Autor Tema: Tantricka duhovnost  (Pročitano 8330 puta)

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Tantricka duhovnost
« poslato: Mart 16, 2010, 09:08:06 »
Temeljno otajstvo, otkrovenje, tantricke duhovnosti se odonosi na prepoznavanje svjetovnog kao duhovnog, pojavnog kao bozanskog. Tantricka yoga njeguju tehnike prepoznavanja, osvjestavanja iskonskog jedinstva svijeta i pojavnosti s Najvisom stvarnoscu. Tako se jedna od kashmirskih skola tantre i naziva pratyabhijina (prepoznavanje). U Ananda Margi takodjer njegujemo jednu posebnu tehniku osvjestavanja Najvise stvarnosti u svemu sto dozivljavamo i sto cinimo. Ona pomaze tantrickom yogiju da u djelovanju, provoditelju djelovanja i u posljedici djelovanja prepozna samog Boga. To je druga lekcija Ananda Marga sahaja-yoga prakse i naziva se slatko, medeno ili opojno znanje - Madhu Vidya (na samskrtu). Znanje koje opija svojom slatkocom, jer kod njezinog pravilnog primjenjivanja duhovan covjek osjeca slatku i opojnu prisutnost Bozanskog u svemu sto postoji. Kao prikaz ovakvog stava prema duhovnosti donosim dva navoda tantrickih uceitelja. Jedan je Shri Shri Anandamurti (svjetovno ime Prabhat Rainjan Sarkar, medju sljedbenicima poznat i kao Baba, Otac), tantricki ucitelj iz 20.st; dok je drugi Abhinavagupta, ucitelj iz 11. st.


Shri Shri Anandamurti

Iz knjige Misli P.R.Sarkara:

Najvisa Svijest, Bog, je Najvisi Svjedok. On svjedoci sve sto vasa pojedinacna svijest vidi i osjeca. Recimo da zamisljate nosoroga kako se krece unutar vaseg uma. Vi vidite sve sto cini i cujete sve sto misli. Nijedno njegovo djelovanje i misaon val za vas nisu tajna: vi znate sve, svjedocite svemu. Sve sto se zbiva u svemiru nije nista drugo vec umna tvorevina Najvise Svijesti, Boga, sve je unutar Njegova uma. On je Makrokozmos, a sve drugo su mikrokozmosi. Svaki pojedini covjek krece se unutar Njegovog uma. Sve je unutar Njega, nista nije izvan Njega. Zato On vidi, zna i osjeca svako djelovanje. Ovaj svemir nije nista drugo nego misaona tvorevina Boga.

Buduci da je svijet Njegova misaona tvorevina, svako je stvorenje Njegovo dijete. On nije gospodar, niti vladar, niti upravitelj. On je Tvorac. Kada bi povukao svoje misli unutar Sebe, vise nista ne bi postojalo. Vi ste dosli iz Njega, krecete se unutar Njegova uma i naposljetku cete postati jedno s Njim.

(Babin govor u Fieschu, Svicarska)

Nerazumno je napustiti svijet, napustiti sluzenje covjecantsvu i otici u Himalaju kako bi se dosegnuo Parama Purusha, Najvisa Svijest. I ovaj svemir je Parama Purusha - želite li ga napustiti, kamo možete otici? Ima ljudi koji smatraju da su buka i metez svijeta razlozi zbog kojih ne mogu usredotocit um. Potom u himalajskoj pecini misle o tome kako u obliznjoj dzungli ne mogu naci slatkog voca pa ce sutradan otici u drugu, udaljenju sumu ubrati zrelih sljiva. Gdje god se nalazili, ti ljudi nisu slobodni. Ne zeli li Parama Purusha da ga spoznate, nece biti mjesta na svijetu na kojem ga mozete spoznati. Zeli li da ga dosegnete, mozete to uciniti ovdje i sada. Ono sto On vidi je vasa ceznja za Njim. Upamtite: na svakom koraku vaseg zivotnog puta On ispituje jeste li u stanju u svom umu probuditi ljubav prema Njemu. Iskusava zelite li Njega ili svjetovne stvari.

(izvadak iz Niiti and Dharma)


Abhinavagupta

Kashmirski shivizam:

"Kashmirski shaivizam (trika, trojstvo: Brahme, Shive i Shakti) je poznat kao cisti trika sustav – ucenje o trojedinstvu covjeka, svijeta i Boga. Ovo je ucenje namjenjeno svim ljudima, bez obzira na njihovu kastu, polozaj, boju ili spol. Po ucenju kashmirskih tantrika, trika filozofija se nalazi u srcu vrhovne sile Bozanske svijesti. Ona nas uci da ovaj cijeli pojavni svijet pred nasim ocima, nije odvojen od Bozanske svijesti. Ne morate spoznavati Boga koji je na nekom sedmom nebu. Bog i covjek su jedno. Ova spoznaja je sustina shaivizma." (Sw. Lakshman Joo)

Abhinavagupta, tantricki svetac i ucitelj iz 11. st je napisao kratku filozofsku pjesmu u 15 stihova pod nazivom:

Bodhapanchadashika (15 stihova mudrosti)

1. Blijesak Jednote Bica ne blijedi pred vanjskim svjetlom ili tamom,
jer svaka vanjska svjetlost ili tama proizlaze iz vrhovnog sjaja Bozanske svijesti.

2. To Bice se naziva Gospod Shiva. On je priroda i postojanje svih bica.
Vidljivi pojavni svijet je ispoljenje Njegove sile i ispunjen je sjajem i slavom
Bozanske svijesti.

3. Duh i Sila (Shiva i Shakti) nisu svjesni odvojenosti.
Oni su povezani kao oganj i njegova toplina.

4. On je Bog Bhairava. On stvara, stiti, razara, prekriva i razotkriva Svoju prirodu
kroz kruzenje ovog svijeta. Ovaj je svijet stvoren od Boga u Njegovom vlastitom
Bicu, kao odraz u ogledalu.

5. Sveukupnost svemira je Njegova vrhovna Sila (Shakti),
koju je stvorio u svrhu razotkrivanja Svoje vlastite prirode.
Ta Moć (Shakti), kao sveukupnost postojanja svijeta,
u ljubavnom zanosu utjece na stanje Bozanske svijesti (Shiva, Bhairava).
Ona je u obliku neznanja savrseno i potpuno prisutna u svakom
pojedinacnom predmetu.

6. Gospod Shiva (Duh, Svijest), kao sveprisutni odrzavatelj i uzrok igre
uspona i padova, zajedno sa Silom svojeg vlastitog Bica, s mjerom dovodi do
raznih oblika stvaranja i razaranja.

7. To vrhovno djelo nitko ne moze ispuniti, s nikakvom drugom silom ili snagom
u svemiru, osim Gospoda Shive (Duha, Svijesti), koji je savrseno slobodan,
moćan i svjestan.

8. Pojedinacno stanje svijesti je neosvjesteno i ne moze se slobodno prosiriti u
razlicita ispoljenja svemira. Onaj koji posjeduje savrsenu slobodu je potpuno
razlicit od tog stanja zamagljene pojedinacne svijesti (bica).
Stoga Ga ne mozete spoznati samo na jedan nacin.
U trenutku kada Ga otkrijete u jednom, prepoznat cete Ga i u svemu ostalom.

9. Gospod Shiva, koji je potpuno slobodan i neogranicen, u Svojoj vlastitoj
prirodi odrzava razlicite vrste stvaranja i unistavanja, a u isto vrijeme, ta
razlicitost postojanja obitava na svoj nacin kao podrucje neznanja (avidya).

10. U ovom ces svijetu naci obilje stvaranja i razaranja, neka u uzlaznom dijelu
kruga (stvaranja), neka u silaznom (razaranja), a neka sa strane. U doticaju s
njima, jos manji dijelovi tvorevine nastaju. Bol, uzitak i moc spoznaje su stvoreni
u skladu sa stupnjem bica. To je svijet.

11. Ako ne shvacas da doista ne postoji vrijeme, to neznanje je takodjer
slobodna volja Gospoda Shive (Duha, Svijesti). Ovo neznanje je osnova za
postojanje svijeta, a oni koji su u neznanju su uzasnuti tim postojanjem.

12-13. Kada se, uslijed neizmjerne milosti Gospoda Shive, ili duhovne sile tvojeg
Ucitelja, ili razumijevanjem spisa o Vrhovnoj Svijesti (Paramashiva), dosegne
pravo znanje o stvarnosti – to je ono stanje u kojem obitava Gospod Shiva i
konacno oslobodjenje.

14. Ta dva kruga, vezanost i oslobodjenje, su igra Gospoda Shive i nista vise.
On nisu odvojeni od Gospoda Shive, jer stanje odvojenosti nikada nije niti
postojalo. Uistinu, nista se nikada nije desilo Shivi.

15. Na taj nacin Gospod, kao sustina svih bica, posjeduje u svojem vlastitom
Bicu tri velike Sile (Shakti): Volju (Iccha), Djelovanje (Kriya) i Znanje (Jinana).
Te tri Sile su poput trozuba, poput trostrukog lotosa u kojem sjedi Gospod
Bhairava, koji je sustina svemira od 118 svijetova.

16. Ja sam, Abhinavagupta, napisao ove stihove za one od mojih dragih ucenika,
koji nemaju ostrinu spoznaje. Njima, koji su mi iskreno odani, sastavio sam ovih
15 stihova u svrhu trenutacnog prosvjetljenja.

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #1 poslato: Jul 25, 2010, 22:50:49 »
A sada malo Ananda Marge na youtube-u... Slovenski TV dokumentarac i jedna stara snimaka sa zagrebackog Radija 101:

Ananda Marga Documentary
Dada Dhiishuddhananda at Radio 101 part1
Dada Dhiishuddhananda at Radio 101 part2

Enjoy!

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #2 poslato: Avgust 12, 2010, 13:01:51 »
Evo malo samskrtskih himni u cast boga Shive:

Shiva Mahamantra

Shiva Thandav Mantra

Shiva Mahamrityunjaya Mantra

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 3996
  • Karma: +537/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #3 poslato: Avgust 31, 2010, 09:35:10 »
Zanimljiv clanak o Patandjalijevoj Yoga sutri iz budisticke perspektive

http://theravadin.wordpress.com/2010/08/28/the-yoga-sutra-a-handbook-on-buddhist-meditation/

 :)

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #4 poslato: Septembar 20, 2010, 13:01:09 »
Zanimljiv clanak o Patandjalijevoj Yoga sutri iz budisticke perspektive

http://theravadin.wordpress.com/2010/08/28/the-yoga-sutra-a-handbook-on-buddhist-meditation/

 :)

Branko, ovaj clanak se cini vrlo zanimljiv, ali moram priznati da ga jos nisam uhvatio vremena temeljito procitati.  :tuga

Do tada malo tantre. Ovako je vjerovatno izgledala tantra u Shivino doba  :to

KADANGYAN MUSIC VIDEO. SHOT IN PHILIPPINES

To su inace nasi ljudi u prasumama Filipina :ok

Iako je tantra mnogo starija, prvi zabiljezeni (najstariji pisani) spomen tog pojma se nalazu u indijskom epu Mahabharati (koji opisuje zivot Krshne). U jednoj zgodi se kaze da su Krshna i Arjuna u svojim lutanjima naisli na duhovnu sljedbu Pashupata (postoji jos uvijek danas u Indiji kao mala tantricka sekta) koja obozava Velikog Boga (Mahadeva, jedno od Shivinih imena) ekstaticnim pjevanjem Njegovog imena i plesom.

Inace, neke tantricke sljedbe smatraju da je Shiva zivio kao zivi ucitelj (poput Buddhe) u drevno doba (vjerovatno u kameno doba prije dolaska glavnog vala Arijaca u Indiju) i poducavao tadasnje primitivne ljude (koji su zivjeli kao lovci i sakupljaci plodova) u prasumama... nesto poput ovih suvremenih momaka sa Filipina, reznim oblicima duhovnosti, medicini, umjetnosti i nekim korisnik drustvenim obicajima. Sastavni dio tanticke duhovnosti predstavlja ekstaticno pjevanje bozanskih imena (praksa koja je kasnije usla u mnoge hinduisticke kultove, ali i neke buddhisticke), meditacija (ashtanga yoga) te brojne druge misticne prakse.

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #5 poslato: Januar 14, 2011, 23:50:14 »
Danas sam slusao jedno od predavanja svojeg Gurua o stupnjevima samadhija (to je ono sto bi u buddhizmu bile jha'ne). Pomislio sam da li je to i koliko je to slicno Buddhinom ucenju o jha'nama/dhya'nama? Koje su dodirne tocke tantre i buddhizma?
 
MAHABHÁVA AND NIRVIKALPA SAMADHI
 
MAHABHA'VA I NIRVIKALPA SAMADHI (Shri Shri Anandamurti jii)
 
 :joga:

panda

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 132
  • Karma: +43/-0
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #6 poslato: Januar 25, 2011, 21:36:36 »
Pokusao sam da saslusam, ali mi je jako tesko da ga pratim.
Mada na osnovu skromnog istrazivanja tantre, moguca poklapanja su 2. i 3. jnana radosti i zadovoljstva i verovatno jnana beskonacne svesti, ali tesko je reci, jer koliko znam tantra ima mnogo razlicitih samadhi.

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #7 poslato: Jul 18, 2011, 01:49:10 »
Zanimljiv clanak o Patandjalijevoj Yoga sutri iz budisticke perspektive

http://theravadin.wordpress.com/2010/08/28/the-yoga-sutra-a-handbook-on-buddhist-meditation/

 :)

Ovaj sam se clanak na Theravadin blogu stvarno (pre)dugo spremao procitati i sada sam to obavio s velikim zadovoljstvom. Osobito me je obradovala pisceva jezicna vjestina i duhovitost da Yoga-sutre prevede sa samskrta (kako sam kaze, nazad) na pali  :to
 
Vjerujem da je najveci doprinos clanka u pretpostavci da je rani buddhizam utjecao na uoblicavanje Patanjalijevog sustava yoge. Ipak, to mi se cini malo prenategnuto. Ukoliko je uvjetovao na uoblicavanje nekih postavki, svakako nije mogao utjecati na sam razvoj osnovne misli yoge. U Indiji je stvarno sve utjecalo na sve. Medjusobno mijesanje je neosporno, a buddhisticki utjecaj stvarno golem. Nema sumnje se moze iscitati utjecaj buddhizma i na ovaj klasicni spis, ali meni se ipak cini da je tu vise rijec o slicnosti dvaju sustava, nego sto bi klasifikacija i sustav yoge bio potaknut ili uzrokovan buddhistickim utjecajem.
 
Neosporno je da je yoga mnogo starija od buddhizma. Ona se spominje vec u upanishadima, a ako osnovnu jezgru Mahabharate nesumnjivo stavimo u razdoblje prije Buddhe, onda je jasno da barem osnovna jezgra Bhagavad Giite detaljno razlaze nacela post-upanishadske (dakle, predbuddhisticke) yoge - pri tome uopce ne sporim o dokazanim i poznatim buddhistickim utjecajima na konacni oblik BhG kakav danas poznajemo.
 
Slicnost yoge i buddhizma ne proizlazi samo iz toga sto je rani buddhizam mozda utjecao na klasifikaciju Patanjalijevog sustava yoge, nego iz opceg indijskog nacela da je sredstvo oslobodjenja u umu, a ne u tijelu (jaini), niti u obredu (vedski brahmanizam). Ovu postavku vrlo jasno iznose upanishadi, cineci otklon od obreda prema sabranosti i uvidu koji se postize yogom.
 
Mozda rani sustavi yoge nisu uopce bili ovako sistematizirani kao kod Patanjalija (8-struka yoga)? I danas neki sustavi yoge u Indiji uopce ne podrazumijevaju takvu podjelu (imaju vise ili manje dijelova). Mozda je Patanjali doista svoj sustav yoge uoblicio pod utjecajem buddhistickog 8-strukog plemenitog puta? To je vrlo zanimljiva pretpostavka kojoj bi se trebalo posvetiti vise paznje. Mada mi se ta slicnost cini vrlo netgnutom u dijelu gdje pisac predlaze pojednostavljeno tumacenje po kojem je izvorno buddhisticki sustav sabranosti paznje samo naknadno "nategnut" u okvir teologije koja podrazumijeva postojanje duse i Stvoritelja. Yoga ne podrazumijeva tu "dusu", niti tog "Stvoritelja" na koju misli buddhizam kada kritizira ove pojmove.
 
Osim toga, neki dijelovi jednog i drugog 8-strukog puta jednostavno ne odgovaraju jedni drugima. Tako npr. anapanasati nije isto kao i pranayama mada obije tehnike koriste dah ali za posve razlicite ciljeve. Asana u yogi jednostavno nije ista stvar kao svjesnost polozaja tijela u buddhistickoj bhavani i sl. Stoga se meni vise cini da dva sustava samo slice jedan na drugoga, a ne da su nastali jedan iz drugoga.
 
Nema sumnje da je Buddha bio jedan od divova indijske duhovne misli, i da prije njega u Indiji nije postojao tako jasno razradjen i obimno izlozen filozofski sustav. Kada usporedimo kratke spise poput upanishada, BhG, pa cak i kasnijih spisa poput Yoga-sutri, Hatha-yoga Pradipika i sl. sa ogromnim obimom Buddhinih govora iz Sutta Pitake u kojima detaljno obrazlaze nacine sabranosti, moral, filozofiju... Jasno je da prije buddhistickog razdoblje u Indiji nije postojao do te mjere razradjen sustav duhovnog ucenja. Marljivo pamteci brojne Buddhine govore u razdoblju od 40 godina, buddhisti su stvorili ogroman opus filozofskih tekstova kakav do tada nije postojao u Indiji. Osim ako izuzmemo Vede zbirke koje su do tada, iskreno receno, vec bile prevazidjene i od samih brahmanskih krugova koji su se kroz vedantu okrenuli putu sabranosti (tj. yogi).
 
Indija jednostavno nakon Buddhe vise nije bila ista. To je nesumnjivo utjecalo na razvoj i dubinu folozofskog izrazavanja i drugih sustava duhovne misli, ali mi se malo prenategnutom cini pretpostavka da je rani buddhizam utjecao na sam nastanak Patanjalijevog sustava. Mozda vise na uoblicavanje...
 

kondanja

  • Član
  • *****
  • Poruke: 1086
  • Karma: +461/-1
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #8 poslato: Jul 18, 2011, 09:17:35 »
 
Yoga je iz predarijskih vremena, iz vremena Mohenđodaro i Harappa civilizacija (2300.-1500.g.) (moj izvor je Veljačić i svo moje iskustvo studiranja/učenja, od vremena redovnog studiranja drugih autora s područja Indijske filozofije, kao predmeta na Filozofskom fakultetu i dvogodišnjeg seminara, kod Rade Iveković, do danas);
 
- ona je zajednički i suštinski duh misaonoreligijske Indije, zato je citiram stih po stih u onim našim prijavama o praksi jer bi ona trebala biti 'mentalna duša' meditacije/misli uvida ali i meditacije daha/sabranosti i to u vjerojatno najboljem filozofskom/misaonom prevodu kod nas, kako bi doprinio razumijevanju prakse i duha budizma (opet) kod nas, preko ovog našeg divnog sajta (Brankovog);
 
meditacija je vježba razmišljanja a kao prava redovna vježba zaista znana i živa jedino na Istoku. Mi, na Zapadu smo mnogo, navodno tek od Grka razmišljali, ali nikada nismo razmišljanje pravo pretvorili i u takvu jednu redovnu (praktičnu) vježbu misli;
 
ali zato, umjesto vježbi za mišljenje, imamo čitavo more redovnih vježbi za tijelo; 
 
mislim nešto, onako "smiješno pionirski", kako bi meditaciju obavezno trebalo uvesti kao redovan predmet u okviru predmeta filozofije u srednje škole, ali i na odsjecima za filozofiju, na fakultete;
 
pozdrav
 
(ispričavam se na nekim nužnim pojednostavljenjima, jer sam htio biti sažet i kratak)
 
Plemeniti hvali ubijanje bijesa - sa njegovim slatkim vrhom i otrovnim korijenom - jer ubivši ga u sebi kajanja nemamo. (Sn 1.71)

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #9 poslato: Jul 18, 2011, 09:39:36 »
Da, yoga nesumnjivo jeste starija od buddhizma, mada pretpostavka da je Patanjalijev sustav nastao pod buddhistickim utjecajem jeste zanimljivo polaziste za daljnja istrazivanja slicnosti i razlicitosti.

U Hrvatskoj i Slovackoj se digla cijela strka kada je drustvo Joga u svakodnevnom zivotu pokusalo uvesti samo asane kao izborni predmet u skole. Katolicka crkva je to shvatila kao izravan napad na djecu, tj. njihove duse, a time i na svoje novcanike   :smeh Tako da ce to ipak ostati jos neko doba stvar osobnog izbora i kucnog odgoja... :joga:

Fuji

  • .
  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 233
  • Karma: +153/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #10 poslato: Jul 18, 2011, 13:52:47 »
U Beogradu na nekim fakultetima su uveli Yogu, čak mislim da je obavezan deo studiranja na istim, što znači da nema propuštanja  :to
A što mi drago kad vidim tako neko društvo koje je bilo jako skeptično prema svemu sa istoka , a eto sad dobili na faksu i samo hvale uticaj yoge.. :bravo: :ok

fortytwo

  • Punopravni član
  • ***
  • Poruke: 213
  • Karma: +151/-0
  • Pol: Muškarac
  • paper is the new internet
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #11 poslato: Avgust 08, 2011, 15:09:17 »
Odličan članak, malo sam se zadržao na blogu i pročitao još neke članke, posebno mi se dopalo kada se bavi pitanjem kako nekada "sati" ne znači "mindfulness", već prosto "remembrance", redovno podsećanje, kao i stavljanje akcenta na sutre - nešto čime bi mogao da se bliže pozabavim.

Nego Fazlija, hoće li ti trebati godina dana da se pripremiš da pročitaš i o slobodnoj volji;))
Death is as close as our breath. - Ajahn Chah

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 3996
  • Karma: +537/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #12 poslato: Mart 23, 2012, 22:31:39 »
Stručna literatura  :bravo:

Tantric Mysticism of Tibet

Fazlija

  • Moderator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 787
  • Karma: +302/-0
  • Pol: Muškarac
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #13 poslato: Mart 25, 2012, 19:13:35 »
 :kafa:  jako zanimljivo... tantricki buddhizam je doista potpun spoj dvaju vrlo srodnih du'ovnih pravaca Indije, tantre i buddhizma. I uopce nije slucajno da je taj spoj nastao na buddhistickom sveucilistu u Nalandi, u istocnoj Indiji, na podrucju pod snaznim utjecajem bengalske (gauriya) tantre. Bengal/Bangladesh i Bihar podrucja su vladavine posljednje indijske buddhisticke vladarske dinastije Pala (7-12.st) pod cijim pokroviteljstvom se ovo mijesanje i ispreplitanje jainske, buddhisticke i hinduisticke predaje odvijalo. Bengalska tantra je osobita po svoja dva osnovna pravca. Na prvom mjestu to je tradicija shakta tantre, i otuda toliko veliki utjecaj zenskih bozanstava u tantrickom buddhizmu. Na drugom mjestu to je jak utjecaj shaiva tantre i stoga toliko velik utjecaj razvijene tantricke metafizike i kundalini yoge (koja je doduse jednako zastupljena i u shakta i u shaiva smjerovima tantre) na tantricki buddhizam. Utjecaj vaishnava tantre je u Bengalu bio razmjerno mali prije 16.st. a i tada je potaknut juznjackim utjecajima iz Tamilnadua i drugih dravidskih krajeva. Mozda je to jedan od razlog zasto se vaishnavski utjecaj nikada nije jace odrazio na indijski buddhizam? Ipak, po meni buddhizam i shaivizam dijele najvise slicnosti (i najcesce su se Shivin i Buddhin lik kasnije mijesali u ikonografijama shaivisticke i buddhisticke tantre). Oba pravca zagovaraju sabranost paznje (shaivizam kroz kundalini yogu, buddhizam kroz ravne bhavane) kao osnovno sredstvo postizanja uvida u pravu prirodu pojava, sto sve vodi do mudrosti (prajna), koja opet vodi do oslobodjenja. Krajni cilj za oba pravca je postizanje uvida u podrucje duhovne onostranosti (nir-vana, nir-vikalpa) koja lezi izvan dosega uma i rijeci. U osnovi oba su dva pravca vrlo slicna i oba se zasnivaju na istoj postavci sabranost=uvid=oslobodjenje. Stoga i ne cudi njihovo mijesanje i ispreplitanje.
Ovaj utjecaj je bio obostran, tako su medju shaiva smjerovima tantre nastajali i oni pravci koji su preuzimali buddhisticka ucenja i filozofske pojmove. Prije svega je to tantricka natha skola koja je vrlo bliska buddhizmu i obiluje buddhistickom terminologijom, ali u odredjenoj mjeri i siddahnta smjerovi tantre. U Indiji je opcenito sve utjecalo na sve drugo, a najvise je cini se tantra utjecala na sve ostalo.

BozidarMicic

  • Novi član
  • *
  • Poruke: 5
  • Karma: +6/-0
Odg: Tantricka duhovnost
« Odgovor #14 poslato: Januar 08, 2013, 00:58:22 »
Dobro Fazlija, to je sve Ananda Marga. postoje i druge škole, recimo Šri Vidja...