan govor....sve dok to nije ogovaranje nekog sportiste ili slicno i dokle god se drzi svest na sadasnji momenat a ne bivamo povuceni pricom koja moze otici cak i neslaganje sa sagovornikom. Medjutim, u poslednje vreme na pracenje filmova gledam samo kao na jos jednu od mnogobrojnih opcija kako zabaviti um, tako da sada kada naidjem na slobodan momenat u kome mogu da odgledam film, ja se pre opredelim da procitam nesto iz budisticke literature....jeste da bi mi film bio 100 puta zanimljiviji od citanja ali je benefit od citanja mnogo veci.
-
Rekao bih da komentarisanje sporta ili nekog filma ne mora nuzno da znaci da nije ispravan govor....sve dok to nije ogovaranje nekog sportiste ili slicno i dokle god se drzi svest na sadasnji momenat a ne bivamo povuceni pricom koja moze otici cak i neslaganje sa sagovornikom.
Nisam mislio na ogovaranja i sl, sport je spomenut u kontekstu caskanja koje sluzi da se ubije dosada i sl, kao u recenici:
treba da znamo da bi i svaki drugi govor koji bi bio obicno naklapanje (govor koji se sprovodi samo da bi se ubila dosada, koliko da se ne bi cutalo), predstavlja neispravan govor.
Nekome je sport cak najbitnija tema, ali meni bi bio obicno ubijanje dosade i sl, i mislim da je u nekim situacijama to ipak potrebno. Treba probati biti ljubazan s nekim dok smo u njihovom drustvu, i ako to podrazumeva ubijanje tisine i naklapanje o meni totalno nebitnim stvarima, onda neka bude tako. Sad kad procitam ovu recenicu, mozda bi taj cilj "ljubaznosti" bio kriterijum da to i ne bude "isprazan govor"? Cini mi se da ovo dalje vodi pomalo i u igru reci itd.
Ali cak i ovde na forumima se trudim da mi pisanje (mogli bi reci da je to oblik "govora") ne bude zaludno. Kad sam primeto da napisem vise od planiranog, i onda zazalim sto sam "bacao vreme", odlucio sam da priskocim jednom triku koji je inspirisan jednom tehnikom za oslobadjanje losih navika za koju sam cuo.
Naime, autorka kaze da je uvela pravilo da kad god nesto kupi, ona to i zapise: sta je kupila, gde je kupila i koliko je to kostalo. Zelela je da malo osvesti koliko para i na sta trosi, a na kraju se svelo na to da je sama pomisao da ce morati da zapisuje sta je kupila odvrati od kupovine! Nije stvar toliko u troskovima, koliko u samoj pomisli da ce morati da se "cima" sa svojim "dnevnikom kupovine". Naravno da ce svaka iole smislenija kupovina "proci test" - ako vam zaista treba nesto, najmanji je problem kupovinu pribeleziti. Ali ona je toliko nepotrebnih sitnica kupovala (tadasnji US shopping spree, pretpostavljam) da je pomisao da ce morati da zapise sta je kupila bila dovoljna da je odvrati od kupovine.
Primenivsi taj savet na forum - kada god zelim da napisem post na forumu, otvorim editor (notepad ili sl) i napisem tekst koji zelim. Ukoliko mi se otvaranje editora i copy/paste sa foruma u editor i nazad cini kao prevelik posao - to je odlican znak da post nije vredan pisanja i da cu nakon raspisivanja zazaliti za vremenom koje sam proveo pisuci ga. Ove redove pisem u editoru i, upravo pogledavsi sta sam napisao, mislim da nisam bacio vreme pisuci ga - jer se nadam da bi nekome ovaj mali savet mogao biti od koristi.
A cini mi se da neki internet servisi upravo imaju kao svoj glavni koncept isprazan govor - kratke, isprazne komentare i slicne besmislice. Nemam ni Facebook ni Twitter account, ali mislim da odgovaraju opisu (pogotovo ovaj drugi). Zanimljivu analizu "mladjih generacija" je objavio DW na stranici http://www.dw-world.de/dw/article/0,,4708386,00.html (http://www.dw-world.de/dw/article/0,,4708386,00.html) gde se dotice i "brbljivosti", "blebetanja" i odgovarajucih internet servisa.
Uglavnom - may all sentient beings be free of suffering... and babbling too! :)
-
podijelio bih s vama jedan osjecaj koji mozda nema izravne veze s temom, ali ipak je
na neki nacin povezan. radi se o tome da me odavno prati osjecaj kako izgovorene rijeci
na neki nacin oduzimaju na znacenju onome sto je izreceno. ovo se posebno odnosi na
stvari koje su meni vazne, kao da akt izgovaranja rasprsi i nesto od sadrzaja koji je bio
koncentrisan u sutnji i kao da djelovanje opisanog rijecima time gubi na intenzitetu.
rijeci inace dozivljavam kao nesavrseno sredstvo komunikacije... ili mozda je bolje reci
da se cine takvima jer smo nesavrseni mi koji ih najcesce koristimo u svrhe polemiziranja
ciji je cilj nadvladati nekoga u govoru. cesto rijecima vise sakrivamo nego sto otkrivamo,
a umjetnost manipulacije je dovedena do savrsenstva.
naravno, gore navedeno ne znaci da sam ja pretjerano sutljiv i da ne volim rijeci :-).
-
Original postavio mindfulness:
Slazem se sa tobom unuce. Reci uglavnom nisu sposobne da opisu ono sto osecamo i mislimo. Zato neke stvari u budizmu i ne mogu biti shvacene recima...jer se tako cine neverovatnim ali zato kroz praksu je moguce spoznati to neverovatno.
-
Želeo bih da skrenem pažnju na jednu tendenciju našeg uma, a to je da se on vrlo lako kreće u relacijama krajnosti, a vrlo mu je teško zaustaviti se na "srednjem putu", na tački koja uzimajući u obzir obe one krajnje tačke ne priklanja nijednoj od njih. Tako, kad čujemo Budin savet o ispravnog govoru i konkretnije o odustajanju od naklapanja, počnemo gotovo instinktivno da zaključujemo kako ispravan govor mora biti samo o smrtno ozbiljnim temama, sudbinskim, metafizičkim pitanjima i da svaka naša izgovorena rečenica mora maltene biti pitijsko proročanstvo, u najmanju ruku. A ond atako počnemo da zamišljamo i svoje učitelje.
A onda se nađemo u društvu osoba koje su naučile da "brbljaju" i ne znamo šta bismo da kažemo, bojimo se da ne pekršimo svoj zavet, a sa druge strane tim osobama izgledamo krajnje čudno i asocijalno. Pa kako se onda postaviti?
Moj odgovor bi na to bio sledeći?
Kao prvo, pravilo o ispravnom govoru (takođe ispravnom delovanju i življenju) ne treba posmatrati izdvojeno iz celine Plemenitog osmostrukog puta. Kao što kaže Bhikkhu Bodhi: "Da bi vežbanje u moralu postalo pravi deo Puta, ono mora da bude pod patronatom prva dva elementa Puta, ispravnog razumevanja i ispravne namere, kao i da vodi dalje ka vežbanja u koncentracij i i mudrosti." To znači da u ovom konkretnom slučaju "ispravnog govora", kao i u svim ostalima, uvek moramo imati na umu krajnji cilj Puta, a onda kroz razumevanje situacije u kojoj smo proceniti koja vrsta ponašanja u toj situaciji nas vodi bliže, a koja dalje cilju. I onda niti potcenjivati, ali bogami ni precenjivati svoje postupke u toj situaciji.
E sad da zamislimo situaciju: Našao sam se u društvu prijatelja koji vole da diskutuju o sportu. Imam dilemu, je li razgovor o sportu ispravan govor ili nije. Strogo govoreći, jedino bi govor o Dhammi bio ispravan govor, jer nas naizgled jedino taj govor dovodi bliže cilju. To nam kaže ispravno razumevanje. Ali nam drugi elemenat puta, ispravna namera, kaže još nešto. Naime Buda je ispravnu nameru objasnio kao trovrsnu: nameru obuzdavanja, nameru dobronamernosti i nameru nepovređivanja. I namera obuzdavanja će mi reći da sigurno neću u takvom društvu provoditi svako slobodno popodne, neću sa nestrpljenjem čekati da stignem s posla, ubacim neki zalogaj i juriš u obližnju kafanu na uobičajeno ćaskanje. To bi bio domen obuzdavanja, tj. nevezivanja. A namera dobronamernosti i nepovređivanja mi kaže da i kada se sticajem okolnosti nađem u takvom društvu, želja da se druge osobe ne osećaju neprijatno u mom društvu zato što ćutim (i možda potajno uživam u njihovoj zbunjenosti) i želja da lepo provedu to vreme navešće me da sa njima proćaskam o temi koja se njima čini bitnom ili im priča o njoj pričinjava zadovoljstvo. To može biti (skoro) bilo šta. Sport, politika (ako baš mora :odl: ) ili moda. "Navika" naklapanja koju sam tom jednom prilikom razvio je zaista minimalna u odnosu na otvorenost srca koju sam pokazao stavljajući drugoga ispred svojih principa, tako da je po meni dobit obostrana.
Da skratim. Poenta onoga što sam hteo da kažem je da je naravno važno da ne razvijamo vezivanje za neispravan govor, a povremene situacije u kojima moramo da govorimo o temama koje nam se čine manje vrednim ne vidim kao kršenje pravila, već upravo priliku za razvijanje pozitivnih kvaliteta sopstvenog srca i za malo razmrdavanje dogmatskih okova koje sami sebi ponekad stavljamo. A na kraju krajeva, pa nismo ni mi probuđeni, pa da nas ne zanima kako će Nole proći u Londonu :zao:
-
Original postavio mindfulness:
Izgleda da sam ja jedini sportista koga uopste ne zanima da prati sport niti sta su nasi sportisti uradili na takmicenjima :misli: :misli: :misli:
-
... (reci) najcesce koristimo u svrhe polemiziranja ciji je cilj nadvladati nekoga u govoru. cesto rijecima vise sakrivamo nego sto otkrivamo, a umjetnost manipulacije je dovedena do savrsenstva...
Sa ovim se potpuno slazem. Davno sam primetio da bi najveci broj razgovora nestao kad bismo primenili neka osnovna logicka pravila (opet taj matematicar u meni), a kasnije da je najveci problem zapravo nedobronamernost u razgovorima. Tada se lako vidi da je 90% rasprava samo "vasar tastine" i egom vodjeno nadmetanje, ili cak "trgovina" u nekim suptilnijim (i time jos gorim) slucajevima.
-
Prošli put sam zaboravio da ostavim link odakle sam citirao Bhikkhu Bodhija, pa da nadoknadim propušteno:
Plemeniti osmostruki put (http://www.yu-budizam.com/texts/bodhi/plemenitiput/05.html)
:D
-
Želeo bih da skrenem pažnju na jednu tendenciju našeg uma, a to je da se on vrlo lako kreće u relacijama krajnosti, a vrlo mu je teško zaustaviti se na "srednjem putu", na tački koja uzimajući u obzir obe one krajnje tačke ne priklanja nijednoj od njih.
Da skratim. Poenta onoga što sam hteo da kažem je da je naravno važno da ne razvijamo vezivanje za neispravan govor, a povremene situacije u kojima moramo da govorimo o temama koje nam se čine manje vrednim ne vidim kao kršenje pravila, već upravo priliku za razvijanje pozitivnih kvaliteta sopstvenog srca i za malo razmrdavanje dogmatskih okova koje sami sebi ponekad stavljamo. A na kraju krajeva, pa nismo ni mi probuđeni, pa da nas ne zanima kako će Nole proći u Londonu :zao:
potpuno se slazem s tobom. moram priznati da te i inace rado citam jer se doimas kao osoba
koja poznaje mjeru stvari. cini se da ta nasa vlastita sklonost krutosti, dogmatizmu i vezanju
zaista predstavlja ometajuci faktor. to je nesto sto vucemo iz usvojenih navika i rasplitanje iz
tog cvora stvarno zahtijeva dosta svjesnosti, paznje i strpljenja. zanimljivo je i to da bez obzira
koliko budisticko ucenje u svojoj sustini, makar onako kako ja to dozivljavam, tezi oslobadjanju
od tih okova, ipak je tesko kontrolisati tu tendenciju uma da se krece iz krajnosti u krajnost,
da shvata bukvalno, da usvaja bez propitkivanja... ali dobro je da postoji svjesnost o tome,
rekao bih da je to za pocetak i najvaznije, a sve ce doci na svoje mjesto radeci istovremeno
i na drugim "elementima" puta.
-
potpuno se slazem s tobom. moram priznati da te i inace rado citam jer se doimas kao osoba
koja poznaje mjeru stvari. cini se da ta nasa vlastita sklonost krutosti, dogmatizmu i vezanju
zaista predstavlja ometajuci faktor. to je nesto sto vucemo iz usvojenih navika i rasplitanje iz
tog cvora stvarno zahtijeva dosta svjesnosti, paznje i strpljenja. zanimljivo je i to da bez obzira
koliko budisticko ucenje u svojoj sustini, makar onako kako ja to dozivljavam, tezi oslobadjanju
od tih okova, ipak je tesko kontrolisati tu tendenciju uma da se krece iz krajnosti u krajnost,
da shvata bukvalno, da usvaja bez propitkivanja... ali dobro je da postoji svjesnost o tome,
rekao bih da je to za pocetak i najvaznije, a sve ce doci na svoje mjesto radeci istovremeno
i na drugim "elementima" puta.
Hvala za pohvale i svaka čast. Vidi se da umeš da proceniš ljude iz prve :dkez:
A sad malo ozbiljno. Da ta sklonost uma da čim čuje jednu rečenicu odmah sastavi čitavu priču,
čim čuje jedan zvuk odmah odsvira kompoziciju mi je oduvek bila zanimljiva. I mislim da je
jako korisno ako uspemo da to registrujemo. Jer mi mnoge stvari podrazumevamo,
na osnovu stereotipa koji su postali deo nas. Zato bi trebalo s vremena na vreme "resetovati"
sebe i zapitati se. Na osnovu čega sam došao do tog zaključka? Na osnovu svog zapažanja
ili na osnovu uslovljavanja koje nam neminovno usađuje okolina, škola, društvo,
porodica, knjige koje smo pročitali ili već ko zna šta. Mislim, ne treba ni od toga
praviti neko svetsko pitanje, samo mali test, s vremena na vreme. :D
-
...ta sklonost uma da cim cuje jednu recenicu odmah sastavi citavu pricu,
cim cuje jedan zvuk odmah odsvira kompoziciju mi je oduvek bila zanimljiva. I mislim da je
jako korisno ako uspemo da to registrujemo. Jer mi mnoge stvari podrazumevamo...
Ovo je jako tacno. Ako malo bolje pogledamo, videcemo da kad god sa nekim pricamo i to u njegovom umu pokrene lavinu i on isprede citavu pricu, on zapravo ne prica sa nama, vec sa nekim drugim - s kim je, cesto se ispostavi, imao neko neslaganje. Ako jos malo bolje pogledamo, mislim da svako od nas ovde na forumu vise govori sa samim sobom nego sa ostalim clanovima foruma (to je cesto, nazalost, i u stvarnom zivotu, a kamoli na internetu).
Ali ako bismo zeleli da sto manje stvari podrazumevamo, morali bismo vise od pola svakog "razgovora" da definisemo svoje pojmove. Postoji zapravo OGROMAN jaz izmedju svakog od nas jer iste reci koristimo sa razlicitim znacenjem i time prakticno kao da zivimo u donekle drugacijim svetovima. Isto tako je prirodno da svaka zajednica stvara neki svoj (u nedostatku druge reci) "skup podrazumevanosti" u kojem zatim komunicira. Naravno da ga treba, kao sto si rekao, resetovati povremeno.
Mislim da je jos bitnije koliko je nase shvatanje necijih reci "refleksno". Ako je refleksno, to je ogromna prepreka da nekoga zapravo razumemo. To ne znaci da cemo bez refleksnog razmisljanja sigurno nekog shvatiti zbog gore pomenutog "razlicitog recnika" koji koristimo, a koji je uostalom deo naseg "skupa podrazumevanih stvari".
Jezik je inace sjajno sredstvo komunikacije, ali mu ne treba olako pristupiti, tj ne mozemo ocekivati da olako izvucemo sav potencijal iz njega. Mnoge stvari je tesko formulisati/artikulisti, pa nam deluje jezik ogranicen, ali mislim da je to vise do nas nego do jezika. Sto se samih ogranicenja jezika i uopste komunikacije tice, mislim da je to De Mello odlicno rekao: Believe me, it really doesn’t matter whether you agree with what I’m saying or you don’t. Because agreement and disagreement have to do with words and concepts and theories. ... So you could be disagreeing with me and still sight the truth. - ovo mi je zvucalo nemoguce prvi put kada sam to cuo.
U svakom slucaju, kao sto rekoh, nas jezik definise nas "mentalni svet", a otud i lav u mom forum-avataru:
"If a lion could talk, we could not understand him." - Wittgenstein
-
Ovo je jako tacno. Ako malo bolje pogledamo, videcemo da kad god sa nekim pricamo i to u njegovom umu pokrene lavinu i on isprede citavu pricu, on zapravo ne prica sa nama, vec sa nekim drugim - s kim je, cesto se ispostavi, imao neko neslaganje. Ako jos malo bolje pogledamo, mislim da svako od nas ovde na forumu vise govori sa samim sobom nego sa ostalim clanovima foruma (to je cesto, nazalost, i u stvarnom zivotu, a kamoli na internetu).
Ali ako bismo zeleli da sto manje stvari podrazumevamo, morali bismo vise od pola svakog "razgovora" da definisemo svoje pojmove. Postoji zapravo OGROMAN jaz izmedju svakog od nas jer iste reci koristimo sa razlicitim znacenjem i time prakticno kao da zivimo u donekle drugacijim svetovima.
bas nesto razmisljam koliko se slazem s ovim a zatim se zapitam kako li ce ovaj forum funkcionisati sa
svim ovim slaganjem :). tu se onda zamislim nad vlastitim poimanjem foruma kao mjestom i prilkom za
suprostavljanjem stavova. po tome zakljucim da je kod mene `borbena gotovost` na visokom nivou :-).
no, to znam od ranije, analizirao sam i uzroke te pronasao i odredjena rijesenja :-). ne bi ta borbenost
sama po sebi bila problematicna kada ne bi nastajala iz odredjenih uslova i kada ne bi vodila ka daljim
nepozeljnim situacijama. ovdje govorim o sebi, a mozda su vase borbenosti boljeg karaktera :-).
jos zelim da kazem kako ovdje iznosimo razlicite nazovimo problematike ali ono sto me cini sretnim je
da odgovor na svaku od njih nalazim u drugim dijelovima osmostrukog puta i drago mi je sto sam naisao
na jedno ucenje koje predstavlja potpuno zaokruzenu cjelinu na nacin na koji ja to mogu pravilno
razumijeti i prihvatiti.
-
bas nesto razmisljam koliko se slazem s ovim a zatim se zapitam kako li ce ovaj forum funkcionisati sa
svim ovim slaganjem :). tu se onda zamislim nad vlastitim poimanjem foruma
Mislim da smo se svi zasitili foruma na kojima se ljudi hvataju za gušu samo zato što, gle čuda, o nečemu imaju različito mišljenje :nesvest:
Zato smo i napravili ovaj, gde ćemo moći prvo da se okupimo oko tema koje nas sve zanimaju, o njima civilizovano diskutujemo bez obzira na razlike u pristupu, razumevanju i iskustvima, ali i da radimo ono što je najvažnije, a to je da u sebi krčimo plemeniti osmostruki put :yes
Naravno, sve to znači da neće biti pet hiljada nepročitanih postova kad se ponovo prijaviš, već samo pet, ali nadajmo se barem vrednih čitanja.
Pametnome, sasvim dovoljno :dkez:
-
Original postavio mindfulness:
Evo jednog dosta lepog jednocasovnog govora Adjahn Brahmma na temu Ispravan govor....nadam se da znate engleski :misli:
http://www.buddhistv.com/video/588/Skilful-Speech (http://www.buddhistv.com/video/588/Skilful-Speech)
-
Evo jednog dosta lepog jednocasovnog govora Adjahn Brahmma na temu Ispravan govor....nadam se da znate engleski :misli:
http://www.buddhistv.com/video/588/Skilful-Speech (http://www.buddhistv.com/video/588/Skilful-Speech)
Ma koji znaju, njima nije problem.
Ali za one koji ne znaju vežbaj milosrđe, pa prepričaj ukratko :D
-
Original postavio mindfulness:
:yes :yes :yes My big mouth :D :D :D Ok. Eto meni zadatka....
-
Ok. Eto meni zadatka....
A dobru kammu ne računaš :mgreen:
-
Original postavio mindfulness:
:cool: Ja se trudim da izadjem iz tog procesa kamme :misli: :misli: :msmeh: :msmeh: :msmeh:
-
:cool: Ja se trudim da izadjem iz tog procesa kamme :misli: :misli: :msmeh: :msmeh: :msmeh:
Pa lepo je to.
Samo, šta ćeš dok ne izađeš :D
-
Original postavio mindfulness:
:misli: :misli: :zviždi: :zviždi: :kafa: :kafa: :krst:
Bicu "sebi" nadzorni organ :mgreen: i naravno, trudicu se da stvorim sto vise pozitivne kamme
-
Original postavio mindfulness:
Ispravan govor
Adjahn Brahm
Postavio sam link do govora Adjahn Brahma na temu “Ispravan govor” ali evo i sizea iz tog govora za sve one koji nemaju sat vremena za slusanje ili neznaju engleski jezik.
Adjahn Brahm je dosta duhovita licnost i poseduje neke karakteristicne crte koje se retko srecu kod monaha….tako da je tesko da na isti nacin prenesem njegove reci ali sam se ipak usudio da prevedem sustinu njegovog govora i napisem je svojim recima. Znaci, “Ispravan govor”:
Ispravan govor je deo Plemenitog Osmostrukog Puta. Ovaj Put, je Put koji nam je ostavio Buda za sobom, kao smernicu na koji cemo nacin prevazidji patnju. Patnju dozivljavamo svakodnevno….na poslu, kod kuce, u javnom prevozu…stalno se susrecemo sa njom. Jedan od razloga zasto se patnja javlja je i upravo nas neplemenit govor.
Covek ostari i ruke mu oslabe, oslabi mu vid, oslabi mu sluh, oslabe mu noge ali ono sto nikako ne slabi sa godinama….to je ljudski govor. Sto smo stariji, jezik ume da nam bude sa sve “manje dlaka”. Nase je da odaberemo da li cemo kroz zivot ici mirni, tihi i spokojni kao sto velika reka mirno tece ili cemo biti kao veliki vodopadi brzi, snazni i glasni. Cinjenica je da veoma cesto govorimo i ako nemamo potrebe za time. Obicno pravdamo svoj govor time da je bolje pricati nego li biti u tisini….a istina je nesto drugacija: u tisini se nalazi mudrost. U tisini je moc. Cuteci mi ustvari dobijamo kontrolu nad nasim govorom. U tisini je svesnost….u tisini je miran um. Svi mi znamo da govorimo ali koliko nas zna da slusa??? Neki univerzalni savet bi bio: govori manje, slusaj vise – budi mudriji. Adjahn Brahm daje jedan primer u kome kaze da je jednom prolazio pored kuhinje u manastiru i da je zvirnuo kroz prozor kuhinje. Toga dana 6 osoba je spremalo obrok. Izuzetno lep posao…priprema dobre hrane za zajednicu. Posao koji omogucava da vezbamo sebe u davanju…posao koji nam daje povoljnu kammu. Svih sest osoba su bile monahinje. I njih sest su pricale. Posto u prostoriji ima sest osoba i sve govore….Adjahn Brahm se je zapitao ko onda ustvari slusa??? Ako svi govore, ko onda slusa??? To je pitanje koje trebamo da postavimo i sami sebi i da nekada pogledamo sami sebe…kako se ponasamo u drustvu….da li smo mi ti koji u drustvu vole da govore (mada se to uglavnom smatra dobrom osobinom) i kada neko nesto zapocne, da li smo mi ti koji cemo se odmah ukljuciti u govor, prekinuti prethodnog govornika i nastaviti sa govorom kako mi to najbolje mozemo, umemo, kako drugi ne znaju i slicno.
Jedna dosta dobra tehnika koja moze da se primeni kada je neko ljut na nas, kada neko vice na nas….je upravo tehnika tisine. Posto je osoba zavrsila sa naprsitim izlaganjem, vredjanjem i slicno, damo joj 20-tak sekundi tisine. Ako bi joj uzvratili odmah, onda bi ta osoba slusala nase reci….a ovako, u tisini ta osoba moze da cuje sebe i shvati koliko je glupa ispala.
Potrebno je da vezbamo svoj govor. Ne treba uvek reci ono sto nam prvo padne na pamet. Mudri ljudi kazu da pre nego kazemo nesto, moramo refleksijom da proverimo da li to sto zelimo da kazemo govorimo iz ljubavi, saosecanja, milosrdja ili ne. Ako je odgovor “ne” onda to sto zelimo da kazemo, ne vredi ni biti receno. Onda je pametnije da cutimo. U ljudskoj je prirodi da na svaku losu rec, svaku grdnju, napad, kritikovanje…reaguju sa spustanjem zida, pravljenjem barijere. Ako zatvorimo vrata u razgovoru sa ljudima…sta smo onda postigli? Kakav ce nam odnos onda biti? ……… Kada bi vise cutali i vise slusali a manje govorili, odnosi sa ljudima bi nam bili mnogo bolji. Advokati zaduzeni za razvode brakova ne bi imali posao jer bi brakovi bili puno uspesniji. Obicno prve godine braka zena slusa muza; druge godine muz slusa zenu; a trece godine komsije slusaju muza i zenu….kako se svadjaju. Sa kolegama na poslu bi se mnogo bolje razumeli pa ne bi bilo medjusobnih podvala. Odnosi sa okolinom bi nam generalno bili mnogo bolji. Kada manje govoris i vise paznje posvetis tisini, stvari koje cujes, mozes cuti mnogo dublje. Tada se javlja pravo razumevanje prirode stvari. Potrebno je kroz meditaciju da vezbamo da budemo tihi….kako recima, tako i tihi u umu. Potrebno je da postignemo stanje u kome je um smiren.
Koliko puta samo kazemo nesto sto je neprikladno? Osim toga, sto vise govorimo, to je veca sansa da cemo odvaliti neku glupost. Ako vec govoris, budi siguran da te neko stvarno slusa…da neko stvarno zeli da cuje sta ti imas da kazes. Takodje, pre nego progovoris, proveri refleksijom da li govoris iz dobre namere ali isto tako proveri i da li je pravo vreme i mesto da kazes to sto zelis da kazes. Ako je neko umoran, potresen…jednostavno nije u dobrom raspolozenju a ti zelis nesto da pitas tu osobu dok je u takvom stanju…..Pa naravno da ce odgovor biti negativan sa druge strane. Rec mora doci u pravo vreme i na pravom mestu i to samo iz dobre namere. U suprotnom, govoriti je isto sto i gubiti vreme.
Svojim govorom trebamo da stvaramo mir i harmoniju….a ne razdor. Zato bi generalni savet po pitanju ispravnog govora bio:
- Govori manje
- Slusaj vise
- Postani mudriji
- Govori iz dobre namere, na pravom mestu u pravo vreme
- Neka tvoj govor stvara mir i harmoniju
u suprotnom: bolje je da cutis.
(http://znanje.infostud.com/saveti/files/savet_166/saveti.jpg)
-
Kakva su vasa iskustva u govoru? Koliko cestose osecate neprijatno kada ste u drustvu a svi cute? Da li osecate datreba da progovorite ili vam ta tisina prija?
Da li vam se desi daprekrsite jednu od onih osnovnih odrednica? Kako se osecate posleizgovorene lazi? Da li su se stvari promenile u vasem govoru od kadapraktikujete meditaciju? Da li mozda mislite da govor i ne utice tolikona nas i na okolinu?
Izvolite....sve sto imate da kazete ili se pozalite a vezano za vas razgovor sa drugim ljudima!!! (http://metta.49.forumer.com/images/smilies/icon_question.gif) (http://metta.49.forumer.com/images/smilies/icon_question.gif) (http://metta.49.forumer.com/images/smilies/icon_question.gif)
Iskustvo je takvo da ljudi obicno malo posvecuju paznje izrecenom,ne razmisljaju o to me o cemu pricaju,ili vrlo retko,a jos manje kako ce to delovati na druge i na koji nacin ce uticati na daljnja dogadjanja. Sve se odvija na nacin da se uglavnom pridruzuju modelu ponasanja koji je opste prihvacen,pa tako i govoru koji se najcesce praktikuje uz taj model.Retki su izuzeci koji misle o tome sta govore vodeci racuna da izgovoreno bude u cilju delovanja koje iziskuje trenutak uz ulaganje voljnog napora da se izvuce maksimum iz te sitacije u kojoj se nalaze.Napredujuci na svom putu i govor i izgovoreno se oblikuje i nase sveukupno delovanje kao jedinke je u skladu sa nasim vidjenjem istine u tom momentu.Ako smo osvestili sebe u trenutnosti onda je i nase ispoljenje takvo,a ako delujemo nesvesno stvaramo odredjene probleme sami,naravno i ljudi koji nas okruzuju uticu na to, i mi na njih,a ujedno i na tok dogadjaja.
-
Oduvijek sam više volio šutjeti nego govoriti, osim u društvu osobe koju bih volio. Govor je komunikacija, ali i šutnja je komunikacija. Kada puno govorimo, možda imamo neku komunikaciju sa drugima a manje sa sobom. Ako više šutim obrnuto je..tada više komuniciram sa "sobom" a manje sa okolinom. Moje je iskustvo u meditaciji da nakon iste nemam potrebe "pričati"...nekako mi je sve jasno..nemam potrebe trošiti se na isprazne riječi... ;))