Autor Tema: Budizam i seks  (Pročitano 14800 puta)

kondanja

  • Član
  • *****
  • Poruke: 1086
  • Karma: +461/-1
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #45 poslato: Maj 03, 2013, 14:18:40 »

ovo sam odavno želio da se na ovom sajtu može pročitati iz pera nekog autoriteta/autora:

cit:

(...)Nije potrebno isticati da se Budino odlučno odbacivanje ovog odobravanja odnosilo samo na monahe. Od svojih nezaređenih sledbenika on nije očekivao seksualno uzdržavanje. Njima je savetovao umerenost i pažljivost, a nikako preterano razbuktavanje seksualne želje. (...)(naglasak, K.)


(NOVO NA SAJTU Srednji put,Theravāda budističko društvo, Mađđhima nikāya 22, Uvod Ñānaponika Thera)
Plemeniti hvali ubijanje bijesa - sa njegovim slatkim vrhom i otrovnim korijenom - jer ubivši ga u sebi kajanja nemamo. (Sn 1.71)

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 3996
  • Karma: +538/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #46 poslato: Maj 06, 2013, 14:49:21 »
ja sam mislio da je to jasno bilo i do sada, da nezaređeni sledbenici ne žive u celibatu

kondanja

  • Član
  • *****
  • Poruke: 1086
  • Karma: +461/-1
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #47 poslato: Maj 14, 2013, 21:33:39 »
...ja u klin, ti u ploču...
Plemeniti hvali ubijanje bijesa - sa njegovim slatkim vrhom i otrovnim korijenom - jer ubivši ga u sebi kajanja nemamo. (Sn 1.71)

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 3996
  • Karma: +538/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #48 poslato: Maj 15, 2013, 09:43:01 »
još malo pa smo pravi orkestar...  :kez2:

zelenisok

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 29
  • Karma: +4/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #49 poslato: Oktobar 05, 2013, 20:47:15 »
Ako je seksualnost za Teravada laike ogranicena samo trecim od pet pravila, onda ispade da je za Teravada laike u redu da praktikuju seksualnost koliko hoce i kad hoce, sve dok to ne rade sa odredjenim zenama (koje su zasticene ocem, majkom, bratom, sestrom, rodjacima, religijom, muzem, zakonom ili ljubavnikom). U hipotetickoj situaciji- Teravada laik bi mogao da ima odnose sa vise partnera dnevno, kao i da masturbira vise puta dnevno, i sve dok ne krsi trece pravilo i ostala cetiri on je dobar Teravada budista.

Ja sam licno u celibatu vec vise godina, zbog toga sto smatram da je to vrlinski; smatram da je uzivanje u seksualnosti u redu kada se radi o reprodukciji u okviru skladnog i odrzivog braka dvoje vrlinski-orijentisanih ljudi, dok svako drugo praktikovanje seksualnosti smatram porokom i u suprotnosti sa vrlinom.
« Poslednja izmena: Oktobar 05, 2013, 21:44:49 zelenisok »

kondanja

  • Član
  • *****
  • Poruke: 1086
  • Karma: +461/-1
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #50 poslato: Oktobar 06, 2013, 08:18:14 »
u osnovi svake želje je seksualna želja; sve naše (najraznovrsnije vrste; koje god vrste laži Vi se sjetite, ili zamislite, JA ću spremno potvrditi i TA) laži proizlaze od zanemarivanja i neispravnog odnosa spram te činjenice; ali čak i ispravan sex u Vašem smislu, poštovani zelenisok znači "vlaženje panja" kao što se Buddha na jednom mjestu izrazio, a onda je meditacija veoma teška, da ne kažem nemoguća


 :bye
Plemeniti hvali ubijanje bijesa - sa njegovim slatkim vrhom i otrovnim korijenom - jer ubivši ga u sebi kajanja nemamo. (Sn 1.71)

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 3996
  • Karma: +538/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #51 poslato: Oktobar 06, 2013, 20:41:35 »
Ako je seksualnost za Teravada laike ogranicena samo trecim od pet pravila, onda ispade da je za Teravada laike u redu da praktikuju seksualnost koliko hoce i kad hoce, sve dok to ne rade sa odredjenim zenama (koje su zasticene ocem, majkom, bratom, sestrom, rodjacima, religijom, muzem, zakonom ili ljubavnikom). U hipotetickoj situaciji- Teravada laik bi mogao da ima odnose sa vise partnera dnevno, kao i da masturbira vise puta dnevno, i sve dok ne krsi trece pravilo i ostala cetiri on je dobar Teravada budista.

Ja sam licno u celibatu vec vise godina, zbog toga sto smatram da je to vrlinski; smatram da je uzivanje u seksualnosti u redu kada se radi o reprodukciji u okviru skladnog i odrzivog braka dvoje vrlinski-orijentisanih ljudi, dok svako drugo praktikovanje seksualnosti smatram porokom i u suprotnosti sa vrlinom.

Sitnica, ali ipak da napomenem, ispravno pisanje je "theravada", ne "teravada".

Što se tiče seksa, budizam nema ništa protiv toga da ga nezaređeni upražnjvaju kad hoće i koliko hoće, ali ne i s kim hoće, dok monasi i monahinje naravno žive u celibatu.

AKo te zanima stav budizma prema seksualnosti, preporučujem da pročitaš ovo

milan_kenshi

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 114
  • Karma: +56/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #52 poslato: Oktobar 06, 2013, 21:26:09 »
Evo danas sedoh pa pročitah celu ovu diskusiju.
Možda ja o tome nisam dovoljno promišljao, ali nisam razumeo šta je toliko sporno oko toga kako laici (tj. nezaređeni) treba da se odnose prema seksu? Kao što je pomenuto, treće pravilo kojeg pokušavamo da se pridržavamo u životu govori da ne treba zloupotrebljavati seks (i ništa više od toga).

Šta obično podrazumevamo kad kažemo zloupotreba bilo čega? Ja tu reč razumem da znači "upotreba van svoje prave svrhe i to na štetu ljudi".
Svrha seksa, kako mi se čini, je da je to jedna aktivnost kojim se izražava ljubav između dve (ili više) osoba :zviz:  i koja je jedna od stepenica koje vode ka razmnožavanju. Ovde sam pažljivo birao reči.

Dakle moj osećaj je da zloupotreba seksa nastaje kada:

a) seks nije iz (obostrane, naravno) ljubavi. Tu treba uzeti u obzir da iskreni ljubavni žar može da traje i kratko, tipa jednu noć, kako neko reče, a takođe, to što je dvoje u braku ne mora da znači da je svaki njihov seksualni odnos proizišao iz osećanja obostrane ljubavi. Istovremeno, ako smo iskreni, priznaćemo da je jako teško da nekakva "orgijanja" ispunjavaju ovaj uslov.


b) kada je na štetu ljudi, tj. kada nekog povređuje (učesnika ili osobu koja je povezana tako što je npr. prevarena). To se najčešće pominje kao interpretacija trećeg pravila (tipa ne varaj svog partnera i ne navodi nikog drugog da vara svog partnera). Ali seks može biti i na sopstvenu štetu, kada je recimo osoba opsednuta seksom (ili averzijom prema seksu) pa onda ima poteškoća u ostalim sferama života.
Seks može biti zloupotrebljen čak i kad je na prvi pogled sve "normalno" i ako su partneri uživali, npr. ukoliko ste bili svesni da je vaša partnerka stupila u seksualne odnose sa vama priželjkujući sa vama potomstvo. Ovde imam na umu jednu od tipičnih situacija u kojima se nalaze mladi parovi danas: npr, mladić "voda" devojku godinama, pa je ostavi zato što mu je dosadila. To je po meni zloupotreba seksa par excellence, iako je nažalost u moderno doba u principu društveno prihvatljivo ponašanje.

Prateći ovaj rezon, zaključujem da je jasno kada je čak i masturbacija zloupotrebljena: kada uključuje fantazije zloupotrebe seksa, kako sam gore definisao.

Time rešismo i pitanje umerenosti - vodimo ljubav samo kada smo ispunjeni osećanjem obostrane ljubavi.
Svaka čast onima koji to mogu svaki dan  :D


zelenisok

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 29
  • Karma: +4/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #53 poslato: Oktobar 06, 2013, 23:02:02 »
u osnovi svake želje je seksualna želja; sve naše (najraznovrsnije vrste; koje god vrste laži Vi se sjetite, ili zamislite, JA ću spremno potvrditi i TA)
Bas me zanima, kako su to zelje za hranom, muzikom, druzenjem, zabavom, znanjem, odmorom, svrhom itd. jedna te ista zelja, i to jos seksualna zelja.

Citat
ali čak i ispravan sex u Vašem smislu, poštovani zelenisok znači "vlaženje panja" kao što se Buddha na jednom mjestu izrazio, a onda je meditacija veoma teška, da ne kažem nemoguća
Sta taj Budin izraz znaci? Zasto bi meditacija bila teska ili nemoguca ako neko drzi do celibata, zar budisticki monasi nisu u celibatu?

Sitnica, ali ipak da napomenem, ispravno pisanje je "theravada", ne "teravada".
Buda se na nasem jeziku pise Buda, a ne Buddha, tako da shodno tome bi onda Teravada bilo potpuno odgovarajuce.

Citat
Što se tiče seksa, budizam nema ništa protiv toga da ga nezaređeni upražnjvaju kad hoće i koliko hoće, ali ne i s kim hoće,
Po mom misljenju je to potpuno pogresan stav. Ispada da jedine religijske/ filozofske tradicije koje imaju liberalniji stav o seksualnosti od Teravada Budizma su razlicite vrste satanizma, okultizma, uz hedonizam i moralni nihilizam. Svaka religija trazi od ljudi da se koliko-toliko suzdrzavaju od culnih strasti, i da se bore, u ovoj ili onoj meri, protiv svojih nagona za culnim uzivanjima, pogotovu onim koji se nazivaju niskim i zivotinjskim (seksualnost i uzivanje u hrani), a Teravada Budizam uci kaze da dobar sledbenik Bude moze da skoro u potpunosti neobuzdani bludnik. Mozda se takav stav svidja raznim ljudima danas, jer zele da se vode culnim uzivanjima, a ne vrlinom, ali onaj ko hoce da sledi duhovnost, mudrost i vrlinu moze samo sa negodovanjem da gleda na ovakav stav.

Citat
AKo te zanima stav budizma prema seksualnosti, preporučujem da pročitaš ovo
Hvala, procitacu.

milan_kenshi

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 114
  • Karma: +56/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #54 poslato: Oktobar 07, 2013, 08:06:48 »

AKo te zanima stav budizma prema seksualnosti, preporučujem da pročitaš ovo
Dobar tekst, vrlo jasan i zdravorazumski pristup bez teških reči i filozofije.
Ja se nadam da bi moj prethodni post kod njega na ispitu dobio bar jaku trojku.
Prijatno jutro :kafa:

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 3996
  • Karma: +538/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #55 poslato: Oktobar 07, 2013, 09:25:02 »

AKo te zanima stav budizma prema seksualnosti, preporučujem da pročitaš ovo
Dobar tekst, vrlo jasan i zdravorazumski pristup bez teških reči i filozofije.
Ja se nadam da bi moj prethodni post kod njega na ispitu dobio bar jaku trojku.
Prijatno jutro :kafa:

Hehe Dhammika uvek ima takav, logičan, zdravorazumski i dobro informisan pristup budizmu, uz umerenu dozu ironije i samoironije, koji mene oduševljava. Zato sa uživanjem čitam njegov blog,
Dhamma Musings
na kojem nažalost u poslednje vreme nije baš aktivan jer piše nove dve knjige I jedna je upravo o ljubavi sa budisitčke tačke gledišta :D





kondanja

  • Član
  • *****
  • Poruke: 1086
  • Karma: +461/-1
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #56 poslato: Oktobar 07, 2013, 18:47:50 »
zelenisok ja se slažem s tvojim stavovima o seksualnosti, ali se ne slažem sa satijevim, on to pitanje uvijek svodi samo na treće od pet pravila za laike;
da se svaka želja svodi na spolnu želju u skladu s budizmom mogao bih argumentirano braniti, ali to bi dugo trajalo jako dugo


s poštovanjem


 :bye
Plemeniti hvali ubijanje bijesa - sa njegovim slatkim vrhom i otrovnim korijenom - jer ubivši ga u sebi kajanja nemamo. (Sn 1.71)

milan_kenshi

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 114
  • Karma: +56/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #57 poslato: Oktobar 07, 2013, 20:12:26 »

a Teravada Budizam uci kaze da dobar sledbenik Bude moze da skoro u potpunosti neobuzdani bludnik. Mozda se takav stav svidja raznim ljudima danas, jer zele da se vode culnim uzivanjima, a ne vrlinom, ali onaj ko hoce da sledi duhovnost, mudrost i vrlinu moze samo sa negodovanjem da gleda na ovakav stav.
Moliću lepo, ovo naravno naprosto nije tačno i besmisleno je preterivanje.

Pre neki dan je Sati postavio ovaj citat:
"Koja god sreća i radost da nastanu kao rezultat tih pet struna zadovoljstava čula, to se naziva srećom čula. To je obična sreća, sreća prosečnog čoveka, sreća neznalice. Nju ne treba juriti, negovati, niti isticati. To je sreća, kažem vam, od koje treba zazirati."
http://forum.yu-budizam.com/zajednicke-teme/vasi-omiljeni-budisticki-citati/msg9603/#msg9603
Seks je svakako aktivnost koja uključuje kombinaciju svih čulnih zadovoljstava odjednom.

Ko nije monah, a želi da živi u celibatu, molim lepo, niko ne brani, samo je pitanje da li taj zna sa čime se hvata u koštac jer svaki monah će vam reći da je to jako težak zadatak (nije slučajno da monasi žive izdvojeno od suprotnog pola). Stoga bi bilo dobro da ima nekog iskusnijeg da ga prati, kao što je ranije i rekao Sati:  "Ako je to slučaj, pod hitno moraš naći nekog iskusnog učitelja koji će ti u tom plemenitom nastojanju pomoći."

Ko nije monah i ne želi da živi u celibatu, a zanima ga da živi srednjim putem, molim lepo, nek ne povređuje nikog u svojim seksualnim aktivnostima i nek se ne zanosi da je u seksu neka trajna sreća (kao što nije ni u jednom čulnom zadovoljstvu).

Ko što lepo reče fortytwo onomad, jedan opušteni laik koji živi dobar život može biti mnogo veći majstor nego jedan isfrustrirani kvazi-monah.

Može li se ovo ikako reći prostije?


manofsilence

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 4
  • Karma: +4/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i seks
« Odgovor #58 poslato: Oktobar 07, 2013, 23:49:37 »
Želio bih primijetiti nekoliko stvari za koje mi se čini da bi mogle poslužiti rasvjetljavanju ove teme.


Čitava ova rasprava pokazuje koliko nam umovi i dalje obiluju različitim predodžbama o tome što bi bila svrha neke pojave, u čemu bi se sastojalo ispravno postupanje, koja pravila vrijede u kojim prilikama i slično. Stoga mi se, prije svega, čini da bismo velik dio posla obavili već i samim napuštanjem svih mogućih predodžbi. Jer upravo su predodžbe te koje pojačavaju porive, bile te predodžbe "pozitivne" ili "negativne".


Na prvi pogled može se učiniti da se neki osnovni buddhistički stavovi ne razlikuju bitno od zdravorazumskih gledišta o mjeri (tj. sredini između krajnosti) kao najvrsnijem pristupu stvarima. No prihvaćajući takvo poimanje zapravo mi ne činimo ništa. Naš um ostaje tamo gdje je do sada bio, samo mu je njegova pozicija osnažena, učvršćena. Da bi postala još čvršća, on se služi raznim podlim trikovima, od kojih su najčešći oni koji se tiču suprotnosti. Tako osnažujemo svoj stav o mjeri ukazujući na bezmjerje kao njezinu suprotnost, pa se tješimo da eto ipak nismo pomahnitale zvijeri, ali nismo ni arahanti, nego smo "obični smrtnici". Zar bi to trebalo značiti da trebamo težiti onom osrednjem, tj. onome ne-baš-tako-lošem? To mi ne zvuči nimalo buddhistički. Skromnost je korisna, ali samo tamo gdje obuzdava um uzmičući pred njegovim nezasitnim prohtjevima. Naprotiv, po pitanju krajnje svrhe skromnost je posve besmislena. Jer već i čisto spekulativno promišljanje vrlo brzo uviđa da je istina cjelina, i da u pogledu znanja vrijedi stav da nemamo ništa ako nemamo sve.


U pogledu samog seksualnog nagona, želio bih podijeliti s vama svoj trenutni uvid. Što više pažnje posvećujem toj pojavi sve češće mi se pokazuje da se seksualni nagon javlja samo onda kada u meni postoji napetost, uznemirenost, nespokojstvo, bilo koje vrste. Ta napetost može imati razne oblike, čak i one najpodlije, oblike zanosa i ushićenja, oblike predodžbi o pravoj, emotivnoj ljubavi i slično (što su sve varke upravo zbog toga što ne odgovaraju stvarnosti nego su umske koncepcije). Stvar je izuzetno delikatna i kreće se na vrlo suptilnim razinama te ju je time teže sagledati sa svih strana. Ali u svim oblicima uvijek se pokazuje isto: negdje postoji smetnja, grč, i onda dolazi nagon koji se naprosto želi osloboditi tog grča (jer zašto bi, u protivnom, seks bio tako ekstatično i katarzično iskustvo?) Tako da sam, možda će na prvi pogled zvučati suludo, sve manje sklon shvaćati svrhu seksa kao produženje vrste. Neupitno je da je to njegova posljedica, ali ne bih rekao da to ujedno znači da mu je to nužno i svrha. A još sam manje sklon shvaćati njegovu svrhu kao istinsko, jedinstveno spajanje, stapanje, sjedinjenje dvaju bića. Tko god se na bilo koji način samo uveo u buddhizam tomu je jasno da se istinsko sjedinjenje s "drugim" događa jedino u nama samima. Pristajanjem na ovakva shvaćanja samo i dalje hranimo naš um koji se koristi našim neznanjem. Mislim da je svakome već zlo od takvih bespoštednih igrarija. Isto tako, seks kao užitak nužno je povezan s nekom boli. Uvijek. To je zakonitost bilo kojeg užitka, tj. suprotnosti koje se uvijek drže skupa. Dovoljno je samo promotriti dan u kojemu nam je meditativnost osnažena. Ako se seksualna želja i pojavi, ona će se pojaviti samo kao puka misao. Um će nam ju po navici ponuditi, ali u nama nema boli koja će odmah uskočiti u svoj vlak za ugodom. Poriv se pojavio, poriv nas je napustio, a mi nismo ništa činili direktno u vezi s njime.


S druge strane, želja da se seksualna energija preoblikuje u vitalnu nužno pretpostavlja samu tu energiju kao lošu i štetnu. A tomu nije tako. Štetne mogu biti jedino naše predodžbe. Ono po čemu se buddhizam (ponajviše u svojem zen obliku) bitno razlikuje od bilo koje vrste duhovnosti i što ga zapravo čini nenadmašnim vrhuncem ljudskog znanja jest upravo stav koji promatranje i razumijevanje stavlja ispred djelovanja. I ono što uvijek iznova fascinira i što ne prestaje čuditi i zbunjivati um opterećen dobrim i korisnim djelovanjem jest činjenica da čisto promatranje rađa spontanitet dobrog djelovanja. Pravila življenja imaju smisla utoliko što nije svaka kamma (mi bismo rekli narav) ustrojena tako da može odmah odustati od želje da nešto čini i mijenja, već da naprosto promatra. Ali svaki prosvjetljeni o kojem sam ja do sada čitao posebno je naglašavao da mu je svaki trud oko prosvjetljenja bio uzaludan i da se sve zbilo onda kada nije činio apsolutno ništa. Zato smatram da je volja za pažnjom okosnica svega. Sve drugo može zvučati lijepo i privlačno, možemo zbrajati i oduzimati kammičke učinke i po tome se voditi, ali i sama kamma je jedna teorija, jedan skup predodžbi, a one uvijek donose vezanost za sebe, dok se naš um sladostrasno oblizuje.


Stoga mi se čini da se ne vrijedi boriti s ovom pojavom na izravan način, ponajprije zato što se tako samo borimo s predodžbama koje imamo o toj pojavi, dok nam sama stvar ostaje zakrivena upravo našom borbom i našim cjelokupnim naporom. Trebamo shvatiti da nemamo toliko neprijatelja u sebi koliko nam se čini, već samo jednog jedinog: nepažnju.


p.s. negdje sam pročitao: jedan redovnik požalio se Buddhi da ne može zapamtiti sva ta silna redovnička pravila i da mu je izrazito teško stalno misliti na to što smije, a što ne smije činiti, mada više od svega želi živjeti ispravnim životom. Buddha mu je na to odgovorio da zaboravi sva pravila i da nastoji samo oko jednoga: oko njegovanja pažnje.