Autor Tema: Pitomljenje Vola  (Pročitano 10802 puta)

Sejmyo

  • Moderator
  • Iskusni član
  • *****
  • Poruke: 325
  • Karma: +176/-1
  • Pol: Muškarac
Pitomljenje Vola
« poslato: Februar 05, 2011, 19:31:24 »
(sljedi prevod Roši Filipa Kaploa)

Među različitim formulacijama nivoa realizacije u zenu, jedna od najpoznatijih je Pitomljenje Vola, niz deset slika sa komentarima pisanim u prozi i stihu. Verovatno zbog svete prirode vola u drevnoj Indiji da je ova životinja došla da se koristi kao simbol naše suštinske prirode ili Buda uma. Originalni crteži i komentar koji ih prati pripisuju se zen učitelju iz dvanestog vjeka Kakuan Shien , ali to nije bio prvi primjer ilustracije razvoja realizacije zena kroz slike. Postoje i  ranije verzije od pet i osam slika koje u kojima Vo postaje sve bjelji a zadnja slika je samo krug.

To podrazumeva, da je realizacija Buda uma (tj. brisanje svake koncepcije sebe i drugih) krajnji cilj zena. Ali je Kakuan, smatrajući da je formulacija nepodpuna, dodao još dve slike van kruga da bi jasno pokazao da zen čovek najvišeg nivoa realizacije živi u svakodnevnom svetu sa najvećom slobodom među običnim ljudima, koje on inspiriše svojim saosećanjem i primjerom da hodaju i sami  Budinim putem. Ta verzija je stekla najšire prihvatanje u Japanu, i tokom godina je služila kao instrukcija i neiscrpna inspiracija studentima zena.


1. Traženje vola



Usamljen kroz šume i plašljiv kroz džungle
on traži vola kojeg ne nalazi.
Gore i dole tamne, bezimene, široke reke,
u dubokim šumama on hoda niz razne staze.
Mrtav umoran, teškog srca, on nestavlja da traži
to nešto što još nemože da nađe.
Naveče čuje cvrčanje u krošnjama.


Vo se nikad nije izgubio, pa zašto ga tražiti?  Pošto je okrenuo leđa svojoj istinskoj prirodi, čovek ne može da ga vidi. Zbog svojih zabluda je izgubio vola iz vida. Neočekivano je suočen sa labirintom iskrštenih puteva. Pohlepa za materijalni dobitak i strah od gubitka izvire ko vreli plamen , ideje o ispravnom i pogrešnom iskaču kao bodeži.


2. Nalazak tragova



Bezbrojne tragove je on video
u šumi i duž ivice vode.
Eno tamo da li vidi ugaženu travu?
Čak i najdublje klisure najviših planina
nemogu da sakriju Volov nos koji dostiže do neba.

Kroz Sutre i učenje on uviđa volove tragove. Njemu je rečeno da isto kao što su zlatni sudovi različitih oblika svi od istog zlata, svaka stvar je je manifestacija istinitog uma. Ali on nije u stanju da razlikuje dobro od zla, istinu od laži. On zapravo nije ušao kroz kapiju, nego vidi te tragove na nesiguran način.



3. Spazio je vola



Slavuj pjeva na grani,
sunce sija na vrbama.
Tu stoji Vo, gdje bi moga da se sakrije?
Ta predivna glava, ti svečani rogovi,
Koji bi ga umjetnik mogao nacrtati?

Kada bi samo pažljivo slušao na svakodnevne zvukove, došao bi do realizacije i istog momenta bi vidio sam Izvor. Šest čula se ne razlikuju od ovog pravog Izvora. U svakoj akciji Izvor je jasno prisutan. To je jednako soli u vodi ili kao pigment u boji. Kada je unutrašnji fokus pravilno usmjeren, dolazimo do realizacije da to što vidimo je identično sa pravim Izvorom.


4. Hvatanje Vola



On mora čvrsto da drži konopac i da nepušta,
jel Vo još uvjek ima nezdrave navike.
Sad trči u visoravni,
sad dangubi u maglovitoj klisuri.

Danas je naišao na vola, koji se već dugo šepuriojo u divljim poljima, i uhvatio ga. Tako dugo vremena je uživao na ovim prostorima da nije lako razbiti njegove stare navike. On nastavlja da čezne za slatkom, mirisnom travom, i dalje je tvrdoglav i razuzdan.Da bi ga potpuno pripitomijo, čovjek mora da koristi svoju kandžiju.


5. Pitomljenje Vola



On mora da čvrsto drži konopac i nedozvoliti mu da luta,
da ne bi odlutao u stara blatnjava utočišta.
Pravilno njegovan, postaje čist i nježan.
I odvezan on prati svog gospodara.


Sa uzdizanjem jedne misli, sljedeća i sljedeća nastaju. Prosvjetljenje donosi realizaciju da misli nisu nestvarne, jer čak i one proizlaze iz naše Istinske Prirode. Samo zato što još je zabluda još prisutna mi zamišljamo da su nestvrne. Ovo stanje obmane ne nastaje u objektivnom svetu, nego u našim umovima.


6. Jašući vola vraća se kući



Jašuci slobodan kao vazduh on se veseo vraca kući
kroz noćne magle u svom šeširu i ogrtaču.
Gdje god da ode stavra svjež vjetrić,
dok u njegovom srcu prevladava duboki mir.
Ovom Volu netreba ni vlat trave.

Borba je završena, "dobitak" i "gubitak" više ne utiču na njega. On pjevuši narodne melodije i pjeva jednostavne pjesme seoske djece.  Jašuci na Volovim leđima, on se spokojno zagleda u oblake nad njim. Njegova glava se ne okreće (u pravcu iskušenja). Možete pokušati da ga uznemirite,  ali on ostaje miran.


7. Vo zaboravljen, ostao sam



Samo na Volu je bio u stanju da se vrati kući,
Ali evo, Vo je sad nestao, i samo sjedi spokojni čovjek.
visoko na nebu crveno sunce visi, dok on mirno sanja
Onamo ispod krova
leže bič i konopac

U Dharmi nema dvojstva. Vo je njegova istinska priroda: to je sada prepoznao. Zamka više nije potrebna kad je zec već uhvaćen, mreža postaje bezkorisna kad je riba uhvaćena. Kao i zlato koje je odvojeno od šljake,  kao mesec koji se probio kroz oblake, jedan zrak svetlosti sija večito.


8. Zaboravio i Vola i sebe



Bič, konopac, Vo, i čovjek podjednako pripadaju Praznini
Tako je ogromno i beskonačno plavo nebo
Iznad plamteće vatre pahulja ne može da opstane
Kad se ostvari to stanje uma
dolazi napokon razumjevanje
naravi drevnih Patriarha.

Sva zabludna osjećanja su izumrla i ideje o nečem svetom su nestale. On se više nezamajava sa nekim "Ja sam Buda" ili "Ja nisam Buda" (Ili " Ne tražim više prosvjetljenje niti ostajem negdje gdje prosvjetljenje ne postoji"). Čak ni hiljadu očiju (od pet stotina Buda i Patriarha) ne mogu u njemu primjetiti nikakavo određeno svojstvo.


9. Povratak Izvoru



On se vratio na Začetak, došao do Izvora,
ali je koračao uzalud.
A sad kao da je sljep i gluh.
Sjedi u svojoj kolibi, ne žudi za vanjskim stvarima
Potoci krivudaju sami od sebe
crveno cvjeće naravno cvjeta crveno.

Od samog početka tu nije bila ni mrvica prašine (da ometa suštinsku Vrlinu). On posmatra život u svjetu kako jača i opada dok on skromno boravi u stanju neuzdrmnog spokojstva. To (jačanje i opadanje) nije fantom nit iluzija (nego je manifestacija Izvora). Zašto je onda potrebno da trudimo za išta? Vode su plave, planine zelene. Sam sa sobom, on posmatra beskrajnu promjenu stvari.


10. Dolazak na pijacu spreman da pomogne



Golih grudi i nogu, od stiže na pijacu
Blatnjav i prašnjav, a kako mu je širok osmjeh!
Bez potrebe za mističnim moćima,
Uvela stabla on brzo dovodi do cvjetanja!

Kapija njegove kolibe je zatvorena i čak ni najmudriji ga nemogu naći. Njegova mentalna panorama je napokon nestala. On ide svojim putem, i ni ne pokušava da prati stope prijašnjih mudraca. Noseći bocu (od tikve) on ulazi u pijacu, oslonjen na svoj štap se vraća kući. On vodi krčmara i trgovca ribom Budinim putem.



 :andjali
 
« Poslednja izmena: Februar 26, 2011, 01:19:05 Sejmyo »
Veliko je pitanje života i smrti
Život brzo teče
Vrjeme nikog ne čeka
Budi se! Budi se!
Ne gubi ni moment!

oblica

  • .
  • Član
  • ***
  • Poruke: 1158
  • Karma: +429/-1
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #1 poslato: Februar 18, 2011, 09:40:41 »
Odlična tema.  :ok  Na koju se nema šta reći.
 
Samo sam htela da ti zahvalim na priči, jer ovo je prvi put da je čitam na jeziku koji potpuno poznajem.
I da te zamolim da napišeš i ostatak. Postajem nestrpljiva.
  :hvala

Sejmyo

  • Moderator
  • Iskusni član
  • *****
  • Poruke: 325
  • Karma: +176/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #2 poslato: Februar 18, 2011, 13:57:37 »
Ma odužila mi se ova pauza  :zeleni: . Većina je već prevedena mislim da imam samo da završim zadnje dve. Čim uhvatim par minuta završiću i to.
Veliko je pitanje života i smrti
Život brzo teče
Vrjeme nikog ne čeka
Budi se! Budi se!
Ne gubi ni moment!

Aparigraha

  • Iskusni član
  • ****
  • Poruke: 265
  • Karma: +173/-1
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #3 poslato: Februar 18, 2011, 15:09:16 »
Sejmyo mozda ceka da ga 3 puta zamolimo, kao u onoj zen prici  ;))
 :andjali
Ne, gospodine! Nisam prosvetljen. Ali sam prilično eliminisan! (Ananda Mangala Mahanayakathera)
ekaggata jit

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 3996
  • Karma: +537/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #4 poslato: Februar 18, 2011, 15:54:33 »
Stavljaj to što je prevedeno, vidiš da je potražnja  :)

A posle ćeš lako još te dve slike prevesti...

Sejmyo

  • Moderator
  • Iskusni član
  • *****
  • Poruke: 325
  • Karma: +176/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #5 poslato: Februar 20, 2011, 20:55:49 »
Evo da završim za Kojicu  :bye

(Drugi dio slika 6-10 je bio ovdje, sada sastavljen sa glavnom temom)
 
« Poslednja izmena: Februar 26, 2011, 01:37:53 Sejmyo »
Veliko je pitanje života i smrti
Život brzo teče
Vrjeme nikog ne čeka
Budi se! Budi se!
Ne gubi ni moment!

Sati

  • Administrator
  • Član
  • *****
  • Poruke: 3996
  • Karma: +537/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #6 poslato: Februar 20, 2011, 20:57:57 »
E ukroti ga konačno.
Alal vera!  :bravo:

Sejmyo

  • Moderator
  • Iskusni član
  • *****
  • Poruke: 325
  • Karma: +176/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #7 poslato: Februar 20, 2011, 21:01:23 »
Izgleda da nije samo Kojica bila nestrpljiva. To je bio brzinski odgovor  :smeh
Veliko je pitanje života i smrti
Život brzo teče
Vrjeme nikog ne čeka
Budi se! Budi se!
Ne gubi ni moment!

oblica

  • .
  • Član
  • ***
  • Poruke: 1158
  • Karma: +429/-1
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #8 poslato: Februar 20, 2011, 21:13:37 »
Hvala Sejmyo.  :to
 
E, a sad tumačenje?

Sejmyo

  • Moderator
  • Iskusni član
  • *****
  • Poruke: 325
  • Karma: +176/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #9 poslato: Februar 21, 2011, 03:55:38 »
Hvala Sejmyo.  :to
 
E, a sad tumačenje?

Važi samo da napomenem da je tumačenja dosta, od jednostavnih do veoma specifičnih. Takođe mi je rečeno da se mogu tumačiti na dva nivoa ali to mi još nije jasno. Ja ću probati da ih tumačim iz svog ograničenog razumjevanja. Očigledno je da je Vo metafora za našu Buda prirodu. Jedna od stavri u Zen literaturi je tendencija korišćenja raznih termina za Buda prirodu kao Istinska Suština (svojstvo?), Izvor, Začetak itd. Te metafore počinju sa velikim slovom da ne bi došlo do zabune sa običnim značenjem rječi.

1. Traženje vola

Ovo je početak naše potrage za istinom. Prva linija se može viditi kao čovjekov svakodnevni život koji mu nije lak i pun je nekog nemira i straha i jednostavno nije baš ugodan. Misli o dobitku i dobitku napadaju njegov um i ne daju mu mira. On osjeti da mu nešto nedostaje. Počinje da traži a ni sam nezna šta je to što je to što traži. Početak prakse nije lak, i čini mu se da nije bitno koliko se trudi i meditira nikad ne stiže do kraja. Nije ni siguran kako da meditira, pa luta raznim stazama (kako da meditiram? kako mogu to da uradim?). Sjedi dok ga bol u nogama i leđima ne iscrpi, ali ipak se ne predaje i nastavlja da traži. Noć stiže a čini mu se da je sav njegov trud bio uzalud.
« Poslednja izmena: Februar 21, 2011, 03:57:28 Sejmyo »
Veliko je pitanje života i smrti
Život brzo teče
Vrjeme nikog ne čeka
Budi se! Budi se!
Ne gubi ni moment!

oblica

  • .
  • Član
  • ***
  • Poruke: 1158
  • Karma: +429/-1
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #10 poslato: Februar 21, 2011, 12:53:14 »
Ta sam. E sad da vidimo šta mi je dalje činiti.

Sejmyo

  • Moderator
  • Iskusni član
  • *****
  • Poruke: 325
  • Karma: +176/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #11 poslato: Februar 21, 2011, 16:00:13 »
2. Nalazak tragova

Ovdje vidimo čovjeka koji počinje da razumije Budino učenje na intelektualnom nivou (na nesiguran način) kroz studije sutri i susretanjem sa drugima koji su na istoj stazi kao i on. On još nije prošao kroz "kapiju bez vrata", tj njegovo razumjevanje ne potiče iz direknton iskustva. On još ne zna razliku između Buda prirode i ega (dobro i zlo).

3. Spazio je vola

Napokon ge je spazio! Kroz pravilni trening i meditaciju čovjek hvata prvi pogled svoje Buda prirode. To može da bude veoma kratko (i "plitko") iskuststvo (po mom mišljenju kenšo) ili dublji uvid (satori). To iskustvo proizlazi iz jednog od naših čula (vid, ukus, dodir, zvuk, miris, misli ili um) i u tom momentu vidimo da Vo nije ništa drugo nego tih 6 čula, u njima nema razlike. To što osjetimo i jeste Buda priroda.

Koliko god je ovaj prvi uvid jedno preljepo iskustvo, u isto vrjeme je to i najopasniji dio našeg treninga. Opasno jel kao što moj učitelj kaže "Kenšo nije kraj treninga, nego sami početak". Taj prvi uvid ti je kao šamar egu. Dobro si ga opalio ali ga se nisi rješio. Čak šta više, odmah poslje tog iskustva ego upada i pokušava da preuzme to iskustvo. "Joj jesam prosvjetljen, nema mi ravnog!", "Eto i to sam završio i sad kako sam prosvjetljen mogu da idem svojim poslom i da se vratim u svoj svakodnevni život, šta će mi meditacija.

Što mi više guramo ego, ego gura sve više nazad. U ovom momentu smo ranili ego ali smo ga isto tako i razljutili. Sada počinje pravi trening, ali sada bar možemo da prepoznamo ego puno laše, ne može tek tako da nas za nos vuče. Ali na kraju krajeva to je samo jedno kratko iskustvo i ono će da prođe. Ako ovde prestanemo sa treningom to će samo ostati memorija i ništa više.
 
Veliko je pitanje života i smrti
Život brzo teče
Vrjeme nikog ne čeka
Budi se! Budi se!
Ne gubi ni moment!

Sejmyo

  • Moderator
  • Iskusni član
  • *****
  • Poruke: 325
  • Karma: +176/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #12 poslato: Februar 23, 2011, 02:34:31 »
Ta sam. E sad da vidimo šta mi je dalje činiti.

Ma nije ovo baš neka instrukcije nego više opis raznih stepeni koje prolazimo na ovom našem putu.
Veliko je pitanje života i smrti
Život brzo teče
Vrjeme nikog ne čeka
Budi se! Budi se!
Ne gubi ni moment!

oblica

  • .
  • Član
  • ***
  • Poruke: 1158
  • Karma: +429/-1
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #13 poslato: Februar 23, 2011, 10:44:46 »
E pa to. Bolje da sam rekla ''šta nas čeka i šta nam je povodom toga činiti''.
 
Ako dođemo do ove treće tačke meni i onima oko mene.
Tu na snagu stupa dobar jučitelj. Jel da?

Sejmyo

  • Moderator
  • Iskusni član
  • *****
  • Poruke: 325
  • Karma: +176/-1
  • Pol: Muškarac
Odg: Pitomljenje Vola
« Odgovor #14 poslato: Februar 23, 2011, 14:41:10 »
Učitelj nam može pomoći da ne lutamo previše i da nas motiviše da koračamo ovom stazom. Dnevna meditacije, višednevna povlačenja, Sutre, Sangha, sve to zajedno je velika pomoć da bi se stiglo do tog momenta. Ali  nas samo krajnja odlučnost može dovesti do cilja. Kao šaran koji pliva uz vodu i kad naiđe na visoki slap, ne odustaje, iako izgleda da ne nemoguće da on skoči na tu visinu. Njegova odluka je nepokolebljiva.

Značajnost priče o Gotaminom prosvjetljenju nije samo u opisu njegovog dostizanja tog cilja. Ta priča je priča prosvjeljenja svih živih bića tebe i mene. Da bi stigli na naš cilj moramo da prođemo kroz isto iskustvo.
Veliko je pitanje života i smrti
Život brzo teče
Vrjeme nikog ne čeka
Budi se! Budi se!
Ne gubi ni moment!