Temeljno otajstvo, otkrovenje, tantricke duhovnosti se odonosi na prepoznavanje svjetovnog kao duhovnog, pojavnog kao bozanskog. Tantricka yoga njeguju tehnike prepoznavanja, osvjestavanja iskonskog jedinstva svijeta i pojavnosti s Najvisom stvarnoscu. Tako se jedna od kashmirskih skola tantre i naziva pratyabhijina (prepoznavanje). U Ananda Margi takodjer njegujemo jednu posebnu tehniku osvjestavanja Najvise stvarnosti u svemu sto dozivljavamo i sto cinimo. Ona pomaze tantrickom yogiju da u djelovanju, provoditelju djelovanja i u posljedici djelovanja prepozna samog Boga. To je druga lekcija Ananda Marga sahaja-yoga prakse i naziva se slatko, medeno ili opojno znanje - Madhu Vidya (na samskrtu). Znanje koje opija svojom slatkocom, jer kod njezinog pravilnog primjenjivanja duhovan covjek osjeca slatku i opojnu prisutnost Bozanskog u svemu sto postoji. Kao prikaz ovakvog stava prema duhovnosti donosim dva navoda tantrickih uceitelja. Jedan je Shri Shri Anandamurti (svjetovno ime Prabhat Rainjan Sarkar, medju sljedbenicima poznat i kao Baba, Otac), tantricki ucitelj iz 20.st; dok je drugi Abhinavagupta, ucitelj iz 11. st.
Shri Shri AnandamurtiIz knjige Misli P.R.Sarkara: Najvisa Svijest, Bog, je Najvisi Svjedok. On svjedoci sve sto vasa pojedinacna svijest vidi i osjeca. Recimo da zamisljate nosoroga kako se krece unutar vaseg uma. Vi vidite sve sto cini i cujete sve sto misli. Nijedno njegovo djelovanje i misaon val za vas nisu tajna: vi znate sve, svjedocite svemu. Sve sto se zbiva u svemiru nije nista drugo vec umna tvorevina Najvise Svijesti, Boga, sve je unutar Njegova uma. On je Makrokozmos, a sve drugo su mikrokozmosi. Svaki pojedini covjek krece se unutar Njegovog uma. Sve je unutar Njega, nista nije izvan Njega. Zato On vidi, zna i osjeca svako djelovanje. Ovaj svemir nije nista drugo nego misaona tvorevina Boga.
Buduci da je svijet Njegova misaona tvorevina, svako je stvorenje Njegovo dijete. On nije gospodar, niti vladar, niti upravitelj. On je Tvorac. Kada bi povukao svoje misli unutar Sebe, vise nista ne bi postojalo. Vi ste dosli iz Njega, krecete se unutar Njegova uma i naposljetku cete postati jedno s Njim.
(Babin govor u Fieschu, Svicarska)
Nerazumno je napustiti svijet, napustiti sluzenje covjecantsvu i otici u Himalaju kako bi se dosegnuo Parama Purusha, Najvisa Svijest. I ovaj svemir je Parama Purusha - želite li ga napustiti, kamo možete otici? Ima ljudi koji smatraju da su buka i metez svijeta razlozi zbog kojih ne mogu usredotocit um. Potom u himalajskoj pecini misle o tome kako u obliznjoj dzungli ne mogu naci slatkog voca pa ce sutradan otici u drugu, udaljenju sumu ubrati zrelih sljiva. Gdje god se nalazili, ti ljudi nisu slobodni. Ne zeli li Parama Purusha da ga spoznate, nece biti mjesta na svijetu na kojem ga mozete spoznati. Zeli li da ga dosegnete, mozete to uciniti ovdje i sada. Ono sto On vidi je vasa ceznja za Njim. Upamtite: na svakom koraku vaseg zivotnog puta On ispituje jeste li u stanju u svom umu probuditi ljubav prema Njemu. Iskusava zelite li Njega ili svjetovne stvari.
(izvadak iz Niiti and Dharma)
AbhinavaguptaKashmirski shivizam:"Kashmirski shaivizam (trika, trojstvo: Brahme, Shive i Shakti) je poznat kao cisti trika sustav – ucenje o trojedinstvu covjeka, svijeta i Boga. Ovo je ucenje namjenjeno svim ljudima, bez obzira na njihovu kastu, polozaj, boju ili spol. Po ucenju kashmirskih tantrika, trika filozofija se nalazi u srcu vrhovne sile Bozanske svijesti. Ona nas uci da ovaj cijeli pojavni svijet pred nasim ocima, nije odvojen od Bozanske svijesti. Ne morate spoznavati Boga koji je na nekom sedmom nebu. Bog i covjek su jedno. Ova spoznaja je sustina shaivizma." (Sw. Lakshman Joo)
Abhinavagupta, tantricki svetac i ucitelj iz 11. st je napisao kratku filozofsku pjesmu u 15 stihova pod nazivom:
Bodhapanchadashika (15 stihova mudrosti)
1. Blijesak Jednote Bica ne blijedi pred vanjskim svjetlom ili tamom,
jer svaka vanjska svjetlost ili tama proizlaze iz vrhovnog sjaja Bozanske svijesti.
2. To Bice se naziva Gospod Shiva. On je priroda i postojanje svih bica.
Vidljivi pojavni svijet je ispoljenje Njegove sile i ispunjen je sjajem i slavom
Bozanske svijesti.
3. Duh i Sila (Shiva i Shakti) nisu svjesni odvojenosti.
Oni su povezani kao oganj i njegova toplina.
4. On je Bog Bhairava. On stvara, stiti, razara, prekriva i razotkriva Svoju prirodu
kroz kruzenje ovog svijeta. Ovaj je svijet stvoren od Boga u Njegovom vlastitom
Bicu, kao odraz u ogledalu.
5. Sveukupnost svemira je Njegova vrhovna Sila (Shakti),
koju je stvorio u svrhu razotkrivanja Svoje vlastite prirode.
Ta Moć (Shakti), kao sveukupnost postojanja svijeta,
u ljubavnom zanosu utjece na stanje Bozanske svijesti (Shiva, Bhairava).
Ona je u obliku neznanja savrseno i potpuno prisutna u svakom
pojedinacnom predmetu.
6. Gospod Shiva (Duh, Svijest), kao sveprisutni odrzavatelj i uzrok igre
uspona i padova, zajedno sa Silom svojeg vlastitog Bica, s mjerom dovodi do
raznih oblika stvaranja i razaranja.
7. To vrhovno djelo nitko ne moze ispuniti, s nikakvom drugom silom ili snagom
u svemiru, osim Gospoda Shive (Duha, Svijesti), koji je savrseno slobodan,
moćan i svjestan.
8. Pojedinacno stanje svijesti je neosvjesteno i ne moze se slobodno prosiriti u
razlicita ispoljenja svemira. Onaj koji posjeduje savrsenu slobodu je potpuno
razlicit od tog stanja zamagljene pojedinacne svijesti (bica).
Stoga Ga ne mozete spoznati samo na jedan nacin.
U trenutku kada Ga otkrijete u jednom, prepoznat cete Ga i u svemu ostalom.
9. Gospod Shiva, koji je potpuno slobodan i neogranicen, u Svojoj vlastitoj
prirodi odrzava razlicite vrste stvaranja i unistavanja, a u isto vrijeme, ta
razlicitost postojanja obitava na svoj nacin kao podrucje neznanja (avidya).
10. U ovom ces svijetu naci obilje stvaranja i razaranja, neka u uzlaznom dijelu
kruga (stvaranja), neka u silaznom (razaranja), a neka sa strane. U doticaju s
njima, jos manji dijelovi tvorevine nastaju. Bol, uzitak i moc spoznaje su stvoreni
u skladu sa stupnjem bica. To je svijet.
11. Ako ne shvacas da doista ne postoji vrijeme, to neznanje je takodjer
slobodna volja Gospoda Shive (Duha, Svijesti). Ovo neznanje je osnova za
postojanje svijeta, a oni koji su u neznanju su uzasnuti tim postojanjem.
12-13. Kada se, uslijed neizmjerne milosti Gospoda Shive, ili duhovne sile tvojeg
Ucitelja, ili razumijevanjem spisa o Vrhovnoj Svijesti (Paramashiva), dosegne
pravo znanje o stvarnosti – to je ono stanje u kojem obitava Gospod Shiva i
konacno oslobodjenje.
14. Ta dva kruga, vezanost i oslobodjenje, su igra Gospoda Shive i nista vise.
On nisu odvojeni od Gospoda Shive, jer stanje odvojenosti nikada nije niti
postojalo. Uistinu, nista se nikada nije desilo Shivi.
15. Na taj nacin Gospod, kao sustina svih bica, posjeduje u svojem vlastitom
Bicu tri velike Sile (Shakti): Volju (Iccha), Djelovanje (Kriya) i Znanje (Jinana).
Te tri Sile su poput trozuba, poput trostrukog lotosa u kojem sjedi Gospod
Bhairava, koji je sustina svemira od 118 svijetova.
16. Ja sam, Abhinavagupta, napisao ove stihove za one od mojih dragih ucenika,
koji nemaju ostrinu spoznaje. Njima, koji su mi iskreno odani, sastavio sam ovih
15 stihova u svrhu trenutacnog prosvjetljenja.