ŽudnjaDa bismo razumeli žudnju na način koji će olabaviti njezin stisak,
neophodno je da je vidimo kao neizbežno povezanu sa dukkhom
tj. patnjom. Čitav fenomen žudnje, koja je krug traženja i zadovoljavanja,
ometa naše pbjektivno viđenje stvari. Ostajemo prikovani za žudnju zato
što je vidimo kao način da stignemo do sreće. Ako bismo mogli da je sagledamo
iz drugog ugla, njezina sila bi oslabila, a to bi nas usmerilo ka obuzdavanju.
Za promenu ove percepcije potrebno je ono što se naziva "pomnim
promišljanje" (yoniso manasikara). Kao što percepcija utiče na
mišljenje, tako i mišljenje utiče na percepciju. Ono što mi obično
vidimo je zamućeno "površnim promišljanjem" (ayoniso manasikara).
Mi obično posmatramo samo površinu stvari, gledamo ih kroz prizmu
naših neposrednih interesa i želja; samo retko ulazimo dublje u korene
svojih postupaka ili istražujemo njihove dalekosežne posledice. Da
bismo ovo ispravili neophodno je pomno promišljanje: uočavanje
skrivenog podteksta u onome što radimo, istraživanje posledica toga,
preispitivanje vrednosti naših ciljeva. U tom istraživanju naša
osnovna briga mora biti ne ono što je prijatno, već ono što je
istinito. Moramo biti spremni i voljni da otkrijemo ono što je
istinito čak i po cenu sopstvene udodnosti. Jer prava sigurnost uvek
leži na strani istine, ne na strani udodnosti.
Bhikkhu Bodhi,
The Noble Eightfold Path