Autor Tema: Budizam i meso  (Pročitano 8154 puta)

mare

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 14
  • Karma: +13/-0
  • Pol: Muškarac
Budizam i meso
« poslato: Oktobar 22, 2011, 09:49:34 »
Prema pravilu, koje nije obavezno, ali preporučivo je da Budisti budu vegani, ili makar vegetarijanci.


Da li se vi držite tog pravila, ili bez obzira na sve, i dalje jedete meso i ostale produkte životinja?




Vladimir Simović

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 257
  • Karma: +91/-1
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #1 poslato: Oktobar 22, 2011, 11:37:31 »
Buda je negde rekao da postoje dve greske koje covek moze naciniti na Plemenitom Osmostrukom Putu i one su: da ne krene njime i da njime ne ide do kraja. Pocetak puta jeste proucavanje puta, intelektualno razumevanje, smirenje, posmatranje stvari tj. uma, vezbanje uma itd...pa negde na tom "delu" mozemo govoriti o vegeterijanstvu kao sistemu uvezbavanja uma u uzdrzavanju od ubijanja ili nanosenja bilo kakvog drugog zla drugim bicima...i ovo moze biti vrlo korisna vezba ali samo vezba. Zbog cega vezba?! Zbog kraja puta...a sta je kraj puta?! Totalno oslobodjenje. S obzirom da sve nastaje u umu i da je um pocetak svih stvari sloboda moze doci samo kao odsustvo samog znanja jer sva patnja nastaje u odnosu koji dolazi sa znanjem....pocetak znanja je prepoznavanje sebe kao individue, sticanje sopstvenog ja a onda i gradjenje odnosa tog ja prema svemu ostalom. Dalje nastaje dualnost svidjanja, ne svidjanja, privlacenja i odbijanja, mrznja i ljubav itd, itd. Ako nema onog koji zna, onda je ono sto jeste - u tome sto jeste ne postoji odnos ubijanja drugog bica vec samo tok desavanja kroz kretanje uma (postoji vise zen prica o tome). Izmedju ove dve "krajnosti" vezbanja uma i totalne slobode, mozda srednji put i jeste misao Bude u kojoj kaze da meso ne treba jeste ako znamo da je zivotinja ubijena iskljucivo zbog nas samih...u drugom slucaju je dozvljeno jesti meso. Na kraju, ako postoji cilj konacnog oslobodjenja, tip ishrane ne igra nikakvu ulogu te se ne moze reci da budisti ne trebaju jesti meso u generalnom smislu....stvar je licnog opredeljenja kako ce ko prokrciti put do sopstvene duhovne slobode.
Na kraju je samo tišina

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #2 poslato: Oktobar 22, 2011, 14:27:16 »
Prema pravilu, koje nije obavezno, ali preporučivo je da Budisti budu vegani, ili makar vegetarijanci.
Da li se vi držite tog pravila, ili bez obzira na sve, i dalje jedete meso i ostale produkte životinja?

Buda nije uveo pravilo da monasi ili nezaređeni ne jedu meso, iako ga je na to nagovarao Devadatta i čak zbog toga uspeo da napravi privremeni rascep u Sanghi. Monah jede sve što isprosi i nema mogućnost biranja. To je po knjizi. U praksi je to nešto fleksibilnije i kada nam u Srbiju dolaze monasi, unapred ih raspitamo jedu li ili ne meso, pa prema tome im i pripremamo jelovnik.

Kod nas nezaređenih, na svakom je da odluči hoće li jesti meso ili ne. Ja sam odlučio da ga ne jedem iz saosećanja prema životinjama. Mlečne proizvode i jaja međutim jedem.

mare

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 14
  • Karma: +13/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #3 poslato: Oktobar 22, 2011, 14:56:28 »
Deluje malo grubo, ali po nekim mojim razmišljanjima, osoba koja jede meso ne može da se probudi.


Ovo je jako teška tema, makar meni, ali smatram da mi unošenjem mesa drugog bića, unosimo i njegovu genetiku, osećanja.


Da bi meditacija bila ispravna, prvo moramo da dovedemo fizičko zdravlje do kranjeg savršenstva.
Održavanje zdrave ishrane i fizičke vežbe su rad na sebi, te tako nema uspeha bez svih tih ostvarenih pojedinosti.

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #4 poslato: Oktobar 22, 2011, 14:58:47 »
Buda je negde rekao da postoje dve greske koje covek moze naciniti na Plemenitom Osmostrukom Putu i one su: da ne krene njime i da njime ne ide do kraja. Pocetak puta jeste proucavanje puta, intelektualno razumevanje, smirenje, posmatranje stvari tj. uma, vezbanje uma itd...pa negde na tom "delu" mozemo govoriti o vegeterijanstvu kao sistemu uvezbavanja uma u uzdrzavanju od ubijanja ili nanosenja bilo kakvog drugog zla drugim bicima...i ovo moze biti vrlo korisna vezba ali samo vezba. Zbog cega vezba?! Zbog kraja puta...a sta je kraj puta?! Totalno oslobodjenje. S obzirom da sve nastaje u umu i da je um pocetak svih stvari sloboda moze doci samo kao odsustvo samog znanja jer sva patnja nastaje u odnosu koji dolazi sa znanjem....pocetak znanja je prepoznavanje sebe kao individue, sticanje sopstvenog ja a onda i gradjenje odnosa tog ja prema svemu ostalom. Dalje nastaje dualnost svidjanja, ne svidjanja, privlacenja i odbijanja, mrznja i ljubav itd, itd. Ako nema onog koji zna, onda je ono sto jeste - u tome sto jeste ne postoji odnos ubijanja drugog bica vec samo tok desavanja kroz kretanje uma (postoji vise zen prica o tome). Izmedju ove dve "krajnosti" vezbanja uma i totalne slobode, mozda srednji put i jeste misao Bude u kojoj kaze da meso ne treba jeste ako znamo da je zivotinja ubijena iskljucivo zbog nas samih...u drugom slucaju je dozvljeno jesti meso. Na kraju, ako postoji cilj konacnog oslobodjenja, tip ishrane ne igra nikakvu ulogu te se ne moze reci da budisti ne trebaju jesti meso u generalnom smislu....stvar je licnog opredeljenja kako ce ko prokrciti put do sopstvene duhovne slobode.

Vlado, ovde nešto ne štima koliko ja shvatam Budino učenje :)
A čini mi se da ne štima to što zabludu, privid postojanja sopstva nazivaš znanjem.
Na primer:

"sloboda moze doci samo kao odsustvo samog znanja jer sva patnja nastaje u odnosu koji dolazi sa znanjem".
Ne, patnja ne može doći od znanja, već samo od neznanja, zablude, privida, slepila.

"pocetak znanja je prepoznavanje sebe kao individue"
Ovo nije početak znanja, ovo je samo nastavak neznanja...

Znanje ili uvid u pravu prirodu stvari, a to je uvid u prolaznost svih stvari i stanja, u bol vezivanja i u prividnost sopstva, u stvari i jeste krajnji cilj Plemenitog osmostrukog puta. To znanje je osnova oslobođenja uma od svake vezanosti, a ne samo od onog za nasilje.
No dok je probuđen čovek nenasilan zato što u svom pročišćenom umu nema bilo kakav poriv da ubija, nama ovako još nepročišćenima trebaju pravila, putokazi, da nas opomenu onda kad nam jarost i mržnja pomute um i počnemo da razmišljmo kako ubistvo i nije tako strašna stvar, jer je ovoga puta "pravedno". Zato su po meni pravila za onoga ko još ide putem jako, jako važna i treba ih uzimati krajnje ozbiljno, a ne relativizovati. Vrlo nam zavodljivo deluje tvrdnja recimo iz Bhagavd gite da "niti ko ubija niti ko ubijen biva" ili kao što kažeš "ne postoji odnos ubijanja drugog bica vec samo tok desavanja kroz kretanje uma", jer smo time prividno oslobođeni odgovornosti. Ali to ipak jeste samo privid. Svako od nas se suočava sa konkretnim situacijama u kojima mora da donese konkretne odluke. I svako je potom nosilac ploda tih svojih dela. Tako je bilo i tako će i biti.
Iako je "moderno" relativizovati sve i svašta, ipak nije loše držati se starih dobrih pravila u situacijama kada baš ne znamo šta nam valja činiti. A ne znamo sve dok ne postanemo probuđeni, dakle dok ne vidimo istinu sveta u kojem živimo.


Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #5 poslato: Oktobar 22, 2011, 15:07:19 »
Deluje malo grubo, ali po nekim mojim razmišljanjima, osoba koja jede meso ne može da se probudi.


Ovo je jako teška tema, makar meni, ali smatram da mi unošenjem mesa drugog bića, unosimo i njegovu genetiku, osećanja.


Da bi meditacija bila ispravna, prvo moramo da dovedemo fizičko zdravlje do kranjeg savršenstva.
Održavanje zdrave ishrane i fizičke vežbe su rad na sebi, te tako nema uspeha bez svih tih ostvarenih pojedinosti.

Ne deluje grubo. što bi delovalo? To je tvoje mišljenje i imaš pravo na njega.  :ok

Ja bih samo obrnuo stvar i rekao da kako se osoba budi, jer probuđenje je ipak po meni proces, a ne munja koja te odjednom ošine i posle više ništa nije isto kao pre, dakle kako se taj proces odvija čovek sve manje ima potrebe za mesom, jer shvata koliko patnje ono sa sobom donosi. Dotle, postoje pravila koja nam kažu jedi meso ili ne jedi meso.

Mnogima se čini čudno zašto Buda nije uveo pravilo da monasi budu vegetarijanci. Neki to objašnjavaju time što, kao što sam pomenuo, prose hranu i nemaju priliku niti pravo da biraju, već šta im zapadne. Jedina je zabrana da ga jedu ako je to meso spremljeno, odnosno životinja ubijena specijalno za njih. Ali ako je ostatak od nečijeg ručka, onda je OK.

Ovde imaš vrlo zaniljiva razmišljanja na temu vegetarijanstva iz budističkog ugla :)

http://www.yu-budizam.com/lib/dhammika/blog/veggie/veggie.html

U svakom slučaju, ako imaš odbojnost prema mesu ili te opterećuju zločini koje svakodnevno i masovno činimo prema životinjama, poslušaj svoje srce. Nećeš pogrešiti  :srce

mare

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 14
  • Karma: +13/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #6 poslato: Oktobar 22, 2011, 18:55:27 »
Hvala, Sati.


Neko moje shvatanje je da moramo raditi na svom zdravlju, a samim tim poboljšavam i svest, odnosno funkcije mozga koje su nam zakržljale usled loše ishrane od rođenja i trovanja raznim lekovima i vakcinama. Dok radimo na poboljšavanju svog fizičkog zdravlja, meditacijom uzdižemo svoju svest, da bi na kraju došli do cilja.
Možda je ovo pogrešno, ja  jesam mlad i tek moram učiti, ali ovo je moj stav.
Držim se toga da osoba čije je telo zatrovano kojekakvim hemikalijama, ne može pročistiti ni delić svoje svesti, i shvatiti put do blaženstva.




fortytwo

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 213
  • Karma: +151/-0
  • Pol: Muškarac
  • paper is the new internet
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #7 poslato: Oktobar 22, 2011, 19:21:45 »
Dok još nisam sam sebi spremao hranu, nisam o njoj ni razmišljao. Onda sam počeo da spremam hranu i primetio da sve manje mesa jedem. Probao da batalim, ali nikada dovoljno ozbiljno da bih našao nove izvore proteina - ili šta god mi već daje osećaj sitosti koji nažalost nekada samo meso proizvede. Nutriionisti kažu da u integralnom pirinču, kukuruzu i pasulju (ne znam tačno koje sorte ove 3 biljke su imali na umu) postoje sve esencijalne aminokiseline, dakle svi nama potrebni proteini, dakle teorija da bez mesa nema dovoljno proteina pada u vodu - ali ja i dalje ne znam šta je to (a ne bih rekao da je puka navika) zbog čega mi nekada treba meso da me dovoljno zasiti.

Dakle, nisam se dovoljno trudio da pređem na vegetarijanstvo. A sami motivi bi bili i etički i higijenski. Proces kojim se dolazi od životinje do šnicle je toliko nehigijenski, da često pokušavam da ne razmišljam koliko je zapravo prljavo to što jedem - tešim se da bar ne jedem često. A etički gledano - nemamo pravo da ubijanje životinja delegiramo drugima, tj. ne možemo se osloboditi odgovornosti tako što ćemo na druge da prebacimo posao ubijanja životinje zarad naše šnicle. U tom duhu, jedino što mi je gore od jedenja mesa je licemerje po tom pitanju, osporavanje odgovornosti za šniclu koja nam je na tanjiru, ili čak insistiranje da baš volimo životinje, a ovamo ih jedemo - kao ilustracija koliko takve stvari nemaju granica je stav lovaca da oni baš vole iste one životinje koje ubijaju iz hobija. Sada, dok jedem meso, bar ne lažem sebe niti druge po tom pitanju, a ako jednom postanem vegetarijanac (što priznajem da bih učinio prvo zbog sebe, a zatim životinja) nadam se da neću to ljudima nabijati na nos - čak me ne bi čudilo da prećutkujem to koliko je moguće.

Ovde moram da pohvalim Satija na stavu koji je, iako je čovek vegetarijanac, toliko human i dobronameran da je to jako lepo videti, u poređenju sa čitavom armijom "militantnih vegetarijanaca" koji su samo anti-reklama za vegetarijanstvo. Ne mislim pri tom samo na ovaj topic, i na drugim mestima je primenio isti pristup.
Death is as close as our breath. - Ajahn Chah

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #8 poslato: Oktobar 22, 2011, 22:03:28 »
Hvala 42  :D
To što sam ja vegetarijanac je moja lična odluka. I ako je nisam nametao sopstvenoj deci, zaista nemam razloga, a još manje prava nametati je bilo kome drugome. Mada sintagma "militatni vegetarijanac" zaista deluje zavodjivo :kez2:

Vladimir Simović

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 257
  • Karma: +91/-1
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #9 poslato: Oktobar 23, 2011, 11:02:09 »


Vlado, ovde nešto ne štima koliko ja shvatam Budino učenje :)
A čini mi se da ne štima to što zabludu, privid postojanja sopstva nazivaš znanjem.
Na primer:

"sloboda moze doci samo kao odsustvo samog znanja jer sva patnja nastaje u odnosu koji dolazi sa znanjem".
Ne, patnja ne može doći od znanja, već samo od neznanja, zablude, privida, slepila.

"pocetak znanja je prepoznavanje sebe kao individue"
Ovo nije početak znanja, ovo je samo nastavak neznanja...

Znanje ili uvid u pravu prirodu stvari, a to je uvid u prolaznost svih stvari i stanja, u bol vezivanja i u prividnost sopstva, u stvari i jeste krajnji cilj Plemenitog osmostrukog puta. To znanje je osnova oslobođenja uma od svake vezanosti, a ne samo od onog za nasilje.
No dok je probuđen čovek nenasilan zato što u svom pročišćenom umu nema bilo kakav poriv da ubija, nama ovako još nepročišćenima trebaju pravila, putokazi, da nas opomenu onda kad nam jarost i mržnja pomute um i počnemo da razmišljmo kako ubistvo i nije tako strašna stvar, jer je ovoga puta "pravedno". Zato su po meni pravila za onoga ko još ide putem jako, jako važna i treba ih uzimati krajnje ozbiljno, a ne relativizovati. Vrlo nam zavodljivo deluje tvrdnja recimo iz Bhagavd gite da "niti ko ubija niti ko ubijen biva" ili kao što kažeš "ne postoji odnos ubijanja drugog bica vec samo tok desavanja kroz kretanje uma", jer smo time prividno oslobođeni odgovornosti. Ali to ipak jeste samo privid. Svako od nas se suočava sa konkretnim situacijama u kojima mora da donese konkretne odluke. I svako je potom nosilac ploda tih svojih dela. Tako je bilo i tako će i biti.
Iako je "moderno" relativizovati sve i svašta, ipak nije loše držati se starih dobrih pravila u situacijama kada baš ne znamo šta nam valja činiti. A ne znamo sve dok ne postanemo probuđeni, dakle dok ne vidimo istinu sveta u kojem živimo.

Ja se sluzim konceptima koji vise odgovaraju sustini konacnog oslobodjenja. Sta je bilo pre nego se je pojavilo "ja koje zna"?!!! Sta je bilo pre nego se je pojavilo "ja koje zna da je zavedeno neznanjem?!!! Da li su znanje i neznanje jedno?!!! Igra svesti i uma je vecita. Sloboda dolazi sa uvidjanjem prirode stvari i ako se igra svesti i uma nastavlja. Samsara i nirvana su koncepti uma. Pre uma, gde se nalaze samsara i nirvana?!!!

Izvinjavam se sto pisem ovako ali ne postoji drugaciji nacin da ukazem na ono do cega sam dosao. Buda kaze da patnja dolazi sa neznanjem...ali on to govori sa tacke znanja koje se u samom ucenju predstavlja superiornijim u odnosu na prethodno znanje koje on naziva neznanjem. Zapravo, sve je to neko znanje...veciti ples uma i svesti. Priroda svih stvari je izvan svakog znanja, pre svakog znanja. Saznanja se javljaju u toj prirodi gde se javlja svest i um - to nikada ne prestaje.
Na kraju je samo tišina

milan_kenshi

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 114
  • Karma: +56/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #10 poslato: Oktobar 23, 2011, 12:18:36 »

Pitanje o korišćenju mesa kod budista je skroz legitimno i mene takođe interesuje. Možda možemo dodatno da porazgovaramo o praktičnim problemima  koji su vezani za naše podneblje (pored ograničenog izbora izvora proteina).


Recimo, kod nas kada se ode u goste ili na proslavu, domaćinima je strašno stalo da gosta počaste, da kažem, "bogovski". Opšte prihvaćeno je da to znači veliki izbor mesa i to je ono što ljudi rade imajući najbolju nameru. Zaključio sam da ukoliko bih u tom trenutku rekao da ne jedem meso, to bi bilo vrlo neprijatno za domaćine i ne bih mogao da im nadoknadim osećaj da su oni nešto propustili i pored sveg truda i da jedan njihov gost nije propisno ugošćen. Takođe, u tom trenutku neizostavno kreću razgovori o tome kako i zašto, što takođe izbegavam - da "popujem" kada nije prilika.
Čini mi se da je suština porodičnih okupljanja u Srbiji (da se ne ograničim samo na slave) u tome da se ljudi osete blisko, da su zajedno i neka celina. To da smo svi "naši" i "na okupu" kod nas se pokazuje time da se svi zajedno najedemo, napijemo, pevamo iste pesme...  raznovrsnost u afinitetima se ne smatra kao bogatstvo već kao sakaćenje (plemenske) harmonije i poretka.


Dakle, ja lično, za sada, trudim se - alkohol ne kupujem, u društvu odbijam preko količine koju mogu da kontrolišem. Ako imam izbora, neću jesti meso. Možda je moje shvatanje toga u kojoj situaciji imam izbora ili ne široko, ali nastojim da uzimam u obzir i ljude oko sebe. Stvari kao što su široko rasprostranjena ubeđenja ("ne jesti meso nije zdravo") i tradicija se ne mogu promeniti preko noći. Možda mogu par ljudi ubediti vremenom, i svojim primerom ?


Citat
Da bi meditacija bila ispravna, prvo moramo da dovedemo fizičko zdravlje do kranjeg savršenstva.

Ja bih samo ukazao na nešto u ovoj formilaciji što se trudim da smanjim kod sebe:
"ispravna meditacija" - želim da budem vrlo oprezan kada koristim termine ispravno-neispravno
"krajnje savršenstvo" - ja imam osobinu da često upadam u ekstreme željan blistavih i/ili brzih rezultata, pa mi treba dosta koncentracije da prikočim i da se setim da je ovo Srednji put...


pozdrav,
Milan

kondanja

  • Član
  • *****
  • Poruke: 1086
  • Karma: +461/-1
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #11 poslato: Oktobar 23, 2011, 17:12:48 »
Mislim da je moralističko cjepidlačenje zgražanje nad temom o porijeklu (ne)mesnog obroka vegetarijanaca ili nevegetarijanaca raznih stupnjeva i nijansi; osnovna funkcija održanja organizma kroz uzimanja hrane po značaju višestruko nadilazi orjentaciju (ne)vegetarijanstva; uostalom i biljke su živa bića pa i njima nanosimo bol; a da i ne spominjem koliko bola međusobno nanosimo ljudima, životinjama... u svijetu, na mnogo direktniji, masovniji i teži, način, nego što je to kroz uzimanje hrane.
 
Što se moje prakse tiče jedino što nastojim jest bezuvjetno količinsko ograničenje obroka i umjereno ponašanje - koje smatram ključnim - dok obrok konzumiram. (To je ista umjerenost koju nastojim razviti i u odnosu spram sve druge svoje/vaše/naše hrane čula, a tih čula ima poprilično kao što znamo.)
 
pozdrav   
« Poslednja izmena: Oktobar 23, 2011, 17:14:26 kondanja »
Plemeniti hvali ubijanje bijesa - sa njegovim slatkim vrhom i otrovnim korijenom - jer ubivši ga u sebi kajanja nemamo. (Sn 1.71)

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #12 poslato: Oktobar 23, 2011, 20:45:36 »
Ja se sluzim konceptima koji vise odgovaraju sustini konacnog oslobodjenja.

Time se služio, pretpostavljam, i Buda :D

Sta je bilo pre nego se je pojavilo "ja koje zna"?!!! Sta je bilo pre nego se je pojavilo "ja koje zna da je zavedeno neznanjem?!!! Da li su znanje i neznanje jedno?!!!

Postoji samo "ja" koje ne zna. Kad se međutim pojavi znanje "ja" nestaje. To je isto kao što dok ne postane dan, postoji noć. Kad se pojavi dan, noć nestaje. Ne postoje i dan  i noć, znanje i neznanje istovremeno.
Zato i rekoh u prethodnom postu da znanje i neznanje ne mogu biti jedno. Jer onda ne bi postojalo oslobođenje.

Izvinjavam se sto pisem ovako ali ne postoji drugaciji nacin da ukazem na ono do cega sam dosao. Buda kaze da patnja dolazi sa neznanjem...ali on to govori sa tacke znanja koje se u samom ucenju predstavlja superiornijim u odnosu na prethodno znanje koje on naziva neznanjem. Zapravo, sve je to neko znanje...veciti ples uma i svesti. Priroda svih stvari je izvan svakog znanja, pre svakog znanja. Saznanja se javljaju u toj prirodi gde se javlja svest i um - to nikada ne prestaje.

Ja poštujem to do čega si ti došao. Ali pošto je ovo budistički forum i pokušavamo da što bolje upoznamo i razumemo Budino učenje, moram da reagujem. Namera mi je da zajednički proverimo  koliko to što je napisano ima uporište u tom učenju. Kako ne bismo mešali babe i žabe i stvarali nepotrebnu konfuziju. A meni se čini da su neke tvoje tvrdnje u suprotnosti sa Budinim učenjem. Ako grešim, voleo bih da me ispraviš i unapred se izvinjavam zbog svog neznanja.

 :andjali




Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 4094
  • Karma: +546/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #13 poslato: Oktobar 23, 2011, 20:58:01 »

Pitanje o korišćenju mesa kod budista je skroz legitimno i mene takođe interesuje. Možda možemo dodatno da porazgovaramo o praktičnim problemima  koji su vezani za naše podneblje (pored ograničenog izbora izvora proteina).



Milane potpuno razumem o čemu pričaš. Kao vegetarijanac čitavih 35 godina našao sam se bezbroj puta u situacijama kakve opisuješ, počev od sopstvene porodice, pa šire. Još sam dugo trenrao košarku i u stara dobra vremena se posle utakmica uvek išlo i na bogate večere, pa sad ti zamisli sportiste okorele mesojede kad im kažeš da ne jeeš meso. Pitanjima, čuđenju, zgražavanju i podsmehu nikad kraja  :smeh

E sad pošto me nekako nikada nije doimao taj kako lepo kažeš "plemenski" aspekt okupljanja, nisam se mnogo ni obazirao na to šta je većinski stav, već sam smatrao da ako ja poštujem tuđi stav jedenja mesa, nema razloga da i taj drug ne poštuje moj. Isto tako, ako je domaćinu baš toliko stalo da mu se kao gost dobro osećam, shvatiće da se najbolje osećam kad jedem i pijem ono što mi najviše prija. Naravno, ima mnoštvo suportnih primera, kada ljudi ne mogu da izađu iz svoje vizure i osete se unesrećenim što je ostao koji batak nepojeden. Ali šta da mu radimo, ne možeš celom svetu ugoditi :D

Nemoj shvatiti ovo kao neku polemiku sa tvojim postom, već samo iznošenje još jednog iskustva "vegetarijanskog sabrata" :lol:

panonac

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 454
  • Karma: +270/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Budizam i meso
« Odgovor #14 poslato: Oktobar 24, 2011, 09:52:01 »
Moje iskustvo sa vegetarijanstvom


Ja imam 61 godinu a vegetarijanac sam oko tri godine. Toliko je dugo i neko moje opredeljenje za Budino učenje. Želju da postanem vegetarijanac sam imao odavno i to uglavnom iz neke ideje da je to zdravije. Problem je bio u tome što nisam znao kako bi nadoknadio meso i kako bi takva ishrana trebala da izgleda. Desilo se da sam 2007. na nekom putu bio 2 nedelje na vegetarijanskoj ishrani i sasvim sam se dobro osećao i prijala mi je, pa sam po povratku polako poćeo da izbacujem meso iz obroka. Posle par meseci sam potpuno prestao da jedem meso. Jedem mleko i jaja, a kada sam van kuće i ne mogu da biram hranu pojedem i neko jelo u kome ima mesa.


Problemi:
Najveći problem mi je bio anemija - malokrvnost. Poznato je da se gvožđe najlakše preuzma iz mesa a kod starijih osoba je preuzimanje uz biljne hrane slabije nego kod mladih. Moj problem je bio što sam iz ishrane izbacio meso a nisam ga zamenio mahunarkama koje su najbogatije gvožđem i belančevinama. Uz to sam i redovno davao krv i polse godinu dana sam bio tako anemičan da sam po nekim kriterijumima bio zreo za transfuziju. Ono što je intresantno ja sam se odlično osećao, redovno sam išao peške na 6. sprat, plivao, trčao. Pošto je doktorka na transfuziji takođe vegetarijanac dala mi je neke savete u vezi ishrane kojih se i sada pridržavam, i uz minimalnu terapiju gvožđem u tabletama posle godinu dana sam nastavio da dajem krv bez problema. Pre par nedelja sam imao neku manju operaciju pa kada su mi vadili krv za pregled zamolio sam da mi odrede i proteine u krvi i bili su u granicama normalnih vrednosti.
Drugi problem je ono što je spomenuo fortytwo, osećaj sitosti. Dokazano je da belančevine daju taj osećaj i često se kod vegetarijanaca javlja problem da stalno jedu između obroka. Ja sam mršav ali sam nabacio par kila od kada sam vegetarijanac. Takodje sam primetio da ima dosta vegetarijanaca sa viškom kila. Tu je verovaton lek "povećana pažnja" odnosno umerenost i van obroka.


Da li je vegetarijanstvo zdravije od mešovite ishrane?  :ces
Ne postoji jedan odgovor. Može i ovako i onako  ;))
Danas se smatra da je umerena mešovita ishrana (puno povrća, malo masti, fizička aktivnost) jednako zdrava kao i vegetarijanska ishrana sa malo masti i šećara a zdravija od vegetarijanske sa puno mlečnih proizvoda, slatkiša, sa malo fizičke aktivnosti. Problem je što se vegetarijanski recepti često uzimaju iz indijske kuhinje u kojoj su i mlečne masti i slatkiši dosta zastupljeni. Nisam veliki poznavalac makrobiotike ali mi izgleda prihvaljivija u tom pogledu. Što se tice ukusa i mirisa uvek sam za indijsku varijantu  :to

put je dug, vremena je malo