Kako izgledaju budisticki rituali/obicaji vencavanja i sahranjivanja?
Sahrana u Sri Lanki:
Telo pokojnika u kuci ostaje nekoliko dana. Pokojnik se oblaci u belo odelo i na ruke se stavljaju bele rukavice. Ispred kovcega su dve male slonove kljove postavljene jedna prema drugoj tako da im se vrhovi skoro dodiruju. Prostor oko i iznad kovcega okicen je belim zastavicama. Takodje, levo, desno i gore iznad ulice pa sve do ulaza u kucu u kojoj je pokojnik postavljaju se bele zastavice. Nekada je belim platnima i zastavama okicena cela ulica koliko god da je dugacka. Glavni gradski/seoski monah drzi govor ispred porodice koja sedi na prostirci ispred monaha. Monasi se sluze cajem, Betelovim liscem, gaziranim sokovima i gaziranom vodom. Glavnom monahu se predaje poklon porodice. Nakon govora, monasi recituju:
Anicca vata sankhara, uppadavayadhammino.
Uppajjitva nirujjhanti tesam vupasamo sukho.
Prolazne su, avaj, sve uslovljene stvari.
Njihova je priroda da nastaju i nestaju.
Pošto su nastale, one propadaju;
njihovo smirenje jeste sreća.
Posle recitacije, porodica, tako da vecina clanova dodiruje bokal, sipa vodu iz bokala u solju recitujuci tekst:
Unname udakam vattam yatha ninnam pavattati
evameva ito dinnam petanam upakappati.
Yatha varivaha pura paripurenti sagaram
evameva ito dinnam petanam upakappati.
K’o voda pavši na vrh brda
nužno oteče u dolinu,
isto tako ono dato ovde
donosi dobrobit za mrtvog.
K’o što reke pune vode
napune čitav okean,
isto tako ono dato ovde
donosi dobrobit za mrtvog.
Porodica bokal za vodu i solju u koju je sipana voda poklanja monasima. Takodje, daje se i nekoliko boca gaziranog soka koje monasi ponesu sa sobom.
(Pali prevod recitacija: Branislav Kovacevic)