Autor Tema: Nastanak i razvoj vađrayana budizma  (Pročitano 4474 puta)

oblica

  • .
  • Član
  • ***
  • Poruke: 1158
  • Karma: +429/-1
Nastanak i razvoj vađrayana budizma
« poslato: Mart 15, 2010, 13:36:15 »
Vađrajana ("dijamantsko vozilo") ili tantrički budizam je ogranak budizma koji se pojavio u Indiji u 6. i 7. veku. Razvijao se pod uticajem uticajem hinduizma, što se ogleda u služenju božanstvima i upotrebi složenih rituala. U 11. veku je vađrajana postala sasvim ustaljena na Tibetu, gde je prolazila kroz dalji razvoj.

Naziv “dijamantski put” se navodno odnosi na “nesalomivu” logiku koju vađnajanisti koriste da opravdaju i odbrane svoje učenje. Vađrajana se više oslanja na tantričku literaturu nego na tradicionalne budističke spise, pa je zbog toga takođe poznata i pod imenom tantrajana. Vađnajana danas preovlađuje u Mongoliji, Tibetu, Ladaku, Nepalu, Butanu i među Tibetancima koji žive u Indiji.

Suštinu vađrajane predstavljaju simbolička upotreba zamišljenih božanskih oblika (mandala), koji u isto vreme predstavljaju pet sastojaka (skandhi) ljudske ličnosti, pet tačaka u prostoru (centar i četiri ugla), pet zala (glupost, srdžbu, žudnju, zlobu i zavist) i pet mudrosti (čisti apsolut, nalik ogledalu, onu koja razlikuje, bez ustanovljenih razlika i aktivnu), koje obično predstavlja petorica buda prozvanih Iluminator, Nepokolebljiv, Rođen kao dragulj, Bezgranična Svetlost i Nepogrešiv Uspeh. Petostruki nizovi, koji personifikuju ljudsku ličnost i beskrajni svemir s jedne, i izopačenost pojavne egzistencije i čistotu budastva s druge strane, predstavljaju glavne pretpostavke oko kojih se razvija svaka tantrička praksa

Tantristi veruju da se dosezanje budastva, pored ostalih načina, može postići i putem seksualnog sjedinjenja. Stoga, tantrizam često sadrži i "skrivena značenja", od kojih neki može uključivati i seksualni smisao. Na primer, prađna je centralni protok energije u skladu sa joga fiziologijom, a u isto vreme i partner (konkretni ili imaginarni) u ritualnom seksualnom činu.

Iz vikipedije.

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Nastanak i razvoj vađrayana budizma
« Odgovor #1 poslato: Mart 16, 2010, 11:07:19 »
Buddhisticka tantrayana je zanimljivo podrucje ispreplitanja buddhizma i tantre, pa cu pokusati dati neki prilog ovoj temi. :yoga

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 3996
  • Karma: +537/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Nastanak i razvoj vađrayana budizma
« Odgovor #2 poslato: Mart 16, 2010, 11:08:02 »
Očekujem sa osobitim zanimanjem  :yes

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Nastanak i razvoj vađrayana budizma
« Odgovor #3 poslato: Mart 16, 2010, 11:17:35 »
Malo sam u guzvi ovijeh dana, ali mogu tek mozda otvoriti temu o tantrickom buddhizmu. Meni se cini (mozda cemo vise o tome pisati pod hinduizmom) da je indijski duh vrlo duboko tantricki u svojoj biti. O tome govore mnogi indijski autori, u sirokom rasponu od vrlo akademskih i vedantinski usmjerenih pisaca poput Radhakrishnana, do brojnih i raznih indijskih tantrickih ucitelja (od kojih bi se takav stav i ocekivao).

Prozimanje buddhizma tantrickim utjecajem je, po mojem osobnom misljenju, pocelo vec vrlo rano. Sam rascjep izmedju theravade i mahasamghika (konacno zavrsen na saboru u Pataliputri) iz kojih je kasnije izniknula mahayana je nekako u tom duhu. Pitanja o prirodi svijeta i prirodi probudjenja (koja je Buddha tako vjesto izbjegavao), pitanja o odnosu pojavnog i duhovnog, prijepori mogu li nezaredjeni ljudi dostici najvise razine duhovnog probudjenja, dovodjenje u pitanje savrsenosti arhata, dovodjenje u pitanje samog monastva kao jedinog ideala, Buddhina bozanska priroda, sveprisutnost Buddhinog duha (ili Gautama Buddha kao ispoljenje sveopceg kozmickog Duha ili Brahmana u krajnjem slucaju)... sve su to bila pitanja toliko bliska tantrickom svjetonazoru. Kasnija mahayana je sva ova pitanja zaceta jos u krilu mahasamghika dovela jos do vece krajnosti usvajajuci vrhunsko tantricko otajstvo (misteriju, otkrovenje) o tome da su pojavno i duhovno Jedno te isto (samsara=nirvana).

Pa, ipak, meni se cini (mozda grijesim?), da cisto tehnicki gledano, rana mahayana jos uvijek nije bila do te mjere "tantrizirana" da bi od tantre usvojila i samu duhovnu praksu (kundalini) yoge. U osnovi, u Indiji imamo (tehnicki gledano) dvije osnovne vrste duhovne prakse. Jedna je yoga (tantricka kundalini yoga) u svojim razlicitim oblicima i vrstama. A druga je izvorna buddhisticka (theravadska) vipassana. Madhyamike (sljedbenici Nagarjune, skole Madhyamaka) kao najranija prava skola mahayane usvajaju mnoga svjetonazorska stajalista bliska tantri, ali u tehnickom smislu meditacija je jos uvijek vipassana. Mi danas nemamo zive izvorne skole Madhyamaka, ali je zato zen/chan izravni nastavak te tradicije. U osnovi, zazen je vrlo slican vipassani. Vjerujem da u osnovi nema nikakve razlike. Na tom primjeru vidimo da je u praksu ranog mahayanskog buddhizma usao drugaciji svjetonazor, ali je sama praksa ostala jos uvijek poprilicno nepromjenjena. Tek kasnije skole mahayane, poput Yogacara, pocinju polako uz zazen/vipassanu uvoditi i tehnicke detalje yoge. Tako mi se cini da je drugo okret tocka buddhisticke dharme uzrokovan vrlo posrednim i tihim utjecajem tantre.

Ovaj utjecaj se kod treceg zamaha tocka dharme, ili razvoja buddhisticke tantrayane, jos jasnije nazire. U sustini buddhisticka tantra nikada nije odstupila od temeljnih nacela buddhizma, ali su ta nacela tumacena u tantrickom duhu. Temeljna tantricka nacela o jedinstvu svijeta i Duha, znanja i neznanja, ropstva i oslobodjenosti, se jos jace naglasavaju, dok tehnicki detalji tantricke kundalini yoge u potpunosti prozimaju ove skole, dok vipassana postaje samo pomocna tehnika koja se koristi kao priprema za tantricku inicijaciju. Isprva tantricka yoga ulazi u praksu buddhizma samo kao tehnika za brze prosvjetljenje, da bi uskoro dobila siroku razradu u novim spisima i postala vrednovana kao najizravnije i najbrze sredstvo za dostizanje probudjenja. Dobar strucan clanak (doduse na engleskom) o tome mozete vidjeti na ovim stranicama poznatog britanskog izdavaca buddhisticke literature: http://www.wisdom-books.com/FocusDetail.asp?FocusRef=7

Fazlija

  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Nastanak i razvoj vađrayana budizma
« Odgovor #4 poslato: Mart 16, 2010, 11:17:46 »
Palo mi je na pamet da se mozda ova tema "vajrayana" ne zove ispravno... Mislim da sam negdje citao da su vajrayana i sahajayana dvije glavne skole unutar tantrickog buddhizma, i da bi mozda bilo primjerenije cijeli smjer zvati tantrayana? Kao sto unutar mahayane imamo npr. skole madhyamaka i yogacara i sl. Buddhisticka tantra nije moje uze podrucje bavljenja pa cu pogledati malo po knjigama, a trebalo bi prizvati na sudjelovanje u forumu i predstavnike tih smjerova buddhizma, pa ce oni valjda znati. Za sada samo ovo zrno sumnje...

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 3996
  • Karma: +537/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Nastanak i razvoj vađrayana budizma
« Odgovor #5 poslato: Mart 16, 2010, 11:18:57 »
Mi se držimo Dhammike  :D
Evo šta on kaže:

VAĐRAYĀNA BUDIZAM
Vađrayāna je oblik budizma koji je evoluirao iz mahāyāne tokom VII ili VIII veka u Indiji. Naziv znači "dijamantno vozilo" i odnosi se na navodno nesalomivu logiku koju vađrayānisti koriste da bi potkrepili svoje tumačenje Dhamme. Ponekad se ovaj oblik naziva i tantrayāna (tantre su ezoterični religijski tekstovi) ili mantrayāna, zbog značaja koji se pridaje upotrebi mantri. Vađrayāna se kasnije proširila i na Šri Lanku, Burmu, Tajland i postala naročito dominantna u Kini i Japanu, ali je vremenom izumrla na svim tim mestima. Danas se vađrayāna budizam praktikuje u Mongoliji, Tibetu, Butanu i u nekim oblastima indijskog dela Himalaja. U naše vreme vađrayāna je postala veoma popularna na Zapadu, velikim delom zahvaljujući uticaju Dalai lāme i mnogih drugih tibetanskih monaha koji tamo podučavaju.

Inače, mi smo pozvali predstavnicu vađrayane, tačnije grupe oko lame Ole Nydahla, sa mejl liste i ona se učlanila, a nadamo se to će učiniti i ostali članovi njezine grupe.
Fazlija, ako znaš članove nekih drugih budističkih škola koje bi želeli da koriste ovaj forum, slobodno ih pozovi. Bilo bi lepo da budisti sa ovih prostora, ali i ostali sledbenici istočnih religija imaju jedno zajedničko mesto okupljanja. Barem je to moj fikcija, a koliko ćeto biti i realnost videćemo  :yes